Gå til innhold

Hvorfor er kvinner så glad i sladder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber sammen med ei som vet kjempemye om alt og alle i kommunene rundt omkring her. Hun er skikkelig opplyst og ja, hun sier selv hun er nysgjerrig. Men det er aldri noensinne ondsinnet, så jeg skjønner ikke at det skal være et problem. Selv om jeg ikke synes det er i nærheten av like interessant som henne liksom. 

Anonymkode: be432...d04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hoppetaujenta skrev (9 timer siden):

Hvorfor er mennesker så glad i sladder? Tror kanskje vi kan si det slik da. Kanskje det er en måte å orientere seg i nærlandskapet på? :klo: 

Tror bare de er nysgjerrige på andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største og mest infame slarvhønene jeg kjenner er mannfolk og også de gubbene som sitter på kafé hele dagen. 
 

Forskning viser at vi kan holde oversikt over 150 mennesker og vi prøver å holde oss informert for en følelse av kontroll i en kaotisk verden som består av overveldende mengder informasjon. Kombinerer du det med kognitiv latskap som innebærer å tenke mye i stereotypier og andre snarveier blir ikke resultatet lekkert. Dessuten har folk uten evne til empati en tendens til å sette ut falske rykter om folk de vil skade som saueflokken biter på og fører videre. 
 

Vi mennesker er ikke et vakkert syn. 

Anonymkode: 4b4cd...2c9

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Også er det mye jeg vet som er blitt fortalt i fortrolighet som jeg holder for meg selv. 

Anonymkode: 1a370...1ac

Utroskap regner jeg med.

Anonymkode: 30879...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Også er det mye jeg vet som er blitt fortalt i fortrolighet som jeg holder for meg selv. Anonymkode: 1a370...1ac

Samme her. Når en f.eks. sitter i en tett vanlig venninnesituasjon og har en kaffe eller noe på cafè og denne damen prater mye og plutselig begynner hun å si...."du...jeg lovet at jeg ikke skulle si det videre, men...jeg kan si det til deg, for du sier det ikke videre!?" Nei, jeg sier ingenting videre (tenker jeg), men...da kjenner jeg meg veldig beklemt, for jeg vil ikke vite hva det nå er. Har en lovet noen som har sagt noe i fortrolighet, så skal en holde det for seg selv. Sånn er jeg. 

Jeg vet om mye sladder om høy og lav i befolkningen. Folk som er høyt oppe i popularitet her hvor jeg bor, og alle andre varianter også. Folk som ruser seg hardt etter hvert og mister ektefelle og unger, hus, hjem, jobb og blir tett på uteligger. En kar måtte i fengsel og sone en god stund, men det bar rett tilbake til dop/ulovligheter da han kom ut og inn i fengsel igjen med ham. Det gjemmes, fasaden pusses, men det er jo som det er. Det er nokså likt fordelt. Alkoholproblemer i det skjulte. Utroskap...halve byen vet det, men mannen gjør det ikke..., økonomiske misligheter og annet snadder for den som livnærer seg på slikt. Noen av de verste sprederne liker å fortelle om alle andres elendighet, men aldri om sitt eget. Tro meg, det finnes nok å ta av og jeg tier fullstendig still. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorien er om jeg ikke tar feil at kvinner gjennom menneskets historie i større grad har hatt/tatt ansvar for familie og det sosiale liv i "stammen" mens menn har vært ute og jaktet osv. og at en dermed har utviklet en noe større interesse for det mellommenneskelige og "de nære ting". Samtidig har en kanskje også hatt større behov for å utvikle evnene til å spille sosiale spill for å oppnå det en ønsket, da bruk av fysisk makt i mindre grad var realistisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Inverto
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor er menn så glad i sladder? 
jeg er kvinne, og på alle mine arbeidsplasser, hobbyer, omgangskrets er det menn som sladrer mest, de har full kontroll på folk rundt seg, både kjente og ukjente. All sladderet jeg får vite er fra menn, de har full kontroll. 
 

de gamle gubbene som sitter på kafé som du tror faktisk snakker, skal fortelle deg at de sladrer noe voldsomt. De forteller gamle røverhistorier og sladder. 
 

ikke at kvinner ikke sladrer, for det gjør de, men det er ikke bare kvinner som er glad i sladder.

Anonymkode: 40d6c...eb6

Det er lingvistisk og oralt mulig for menn å baksnakke ja.
Men jeg tror absolutt at kvinner har en større tendens til det.
Nemlig fordi dere kvinner er mer emosjonelle enn oss. Nevrologisk forskjell.
Et godt eksempel på dette er at det er som regel kvinnen først som tror at huset deres er hjemsøkt.....ikke mannen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinneblader er jo også omtrent fulle av sladder

Anonymkode: d8bfa...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (5 timer siden):

Teorien er om jeg ikke tar feil at kvinner gjennom menneskets historie i større grad har hatt/tatt ansvar for familie og det sosiale liv i "stammen" mens menn har vært ute og jaktet osv. og at en dermed har utviklet en noe større interesse for det mellommenneskelige og "de nære ting". Samtidig har en kanskje også hatt større behov for å utvikle evnene til å spille sosiale spill for å oppnå det en ønsket, da bruk av fysisk makt i mindre grad var realistisk. 

Forskning på urfolk viser at hele 70% av kvinnene i stammene jakter også på storvilt. De sitter ikke bare hjemme og passer barn og ildstedet. Det er gammelt tøv fra sure gamle gubber uten en tidsmaskin som følgelig ikke kunne fortelle oss sannheten om hvordan steinalderfolk levde! Du hører på teorier skapt av 50-tallets fordommer om kvinner og ufullstendig «forskning». 

Anonymkode: 4b4cd...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Forskning på urfolk viser at hele 70% av kvinnene i stammene jakter også på storvilt. De sitter ikke bare hjemme og passer barn og ildstedet. Det er gammelt tøv fra sure gamle gubber uten en tidsmaskin som følgelig ikke kunne fortelle oss sannheten om hvordan steinalderfolk levde! Du hører på teorier skapt av 50-tallets fordommer om kvinner og ufullstendig «forskning». 

Anonymkode: 4b4cd...2c9

Jeg tror ikke noen har hevdet at kvinner kun satt hjemme og passet barn og ildsted, men at kvinnene trolig i større grad tok seg av hjem og sanket. Men kom gjerne med forskningen din. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to mest sladrete personene jeg kjenner er menn.....

Anonymkode: 0d28a...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuttery skrev (På 20.8.2023 den 15.48):

Kvinner er på generelt grunnlag mer interessert i mellommenneskelige relasjoner.

Og menn foretrekker ting (bil, data, vin, etc.).

Anonymkode: f630b...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De to mest sladrete personene jeg kjenner er menn.....

Anonymkode: 0d28a...9f4

"Interessant" anekdote.

Anonymkode: f630b...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (På 20.8.2023 den 5.39):

Det undrer jeg meg over også og sladderkjerringene finnes blant menn også, så er det sagt. Når damer samles blir det ofte prat om seg selv, hverandre og andre som ikke er tilstede. Det er de nære ting og det blir fort personlig. Ofte altfor personlig for meg. Når jeg sitter i en slik forsamling, kan jeg lett finne ut om det er meg de snakker om når jeg ikke er tilstede, basert på måten de snakker om andre når jeg sitter der.

Jeg har ofte misunnet gjengene av menn som sitter på cafèer og snakker sammen. Et treffsted hver dag, ser det ut for. Har smuglyttet fra nabobordet og jo, det varierer litt med tema, men de er ofte glade i å vende blikket utover og løse verdensproblemer, snakke om motorer, hobbyer og andre ting enn seg selv. Verdensnyheter f.eks. Altså motsatt av hva  mange i damegjengene gjør. Det kan være hyggelig i damegjeng, men blir ofte trangt, syns jeg. 

Behandlingssteder kun med damer er ofte et slit å ha time i, for der blir det skravling på tomgang veldig fort. Frisørsalong med mange på jobb, mange stoler og faste kunder kan bli den reneste nyhetssentral og alle kjenner alle virker det som. De gjør det i alle fall når de drar derfra igjen. Meget slitsomt. Jeg liker ting mer nøytralt og saklig. Er jeg der for å få gjort en justering på hår eller kropp, så kan jeg godt snakke om det som er nødvendig ang. det, men smalltalk`en er ikke min greie. Jeg liker den timen som en stille avslappende meditasjon i stillhet. Behandlere (kvinner ofte) burde hatt et eget fag som gikk på det å lese kundene og oppføre seg deretter. :sukk: Det var godt å få det ut på morgenkvisten. 

Huff smalltalk hos frisøren , spør om jobb og ferie hver eneste gang. Ikke møtt en eneste frisør ennå ikke klare å unngå smalltalk.  

Anonymkode: 56929...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (På 20.8.2023 den 19.58):

Det er lingvistisk og oralt mulig for menn å baksnakke ja.
Men jeg tror absolutt at kvinner har en større tendens til det.
Nemlig fordi dere kvinner er mer emosjonelle enn oss. Nevrologisk forskjell.
Et godt eksempel på dette er at det er som regel kvinnen først som tror at huset deres er hjemsøkt.....ikke mannen

Det finnes ingen metastudier som viser at kvinner er mer emosjonelle enn menn.

Anonymkode: 617fe...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kvinner må absolutt ha noe å snakke om får å føle seg selvsikker og føle seg mer trygg på seg selv, og de er helt nødt å føle seg bra sammen med andre kvinner. Alle se og hør, jeg må føle meg hørt og jeg vil folk skal tro jeg er noe. Kanskje prøve å få de andre til å like deg og følelsen av å føle sett opp til. 
 

Menn sladrer de også, finnes kjerringer blant menn og… mer enn man tror.

Anonymkode: 56929...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

"Interessant" anekdote.

Anonymkode: f630b...565

Anekdote? Dere presenterer jo en myte. Som om menn ikke har oversikt. Som om menn ikke sladrer. Som om bygdedyret er noe utelukkende kvinnelig. Som om ikke en del menn sladrer rundt om kvinnene de har ligget med, viser bilder av dem eller sladrer om det de kaller løse kvinner. Kyss meg i elven. Typisk menn å nekte fordi de ikke takler å fø en ha negativ egenskap slengt etter seg. Alt de ikke liker, gir de til kvinner.

Anonymkode: 617fe...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Huff smalltalk hos frisøren , spør om jobb og ferie hver eneste gang. Ikke møtt en eneste frisør ennå ikke klare å unngå smalltalk.  

Anonymkode: 56929...dc3

Jeg måtte slutte å gå til frisør. Jeg bor på et lite tettsted med mange frisører der jeg kjenner alle, og de er av samme ulla hele gjengen. Det er sladder og slarv fra man trør over dørstokken til man går igjen. Jeg kan godt lukke øra for dette, men problemet var at når de var ferdigslarvet så begynte de å spørre mye rundt meg i et forsøk på å fiske opp nytt sladder. Og mange av spørsmålene var langt over grensene for hva man kan spørre andre om.

Mange kvinner og en del menn er bare glad i sladder. Tror det handler om å skape seg grobunn for å ha noe å snakke med andre om. For folk har lite å si om seg selv og har liten interesse av andre ting, så derfor skaper de seg interesse rundt andre. Er mye lettere å prate om andre enn seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Huff smalltalk hos frisøren , spør om jobb og ferie hver eneste gang. Ikke møtt en eneste frisør ennå ikke klare å unngå smalltalk.  

Anonymkode: 56929...dc3

Finn en frisør som ikke er så stødig i norsk. Da blir det lite small talk.

Anonymkode: f630b...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...