Gå til innhold

Smell etter bryllup: restauranten så bort fra vinpakken, gikk over til «fri flyt»..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

...deres kappe....!!!!!!!!!

Anonymkode: 861b7...395

Hei språkpolitiet - er tegnsettingen din tegn på godt språk?

Anonymkode: f2a08...e26

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

...deres kappe....!!!!!!!!!

Anonymkode: 861b7...395

Jaja, rettskrivingspoliti. Er glad i korrekt språkbrukt jeg også og har en sjelden gang en skrivefeil. Sjelden er ofte nok til å bli arrestert. Greit nok. Tar det sporenstreks til etteretning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.8.2023 den 11.25):

Ja. Vil du gjestene skal sitte med tomme glass i 5 timer? For det er så lenge en bryllupsmiddag ofte varer. Skåle i vann? 4 glass vin til en så lang middag er minimum . 
men ts, det høres ut som dere hadde fri bar etterpå? Kan det hende at restauranten åpnet denne «frie baren» litt tidlig og tenkte at dere da dekket det folk ville ha til middagen og? Men uansett. Her skader det ikke å klage. 

Anonymkode: f5cb8...e48

jeg hadde ikke bæmlet ned 4 glass under hovedretten iallefall

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.8.2023 den 13.23):

Nei, det fremgår tydelig hva som er servert til middag og hva som er fra baren. Vi har også snakket med dem på telefon der de har bekreftet at beløpet vi er uenig i er fra middagen, altså at de har latt det flyte og de ønsker at vi betaler for den vinen også. Vi skal snakkes om det til uka.. vi ønsker ikke konflikt og ser for oss at vi kan dekke noe av det. Hadde vi tenkt oss litt bedre om så hadde vi sagt ja til hvertfall et glass til dersom vi hadde blitt gjort oppmerksom på at det var knapt, men vi er irritert fordi de bare lot det flyte uten å nevne det engang.. 

Anonymkode: 0e2b8...ebd

De ønsker at dere betaler for det, ja så klart de ønsker det, men de har jo brutt avtalen! Dere forholdt dere til en avtale, de brøt den. Ikke la dere utnytte her! Det er de som ber om konflikt da, de har et rykte og renommé å tenke på. Hadde gitt dem en skikkelig stygg klage om de presset på. Kan du si noe om hvor stor sum det utgjør, fra den avtalte til den summen de ber om?? 

Anonymkode: 74257...63a

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men snakket de med toastmaster? Har du snakket med toastmaster? Om du hadde en toastmaster så er de de som på en måte skal styre showet fra deres side og være leddet mellom brudepar og hovmester. Slik at ikke brudepar skal mases på.

Kan det være at toastmaster har sagt det var OK?

De skal selvsagt ikke bare gi fri flyt av vin uten å spørre osv, så her er det restauranten som har driti på leggen.

(Har jobbet med en god del bryllup.)

Anonymkode: a7dbe...668

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Men snakket de med toastmaster? Har du snakket med toastmaster? Om du hadde en toastmaster så er de de som på en måte skal styre showet fra deres side og være leddet mellom brudepar og hovmester. Slik at ikke brudepar skal mases på.

Kan det være at toastmaster har sagt det var OK?

De skal selvsagt ikke bare gi fri flyt av vin uten å spørre osv, så her er det restauranten som har driti på leggen.

(Har jobbet med en god del bryllup.)

Anonymkode: a7dbe...668

Restauranten kan jo ikke bare anta at toastmaster har avtalefrihet på vegne av brudeparet, så med mindre det er en konkret del av avtalen kan ikke restauranten bare spørre toastmaster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.8.2023 den 20.27):

Vanlig beregning av vin i bryllup er 1 flaske pr person, så her har servitøterene gjort dere en kjempetjeneste og reddet hele bryllupet deres. Betal med et smil! 

Anonymkode: 247a4...c49

Nei nå får du gi deg! Jeg er en frisk og normalvektig voksen kvinne, og hadde jeg drukket ei flaske vin måtte jeg bli båret til sengs og hadde antagelig vært en tur innom toalettet for å spy også. At EN flaske vin per pers er vanlig i bryllup er vanlig nekter jeg å tro. Med mindre samtlige er alkoholikere 

Anonymkode: b8b45...095

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei nå får du gi deg! Jeg er en frisk og normalvektig voksen kvinne, og hadde jeg drukket ei flaske vin måtte jeg bli båret til sengs og hadde antagelig vært en tur innom toalettet for å spy også. At EN flaske vin per pers er vanlig i bryllup er vanlig nekter jeg å tro. Med mindre samtlige er alkoholikere 

Anonymkode: b8b45...095

Oj da tåler du veldig lite. En flaske vin fra 16-0200 er ikke mye 

Anonymkode: f5cb8...e48

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei nå får du gi deg! Jeg er en frisk og normalvektig voksen kvinne, og hadde jeg drukket ei flaske vin måtte jeg bli båret til sengs og hadde antagelig vært en tur innom toalettet for å spy også. At EN flaske vin per pers er vanlig i bryllup er vanlig nekter jeg å tro. Med mindre samtlige er alkoholikere 

Anonymkode: b8b45...095

SÅ mye er ikke en flaske vin fordelt ut på veldig mange timer. Du tåler nok mindre enn normalen

Anonymkode: f2a08...e26

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 20.50):

Oj da tåler du veldig lite. En flaske vin fra 16-0200 er ikke mye 

Anonymkode: f5cb8...e48

Jo, for mange er det mye. 
 

 

TS: ikke vær redd for å stå på deres og krev at avtalen blir holdt. Jeg ville av prinsipp ikke betalt mer enn avtalt. Hadde de spurt underveis er situasjonen en annen.

Anonymkode: 5b247...735

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo, for mange er det mye. 
 

 

TS: ikke vær redd for å stå på deres og krev at avtalen blir holdt. Jeg ville av prinsipp ikke betalt mer enn avtalt. Hadde de spurt underveis er situasjonen en annen.

Anonymkode: 5b247...735

Det må i såfall være for de som drikker ekstremt lite ellers. Og de ville vel uansett ikke tatt i mot så mange glass. Men begrenset seg selv. 

Anonymkode: f5cb8...e48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det må i såfall være for de som drikker ekstremt lite ellers. Og de ville vel uansett ikke tatt i mot så mange glass. Men begrenset seg selv. 

Anonymkode: f5cb8...e48

Er det å drikke ekstremt lite å ikke drikke en flaske på en middag? Mener ikke å avspore tråden, men kjenner meg ikke igjen i at en flaske er normalt forbruk på en middag selvom den er lang.

Anonymkode: 5b247...735

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 20.50):

Oj da tåler du veldig lite. En flaske vin fra 16-0200 er ikke mye 

Anonymkode: f5cb8...e48

Hvis folk insisterer på å drikke seg fulle på sine venners rådyre regning, så dem om det.

Problemstillingen er uansett en helt annen; utestedet har servert dobbelt så mye alkohol som avtalt med brudeparet, og forlanger nå at brudeparet likevel tar regningen. Det kan da virkelig ikke være innafor, uansett om avtalen var 0 vinglass eller 5 vinglass!!

Anonymkode: 796b8...d74

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.8.2023 den 20.52):

Nå varer jo "middagen" ganske lenge i et bryllup pga taler imellom. Vi beregnet 1 flaske vin (2 hvitt til forett, 2 rødt til hovedrett og 1-2 glass sprudlevin før middag), 2 konjakk/baylies + kaffe til dessert+kaker, 2 drinker + 2 øl per pers i baren i vårt bryllup. 

Tror vi begynte med forrett ca. 16 og var ferdig med kaker 21. Jeg personlig, om jeg faktisk drikker alkohol i et selskap drikker mer enn 3 glass på 5 timer 😅

 

Anonymkode: 50795...b13

Dette er nok til å sende de fleste under bordet. Jeg selv hadde nok blitt båret ut hadde jeg drikket dette i løpet av en kveld.

Bryllup skal være hyggelig, ikke fyllefest.

Anonymkode: 76d3d...f0f

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det å drikke ekstremt lite å ikke drikke en flaske på en middag? Mener ikke å avspore tråden, men kjenner meg ikke igjen i at en flaske er normalt forbruk på en middag selvom den er lang.

Anonymkode: 5b247...735

Ikke på en middag. Fra 16-02 

Anonymkode: f5cb8...e48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis folk insisterer på å drikke seg fulle på sine venners rådyre regning, så dem om det.

Problemstillingen er uansett en helt annen; utestedet har servert dobbelt så mye alkohol som avtalt med brudeparet, og forlanger nå at brudeparet likevel tar regningen. Det kan da virkelig ikke være innafor, uansett om avtalen var 0 vinglass eller 5 vinglass!!

Anonymkode: 796b8...d74

Absolutt og TS bør ikke betale en krone mer enn avtalt av rent prinsipp.

Anonymkode: 5b247...735

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke på en middag. Fra 16-02 

Anonymkode: f5cb8...e48

Står jo at disse 6 enhetene per pers var kun ved maten (altså innenfor 3 timer). Det er jo altfor mye for de fleste. 

Anonymkode: 99e3b...7df

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det å drikke ekstremt lite å ikke drikke en flaske på en middag? Mener ikke å avspore tråden, men kjenner meg ikke igjen i at en flaske er normalt forbruk på en middag selvom den er lang.

Anonymkode: 5b247...735

En flaske på en middag er en del, ja. Men en flaske i løpet av en bryllupsfest er ikke så ille. Det er 5 enheter, og de aller fleste blir ikke snydings på fem enheter fordelt på 8-9 timer. Det er litt over et halvt glass i timen, det. Men det er uvanlig å drikke en hel flaske av samme vin, ikke feil å gjøre hvis man liker det, men pleier å fordele seg litt annerledes. 

Sist jeg var i bryllup drakk vi sånn: 

2 (små) glass champagne under mingling og mens vi ventet på at middagen skulle begynne

2 glass vin under middagen (en til hver rett)

1 glass dessertvin til desserten 

1 dram sammen med kaffe og kaker. 

Altså hele 6 enheter, og jeg var ganske stående etterpå. Skal sies at jeg ikke tømte alle glassene, da. De byttet vin fra forrett til hovedrett, så vinen til forretten ble vel bare smakt på. 

Anonymkode: f16d6...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Står jo at disse 6 enhetene per pers var kun ved maten (altså innenfor 3 timer). Det er jo altfor mye for de fleste. 

Anonymkode: 99e3b...7df

Ja men personen siterte meg og jeg skrev fra 16-02. 
det vanlige i et bryllup er dette

-apertiff ett glass champagne FØR middagen

- et glass til forett

-to glass til hovedrett dersom en forventer en 5 timers lang middag

- ett glass til desserten

- cognac til kaffen

- kanskje to bonger til festen for de som ønsker å anvende dette. 
 

det er da 8 enheter på alle disse timene. Jeg har aldri vært i et bryllup med rølp. Men noen er kanskje litt beruset i 2-230 tiden. Det er helt greit men de har da som regel drukket mer enn de overnevnte. 
 

ts har uansett servert mer enn nok alkohol ettersom de hadde fri bar. Bare litt lite til middagen kanskje. Så de må jo bare bestride regningen. Men er mulig fri bar regningen hadde blitt tilsvarende høy etterpå om de ikke hadde servert denne vinen ekstra. 
 

 

Anonymkode: f5cb8...e48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...