Gå til innhold

Hva gir man i bryllupsgave som kaffegjest i bryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tror det handler om økonomi i dette tilfellet. Så jeg har sympati, men samtidig så føles det som man er invitert for de at skal få mer i gave. Jeg vet ikke altså. Men det føles litt lusent på en måte. 

Anonymkode: 4184b...657

jeg forstår godt følelsen, og jeg hadde nok kjent på det samme. samtidig som jeg minner meg sel på 

1) det var helt vanlig  før med middags og kaffegjester. kanskje brudeparet er vant til denne tradisjonen?

 

2) for mange handler det om økonomi.  kanskje er det slik at brudeparet bøyer seg litt ekstra og inviterer til kaffe fordi dem virkelig ønsker å ha dere der?

 

jeg har få erfaring av at folk forventer gave.. i hvertfall ikke til noe spes.verdi liksom..

Anonymkode: 0f685...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som kaffegjest hadde jeg gitt noe symbolsk. En blomst, eske konfekt e.l med et fint kort. Heller det enn en skarve 500-lapp.

Anonymkode: 67d92...89c

Ja, jeg ser den, det er bare det at de har poengtert at de ønsker seg kun penger, det er det jeg sy es er litt vanskelig 🙃

Anonymkode: 4184b...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å be som kaffegjest er en uting. Og å være kaffegjest er beyond kjedelig. 

Anonymkode: fddeb...67b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å be som kaffegjest er en uting. Og å være kaffegjest er beyond kjedelig. 

Anonymkode: fddeb...67b

Er som å kaste mat til bikkja på golvet.

Anonymkode: 8768c...b21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper da de spanderer noe på disse kafégjestene. At de ikke ee gratis? Uansett.  500 er mer enn nok. Vi gir gjerne en oppmerksomhet på 200 til brudepar  der vi ikke ee invitert i det hele tatt. Så da er vel 500 greit nok

Anonymkode: 2195e...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er invitert i bryllup og jeg så først etter vi hadde takket ja at vi faktisk er invitert som kaffegjester og ikke som vanlige gjester. Dette gjelder flere av oss som takket ja før vi visste hva vi takket ja til, så vi kommer til å reise dit sammen for å spare på utgiftene. Det er venner som gifter seg. 

Og føler du deg lurt av invitasjonen? Det er litt avgjørende for mitt syn på saken.

 

 

 

 

Anonymkode: ad2a3...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde selvsagt gitt det samme om jeg var bedt som kaffegjest som om jeg var bedt til middag. Jeg tar ikke hevn på brudeparet fordi de ikke har anledning til å ha alle til kaffe, det er bare barnslig i mine øyne. 

Anonymkode: 952fb...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en uting at særlig folk som må reise langt og evt booke hotell kun inviteres som kaffegjest. Jeg synes i det hele tatt at det å skille gjestene i et A- og B-lag er en uting. Dersom man ikke har råd til invitere alle til det samme, får man ta til takke med mindre gaver. Jeg synes det er gnient og griskt å invitere og forvente gaver fra gjester som ikke tilbys det samme som de andre gjestene.

Anonymkode: e21eb...3f7

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 kr er helt innafor, eventuelt spleis på en gave fra flere av dere

Anonymkode: cc538...955

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke gi penget selv om de har sakt at de ønsker seg det.

Jeg hadde gitt to vinglassi en serie de garantert ikke sparer på. Eller en pakke av disse bambussokkene alle selger på dugnad.

He he, neida. Jeg hadde kjøpt en slik:

https://www.kid.no/puter-og-pledd/pledd/ullpledd/dal-ullpledd-gra?v=526817037

Det er maks for meg som kaffegjest med reisevei.

Anonymkode: a2c11...6d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.8.2023 den 23.42):

jeg forstår godt følelsen, og jeg hadde nok kjent på det samme. samtidig som jeg minner meg sel på 

1) det var helt vanlig  før med middags og kaffegjester. kanskje brudeparet er vant til denne tradisjonen?

Men da var det vanlig at gjestene kom til kaffe, kaker og dans. Det er jo da festen starter. Om en må betale drinker i baren selv er det ikke som tradisjonene.

AnonymBruker skrev (På 15.8.2023 den 23.42):

2) for mange handler det om økonomi.  kanskje er det slik at brudeparet bøyer seg litt ekstra og inviterer til kaffe fordi dem virkelig ønsker å ha dere der?

 

jeg har få erfaring av at folk forventer gave.. i hvertfall ikke til noe spes.verdi liksom..

Anonymkode: 0f685...178

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er litt regionale forskjeller på dette? Her er det veldig vanlig å bare ha nærmeste familie / forlovere etc på middag, og så fest etterpå med mange flere venner / søskenbarn etc som «kaffigjester». Dette er helt normalt her, og var også slik i foreldrene mine sin tid. Kaffi/fest-gjestene får kake og nattmat ( feks snitter / lapskaus). Syns dette er kjempegreit, og aldri tenkt at jeg var mindre gjest? Hyggelig å bli invitert. Passer det ikke takker jeg nei - men gir alltid gave, mellom 500-1000,- 

Anonymkode: 438f8...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lurer på om det er litt regionale forskjeller på dette? Her er det veldig vanlig å bare ha nærmeste familie / forlovere etc på middag, og så fest etterpå med mange flere venner / søskenbarn etc som «kaffigjester». Dette er helt normalt her, og var også slik i foreldrene mine sin tid. Kaffi/fest-gjestene får kake og nattmat ( feks snitter / lapskaus). Syns dette er kjempegreit, og aldri tenkt at jeg var mindre gjest? Hyggelig å bli invitert. Passer det ikke takker jeg nei - men gir alltid gave, mellom 500-1000,- 

Anonymkode: 438f8...dea

Om man bor et sted hvor alle de inviterte har gangavstand til festen, så blir nok dette en normal variant. Og slik bodde man jo mer før i tiden, så det henger nok igjen. 

Men veldig mange har store avstander som gjør at man får endel utgifter til overnatting og transport. Og da hadde ikke jeg dratt som kaffegjest. Hadde jeg kunnet tusle bort, så greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

visp skrev (12 minutter siden):

Om man bor et sted hvor alle de inviterte har gangavstand til festen, så blir nok dette en normal variant. Og slik bodde man jo mer før i tiden, så det henger nok igjen. 

Men veldig mange har store avstander som gjør at man får endel utgifter til overnatting og transport. Og da hadde ikke jeg dratt som kaffegjest. Hadde jeg kunnet tusle bort, så greit.

Har aldri kunnet gå nei, jeg bor utpå bygda 😅 men dersom det er innen 1-1,1/2-times kjøring, så kjører jeg ( eller vi bytter på). Er det lenger, er det greiest å overnatte ja. 

Anonymkode: 438f8...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Lurer på om det er litt regionale forskjeller på dette? Her er det veldig vanlig å bare ha nærmeste familie / forlovere etc på middag, og så fest etterpå med mange flere venner / søskenbarn etc som «kaffigjester». Dette er helt normalt her, og var også slik i foreldrene mine sin tid. Kaffi/fest-gjesteDene får kake og nattmat ( feks snitter / lapskaus). Syns dette er kjempegreit, og aldri tenkt at jeg var mindre gjest? Hyggelig å bli invitert. Passer det ikke takker jeg nei - men gir alltid gave, mellom 500-1000,- 

Anonymkode: 438f8...dea

Det er helt vanlig her og, så jeg forstår ikke dette sinnet mot å være kaffegjest. 

Anonymkode: 952fb...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...