Gå til innhold

Uttale av ordet frokost

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Feil

Endret av 17.11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usikker da jeg er vestlending og sier frukåst. 

Skrevet

Det er fro (früh, tidlig) kost (mat). Altså har svenskene den rette uttalen.

Anonymkode: 14418...1ac

Skrevet

Sier frokost. Altså med o som i ost.

Det ene er ikke mer riktig enn det andre, det er variasjoner med ulike dialekter.

Skrevet
Hedda-78 skrev (22 minutter siden):

Sier frokost. Altså med o som i ost.

Som i ost? Ost uttales både med åpen O (som i landet Norge) og lukket O (som i solen på himmelen), så det sier oss ikke så mye

Anonymkode: 07bbb...722

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Som i ost? Ost uttales både med åpen O (som i landet Norge) og lukket O (som i solen på himmelen), så det sier oss ikke så mye

Uttaler du "Norsk gulost" med åpen o i begge ordene? 

Skrevet
Hedda-78 skrev (5 timer siden):

Uttaler du "Norsk gulost" med åpen o i begge ordene? 

Jeg gjør ikke det, men i noen dialekter er det slik. Ivar Aasen har skrevet åpen O i parantes bak oppslagsordet Ost i ordboken sin, altså at det er den uttalen man bør bruke om man leser nynorsk (og husk å skille mellom åpen O og Å).

I tillegg skriver han dette:

Sitat

Ordet udtales deels Oost, deels Osst (o’); det sidste bruges i Sætersd. Sdm. og flere Steder og er vistnok det rigtigste, som ogsaa bestyrkes af det afledede Verbum ysta (y’). G.N. ostr.

o’ er hans skrivemåte for ò, åpen o.

I tillegg het det ostr på gammelnorsk, ikke óstr.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er fro (früh, tidlig) kost (mat). Altså har svenskene den rette uttalen.

Anonymkode: 14418...1ac

Kost (mat) uttaler vel de feste med å-lyd? Kost med o-lyd er for meg noe man bruker til å feie gulvet med.

Skrevet

Jeg sier frokost rett frem, når jeg var yngre sa jeg frokkost men ble mobbet av en eks 😅, så jeg modererte meg til frokost, men aldri sagt med å. Er fra innlandet.

Anonymkode: 0ad6b...9a8

Skrevet

Jeg sier frokOst, men kåst og losji. Slått opp nå og ser jeg må begynne å si frokåst. Den var ny for meg. Lærer noe lytt hver dag😅

Skrevet

Frogggåst.

Er dansk. 

Sier ikke ordet uten å double-, tripple- og quadruple-sjekke om vi prater om dagens første måltid ('morgenmat') eller noe senere (middagsmat/lunsj). 

Anonymkode: 2ad93...ba1

• 6 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Uttalen av ord som inneholder ‘o’ eller ‘å’ varierer betydelig med dialekten, og denne variasjonen har vært en del av det norske språket i lang tid. Det som er interessant, er trenden der noen uttaler ‘frokost’ som ‘frokk:´ost’, med tydelig trykk på kk. Dette fenomenet ser ut til å bli stadig mer utbredt, muligens på grunn av påvirkning fra visse influencere. Når jeg hører noen si “jeg skal spise frokk:´ost”, undrer jeg over hvilken type ost de refererer til, og det fremkaller et smil.

Det er viktig å huske at språk er i konstant utvikling, og nye uttaler dukker stadig opp. Det er opp til hver enkelt å velge hvilken uttale de foretrekker å bruke. Men det er også viktig å være bevisst på hvordan uttalen kan bli oppfattet av andre, og å være fleksibel i kommunikasjon for å unngå misforståelser.

Anonymkode: 6a865...e9b

Skrevet

Uttaler det slik det skrives. Frokost 😊

Skrevet

Jeg selv sier frokÅst på min dialekt (bor i Nordland). Samboer oppvokst 25 mil lengre nord (+ eksmann oppvokst 4 mil herfra) sier begge frokOst. 

AnonymBruker
Skrevet

FrokÅst i Oslo? Aldri hørt gjennom mine 42 år her.

Anonymkode: 05415...964

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Frookost...ingen å.

Anonymkode: a7681...034

AnonymBruker
Skrevet

Hæ, er det sant at man skal si frokÅst på østlandet/Oslo området?

Hverken jeg eller noen jeg kjenner sier det. Vi sier frokOst. 

Anonymkode: 88370...c09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Østlendinger sier jo frokkåst, altså med dobbel k. 

Jeg er fra Stavanger, sier frOkåst., med skarre-r.

Anonymkode: 07a9a...a45

Skrevet

Frookåst, med lang o-lyd i fro, og å-lyd i kost. 

Er fra Agder 

AnonymBruker
Skrevet

Frokåst/frokosten

Anonymkode: 8a492...b5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...