17.11 Skrevet 14. august 2023 #21 Del Skrevet 14. august 2023 (endret) Feil Endret 14. august 2023 av 17.11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 14. august 2023 #22 Del Skrevet 14. august 2023 Usikker da jeg er vestlending og sier frukåst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #23 Del Skrevet 14. august 2023 Det er fro (früh, tidlig) kost (mat). Altså har svenskene den rette uttalen. Anonymkode: 14418...1ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 14. august 2023 #24 Del Skrevet 14. august 2023 Sier frokost. Altså med o som i ost. Det ene er ikke mer riktig enn det andre, det er variasjoner med ulike dialekter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #25 Del Skrevet 14. august 2023 Hedda-78 skrev (22 minutter siden): Sier frokost. Altså med o som i ost. Som i ost? Ost uttales både med åpen O (som i landet Norge) og lukket O (som i solen på himmelen), så det sier oss ikke så mye Anonymkode: 07bbb...722 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 14. august 2023 #26 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Som i ost? Ost uttales både med åpen O (som i landet Norge) og lukket O (som i solen på himmelen), så det sier oss ikke så mye Anonymkode: 07bbb...722 Uttaler du "Norsk gulost" med åpen o i begge ordene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #27 Del Skrevet 14. august 2023 Hedda-78 skrev (5 timer siden): Uttaler du "Norsk gulost" med åpen o i begge ordene? Jeg gjør ikke det, men i noen dialekter er det slik. Ivar Aasen har skrevet åpen O i parantes bak oppslagsordet Ost i ordboken sin, altså at det er den uttalen man bør bruke om man leser nynorsk (og husk å skille mellom åpen O og Å). I tillegg skriver han dette: Sitat Ordet udtales deels Oost, deels Osst (o’); det sidste bruges i Sætersd. Sdm. og flere Steder og er vistnok det rigtigste, som ogsaa bestyrkes af det afledede Verbum ysta (y’). G.N. ostr. o’ er hans skrivemåte for ò, åpen o. I tillegg het det ostr på gammelnorsk, ikke óstr. Anonymkode: 07bbb...722 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. august 2023 #28 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er fro (früh, tidlig) kost (mat). Altså har svenskene den rette uttalen. Anonymkode: 14418...1ac Kost (mat) uttaler vel de feste med å-lyd? Kost med o-lyd er for meg noe man bruker til å feie gulvet med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #29 Del Skrevet 14. august 2023 Jeg sier frokost rett frem, når jeg var yngre sa jeg frokkost men ble mobbet av en eks 😅, så jeg modererte meg til frokost, men aldri sagt med å. Er fra innlandet. Anonymkode: 0ad6b...9a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bovina sancta Skrevet 14. august 2023 #30 Del Skrevet 14. august 2023 Jeg sier frokOst, men kåst og losji. Slått opp nå og ser jeg må begynne å si frokåst. Den var ny for meg. Lærer noe lytt hver dag😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #31 Del Skrevet 14. august 2023 Frogggåst. Er dansk. Sier ikke ordet uten å double-, tripple- og quadruple-sjekke om vi prater om dagens første måltid ('morgenmat') eller noe senere (middagsmat/lunsj). Anonymkode: 2ad93...ba1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #32 Del Skrevet 6. mars Uttalen av ord som inneholder ‘o’ eller ‘å’ varierer betydelig med dialekten, og denne variasjonen har vært en del av det norske språket i lang tid. Det som er interessant, er trenden der noen uttaler ‘frokost’ som ‘frokk:´ost’, med tydelig trykk på kk. Dette fenomenet ser ut til å bli stadig mer utbredt, muligens på grunn av påvirkning fra visse influencere. Når jeg hører noen si “jeg skal spise frokk:´ost”, undrer jeg over hvilken type ost de refererer til, og det fremkaller et smil. Det er viktig å huske at språk er i konstant utvikling, og nye uttaler dukker stadig opp. Det er opp til hver enkelt å velge hvilken uttale de foretrekker å bruke. Men det er også viktig å være bevisst på hvordan uttalen kan bli oppfattet av andre, og å være fleksibel i kommunikasjon for å unngå misforståelser. Anonymkode: 6a865...e9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LovelyLocks Skrevet 6. mars #33 Del Skrevet 6. mars Uttaler det slik det skrives. Frokost 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 9. mars #34 Del Skrevet 9. mars Jeg selv sier frokÅst på min dialekt (bor i Nordland). Samboer oppvokst 25 mil lengre nord (+ eksmann oppvokst 4 mil herfra) sier begge frokOst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #35 Del Skrevet 9. mars FrokÅst i Oslo? Aldri hørt gjennom mine 42 år her. Anonymkode: 05415...964 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #36 Del Skrevet 9. mars Frookost...ingen å. Anonymkode: a7681...034 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #37 Del Skrevet 9. mars Hæ, er det sant at man skal si frokÅst på østlandet/Oslo området? Hverken jeg eller noen jeg kjenner sier det. Vi sier frokOst. Anonymkode: 88370...c09 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #38 Del Skrevet 9. mars Østlendinger sier jo frokkåst, altså med dobbel k. Jeg er fra Stavanger, sier frOkåst., med skarre-r. Anonymkode: 07a9a...a45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kniv & gaffel Skrevet 10. mars #39 Del Skrevet 10. mars Frookåst, med lang o-lyd i fro, og å-lyd i kost. Er fra Agder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #40 Del Skrevet 10. mars Frokåst/frokosten Anonymkode: 8a492...b5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå