AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #21 Del Skrevet 13. august 2023 Snakker rent engelsk fra nord i England. Konsekvens av 15 år med spilling med briter og engelsk kjæreste. i tenårene var det vel mer knotete, norsk tonefall og mer amerikask preg. Anonymkode: 7c6f6...d29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #22 Del Skrevet 13. august 2023 Mest engelsk, tenker jeg? Er ikke så bevisst på det. Engelskmenn har spurt meg om hvor jeg er fra i England, men det er nok av høflighet:) Nordmenn flest er kjent for å være gode til å snakke engelsk. Østlendinger «synger» veldig i dialekten sin, ( synes en vestlending) selv om de mener at de fra Oslo ikke har dialekt fordi ordene de bruker ligger nært opp til rein bokmål. En del østlendinger synger også på det østlandske når de snakker engelsk, det er litt artig. Kan liksom ikke kjenne like godt igjen dialekten på andre nordmenn når de snakker engelsk. Anonymkode: 6cd9e...122 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 13. august 2023 #23 Del Skrevet 13. august 2023 Jeg jobber med amerikanere, bor ikke i Norge, og engelsk har vært hovedspråket mitt i mer enn 10 år;. Noen av kollegene mine trodde først jeg var amerikansk, men så fort jeg slapper av så glipper aksenten litt, men ingen jeg har møtt har gått ut i fra at jeg er norsk/skandinavisk. som oftest blir jeg spurt om jeg er fra Sør-Afrika eller NZ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #24 Del Skrevet 13. august 2023 Har bodd i mange engelskspråklige land, så snakker flytende. Har fått høre av amerikanere at jeg snakker «mid-west», dvs uten noen distinkt aksent. Tror jeg snakker såpeopera-amerikansk, altså veldig generisk uten språklige særtrekk. Anonymkode: 09135...94e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #25 Del Skrevet 13. august 2023 Britisk aksent. Halvparten av vennene mine er britiske, jeg er veldig påvirket av dem, naturligvis. Har rett som det er møtt amerikanere som tror jeg er britisk, men jeg lurer selvsagt ikke briter 😄 Anonymkode: b243b...bb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bovina sancta Skrevet 13. august 2023 #26 Del Skrevet 13. august 2023 (endret) Har spurt en amerikansk venninne og fått vite at jeg har en veldig ubestemmelig aksent. Er norsk og snakker østlandsk, men fikk, ifølge min mann, en tykk, tysk aksent etter at jeg bodde der en periode. I de seinere år har jeg fått spørsmål fra en brite om hvor i Nederland jeg er fra. Min mann er derfra og vi snakker engelsk. jeg tipper en fæl miks av norsk og nederlandsk 😵💫😵 Endret 13. august 2023 av Bovina sancta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #27 Del Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det en blanding av britisk og amerikansk? Med en liten dæsj Norskengelsk? Jeg klarer ikke å snakke oxfordengelsk, men de fleste ord uttaler jeg britisk. Men i likhet med mange nordmenn er jeg påvirket av det amerikanske. Og det føles mer jordnært. Jeg må tilstå at jeg snakker mer norskengelsk hvis jeg er stresset. Ikke helt krise, men nok til at høres. Anonymkode: 1965c...876 Litt blandet. Jeg snakker elendig engelsk, den blir heldigvis bedre etter noen dager. Om sommeren er den som regel bedre enn om vinteren da vi har en del turister som pasienter om sommeren 😅 Anonymkode: 42495...b09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #28 Del Skrevet 13. august 2023 Jeg snakker greit engelsk. Veldig bra når jeg gjør meg til, skikkelig dårlig når jeg plutselig må. Anonymkode: 6b2d1...461 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 13. august 2023 #29 Del Skrevet 13. august 2023 (endret) Er svært ukomfortabel med å snakke engelsk og snakker med tydelig norsk aksent og med dårlig ordforåd. Endret 13. august 2023 av SVK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #30 Del Skrevet 13. august 2023 Jeg høres irsk ut. Bor i Storbritannia og var sammen med en ire i mange år. Det er ingen som tror jeg er norsk. Klarer ikke å snakke med amerikansk aksent eller bruke amerikanske ord. Jeg vil helst ha aksenten til området jeg bor i, for jeg syns den er nydelig, men den er ganske vanskelig, og jeg er ikke så flink til å bare bytte aksent. Anonymkode: bfa2d...959 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cisco1 Skrevet 13. august 2023 #31 Del Skrevet 13. august 2023 Bedre enn Stoltenberg sin 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Intervence Skrevet 13. august 2023 #32 Del Skrevet 13. august 2023 (endret) Norsk-engelsk. 90% forstår alt det jeg sier, men 10% forstår ingenting pga. aksent. Siden jeg har pratet med folk-flest ifra england vil jeg tro at den veier mer mot engelsk enn amerikansk. Husker jeg pratet med en som var ifra wales en gang, ble skikkelig fornærmet når jeg nevnte "åja, det er jo i england". Tok det heldigvis med en god latter, men ble tydelig fornærmet til å begynne med! 🤣 Men, liker å tro at jeg har bedre engelsk enn Øystein Olsen. 🤣 Endret 13. august 2023 av Intervence Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #33 Del Skrevet 13. august 2023 Helt for jævlig. Snakker ikke engelsk om jeg ikke er nødt. Anonymkode: 2084f...e08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #34 Del Skrevet 13. august 2023 Dersom jeg presenterer en skrevet tekst kan jeg holde Oxford/engelsk. Når jeg snakker spontant er det mer thor Heyerdahl / amerikansk / you know 😅 Anonymkode: dac13...8a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. august 2023 #35 Del Skrevet 13. august 2023 Snakker engelsk med norsk aksent, som de aller fleste som har norsk som morsmål. Bruker britiske ord/uttrykk framfor amerikanske (som muligens er det TS egentlig lurer på?). Alle som ikke har engelsk som morsmål, snakker det med aksent. Skjønner ikke hvorfor det skal være noe å være flau over. Ingen med engelsk som morsmål krever at resten av verden snakker engelsk som en innfødt brite/amerikaner etc., så skjønner ikke hvorfor nordmenn krever det av seg selv? Er dette et fenomen i andre land også? At man ikke skal høres ut som om man kommer fra det landet man egentlig kommer fra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #36 Del Skrevet 13. august 2023 1 hour ago, Anonymus Notarius said: Snakker engelsk med norsk aksent, som de aller fleste som har norsk som morsmål. Bruker britiske ord/uttrykk framfor amerikanske (som muligens er det TS egentlig lurer på?). Alle som ikke har engelsk som morsmål, snakker det med aksent. Skjønner ikke hvorfor det skal være noe å være flau over. Ingen med engelsk som morsmål krever at resten av verden snakker engelsk som en innfødt brite/amerikaner etc., så skjønner ikke hvorfor nordmenn krever det av seg selv? Er dette et fenomen i andre land også? At man ikke skal høres ut som om man kommer fra det landet man egentlig kommer fra? Ja, det er et fenomen for de fleste som lærer språk, at man ønsker å høres ut som en innfødt. Men det er absolutt ikke flaut å ha aksent. Anonymkode: bfa2d...959 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #37 Del Skrevet 13. august 2023 Har fått flere spørsmål om hvor i England jeg kommer fra. Har aldri bodd i England, men hører mye på engelske lydbøker og ser på engelsk tv. Vi har engelsk som arbeidsspråk på jobb. Anonymkode: 932e2...e11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #38 Del Skrevet 13. august 2023 I mine ører helt ok, i følge ungdommene mine helt katastrofalt. Anonymkode: 46cd1...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #39 Del Skrevet 13. august 2023 Jeg snakker godt britisk engelsk, med en dæsj skotsk. Er der mye. Anonymkode: 32bd1...094 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #40 Del Skrevet 13. august 2023 Det er vel bare vi nordmenn som latterliggjør nordmenn for å snakke engelsk med norsk aksent. I utlandet er det langt mer forståelse for at det er naturlig å beholde aksenten sin når man snakker engelsk. Har bodd i England og fikk alltid komplimenter for engelsken min selv om jeg snakker med norsk aksent. Og man hører ofte engelsktalende snakke om at utenlandske aksenter kan være flott så lenge de er forståelige. Anonymkode: 7d394...10f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå