AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #1 Del Skrevet 13. august 2023 Er det en blanding av britisk og amerikansk? Med en liten dæsj Norskengelsk? Jeg klarer ikke å snakke oxfordengelsk, men de fleste ord uttaler jeg britisk. Men i likhet med mange nordmenn er jeg påvirket av det amerikanske. Og det føles mer jordnært. Jeg må tilstå at jeg snakker mer norskengelsk hvis jeg er stresset. Ikke helt krise, men nok til at høres. Anonymkode: 1965c...876 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 13. august 2023 #2 Del Skrevet 13. august 2023 Som de aller fleste nordmenn uten boopphold i engelskspråklige land å vise til, snakker jeg først og fremst med en tydeligere norsk aksent enn jeg liker å tro. Jeg snakker relativt sett godt engelsk og har ingen problemer med å gjøre meg forstått eller føre en samtale, men for en med engelsk som morsmål vil antagelig spørsmålet om jeg har britisk eller amerikansk uttale være ganske latterlig - den er definitivt skandinavisk... 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #3 Del Skrevet 13. august 2023 Thor Heyerdahl. Anonymkode: 07fb7...3ed 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #4 Del Skrevet 13. august 2023 Jeg snakker veldig amerikansk, sett for mye på TV, var også sammen med en amerikaner en periode. Ene engelsklæreren vår prøvde å lære oss british english, men det føles bare påtatt og unaturlig for meg, hadde ikke fått det like godt til. Har ei venninne som jobbet i London et par år som ung og snakker flytende britisk engelsk og misunner henne litt den, det er kulere enn amerikansk synes jeg. Den norske aksenten min skinner jo gjennom iblant, noen ord snubler jeg i og som en annen over så blir jeg dårligere på uttalen når jeg er stresset. Når det er sagt - jeg snakker flytende engelsk, det burde egentlig ikke ha noe å si at man hører at jeg ikke er fra USA. Så jeg prøver å ikke bry meg så mye. Men selv om den amerikanske eksen min syntes jeg snakket imponerende bra amerikansk engelsk så kunne han også "mobbe" meg litt når han syntes jeg hørtes rar ut, og det ble jeg ganske irritert på. Da blir jeg litt selvbevisst og synes ikke det er hyggelig å snakke engelsk. Anonymkode: 548c5...618 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #5 Del Skrevet 13. august 2023 Jeg tenker at jeg ikke har engelsk aksent, men at jeg snakker engelsk med norsk aksent? Det viktigste er vel ordforråd og at man blir forstått. Mange ler litt av Thor Heyerdahl, men han var faktisk veldig god i engelsk. Han var jo norsk, så hvorfor forvente perfekt tonefall? Jeg reagerer ikke på at folk fra andre land ikke høres norske ut heller. Anonymkode: c7074...d2b 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #6 Del Skrevet 13. august 2023 Haha jeg tror jeg snakker med litt amerikansk aksent blandet med norskengelsk😂😂😂 Jens Stoltenbergs engelsk er legendarisk foresten 😁 Anonymkode: fe418...cdc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 13. august 2023 #7 Del Skrevet 13. august 2023 Et av barna har bodd fem år i UK, og dermed har jeg vært en del over og på denne måten tilegnet meg noe aksent. Har også jobbet målvevist for å luke bort så mye som mulig av den norske aksenten. Så min måte å snakke engelsk på er en god blanding av norsk-engelsk og irsk av alle ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 13. august 2023 #8 Del Skrevet 13. august 2023 Har ikke BE-aksent, mer AE-aksent om noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 13. august 2023 #9 Del Skrevet 13. august 2023 (endret) Ai dånt nåvv, butt its pritti good if ai sey so myself. Jeg tror jeg heller mer mot amerikansk. Helleu, how a yu? Du yu feel like a cåpp of ti hon? Føles påtatt. Endret 13. august 2023 av Blåttvann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #10 Del Skrevet 13. august 2023 Det varierer med hvem jeg snakker med. Når jeg snakker med personer fra USA modifiserer jeg min egt. britiske aksent, (eller prøver), for å ikke høres veldig overlegen ut. Men min amerikanske aksent er fryktelig dårlig. Anonymkode: c7f0a...00f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #11 Del Skrevet 13. august 2023 Kommer an på hvem jeg snakker med. Gikk hele videregående i USA, og snakker flytende engelsk med amerikansk sørstatsaksent. Men, jeg dropper gjerne aksenten til fordel for litt mer gebrokken norskengelsk hvis jeg ikke snakker med amerikanere. Anonymkode: 01f4d...089 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 13. august 2023 #12 Del Skrevet 13. august 2023 (endret) Jeg leser mye engelsk og hører engelsk og amerikansk på tv daglig. Men likevel er uttalen min ikke særlig god (men kunne vært verre) og aksenten min litt sterk. Norskengelsk. Jeg tror kanskje jeg blander amerikansk og engelsk uttale av forskjellige ord. Min sønn ler av meg når jeg prøver snakke engelsk. Selv snakker han flytende amerikansk så bra at vennene hans online spør han om hvor i statene han kommer fra, da de ikke helt klarer å plassere dialekten (de hører ikke aksent, men antar det er en amerikansk dialekt). Den gode engelsken hans skyldes 10 år med onlinespill med amerikanere. Endret 13. august 2023 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #13 Del Skrevet 13. august 2023 Mr.Bean. Anonymkode: b4fea...a9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paramount Skrevet 13. august 2023 #14 Del Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Thor Heyerdahl. Anonymkode: 07fb7...3ed 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #15 Del Skrevet 13. august 2023 Sånn passe amerikansk. Har lurt noen europeere til å tro jeg var amerikansk når jeg var i USA, men jeg lurer ikke amerikanere. Har bodd i USA en periode som voksen så har fått litt trening, men ikke som datteren som etter et halvt år i USA fikk perfekt amerikansk uttale for at hun var under pubertetsalder, sønnen som var eldre når vi bodde der fikk ikke så mye bedre aksent enn den han hadde før vi dro (som var bedre enn de fleste) Anonymkode: 8b089...835 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mother Dirt Skrevet 13. august 2023 #16 Del Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Er det en blanding av britisk og amerikansk? Med en liten dæsj Norskengelsk? Anonymkode: 1965c...876 Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #17 Del Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sånn passe amerikansk. Har lurt noen europeere til å tro jeg var amerikansk når jeg var i USA, men jeg lurer ikke amerikanere. Har bodd i USA en periode som voksen så har fått litt trening, men ikke som datteren som etter et halvt år i USA fikk perfekt amerikansk uttale for at hun var under pubertetsalder, sønnen som var eldre når vi bodde der fikk ikke så mye bedre aksent enn den han hadde før vi dro (som var bedre enn de fleste) Anonymkode: 8b089...835 Glemte grunnen til min amerikanske aksent tidlig. Hadde engelsklærer som var oppvokst i Canada på vgs. Datteren er også heldig med lærerne etter vi kom tilbake fra USA. Spansklærer fra Chile og engelsklærer fra USA. I tillegg har hun i klassen to barn med engelskspråklige foreldre, en engelsk og en australsk og en til jente som har bodd noen år i USA så miljøet for å perfeksjonere aksenten finnes til stede. Sønnen ikke like heldig, han fikk engelsklærer som er så dårlig at han har måttet rette på henne og som har dårlig RP i tillegg. Anonymkode: 8b089...835 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #18 Del Skrevet 13. august 2023 Jeg snakker med britisk aksent og det er mitt andre morsmål da halve familien min er derfra. Har fått mye pes for det på skolen fra medelever som av en eller annen grunn tror amerikansk er »kulere». Anonymkode: c1e34...de6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #19 Del Skrevet 13. august 2023 Snakker med en britisk aksent. Ikke helt RP, men noe som likner. Er jeg i England blir jeg spurt hvor i England jeg er fra. Men har bodd i USA og snakker jeg med amerikanere får jeg en mer amerikansk tone, som på ingen måte faktisk høres amerikansk ut. Anonymkode: 0fa5a...24e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #20 Del Skrevet 13. august 2023 Som en waliser spm snakker engelsk 😄 Anonymkode: a25d1...b7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå