AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #41 Skrevet 13. august 2023 Individuelle forskjeller på hva folk tåler. De fleste tåler to glass om dagen i helgen uten problemer. Noen gjør det ikke. Ett glass vin, eller en flaske vin daglig har svært forskjellig påvirkning på hvert individ. Ingen fasit her. Masse genetikk, men også kroppsvekt, og kjønn. Svært få hvor to glass vin er et stort problem. Anonymkode: 3c293...5dc 2
Rhodiola Skrevet 16. august 2023 #42 Skrevet 16. august 2023 Tråden er ryddet for latterliggjøring. Den er flyttet fra Generell debatt. Rhodiola, adm.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #43 Skrevet 16. august 2023 On 8/12/2023 at 5:14 PM, AnonymBruker said: Nettopp, fornektelse er det første.... Jeg ler høyt når folk sier de drikker alkohol pga smaken 😂 Vin har høy %...blir endel påvirket etter bare 2 glass. For noen er glassene store også...nærme 2dl+. Har vært der selv, drukket 1-2 glass flere ganger i uken. Helt til jeg forstod hva jeg holdt på med. Jeg senket skuldrene med alkoholen etter stresset på jobben....dette gjør nok mange. Anonymkode: e6bdf...598 Eh, pga alkoholfri vin ikke samtaler det samme som vanlig vin!? man har da ikke et problem om man nyter en halv til en flaske vin i løpet av uken. Det er helt vanlig forbruk Anonymkode: c3736...689
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #44 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (På 12.8.2023 den 16.57): Jeg elsker et glass vin, tar ofte et glass vin mens jeg ordner og koker middag, og da kanskje et glass etter middag. Dette er selvfølgelig ikke i ukedagene men det er det første jeg tenker på og gler meg til når jeg kommer hjem fra jobb på fredag. Barna har flyttet ut, så mens jeg venter på min man skal komme hjem å står over grytene så nyter jeg da dette glasset. Nå mener min mann at dette har blit en stygg uvane. Hva tenker dere? Anonymkode: 5c16b...d9a Jeg tenker du skal kose deg med det! Jeg tar et glass vin til mens jeg lager mat, og ett til maten ,og gjerne ett etter det også - også til og med i hverdagen. Jeg er ikke norsk, og tror det handler mye om kultur rett og slett. De nye kostholdsrådene anbefaler ikke alkohol, og det er helt sikkert riktig når man tenker på helsen, men helse er mer enn kun kosthold, og om du koser deg med dette glasset med vin når du lager mat kan jeg ikke i min villeste fantasi skjønne at det skal være noe feil med det. Anonymkode: 13a44...181 3
Enmanelskeråhate Skrevet 16. august 2023 #45 Skrevet 16. august 2023 Det er jo ingen ting, kos deg og lev, om man blir noen få år mindre spiller vel ingen rolle, det er de værste årene likevel
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #46 Skrevet 17. august 2023 Har ikke lest alle svarene, men herlighet, nyt et glass vin eller to en fredagskveld. Blir du synlig beruset av de to glassene? Går det på noe som helst vis utover din mann? Slokner du på sofaen kl. 21.00 og snorker slik han føler kvelden er ødelagt pga vinen? Maser du på han om at han må drikke for å holde deg med selskap? Anonymkode: 0eaa5...7ba
Memorangen Skrevet 17. august 2023 #47 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (På 12.8.2023 den 17.10): Jeg også! Vil tro de aller fleste voksne drikker vin fordi de liker smaken ikke for å bli full. Anonymkode: bd813...a93 Alkohol i seg selv smaker jo helt jævlig, så det kan ikke være kun pga smaken folk drikker. Den lille rusen man får av et glass vin må jo ha en betydning?
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #48 Skrevet 17. august 2023 Tror mer enn halvparten av de voksne damene jeg kjenner gleder seg til det samme som deg hver fredag. Høres ikke ut som ett problem i seg selv, men det er klart, det blir jo ett problem dersom mannen din synes det er det.. Anonymkode: 29942...783
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #49 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (På 12.8.2023 den 17.11): Du gjør det pga effekten du får av alkoholen....ellers kunne du drukket noe annet. Så enkelt er det. Anonymkode: e6bdf...598 Hvorfor bryr du deg? Skjer det så lite i ditt eget liv at du må stikke nesen din i andres tilværelse? Gir det deg en god følelse å tro at du er bedre enn andre? Anonymkode: 588a4...749
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #50 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (På 12.8.2023 den 16.57): Jeg elsker et glass vin, tar ofte et glass vin mens jeg ordner og koker middag, og da kanskje et glass etter middag. Dette er selvfølgelig ikke i ukedagene men det er det første jeg tenker på og gler meg til når jeg kommer hjem fra jobb på fredag. Barna har flyttet ut, så mens jeg venter på min man skal komme hjem å står over grytene så nyter jeg da dette glasset. Nå mener min mann at dette har blit en stygg uvane. Hva tenker dere? Anonymkode: 5c16b...d9a Gjelder det bare på fredag? Kan gå god for en dag til også. Og det er to glass? I så fall syns jeg det høres koselig ut og ikke ut som noe problem. Hvorfor mener han at det er en stygg uvane? Anonymkode: 31f5f...1ef
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #51 Skrevet 17. august 2023 Det er ingen som drikker alkohol fordi drikken man elsker smaken på, tilfeldigvis inneholder alkohol! Et glass vin har for meg en beroligende effekt. Jeg senker skuldrene og blir glad. Nå blir jeg dårlig av alkohol (selv lite). Men hvis ikke jeg hadde blitt det, så kunne jeg godt tatt et glass vin for kosens skyld om jeg ikke skulle ut og kjøre og har ungefri. Altså både for smakens og rusens skyld. Jeg antar at du ikke drikker for å drukne sorger! Og at du ikke blir ubehagelig etter de glassene. Hadde du hatt alkoholproblemer, så hadde du vel ikke klart deg uten på hverdagene? 🤔 Anonymkode: 1d929...164
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #52 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (På 12.8.2023 den 17.16): At du ikke synes vin er godt får være opp til deg. Du kan ikke bestemme hva andre tenker, smaker og merker. Du må gjerne le så høyt du vil. Kos deg med Pepsi Max eller vann👌 Anonymkode: bd813...a93 Hadde TS drukket det kun for rusen, hadde hun banket innpå med noen shotter med vodka hvis eneste målet var å bli rusa. De som sier at de kun drikker alkohol for smakens skyld lyver. Det er en kombinasjon av smak og rus. Hvis det kun hadde vært smaken som var god, finnes det et hav av alkoholfrie muligheter der ute. Hvorfor drikker man alkoholholdige drikker? Jo, for å oppnå en form for rus. Målet trenger ikke å være å bli drita-rita (selvom noen gjør det også - men DA har man problemer hvis det skjer flere dager i uken). Kos deg med glassene med vin du TS. Nyt de med god samvittighet. Anonymkode: 4de78...24b
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #53 Skrevet 17. august 2023 Man inntar rusmidler for rusens skyld! Det gjelder både vin, kaffe og sigaretter! Det betyr ikke at det er dritafull man ønsker å bli. Bare løsne litt på skuldrene etter en lang arbeidsuke. Og da finner man selvsagt et rusmiddel som smaker godt. Ikke den billigste rødvinen på polet man må tvinge i seg mens man kniper igjen nesen. Anonymkode: 1d929...164 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #54 Skrevet 17. august 2023 Memorangen skrev (1 time siden): Alkohol i seg selv smaker jo helt jævlig, så det kan ikke være kun pga smaken folk drikker. Den lille rusen man får av et glass vin må jo ha en betydning? Jeg har ikke smakt god alkoholfri vin. Hvis man liker vin så følger alkoholen med (man kan selvsagt spytte den ut, som noen gjør). For øl så finnes det etterhvert gode alkoholfrie alternativ, og jeg går ofte for det fordi det er noe billigere, jeg er kjørbar og jeg tenker at det er bedre for levra. Hvis jeg lager en gin tonic på en fredag så tenker jeg at det å innta alkohol er en del av motivasjonen. Generelt drikker jeg langt mindre per gang nå som voksen enn når jeg var 20. Jeg liker fremdeles rusen, men jeg er i færre situasjoner hvor det er sosialt akseptert, og det blir så mye styr under og etterpå. Jeg drikker kanskje oftere (2-3 ggr/uke heller enn 0.5-1 gang/uke), men et glass vin eller 0.33 øl heller enn en sixpack. Anonymkode: d19e7...da4
Gjest Refreng Skrevet 17. august 2023 #55 Skrevet 17. august 2023 On 8/12/2023 at 4:59 PM, AnonymBruker said: Ta en hel flaske om du vil. Hverdagen og livet er kjedelig nok fra før så hvorfor ikke. Anonymkode: 291f4...0b8 Oi, veldig mange mennesker som liker denne kommentaren. Er det virkelig så mange mennesker der ute som har det så tungt at rusen i helgen er et av få lyspunkt? Personlig må jeg si at jeg kan lett velge en fjelltur eller et besøk hos en venn istedetfor et glass vin. Jeg tenker at når det slutter å være tilfelle, så må man se innover og se hva man føler man mangler i livet som gjør den rusen til så et stort lyspunkt. Det er det samme som når folk driver med emosjonell spising der de spiser mye eller mye usunt fordi de føler de trenger det for å trøste seg eller for å føle seg glad. Det er symptom på at noe skurrer i livet. At man er misfornøyd med noe On 8/12/2023 at 5:14 PM, AnonymBruker said: Kan du la være ei helg? Hva du svarer deg selv, ærlig, på det spørsmålet, forteller deg antakelig om du er i ferd med å få en stygg uvane, et problem, eller ikke. Anonymkode: 4c145...a16 Enig. Alkoholisme begynner gjerne i det små. Man "må" ha det ene eller to glassene hver fredag. Dersom man må gå en helg uten blir man irritert. Så tenker man at et eller to glass 1 gang i uken er ikke mye, man kan jo også ta et glass lørdag. For enkelte kan det gå nedover fra det punktet. At mannen reagerer tenker jeg kan være signifikant. Dersom dette er en så liten bagatell, hvorfor reagerer mannen plustelig? Kanskje problemstillingen ikke er helt slik ts fremstiller det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå