Gå til innhold

Dere som hadde et «billig» bryllup - hvordan gjorde dere det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren vil gifte oss, men ingen av oss ønsker å bruke så mye penger på det. Da vil vi heller bruke mer penger på en bryllupsreise. Vi tenker ca 30 gjester. Men hvor mye betalte dere for bryllupet deres med ca 30 gjester? Har faktisk vært innom tanken å bare samle de aller nærmeste og ikke ha noe særlig bryllup, egentlig kun ha en vielse, men føler det blir litt kjipt igjen. Hvordan får man er billig bryllup? Både jeg og samboer har kun vært i store, dyre bryllup. Trenger inspirasjon! Vil jo egentlig bare ha en hyggelig dag med nære og kjære, og ha det så billig som mulig. Så nevn deres billige bryllupserfaringer!

Anonymkode: bb286...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ting jeg eller noen jeg kjenner har gjort:

Lokale: Gymsal på skole eller samfunnshus. Evt ikke noe lokale, bare middag på restaurant med de nærmeste.

Pass på at evt opprydding kan gjøres en stund etterpå slik at ingen står igjen med drittjobben på natta eller tidlig neste morgen!!

Blomster: Plukke villblomster selv (avhengig av hvor man bor og når på året). Jeg synes faktisk løvetann er nydelig, men kunne ikke ha hatt det pga allergier i familien.

Kjole og sko: Brukt på Finn.no. Selg gjerne videre etterpå.

Kaker: Spørre familie og venner om å hjelpe til med å bake.

Mat: i et bryllup ble det servert «amerikansk gryte» fra pose. Alle var inneforstått med opplegget, og koste seg godt i bryllupet. Det hjelper at det var invitert til enkelt bryllup og at fokuset var på feiring av kjærlighet og å ha det hyggelig sammen! 

La alle hjelpe til litt- da blir det bra, og ingen føler seg brukt men heller tilhørighet.

De som lager en flott feiring er menneskene! Men husk musikk!

Ingen kaffegjester..

 

Anonymkode: a33fc...918

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte nok under 10k for vårt. Gifta oss i tinghuset. Bestilte mat og kake til rundt 30 gjester via et cateringfirma. Leide et lite og billig lokale litt oppi skogen, hvor rengjøring var inkludert i prisen. 

Endret av Lykkedykker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var planen vår, men pandemien gjorde bryllupet enda mindre.

Planen var vielse på tinghuset, i finklær vi allerede eide. Fotograf, da bildene er viktig for oss. Dette fikk vi gjort.

Så var planen catering hjemme i hagen, eventuelt at alle tok med noe (noe familien tilbydde seg og gjerne ville gjort). I stedet ble vi 8 gjester i hagen. Catering kostet under 5000 kr, vin kjøpte vi på polet. Kaker bakte foreldrene våre :) så mat og drikke ble under 10.000, ser for meg nærmere 20.000 med 30 gjester hvis du skal ha catering og alkohol. Alternativt, bestill et privat rom på en restaurant :)

Utgiftene våre var altså ringer, fotograf, mat og drikke. Det er akkurat det vi ønsket å prioritere - ringer og fotograf varer, og samme med minnene om en flott middag. Veldig fornøyd med hvordan dagen ble, gjestene har også fortalt at de var fornøyde og syns det var koselig med et lite bryllup.

Anonymkode: 5abd1...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planla i god tid. Hva er tema, hvor mange kommer , hva må vi ha og hva er ikke så viktig.
Så begynte vi å se på tilbud og mye kan man kjøpe brukt, lage selv eller leie. 

Det dyreste er lokalet og maten. Om dere leier en kommune hus, lokal som er privat eid og ikke via bedrift eller lignende så kan dere spare på eventuelt alkohol og mat. 

et vennepar av oss gav som brudegave en bryllupskake. Og slektninger fra mannen min sin side ordner med maten. Vi måtte kjøpe inn maten men de laget den. 

Sum totalt var 20 000kr.

Men det så fint ut. Vi brukt mest penger på tekstil som skulle henge i taket, men dette var fordi lokalet vi valgte var dekket i beiset furu og så veldig 70- talls ut. 
Men dette bestilte vi via Amazon. 

Jeg kjøpte også kjolen min brukt på finn også redesignet jeg den litt. 

 

Anonymkode: 9136b...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leide lokale, bestilte koldtbord (fikk mye skryt for det) og ønsket oss kaker i gave av noen av gjestene. Alkohol kjøpte vi i Sverige. Kjøpte hvit bomull metervare til duker. Dekorasjon, der kjøpte jeg enkle glass i ulike størrelser på bruktbutikker. Jeg hadde vann oppi de, satte de i grupper på tre-fire glass (ulike høyder) og hadde blomsterhohoder, ormegress eller flytelys oppi. Kom på ca 30 000 inkl fotograf og det var var 34 gjester.

Anonymkode: 22ed6...354

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hvor mye det kostet, men vi hadde et fantastisk fint og billlg bryllup. Vi leide en speiderhytte tett på vannet og hadde festen i telt utenfor. Brukte hytta til do og kjøkken og oppbevaring. Kjolen var en pen kjole, men fra et helt vanlig tøymerke. Noen gjester bakte kaker og en venn lagde all maten (for betaling, men billigere enn en kokk). Mange av gjestene snakker om det som en veldig fin opplevelse enda, selv om det er 9 år siden. 

Anonymkode: 9d146...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort det helt annerledes, som enkelte har foreslått. 

De koseligste bryllupene jeg har vært i er der man bryter de tradisjonelle rammene, og bare koser seg. 

De merkeligste har vært tradisjonelle bryllup på budsjett, der man merker at brudeparet vil ha "alt", men likevel har spart på alt. Gymsaler egner seg ikke til 6-timers bordsete, det gjør heller ikke tre små glass med billigvin, papirduker, eller treretters på budsjett servert av usikre tenåringer, billig brudekjole i polyester og konfirmasjonsdressen. 

Selv valgte jeg ambassadebryllup. En helt fantastisk langhelg med mye innhold. Men vi var bare 8 stykker. 

Anonymkode: 137bb...bb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabolagsresturant, hvor vi betalte for drikke under middagen. Restauranten sto for pynting av lokalet, musikk etc. Hadde 30 gjester. Totalt med ringer ble det 38 000, og da kostet ringene 8k. Hadde ikke fotograf, tema eller bryllupsreise. Finklær hadde vi fra før av.

Anonymkode: 49b8e...1e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk lokale hvor dere kan ta med medbragt drikke og mat/catering. 

Pynt: Sjekk finn. Mye kan leies. Jysk har fløyelsduker til rimelig pris. Enten man ønsker hvit eller en annen tone. 

Plukk blomster selv eller pynt med grønt. Alternativt kan dere kjøpe buketter med f.eks roser. Klipp ned og ha i lave glass. Enkelt og gjestene kan se hverandre over bordet! Lys kan du finne på tilbud. Syltetøyglass kan brukes til blomster og/eller telys. 

Bordkort lager du selv. Kan gjøres enkelt med å brette tykt papir slik de "står". Skriv navn med f.eks gullpenn. Kanskje et dekorativt klistremerke. Eller bruk mini klesklyper og fest navnelapp på serviettene. 

Servietter kan du finne på tilbud. Man må ikke ha dyre, tykke servietter. Bare sørg for egne servietter til kaffe og kaker. 

Mat: Kurvfest hvis gjestene har uttrykt at det er ok. Sørg da for å lag en liste over det dere "må" ha og antall (f.eks to fat med spekemat). Ellers sjekk ut catering. Det må ikke være norsk koldtbord. Tapas, thaimat++. Sjekk pris for å leie kokk. Et alternativ er gryterett (ikke toro som en over skrev). Kan dere eller noen dere kjenner lage? Viltgryte, chilli con carne med høyrygg, biff beorginong (ikke skrevet riktig). Man må ikke ha dessert og kan hoppe rett på kaker. Kanskje noen kan bidra? Få anbefaling av drikke på polet, også mtp budsjett. Lag velkomstdrink selv. F.eks mimosa. 

Invitasjon gjennom arrangement på Facebook. Evt ordentlig til de eldre / de som ikke har Facebook. 

Et annet alternativ er fest. Start kl 18. Tapas eller annen enkel mat. Kakebord og snacks. Eller inviter nærmeste på middag hjemme/ute. Inviter venner til fest en helg senere.

Klær: Sjekk finn eller kjøp brudekjole som ikke er brudekjole. Fiks sminke og hår selv hvis ikke du kjenner noen. 

Anonymkode: 6794d...cce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en gifter seg borgerlig så er det ikke alle steder det er tillatt med et drøss av gjester. Da er det mulig å invitere forlovere og eventuelt foreldre eller flere ut fra antallsbegrensningen og heller ha fest med alle gjester senere på dagen. Inviteres det til fest så er det kanskje enklere å holde budsjettet nede eller føle at en fyller «kravene» enn å invitere til full feiring med standard middag, dessert, kakebord og nattmat…

Kanskje kan det være kurvfest, tapas, grilling e.l. Kanskje er det noen som er villig til å lage noe til tapas mens det kan bestilles noe fra catering. Focaccia, pastasalat, enklere grønn salat, diverse dipp/sauser/dressinger er enkelt for mange å lage en raus porsjon av og bidra med. 

Anonymkode: f350d...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bestilte tid hos en norsk ambassade i utlandet. Bestilte fem måneder i forveien (ventetid lenger enkelte byer, som er svært populære å gifte seg i, som Paris og Roma). Så dro vi to, bare jeg og mannen. Kjolen jeg giftet meg borgerlig i, kostet 600 kr på salg. Mannen kjøpte seg ny dress, men den kostet bare et par tusen.

Hotell i fem dager i storby. Kortet ned oppholdet til kun fem dager pga et lite barn hjemme (bestemor og bestefar var barnevakter). Men om man vil, kan man ta bryllupsreise i samme slengen og av lenger varighet, og kanskje reise videre til andre land også.

Da vi kom hjem, leide vi det lokale grendehuset første helgen etterpå, og hadde selskap for noen få nære venner og familie. Husker ikke hvor mange vi var totalt (er noen år siden), men det kan ha vært omtrent det antallet du nevner, 25-30 stk. Min far betalte for cateringen som bryllupsgave til oss. 

Nå husker jeg ikke hva det hele kostet, men pga rimelige bryllupsklær, flybilletter som ikke kostet allverdens, hotell i fem dager og et selskap der lokalet kostet bare 500 å leie og cateringen ble gitt oss i gave... ja, så ble vi gift ganske rimelig 😄

Jeg kunne ikke tenke meg kirkebryllup, pomp og prakt og masse oppstyr, så dette var ideelt for meg/oss. Mannen synes dette var en helt super måte å bli gift på, han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde litt over 60 gjester og betalte ca 35 000kr. Kjøpe kjole m tilbehør brukt på Finn, leide rimelig lokale, fikk hjelp av familie med ekspertise (frisør, foto, servering og laging av koldtbord og bryllupskake, rabatt på blomster, rabatt på hotell). Maten og alkoholen kjøpte vi i Sverige og lokalet pyntet vi selv. Både familie og venner av familie kom med kaker så vi hadde vel dobbelt så mye som nødvendig. 

Jeg har verdens beste familie og vi har alltid stilt opp for hverandre i alle situasjoner. Tilfeldigvis har mange også ekspertiser som passer godt for bryllup. Har du ressurser i nær familie så spør om hjelp. 

Vi fikk masse gode tilbakemeldinger og hadde en fin dag. 

Anonymkode: 849d7...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste bryllupene jeg har vært i har vært de som giftet seg i egen hage, og så hadde grillfest rett etterpå. Det er dét som er koselig, mener jeg.

Anonymkode: 88ed8...d10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren til ei venninne giftet seg denne sommeren. Festen ble holdt i hagen til brudens foreldre, med innleid partytelt. Bord og stoler ble lånt på jobben til brudens mor. Bruden sådde masse sommerblomster i vår, som ble brukt til bukett og bordpynt. Maten var hjemmelaget, og klærne var pene sommerklær. Jeg aner ikke hva budsjettet deres var, men det var garantert billigere enn da vi giftet oss 🙈

Anonymkode: b9412...d64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1. Leie lokale som er lokalt og billig , evt hage med partytelt

2. leie bekjente/ venner av nevøer ect som setter frem og rydder mat, kake,drikke

3. kjenner du noen som vil tjene 1000kr på å spille litt gitar og synge. 
 

koordinere som du ville gjort med hageselskap med slekta

Anonymkode: e9684...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (På 11.8.2023 den 12.56):

Vi betalte nok under 10k for vårt. Gifta oss i tinghuset. Bestilte mat og kake til rundt 30 gjester via et cateringfirma. Leide et lite og billig lokale litt oppi skogen, hvor rengjøring var inkludert i prisen. 

Hvor mange år siden var dette? Jeg ser ikke for meg at man får til catering og kake for under 300 kroner per person i dag. Og da har vi ikke engang regnet inn drikkevarer. Selv ikke et alkoholfritt bryllup er gratis på det området, heller. 

Anonymkode: d8e13...02c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du legger i billig. Men først og fremst, finn ut hvor mye penger dere er villig til å bruke, og så kan dere planlegge. Mange tips for å få ting rimelig. 
Vi droppet f.eks live-musikk, hadde spotify via anlegg, var helt supert. Kjole kjøpte jeg brukt. Ordnet hår selv, ei venninne sminket meg. Maten lagde en kamerat av mannen, vi betalte da kun for råvarene (vi ville betale han for jobben,men han ville heller at det skulle være bryllupsgaven, supertakknemlig for det). Kaker ble "familiedugnad", men vi bestilte en bryllupskake i tillegg - det trenger dere jo ikke. Jeg lagde alt av dekorasjoner selv - spraylakkerte tomme syltetøyglass og hadde små blomsterbuketter i de. Ei venninne ordnet med veldig gode rabatter hos en blomsterforhandler. Hun ordnet også buketten min, samt til brudepikene og knapphullsblomst til brudesvenn, mannen, hans forlovere og mim far. 
vi droppet dessert da vi synes det holdt med kaker - noe det absolutt gjorde. Vi kjøpte inn drikke til maten og kakene (både med og uten alkohol), og skrev det i innbydelsen, samt at folk gjerne kunne ta med seg selv om de ønsket mer utover dette, noe som ikke var noe problem for noen. 

Anonymkode: b93aa...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mange år siden var dette? Jeg ser ikke for meg at man får til catering og kake for under 300 kroner per person i dag. Og da har vi ikke engang regnet inn drikkevarer. Selv ikke et alkoholfritt bryllup er gratis på det området, heller. 

Anonymkode: d8e13...02c

7år siden. Var alkoholfritt bryllup og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...