Gå til innhold

Ris på rompen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 2000året, når jeg var liten og gikk på barneskolen, fikk jeg ris på rompen når jeg skulle få en dårlig straff. 
var dette egt normalt på den tiden?

Anonymkode: 248d8...7a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var vel ulovlig så jeg håper ikke det. 

Anonymkode: 7587f...53e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var vel ulovlig så jeg håper ikke det. 

Anonymkode: 7587f...53e

Jeg fikk det. Jeg vet det er galt i dag. Bare tenker på dette om det var grei før

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det var ikke normalt. 

Anonymkode: 3ce3a...f4f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det var verken normalt eller greit.

Anonymkode: 01efa...fb4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det var jo normalt en gang i tiden, men definitivt ikke så sent som for barn født på 2000-tallet. Det er flere tiår etter at det ble både sosialt og juridisk milevis utenfor det akseptable.

Anonymkode: b936f...13d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du vært født 1920 så er det normalt... I år 2000, nei.

Anonymkode: 4e0c1...90c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

jeg er født i 1999 og jeg fikk også klask i trynet som straff. Jeg er ikke etnisk norsk, men europeer. Det er bra at barnevernet ikke ble koblet inn. jeg fikk jo de fundamentale behovene dekket veldig bra og gjorde det flink på skolen (altså hadde noe å se frem til), ville absolutt ikke være hun som separerte søsken fra hverandre. Som barn bærer man mye dårlig samvittighet ovenfor sine egne foreldre. Livet gikk videre, jeg har det helt fint med meg selv i dag.

Anonymkode: 1946f...66f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei absolutt ikke normalt, eller lovlig på 2000 tallet. Var heller ikke normalt, eller lovlig, på 80 tallet når jeg vokste opp.

Anonymkode: 4035f...b46

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Verken normalt eller lovlig. Det er ikke lov å utøve vold mot barn, eller andre for den saks skyld. 

Anonymkode: 46681...b08

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

jeg er født i 1999 og jeg fikk også klask i trynet som straff. Jeg er ikke etnisk norsk, men europeer. Det er bra at barnevernet ikke ble koblet inn. jeg fikk jo de fundamentale behovene dekket veldig bra og gjorde det flink på skolen (altså hadde noe å se frem til), ville absolutt ikke være hun som separerte søsken fra hverandre. Som barn bærer man mye dårlig samvittighet ovenfor sine egne foreldre. Livet gikk videre, jeg har det helt fint med meg selv i dag.

Anonymkode: 1946f...66f

Heldigvis går det fint med de fleste som opplever vold i hjemmet som barn. Det betyr likevel ikke at det er greit.

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke normalt og ikke greit.

Anonymkode: 2ad3c...2d4

• Liker 2
Skrevet

Og jeg er vokst opp på 80/90-tallet og opplevde heldigvis aldri dette. Det er ikke greit. Aldri.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 1980 og kunne få smekk i bakhodet av pappa fra tid til annen. 

Det gjorde ingenting bedre. Min usikkerhet økte, respekten for pappa ble mindre og selvtilliten min sank også. Den gangen visste jeg ikke at fysisk straff var ulovlig, heller. 

Jeg er glad for at jeg aldri kunne gjort noe sånt mot min egen gutt 💙 Vi har et MYE nærere forhold enn jeg hadde til mine egne foreldre. 

Anonymkode: 8b496...d8f

• Liker 2
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei absolutt ikke normalt, eller lovlig på 2000 tallet. Var heller ikke normalt, eller lovlig, på 80 tallet når jeg vokste opp.

Anonymkode: 4035f...b46

I begynnelsen av 1980 tallet ble 50 prosent av etnisk norske barn utsatt for oppdragervold hjemme, først i 1987 ble det forbudt, så det var nok langt mer vanlig enn du tror. 

For å gjøre det helt klart at det ikke er tillatt å bruke vold i oppdragelsen, ble forbudet i barneloven § 30 tredje ledd tatt inn i 1987. er straffeloven §§ 223, 246, 247 og 390a.

Anonymkode: ea761...b5e

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det i 1985-86. Husker det bare vagt og mener til og med bukse ble dratt ned og jeg fikk ris på rumpa. Husker den utrolig  nedverdigende følelsen selv om jeg bare var 5-6 år.

Fikk du ris med eller uten buksa på? 

Anonymkode: 40317...25e

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg fikk det i 1985-86. Husker det bare vagt og mener til og med bukse ble dratt ned og jeg fikk ris på rumpa. Husker den utrolig  nedverdigende følelsen selv om jeg bare var 5-6 år.

Fikk du ris med eller uten buksa på? 

Anonymkode: 40317...25e

Mine søstre fikk det på blanke messingen, altså uten bukse. Ingen ettervirkninger. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine søstre fikk det på blanke messingen, altså uten bukse. Ingen ettervirkninger. 

Jeg fikk juling med stekespade en gang,var snill etter det.Gikk også fint med meg.

Anonymkode: 1aafd...fdd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er født i 2000året, når jeg var liten og gikk på barneskolen, fikk jeg ris på rompen når jeg skulle få en dårlig straff. 
var dette egt normalt på den tiden?

Jeg fikk ris på rompa da jeg vokste opp. På 70 tallet. Da jeg tok det opp med mine foreldre, 30 år senere, fikk jeg høre at jeg var så umulig. Var vel egentlig en unnskyldning jeg håpet på, men det fikk jeg ikke. 

Anonymkode: 083b6...b3a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Heldigvis går det fint med de fleste som opplever vold i hjemmet som barn. Det betyr likevel ikke at det er greit.

Er stor forskjell på vold og litt ris på rumpa.

Anonymkode: 1aafd...fdd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...