AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #201 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du, ja. men ikke andre, nødvendigvis. Folk betaler ikke. Det er en grunn til at inkassobransjen eksisterer og hus blir tvangssolgt. Folk betaler ikke regningene sine, selv ikke de mest viktige som husleie/lån og strøm. Anonymkode: 36641...e79 Kanskje jeg er naiv da som tror at andre folk også prioriterer de viltigste regningene som husleie / lån og strøm. Innmari dumt å nedprioritere disse regningene. Man kommer i en forferdelig ond sirkel... Anonymkode: 5c03b...de7
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #202 Skrevet 8. august 2023 Risikofaktorene kan være mange. Rota meg borti en fyr en kort stund. Fast jobb, leide bestandig og sleit visstnok alltid med økonomien. I tillegg var namsmannen involvert. Eide minimalt av verdi. Just saying. Anonymkode: 84cbd...752 1
Trampolina Skrevet 8. august 2023 #203 Skrevet 8. august 2023 Hei du, Jeg leier ut og har gjort det noen år og har erfaring med både dem som er i arbeid og dem som står utenfor arbeidslivet. For min del handler det om betalingsevne, personlige egenskaper og ikke minst depositum som må betales inn før innflytting. Jeg er ikke intressert i om du er innadvendt eller utadvendt, syk, frisk, jobb, ikke jobb. Jeg vil vite at du har inntekt og hvor den kommer fra. I ditt tilfelle NAV. Du kan lyge, men hadde jeg tatt en av mine leietagere i en slik betydelig løgn ville tilliten vært brutt. Spør om hvilken bank depositumskonto settes opp i, så får su nyttig informasjon og sigalisert hvordan du ser for deg det skal gjøres. Aldri, aldri, aldri si ja til en bolig hvor det ikke settes opp dipositumskonto. Personlige egenskaper, hvem jeg ser etter… noen som ikke fester, røyker inne og som tar vare på boligen og/eller eiendommen min (alt etter utleieobjekt). Noen som ønsker å bo lenge og derfor også legger i innsats! Der aller viktigste: troverdighet. Jeg må tro på hvem du er og at du som leietager vil innfri disse kriteriene. Jeg ønsker deg lykke til. Vær den du er, og vær trygg på at du har kvalitetene som trengs. 1 1 1
Paneera Skrevet 9. august 2023 #204 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 22.29): Jeg leier ut, men velger å ikke leie til uføre. Du er i leiligheten i snitt 40 timer mer i uken enn en som jobber, ergo mer slitasje. Jeg tror også at uføre er mer ensomme og dermed også mindre sosiale (ingen kollegaer å sosialisere med). Og sier du Nor så diffust som u hi så hadde du aldri fått leid hos meg. Eller hos mange andre tydeligvis.. Du må være mer åpen! Selv her hvor du er anonym så vil du ikke fortelle noe. Meget sært Anonymkode: 56530...819 Hvor mye mer slitasje blir det i en bolig hvis man i de 40 timene mer eller mindre sover eller er i ro? Man bruker jo ikke 40 timer på å ramponere leiligheten. I dag stod jeg opp kl 16, liksom. 1 1
Paneera Skrevet 9. august 2023 #205 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg ser ingen som snakker om «dårlig moral.» Jeg er redd for den økte sannsynligheten for å måtte leve med tung rus eller psykiatri tett på meg og barna mine. Det er en legitim frykt. Anonymkode: f668e...def Men du ser vel an personen som kommer på visning? Er personen ren, velstelt, hyggelig, virker oppegående, eller er vedkommende utagerende/ustabil/ruset på visning?
liv Skrevet 9. august 2023 #206 Skrevet 9. august 2023 Eneste faste inntekt fra NAV er uføretrygd. Alt annet kan endres ned et vedtak. Mange tenker aap/kvp som fast inntekt men det er midlertidige løsninger så om du ikke sier mer enn at du ikke jobber så blir de mistenksom. Prøv å være ærlig. Eventuelt tilby direkte trekk av uføretrygd til huseier dersom han ønsker. 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #207 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har jobbet 25 år i helse, møtt mennesker i alle samfunnslag, fra alle samfunnsgrupper med alle mulige utfordringer, samt at jeg har en hel del plager selv. Jada alle kan få problemer i livet, men det er ikke mitt ansvar å fikse bosted til noen med diverse problemer. Hvis jeg skal leie ut en bolig JEG har investert i, så leies den ut til noen med god sannsynlighet for å ivareta boligen, ikke bli trøbbel for naboene eller meg, og som betaler leien i tide. Min erfaring er at jeg da styrer unna flere grupper, bl,a, uføre/aap/folk med sosialstønad fordi det er en større risiko med utleie til denne gruppen enn mange andre. Styrer også unna folk som ikke snakker norsk, folk med barn, folk som stinker røyk, folk med nav-garanti ect. Rett og slett en risikovurdering for hva som blir den mest pålitelige leieboeren med minst trøbbel for meg. Jeg skriver ingen steder at alle unge uføre har en psykisk lidelse, det er det du som tolker det som. Jeg skriver at uføre i 20-årene skriker psykiatri, noe tallene underbygger. Majoriteten av uføre i 20-årene er det grunnet psykisk lidelse, og da snakker vi ikke en lett depresjon eller heisfobi, vi snakker psykisk sykdom som påvirker såpass at vedkommende ikke fungerer i normalt dagligliv som jobb innebærer. MIn erfaring gjennom jobb er at dette øker risikoen for å få utfordringer med en leietaker, bl.a. relatert til hygiene, ivaretakelse av leilighet, betale husleie/økonomisk styring, snuing av døgnet og støy, kommunikasjonsutfordringer pga sosial andt eller paranoia, større sjansen for kombinasjonslidelse med rus, og vips skal hjemmetjenesten ut og inn av leiligheten flere ganger i uken, og så er det nøkler på avveie. Nei takk, da tar jeg heller Tore som er lærling på Eiriks elektro eller nyutdannede Liv som skl jobbe på skolen nedi veien. Men DU kan jo leie ut til hvem du vil, og så kan du gjøre dine egne erfaringer, for du aner åpenbart ikke hvor lett det er å få en bolig herpet og hvor vanskelig det er å få det erstattet etterpå. Anonymkode: cb444...71b 😳🫣 Anonymkode: 88b31...9dc 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #208 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kanskje jeg er naiv da som tror at andre folk også prioriterer de viltigste regningene som husleie / lån og strøm. Innmari dumt å nedprioritere disse regningene. Man kommer i en forferdelig ond sirkel... Anonymkode: 5c03b...de7 Ja. Da er du naiv. Jeg er enig med deg jeg, det er utrolig dumt å gjøre det. Men det er MANGE som gjør det, og derfor er det lurt å leie ut til noen med livet på stell. Anonymkode: 36641...e79 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #209 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har jobbet 25 år i helse, møtt mennesker i alle samfunnslag, fra alle samfunnsgrupper med alle mulige utfordringer, samt at jeg har en hel del plager selv. Jada alle kan få problemer i livet, men det er ikke mitt ansvar å fikse bosted til noen med diverse problemer. Hvis jeg skal leie ut en bolig JEG har investert i, så leies den ut til noen med god sannsynlighet for å ivareta boligen, ikke bli trøbbel for naboene eller meg, og som betaler leien i tide. Min erfaring er at jeg da styrer unna flere grupper, bl,a, uføre/aap/folk med sosialstønad fordi det er en større risiko med utleie til denne gruppen enn mange andre. Styrer også unna folk som ikke snakker norsk, folk med barn, folk som stinker røyk, folk med nav-garanti ect. Rett og slett en risikovurdering for hva som blir den mest pålitelige leieboeren med minst trøbbel for meg. Jeg skriver ingen steder at alle unge uføre har en psykisk lidelse, det er det du som tolker det som. Jeg skriver at uføre i 20-årene skriker psykiatri, noe tallene underbygger. Majoriteten av uføre i 20-årene er det grunnet psykisk lidelse, og da snakker vi ikke en lett depresjon eller heisfobi, vi snakker psykisk sykdom som påvirker såpass at vedkommende ikke fungerer i normalt dagligliv som jobb innebærer. MIn erfaring gjennom jobb er at dette øker risikoen for å få utfordringer med en leietaker, bl.a. relatert til hygiene, ivaretakelse av leilighet, betale husleie/økonomisk styring, snuing av døgnet og støy, kommunikasjonsutfordringer pga sosial andt eller paranoia, større sjansen for kombinasjonslidelse med rus, og vips skal hjemmetjenesten ut og inn av leiligheten flere ganger i uken, og så er det nøkler på avveie. Nei takk, da tar jeg heller Tore som er lærling på Eiriks elektro eller nyutdannede Liv som skl jobbe på skolen nedi veien. Men DU kan jo leie ut til hvem du vil, og så kan du gjøre dine egne erfaringer, for du aner åpenbart ikke hvor lett det er å få en bolig herpet og hvor vanskelig det er å få det erstattet etterpå. Anonymkode: cb444...71b Du leier ikke ut til folk med barn, folk som er ufør, folk på midlertidig stønad, folk som ikke snakker norsk. Hvem har du igjen? Studenter? De fleste andre har vell råd til å kjøpe noe eget. Anonymkode: 88b31...9dc 1 2
Dansemamma Skrevet 9. august 2023 #210 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 21.06): Er i tjueårene, norsk. Depositum har jeg ingen problemer med å betale, det har jeg også vært klar på når jeg har møtt utleiere. Fast inntekt har jeg, bare at det ikke er jobb eller studie - det er fra NAV. Når jeg blir spurt om jobb/inntekt har jeg pleid å si at jeg ikke jobber, men at jeg har fast inntekt og at å betale leien ikke er noe problem. Så har de ikke pleid å spørre noe ytterligere om det. Så det kan være at de ønsker noen som jobber, eller så virker jeg ikke helt oppegående kanskje? Syns sosiale ting er vanskelig, og det å gjøre et godt inntrykk. Men føler jeg har vist meg fra en god side på alle visninger jeg har vært på. Så det er utrolig kjipt å aldri få napp.. Anonymkode: ed4d5...c55 Jeg ville bare svart at jeg hadde fast inntekt. Og ja hvis man sliter med det sosiale, så kan det være årsaken. Du skriver tidligere at du stiller spørsmål. Kanskje de tenker du kommer til å bli en krevende leietaker som tar kontakt og lurer på mye? Mitt tips er å bare være positiv til leiligheten du er på visning på. Si at du håper å bli valgt til å bo der og fortell KORT om deg selv som er relevant og positivt. Feks at du er rolig og stille, sikker betaler osv. Kanskje du kan få noen til å skrive en referanse på tidligere leieforhold eller «som person»? 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #211 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du leier ikke ut til folk med barn, folk som er ufør, folk på midlertidig stønad, folk som ikke snakker norsk. Hvem har du igjen? Studenter? De fleste andre har vell råd til å kjøpe noe eget. Anonymkode: 88b31...9dc Nei. De du ramser opp her er fåtallet. De fleste som leier leilighet har ikke barn. Og de fleste er jo i arbeid (mange enslige som ikke får lån). Norsktalende er i majoritet. Studenter bor gjerne i hybler/studentbolig. Det er mange som kun har en inntekt og som da ikke har mulighet til å få kjøpt noe, grunnet lavtlønnet yrke eller alder. Anonymkode: 6e5ab...455 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #212 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Nei. De du ramser opp her er fåtallet. De fleste som leier leilighet har ikke barn. Og de fleste er jo i arbeid (mange enslige som ikke får lån). Norsktalende er i majoritet. Studenter bor gjerne i hybler/studentbolig. Det er mange som kun har en inntekt og som da ikke har mulighet til å få kjøpt noe, grunnet lavtlønnet yrke eller alder. Anonymkode: 6e5ab...455 77% av normenn eier egen bolig Anonymkode: 88b31...9dc
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #213 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Nei. De du ramser opp her er fåtallet. De fleste som leier leilighet har ikke barn. Og de fleste er jo i arbeid (mange enslige som ikke får lån). Norsktalende er i majoritet. Studenter bor gjerne i hybler/studentbolig. Det er mange som kun har en inntekt og som da ikke har mulighet til å få kjøpt noe, grunnet lavtlønnet yrke eller alder. Anonymkode: 6e5ab...455 Ungdommer og innvandrere er den største gruppen som leier bolig i Norge. Denne helsearbeideren leier ikke ut til ikke-norske. Anonymkode: 88b31...9dc
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #214 Skrevet 9. august 2023 Jeg tror du kommer lengst med å være så ærlig son mulig. Neste leilighet du ser du har veldig lyst på, forklar så godt som mulig situasjonen din, hvordan du lever, etc ❤ Anonymkode: 648e4...0d3 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #215 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Enda en som ikke leser. Nei, selvfølgelig ikke, men det gjør at de hadde muligheten. Jeg presiserte at jeg IKKE trodde det gjaldt alle uføre, men at vi ikke kunne ta sjansen på det igjen siden risikoen er høyere og min uføre samboer MÅ få sove om natta pga helsa si. Studenter og folk i jobb er sjelden opp til 6 om morgenen 7 dager i uka, hele året... Folk med skiftarbeid er også sjelden oppe til 06 alle dager i året... Anonymkode: b1c0f...828 Jeg leste hva du skrev, og jo - du generaliserer veldig og er full av fordommer. Hvorfor mener du risikoen er større for at uføre er oppe om natta? Når du til og med har en samboer som er ufør og derfor trenger nattesøvn. Da er det rimelig å anta at andre uføre også trenger nattesøvn pga helsa si. Men du antar det motsatte? 🙄 Du skriver at studenter, skiftarbeidere og folk i jobb sjeldent er oppe til 6 om morgenen, hele uka, hele året - og du kan legge til uføre på den oppramsingen også. Og mennesker generelt. Anonymkode: 18a98...7f8 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #216 Skrevet 9. august 2023 On 8/7/2023 at 9:10 PM, AnonymBruker said: "Jobber ikke men har fast inntekt" uten å fortelle noe mer om omstendighetene gjør at jeg tenker drugdealer 😅 Anonymkode: 1e3f7...c2c Ikke overraskende at dette har fått mange likes. Trist, men ikke overraskende, at såpass mange skal dømme mennesker de ikke aner noe om. Slike ting som er medvirkende til at jeg mister troen på menneskeheten. Anonymkode: f3de0...61a
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #217 Skrevet 9. august 2023 Du har ikke inntekt, du har stønad. Folk vil ikke ha leieboer som er hjemme hele dagen😅 Anonymkode: d9e5f...cc1 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #218 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har ikke inntekt, du har stønad. Folk vil ikke ha leieboer som er hjemme hele dagen😅 Anonymkode: d9e5f...cc1 Hva vet du om at folk er hjemme hele dagen fordi de har stønad? Stønad er inntekt jo. Kanskje du blander inntekt med lønn? Anonymkode: 5c03b...de7 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #219 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du har ikke inntekt, du har stønad. Folk vil ikke ha leieboer som er hjemme hele dagen😅 Anonymkode: d9e5f...cc1 Herregud da. Kan man ikke være hjemme heller om man leier? Det var da sinnsyke krav til leietakere i denne tråden. Drømme leietaker er en enslig, venneløs, pendler i 40 årene, som tjener godt over 600.000 i året. Ingen barn, dyr, røyk eller alkohol. Må være 100% norsk. Til nøds svensk eller dansk. De fins ikke! Anonymkode: 88b31...9dc 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #220 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du har ikke inntekt, du har stønad. Folk vil ikke ha leieboer som er hjemme hele dagen😅 Anonymkode: d9e5f...cc1 Uførepensjon blir betalt ut som lønn. Det er en fast inntekt som det skattes av. Ts skriver at h*n har fast inntekt. Fast inntekt er ikke stønad. Anonymkode: 88b31...9dc 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå