Gå til innhold

Ingen vil la meg leie...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om noen har spurt før, men er du mann eller kvinne? Mange utleiere foretrekker kvinner og jenter. 

Anonymkode: 88b31...9dc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Med fast god inntekt er man i de fleste tilfellet sikret en buffer, de fleste er kun innom leiemarkedet i noen år før de kjøper sin egen bolig.
Man får også arbeidsledighetstrygd/dagpenger som er 62% av tidligere inntekt, man har opparbeidet seg feriepenger hos tidligere arbeidsgiver. 

Anonymkode: 11e71...e4c

Denne må du nesten bekrefter med statistiske tall.

Hvorfor skulle ikke uføretrygdede også ha en buffer? De av dem som har blitt skadet i arbeidsulykke/ trafikkulykke har gjerne en forsikringsutbetaling også som buffer...

En uføretrygdet har 66 % av tidligere inntekt,  altså mer lønnsomt enn å være arbeidsledig. Er man arbeidsledig for lenge så ender man opp med sosialstønad i stedet for. Kanskje ikke det ideelle for en grisk utleier...

Anonymkode: 5c03b...de7

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet ikke om noen har spurt før, men er du mann eller kvinne? Mange utleiere foretrekker kvinner og jenter. 

Sønnene mine som er lærlinger hadde null problemer med å finne bosted i Bergen og Oslo, en av dem hadde flere tilbud også.

Du har sikkert rett i at mange utleiere likevel foretrekker jenter, fordi de regner med mindre bråk osv. Men jenter og gutter er ikke så ulike der nå som for noen tiår siden.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke alle som klarer å disponere pengene riktig om de får mindre enn før, da blir de hengende etter med husleien. 

Husleien er da det første man betaler. Man ønsker ikke å miste et sted å bo...

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sønnene mine som er lærlinger hadde null problemer med å finne bosted i Bergen og Oslo, en av dem hadde flere tilbud også.

Du har sikkert rett i at mange utleiere likevel foretrekker jenter, fordi de regner med mindre bråk osv. Men jenter og gutter er ikke så ulike der nå som for noen tiår siden.

Helt enig. Syns egentlig av erfaring, at gutter er rensligere og har mer orden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Denne må du nesten bekrefter med statistiske tall.

Hvorfor skulle ikke uføretrygdede også ha en buffer? De av dem som har blitt skadet i arbeidsulykke/ trafikkulykke har gjerne en forsikringsutbetaling også som buffer...

En uføretrygdet har 66 % av tidligere inntekt,  altså mer lønnsomt enn å være arbeidsledig. Er man arbeidsledig for lenge så ender man opp med sosialstønad i stedet for. Kanskje ikke det ideelle for en grisk utleier...

Bekrefte med statistiske tall hva da?

At de fleste i fast arbeid kun er innom leiemarkedet i noen år?

Har ikke nesten alle med mulighet ønsker å kjøpe sin egen bolig på sikt?

Istedet for å gi pengene sine til utleiere de kaller griske, men likefullt skal være sjeleglad for at noen tar den risikoen slik at de tross alt har tak over hodet. 

Arbeidsledighet for en frisk med utdannelse er neppe veldig lang, og som sagt det er ikke risikofritt å leie ut, men man prøver etter beste evne og minimere risikoen. Mange tenker nok også slitasje når gjelder uføre, de er hjemme hele dagene og har kanskje ikke energi til å holde leiligheten i orden. 

Har man mottatt uføre forsikring/ erstatning for skade og har buffer kjøper man en leilighet. Leiemarkedet er tøft og man kan når som helst måtte flytte, den utryggheten kan ikke være noe gøy. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bekrefte med statistiske tall hva da?

At de fleste i fast arbeid kun er innom leiemarkedet i noen år?

Har ikke nesten alle med mulighet ønsker å kjøpe sin egen bolig på sikt?

Istedet for å gi pengene sine til utleiere de kaller griske, men likefullt skal være sjeleglad for at noen tar den risikoen slik at de tross alt har tak over hodet. 

Arbeidsledighet for en frisk med utdannelse er neppe veldig lang, og som sagt det er ikke risikofritt å leie ut, men man prøver etter beste evne og minimere risikoen. Mange tenker nok også slitasje når gjelder uføre, de er hjemme hele dagene og har kanskje ikke energi til å holde leiligheten i orden. 

Har man mottatt uføre forsikring/ erstatning for skade og har buffer kjøper man en leilighet. Leiemarkedet er tøft og man kan når som helst måtte flytte, den utryggheten kan ikke være noe gøy. 

At de fleste som er på leiemarkedet kun leier i noen år ja. Avventer statistiske tall på dette.

Slitasje kan det hende at mange tenker, men som nevnt lenger oppe i tråden så kan en ufør liksågodt være like lite eller mindre hjemme enn en annen hvis de f.eks bruker flere måneder årlig i syden...

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tror du dette finnes? Aldri hørt om engang. Hvordan skal en interessegruppe for en sykdom ha nok av boliger til utleie? Nei, tror nok de bruker penger på noe mer nyttig.

La meg forklare deg: Hvis jeg var kreftoverlever og ufør pga senskader og hadde en sokkelleilighet jeg leide ut, ville jeg kanskje leid ut til en «medsøster» i brystkreftforeningen som strevde med å få leid seg noe. 

Anonymkode: 37642...1c2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

At de fleste som er på leiemarkedet kun leier i noen år ja. Avventer statistiske tall på dette.

Slitasje kan det hende at mange tenker, men som nevnt lenger oppe i tråden så kan en ufør liksågodt være like lite eller mindre hjemme enn en annen hvis de f.eks bruker flere måneder årlig i syden...

De fleste med en god inntekt/jobb/utdannelse er der bare noen år ja til de har spart opp til egen bolig. 
Flertallet av nordmenn eier sin egen bolig.
https://www.ssb.no/statbank/table/11346

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De fleste med en god inntekt/jobb/utdannelse er der bare noen år ja til de har spart opp til egen bolig. 
Flertallet av nordmenn eier sin egen bolig.
https://www.ssb.no/statbank/table/11346

Det var ikke det jeg siterte på, og heller ikke det jeg lurte på.

Jeg spurte om av de som er på leiemarkedet, hvor mange av de er der kun noen få år.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var ikke det jeg siterte på, og heller ikke det jeg lurte på.

Jeg spurte om av de som er på leiemarkedet, hvor mange av de er der kun noen få år.

Flertallet med god inntekt/utdannelse er der kun noen få år, hvis du legger inn rett variabler hos ssb vil du få svaret ditt.
Flest som leier er lavinntekt eller trygdede. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Flertallet med god inntekt/utdannelse er der kun noen få år, hvis du legger inn rett variabler hos ssb vil du få svaret ditt.
Flest som leier er lavinntekt eller trygdede. 

Ja nettopp. Flertallet med god inntekt/ utdannelse er der kun få år.

Av de som leier så er de fleste studenter, trygdede på en eller annen måte eller har lav inntekt.

Likevel så ønsker gjerne utleiere gjerne en leietaker med høy og stabil inntekt,  som helst ikke er hjemme i leiligheten.

Sier seg selv at dette ikke går opp.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja nettopp. Flertallet med god inntekt/ utdannelse er der kun få år.

Av de som leier så er de fleste studenter, trygdede på en eller annen måte eller har lav inntekt.

Likevel så ønsker gjerne utleiere gjerne en leietaker med høy og stabil inntekt,  som helst ikke er hjemme i leiligheten.

Sier seg selv at dette ikke går opp.

Nyutdannede og pendlere blir jo foretrukket av mange. Men har man en stabil god jobb med lavere inntekt vil man kanskje være noen flere år på leiemarkedet. 
Studenter har jo gjerne egne boliger eller velger å leien en mindre hybel eller i kollektiv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alle kan få problemer i livet. Men tydelig at du ikke har opplevd noe siden du er så høy på pæra. Lærer nok mer når du blir eldre.

Anonymkode: 78d79...ed0

Jeg har jobbet 25 år i helse, møtt mennesker i alle samfunnslag, fra alle samfunnsgrupper med alle mulige utfordringer, samt at jeg har en hel del plager selv. Jada alle kan få problemer i livet, men det er ikke mitt ansvar å fikse bosted til noen med diverse problemer. Hvis jeg skal leie ut en bolig JEG har investert i, så leies den ut til noen med god sannsynlighet for å ivareta boligen, ikke bli trøbbel for naboene eller meg, og som betaler leien i tide. Min erfaring er at jeg da styrer unna flere grupper, bl,a, uføre/aap/folk med sosialstønad fordi det er en større risiko med utleie til denne gruppen enn mange andre. Styrer også unna folk som ikke snakker norsk, folk med barn, folk som stinker røyk, folk med nav-garanti ect. Rett og slett en risikovurdering for hva som blir den mest pålitelige leieboeren med minst trøbbel for meg.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror du misforstår fullstendig, jeg. Hvor i disse kildene dine står det at alle unge uføre har psykisk lidelse? Du skriver jo selv at i den unge aldersgruppen er 62,5% ufør pga psykisk lidelse. Hvordan har du fått det til å bli "alle" ? 

Hva med resten av dem? Så det kan tenkes at ca 40% av dem er ufør pga fysisk sykdom, utviklingshemming, skade e.l.? 
Her er det dessverre du som ikke vet hva du snakker om. 

Anonymkode: ed4d5...c55

Jeg skriver ingen steder at alle unge uføre har en psykisk lidelse, det er det du som tolker det som. Jeg skriver at uføre i 20-årene skriker psykiatri, noe tallene underbygger. Majoriteten av uføre i 20-årene er det grunnet psykisk lidelse, og da snakker vi ikke en lett depresjon eller heisfobi, vi snakker psykisk sykdom som påvirker såpass at vedkommende ikke fungerer i normalt dagligliv som jobb innebærer. MIn erfaring gjennom jobb er at dette øker risikoen for å få utfordringer med en leietaker, bl.a. relatert til hygiene, ivaretakelse av leilighet, betale husleie/økonomisk styring, snuing av døgnet og støy, kommunikasjonsutfordringer pga sosial andt eller paranoia, større sjansen for kombinasjonslidelse med rus, og vips skal hjemmetjenesten ut og inn av leiligheten flere ganger i uken, og så er det nøkler på avveie. Nei takk, da tar jeg heller Tore som er lærling på Eiriks elektro eller nyutdannede Liv som skl jobbe på skolen nedi veien. Men DU kan jo leie ut til hvem du vil, og så kan du gjøre dine egne erfaringer, for du aner åpenbart ikke hvor lett det er å få en bolig herpet og hvor vanskelig det er å få det erstattet etterpå.

Anonymkode: cb444...71b

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har jobbet 25 år i helse, møtt mennesker i alle samfunnslag, fra alle samfunnsgrupper med alle mulige utfordringer, samt at jeg har en hel del plager selv. Jada alle kan få problemer i livet, men det er ikke mitt ansvar å fikse bosted til noen med diverse problemer. Hvis jeg skal leie ut en bolig JEG har investert i, så leies den ut til noen med god sannsynlighet for å ivareta boligen, ikke bli trøbbel for naboene eller meg, og som betaler leien i tide. Min erfaring er at jeg da styrer unna flere grupper, bl,a, uføre/aap/folk med sosialstønad fordi det er en større risiko med utleie til denne gruppen enn mange andre. Styrer også unna folk som ikke snakker norsk, folk med barn, folk som stinker røyk, folk med nav-garanti ect. Rett og slett en risikovurdering for hva som blir den mest pålitelige leieboeren med minst trøbbel for meg.

Jeg skriver ingen steder at alle unge uføre har en psykisk lidelse, det er det du som tolker det som. Jeg skriver at uføre i 20-årene skriker psykiatri, noe tallene underbygger. Majoriteten av uføre i 20-årene er det grunnet psykisk lidelse, og da snakker vi ikke en lett depresjon eller heisfobi, vi snakker psykisk sykdom som påvirker såpass at vedkommende ikke fungerer i normalt dagligliv som jobb innebærer. MIn erfaring gjennom jobb er at dette øker risikoen for å få utfordringer med en leietaker, bl.a. relatert til hygiene, ivaretakelse av leilighet, betale husleie/økonomisk styring, snuing av døgnet og støy, kommunikasjonsutfordringer pga sosial andt eller paranoia, større sjansen for kombinasjonslidelse med rus, og vips skal hjemmetjenesten ut og inn av leiligheten flere ganger i uken, og så er det nøkler på avveie. Nei takk, da tar jeg heller Tore som er lærling på Eiriks elektro eller nyutdannede Liv som skl jobbe på skolen nedi veien. Men DU kan jo leie ut til hvem du vil, og så kan du gjøre dine egne erfaringer, for du aner åpenbart ikke hvor lett det er å få en bolig herpet og hvor vanskelig det er å få det erstattet etterpå.

Anonymkode: cb444...71b

Selvsagt velger man den som gir minst risiko og som man tror vil best ivareta leiligheten. Dette er penger man har investert for egen fremtid og ikke veldedighet. 
Man tar en stor risiko ved å drive med utleie og da velger man feks ikke en barnefamilie på 4 som ikke kan språket og har en fremmed kultur hvis man kan velge en ordens person med fast inntekt. 
Dette er mange klar over og det er tilfeller hvor de ikke presenterer familien før etter kontrakten er skrevet på. Da gjør man ikke den feilen en gang til for å si det sånn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Husleien er da det første man betaler. Man ønsker ikke å miste et sted å bo...

Eh, du er ganske naiv hvis du tror på det du sier der. 

Anonymkode: 36641...e79

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eh, du er ganske naiv hvis du tror på det du sier der. 

Eeh nei. Har i en periode hatt dårlig råd selv, og husleien har alltid vært førstepri ja...

• Nyttig 1
Skrevet

Da jeg søkte om leilighet skrev jeg ned hele greia. At jeg var på AAP og at jeg var i en fase i livet hvor jeg måtte ta det med ro. Samlivsbrudd alvorlig sykdom hos barn, og diverse. Jeg fikk leiligheten. Utleier sa han satte pris på at jeg var ærlig og skreiv det som det var. Etterhvert møtte jeg en flott mann og vi ble samboere og jeg kom meg ut i jobb igjen. Så ting trenger ikke å ha to streker under svaret selv om man ikke er i jobb. Lykke til. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en utleieleilighet som vi leier ut i huset vårt. Først vil jeg understreke at dette huset har vi finansiert med egne oppsparte midler og fått lån på bakgrunn av at jeg har studert og mannen min har tatt en yrkesfaglig retning som har resultert at vi begge har gode stabile jobber. Vi har ikke supergod lønn, heller midt på treet. Vi har straks 3 barn og betaler svimende 24k i huslån hver måned. 

Når vi leier ut så driver vi ikke med veldedighet, vi gjør det for å få inn husleie. Vi leier ut til den personen som vi synes er sikrest å gå for, og som gir mest ”vinning“ for oss. Vi velger heller en fisker som er borte flere uker i strekk, enn en person i vanlig jobb. Vi velger heller en som oppgir at han/hun ofte reiser hjem til familie i helger enn noen som vi vet vil være der hele tiden. Sannheten er at vi synes det er litt deilig når vi vet at vi er helt alene i huset vårt, og leietaker er bortreist. Da trenger vi ikke å tenke på å ta hensyn til om vi bråker osv. Vi har ikke behov for at noen passer på huset vårt via utleieleiligheten, ei heller behov for å bli venner med leietakerne da dette er mer en inntektskilde for oss. 

Håper du finner deg en plass å bo. Det kan være lurt å lage en annonse selv, eller undersøke muligheten for en kommunal bolig? Du høres absolutt hyggelig ut. 😊

Anonymkode: a363f...19f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Eeh nei. Har i en periode hatt dårlig råd selv, og husleien har alltid vært førstepri ja...

Du, ja. 

men ikke andre, nødvendigvis. Folk betaler ikke. Det er en grunn til at inkassobransjen eksisterer og hus blir tvangssolgt. Folk betaler ikke regningene sine, selv ikke de mest viktige som husleie/lån og strøm. 

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...