AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #21 Del Skrevet 1. mai 2024 On 8/7/2023 at 10:58 AM, AnonymBruker said: Jeg har også fått en bismak til hele Fæbrik. Opprinnelig syns jeg prosjektet med å lære folk å sy og bruke gjenbrukstekstiler var flott. Men de er jo også en bedrift som skal tjene penger. De pøser ut ulike mønstre og lager "kolleksjoner" for ulike sesonger, ikke så ulikt fast fashion. Misforstå meg rett, det er langt bedre å sy egne klær enn å kjøpe fast fashion, men jeg er redd poenget med å ha en mer bærekraftig garderobe forsvinner når det stadig er mer, mer, mer. Nå har de lansert en egen symaskin i samarbeid med Janome. Her kunne de heller oppfordret til å kjøpe maskiner brukt på Finn (er du nybegynner kommer du veldig langt med en brukt maskin). Å produsere nye symaskiner er virkelig ikke bærekraftig, men de tjener nok gode penger på det. Mange som begynner å sy slutter også etter en liten stund, så jeg tror vi får se mange av Fæbrik-maskinene på Finn om noen måneder. Anonymkode: 4818d...7e3 Dette er et problem som går igjen med bedrifter som ønsker å både tjene penger og å "jobbe for en god sak". Så artikkel om Bærbrik i VG i dag. https://www.vg.no/nyheter/i/eMWn7O/faebrik-sjefen-vi-kvinner-kan-ikke-bare-vaere-moedre De omsetter for 9 millioner kroner og har som mål om å omsette for 100 millioner kroner om 7 år. For å nå et slikt mål må de de trolig få folk til å kjøpe mest mulig, betale minst mulig for arbeidskraften og å ta mest mulig betalt for produktene de selger. Synes Fæbrik blir som Petter Stordalen. Det er mye snakk om bærekraft, men når man ser på handlingene så ser man at det kun handler om profitt. Anonymkode: d1556...c1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #22 Del Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 16.30): Dette er et problem som går igjen med bedrifter som ønsker å både tjene penger og å "jobbe for en god sak". Så artikkel om Bærbrik i VG i dag. https://www.vg.no/nyheter/i/eMWn7O/faebrik-sjefen-vi-kvinner-kan-ikke-bare-vaere-moedre De omsetter for 9 millioner kroner og har som mål om å omsette for 100 millioner kroner om 7 år. For å nå et slikt mål må de de trolig få folk til å kjøpe mest mulig, betale minst mulig for arbeidskraften og å ta mest mulig betalt for produktene de selger. Synes Fæbrik blir som Petter Stordalen. Det er mye snakk om bærekraft, men når man ser på handlingene så ser man at det kun handler om profitt. Anonymkode: d1556...c1e Enig. Og om de virkelig ville fronte gjenbruk hadde de ikke trengt å selge nye Janome-maskiner. Finnes masse tipp topp brukte maskiner. Anonymkode: 290e5...8cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå