Gå til innhold

Noen som skal på Fæbrikstad i vikingskipet 2-3. September her?


Vikingmamma

Anbefalte innlegg

Jeg skal på Fæbrikstad på lørdag og skal ta "sy-toget" som går kl 07.06 fra Oslo S. Og i tillegg skal jeg ha med meg symaskin hjem.

Er det noen flere som skal på fæbrikstad og i tillegg reise kollektivt? Å hvordan tenker dere å løse dette med å få med alt man eventuelt handler hjem? 

Jeg for min del tenker å finne meg noe med hjul🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fæbrikstad? Fy faen for et stygt navn 😅

Anonymkode: c7b9e...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fæbrikstad? Fy faen for et stygt navn 😅

Anonymkode: c7b9e...f9c

Ikke jeg som har valgt det navnet, men foreslår at du søker det opp ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, elsker å sy men støtter ikke den gjengen der!

Anonymkode: 6282a...388

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fæbrikstad? Mener du Fredrikstad?

Anonymkode: 706b7...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med bil. Bor 20 min unna Hamar. 

Anonymkode: 2ffcc...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, elsker å sy men støtter ikke den gjengen der!

Anonymkode: 6282a...388

Hvorfor ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke det?

Mønstrene er kjipe? Som i at du betaler 200 for én størrelse hvor andre konkurrenter har fra 34-52 til samme pris, de prøver,/prøvde å verve folk til å jobbe gratis for dem på festivalen, mens de sitter igjen med profitten? 

Ikke mine holdninger eller ord, men når jeg er på Facebooksider med søm og design, er det i allefall det kritikken går på 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (Akkurat nå):

Mønstrene er kjipe? Som i at du betaler 200 for én størrelse hvor andre konkurrenter har fra 34-52 til samme pris, de prøver,/prøvde å verve folk til å jobbe gratis for dem på festivalen, mens de sitter igjen med profitten? 

Ikke mine holdninger eller ord, men når jeg er på Facebooksider med søm og design, er det i allefall det kritikken går på 

Vanlig med frivillige på festival da? 🤷‍♀️ Ikke at jeg vet hva de søker gratisarbeid til - men sjeldent man får betalt for typiske frivillige oppgaver. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (42 minutter siden):

Vanlig med frivillige på festival da? 🤷‍♀️ Ikke at jeg vet hva de søker gratisarbeid til - men sjeldent man får betalt for typiske frivillige oppgaver. 

Ja det kan nok stemme, men det ble uansett skikkelig balbuba og kritikkstorm både på Facebook og i media, så de måtte gå tilbake på det. Det ble gjort helomvending og alle frivillige får lønn/økonomisk kompensasjon 

Endret av Laraa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (3 timer siden):

Ja det kan nok stemme, men det ble uansett skikkelig balbuba og kritikkstorm både på Facebook og i media, så de måtte gå tilbake på det. Det ble gjort helomvending og alle frivillige får lønn/økonomisk kompensasjon 

Ah, det er jo bra da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fæbrikstad? Mener du Fredrikstad?

Anonymkode: 706b7...23a

 Nei, ikke fredrikstad. Men fæbrikstad... gjenbruksfestival i vikingskipet på hamar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AprilLudgate skrev (6 timer siden):

Hvorfor ikke det?

Aller mest pga alt styret med denne helgen, de ville bla.a ha fagfolk til å jobbe gratis for dem og mye annet styr. Nå betaler de visstnok de frivillige, men det var ikke planen i utgangspunktet.

Men også fordi de er veldig dyre når det kommer til mønster, én størrelse til 150kr, det er faktisk veldig mye når andre designere selger alle størrelser i ett og samme mønster til bare femti kroner mer...

AprilLudgate skrev (6 timer siden):

Vanlig med frivillige på festival da? 🤷‍♀️ Ikke at jeg vet hva de søker gratisarbeid til - men sjeldent man får betalt for typiske frivillige oppgaver. 

De skal være med og hjelpe de som er med kurs, altså veilede dem med søm og alt sånt, det er faktisk ikke barebare, man skal være veldig flink for å gjøre det.

Anonymkode: 6282a...388

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Aller mest pga alt styret med denne helgen, de ville bla.a ha fagfolk til å jobbe gratis for dem og mye annet styr. Nå betaler de visstnok de frivillige, men det var ikke planen i utgangspunktet.

Men også fordi de er veldig dyre når det kommer til mønster, én størrelse til 150kr, det er faktisk veldig mye når andre designere selger alle størrelser i ett og samme mønster til bare femti kroner mer...

De skal være med og hjelpe de som er med kurs, altså veilede dem med søm og alt sånt, det er faktisk ikke barebare, man skal være veldig flink for å gjøre det.

Anonymkode: 6282a...388

Ok, så ikke ordinær frivillighet altså.

Det skjønner jeg jo får kritikk, og det ER jo kritikkverdig og dårlig stil. 
 

Fagfolk skal ha betalt ordinær lønn. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått en bismak til hele Fæbrik. 

Opprinnelig syns jeg prosjektet med å lære folk å sy og bruke gjenbrukstekstiler var flott. Men de er jo også en bedrift som skal tjene penger. De pøser ut ulike mønstre og lager "kolleksjoner" for ulike sesonger, ikke så ulikt fast fashion. Misforstå meg rett, det er langt bedre å sy egne klær enn å kjøpe fast fashion, men jeg er redd poenget med å ha en mer bærekraftig garderobe forsvinner når det stadig er mer, mer, mer.

Nå har de lansert en egen symaskin i samarbeid med Janome. Her kunne de heller oppfordret til å kjøpe maskiner brukt på Finn (er du nybegynner kommer du veldig langt med en brukt maskin). Å produsere nye symaskiner er virkelig ikke bærekraftig, men de tjener nok gode penger på det.

Mange som begynner å sy slutter også etter en liten stund, så jeg tror vi får se mange av Fæbrik-maskinene på Finn om noen måneder.

Anonymkode: 4818d...7e3

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Mange som var der?

Jeg var der og jeg er så skuffa!!!

1. Hvordan i alle dager kan man gå tom for mat???

2. Dårlig skilting og kø-opplegg for å få kjøpt mat, vanskelig å si hva man fikk kjøpt også før man sto ved disken = ekstra lang kø

3. Toaletter var jo en tragedie i seg selv

4. Det med gjenbruk, økologiske stoffer og så mye annet fint det ble reklamert for, forsvant jo som dugg for sola. Var jo mye polyester stoffer og annet til salgs der.

5. Generelt; Jeg var veldig-veldig usikker på om jeg skulle reise i det hele tatt da jeg så hva som kom frem i planleggingen dems. Så på livesendingen at de blant annet kapret datoen for festivalen til en festival som allerede «var i gang» året før. De skulle ha sy/strikke festival i Hamar samme helg. Dette visste de iflg det som kom frem på live sendingen, men det hele endte med at den andre festivalen ble flyttet.

I tillegg er det som nevnt det med shady bruk av utdannede fagfolk til å jobbe gratis, som ble endret kun pga shitstormen de sto i.

Ser de har snakket i gråsonen om hva som sant er både før og etter festivalen i tillegg.

Synes dette var en elendig festival, som føltes mer som en messe (!) og skal ikke tilbake om det noen gang blir arrangert igjen (hope not!!)

Terningkast 1 🎲

Anonymkode: 02ef7...99b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg regnet med at det skulle bli en messe, beklageligvis. Jeg er dessverre av negativ oppfatning om den gjengen, eller kanskje spesielt Jenny i spissen, og har vært det lenge. Og angående mønstre, ja, det er et hav av mønstre å få kjøpt mye billigere, men Fæbrik (tror jeg) markedsfører seg primært mot unge norske tenåringer, som følger de på Instagram og ikke vet bedre. Uansett, har mer sans for Flid-jentene, Kristin Vaag og Oda Stormoen, boka deres er bra - https://www.norli.no/boker/hobby-og-fritid/strikk-hjem-og-hobby/som/flid 

On 8/6/2023 at 6:01 PM, AprilLudgate said:

Vanlig med frivillige på festival da? 🤷‍♀️ Ikke at jeg vet hva de søker gratisarbeid til - men sjeldent man får betalt for typiske frivillige oppgaver. 

Vanlig med frivillige på festival - ja. Men da skal jo ikke det være målet med festival å tjene penger for seg selv. Det er jo da også vanlig at alle pengene fra billettsalget til klubben, eller maten, eller underholdningen eller slikt, når man arrangerer slikt. Men her skulle alle inntektene gå til Fæbrik, og billettene var dyre. Da er det veldig rart å forvente at folk skulle jobbe gratis for de?

Anonymkode: 3b8d1...595

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2023 den 8.26):

Ja, jeg regnet med at det skulle bli en messe, beklageligvis. Jeg er dessverre av negativ oppfatning om den gjengen, eller kanskje spesielt Jenny i spissen, og har vært det lenge. Og angående mønstre, ja, det er et hav av mønstre å få kjøpt mye billigere, men Fæbrik (tror jeg) markedsfører seg primært mot unge norske tenåringer, som følger de på Instagram og ikke vet bedre. Uansett, har mer sans for Flid-jentene, Kristin Vaag og Oda Stormoen, boka deres er bra - https://www.norli.no/boker/hobby-og-fritid/strikk-hjem-og-hobby/som/flid 

Vanlig med frivillige på festival - ja. Men da skal jo ikke det være målet med festival å tjene penger for seg selv. Det er jo da også vanlig at alle pengene fra billettsalget til klubben, eller maten, eller underholdningen eller slikt, når man arrangerer slikt. Men her skulle alle inntektene gå til Fæbrik, og billettene var dyre. Da er det veldig rart å forvente at folk skulle jobbe gratis for de?

Anonymkode: 3b8d1...595

Ja enig. Virker som det kalles en festival for å legitimere bruk av frivillige.

Anonymkode: e310a...81e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 22.42):

Mange som var der?

Jeg var der og jeg er så skuffa!!!

1. Hvordan i alle dager kan man gå tom for mat???

2. Dårlig skilting og kø-opplegg for å få kjøpt mat, vanskelig å si hva man fikk kjøpt også før man sto ved disken = ekstra lang kø

3. Toaletter var jo en tragedie i seg selv

4. Det med gjenbruk, økologiske stoffer og så mye annet fint det ble reklamert for, forsvant jo som dugg for sola. Var jo mye polyester stoffer og annet til salgs der.

5. Generelt; Jeg var veldig-veldig usikker på om jeg skulle reise i det hele tatt da jeg så hva som kom frem i planleggingen dems. Så på livesendingen at de blant annet kapret datoen for festivalen til en festival som allerede «var i gang» året før. De skulle ha sy/strikke festival i Hamar samme helg. Dette visste de iflg det som kom frem på live sendingen, men det hele endte med at den andre festivalen ble flyttet.

I tillegg er det som nevnt det med shady bruk av utdannede fagfolk til å jobbe gratis, som ble endret kun pga shitstormen de sto i.

Ser de har snakket i gråsonen om hva som sant er både før og etter festivalen i tillegg.

Synes dette var en elendig festival, som føltes mer som en messe (!) og skal ikke tilbake om det noen gang blir arrangert igjen (hope not!!)

Terningkast 1 🎲

Anonymkode: 02ef7...99b

De jeg har snakket med som var der var faktisk fornøyd. Og dette er voksne folk med velutviklet kritisk sans, for å si det slik. ;) Jeg vurderte å dra dit selv, men ble syk den helga, så jeg måtte holde meg hjemme. 

Jeg vet selvsagt ikke noe detaljert om dette arrangementet, men er er i alle fall godt nok kjent med Vikingskipet fra andre arrangement til å forestille meg at doene ble katastrofale. 😝

Jeg er litt delt i hva jeg synes om Fæbrik generelt: jeg liker at de ikke er dommedagsprofeter, at det fokuseres på gjenbruk, og at de får folk til å sy, men jeg synes de driver helt i grenseland til fast fashion selv, og at de burde fokusert mer på godt håndverk og kvalitet som holder. Enkelte av dem radbrekker jo stadig kvalitetsplagg og gode stoffer og gjør dem om til stygge engangskreasjoner. Likevel kunne jeg godt tenkt meg å ha vært på festivalen i alle fall én dag.

Den andre sy- og strikkefestivalen er sikkert den som arrangeres i Hamar kulturhus 7.-8. oktober. Den heter Stitsjorama og er priset på en annen måte: man kjøper et festivalpass til en lavere pris som dekker inngangen til et messeområde (som selvsagt er mye mer beskjedent), og så er det faglige foredrag som koster ekstra og som man må kjøpe billetter til. Jeg vurderer å reise dit. De har også en viss gjenbruksfokus, men de fokuserer samtidig helt tydelig på kvalitet, naturfiber og å lage ting som varer. DET har jeg troen på.

Jeg bor ikke så langt unna Hamar, så jeg trenger ikke planlegge reisen i lang tid i forveien. 

Anonymkode: 9123f...cf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...