Gå til innhold

Hva feiler det egentlig foreldre som legger ut masse om barna sine i sosiale medier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner det bare ikke? Får opp så mye på utforsk-delen av Snap. I går kom det opp en kanal, jeg nevner ikke navn for jeg vil ikke bidra til klikk, hvor foreldrene legger ut ting om barna som de overhodet ikke er gamle nok eller i stand til å samtykke til, både hvilke utfordringer de har, detaljer om utredning, behandling osv. Akkurat nå så jeg en forelder som la ut en snikfilm av sitt eget barn som har autisme, for å vise hvordan barnet bruker et visst leketøy til stimming. Sammen med barnets navn, informasjon om at barnet har vært på SFO og hvordan døgnrytmen til barnet er, alt i løpet av bare to-tre snapper. Orker ikke å tenke på hvor mye mer personlig info om barna som fremkommer i løpet av en dag, og jeg kommer ikke til å se mer av den kanalen.

Videre blir det lagt ut fine bilder av en båttur med barna, hvor barna er i fokus. Et fint minne, men hvorfor skal det på død og liv kringkastes til enhver som vil se?! Holder det ikke å dele med familie og venner?

Hva ER det som går gjennom hodet på foreldrene? Hvordan hadde de selv likt det om deres egne foreldre brettet ut om deres privatliv på nettet som gud og hvermann får se? Gjerne hver minste detalj om enhver helseutfordring de har hatt i barndommen? Altså, er det helt tomt i topplokket? Hvorfor har ikke barn sterkere vern mot å bli eksponert på nettet? Jeg får helt vondt.

Anonymkode: 8c601...31f

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sett det samme og tenker at enten er dette litt enkle foreldre som ikke tenker personvern, men kun vil vise slekt og venner hvordan barnet fungerer, og for å komme i kontakt med andre som har likesinnede barn.

Eller så er det fordi de leker influencer og ønsker å bli kjent

Uansett er det helt på trynet!

Anonymkode: f6ad0...74f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har sett det samme og tenker at enten er dette litt enkle foreldre som ikke tenker personvern, men kun vil vise slekt og venner hvordan barnet fungerer, og for å komme i kontakt med andre som har likesinnede barn.

Eller så er det fordi de leker influencer og ønsker å bli kjent

Uansett er det helt på trynet!

Anonymkode: f6ad0...74f

Ja, dette var noe influencer-aktig med mål om å spre kunnskap om autisme. Målet i seg selv er fint, men måten det blir gjort på er forferdelig ille, synes jeg. Barna har ikke noe de skulle sagt, men likevel blir de blottlagt sånn. Synes det er sprøtt myndighetene ikke er på banen med en lov som skal beskytte barn mot sånt.

Anonymkode: 8c601...31f

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke andre som reagerer på dette?

Anonymkode: 8c601...31f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke andre som reagerer på dette?

Anonymkode: 8c601...31f

De fleste normale folk reagerer, men de som legger ut sånt er i sin egen lille boble.. Tipper mange av dem er også samme menneskene som henger på Kvinneguiden, så det er nok ikke mange som sier de reagerer

Anonymkode: ce9a8...349

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil vel ha oppmerksomhet kanskje, ikke noe galt i det så lenge det ikke går utover barna

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en kanal som har dukket opp på min snapchat noen ganger og som jeg synes er helt horribel. Får vondt i magen på vegne av barna. Går fint an å dele erfaringer og kunnskap uten å utlevere mindreårige fullstendig ukritisk. Kan ikke fatte og begripe hvorfor ikke barneombudet tar tak i dette. Jeg tror foreldrene det gjelder er så langt inne i bobla si at de har mistet gangsynet helt. 

Anonymkode: acf37...e0d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (23 minutter siden):

De vil vel ha oppmerksomhet kanskje, ikke noe galt i det så lenge det ikke går utover barna

Det går jo utover barna!! 😳 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høres ut som en kanal som har dukket opp på min snapchat noen ganger og som jeg synes er helt horribel. Får vondt i magen på vegne av barna. Går fint an å dele erfaringer og kunnskap uten å utlevere mindreårige fullstendig ukritisk. Kan ikke fatte og begripe hvorfor ikke barneombudet tar tak i dette. Jeg tror foreldrene det gjelder er så langt inne i bobla si at de har mistet gangsynet helt. 

Anonymkode: acf37...e0d

Nei, det er helt ekstremt, kan jo håpe at det er samme vi har sett og at det ikke finnes flere av de... :( 

Nå fikk jeg opp ene moren på kanalen som forteller om bleiebruk og avføring, dette er barn som skal begynne på skolen til høsten visstnok... etter å ha presentert barna med navn, bilde, diagnose, hva de liker å gjøre, stims, favorittmat osv. 🤯 Jeg sier det igjen, er det helt tomt i topplokket?! Går det an å rapportere det inn til barneombud? Eller barnevern? Det er jo åpenbart snakk om foreldre som burde hatt kraftig refs og veiledning fra rette instans!

Anonymkode: 8c601...31f

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke nødvendigvis gå utover barna, spørs hva man legger ut og hva slags info man legger ut om barna 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da en på min alder fikk barn. Hun la ut bilder av barnet flere ganger daglig på sosiale medier, både på story og på siden. Husker jeg fikk hakeslepp av at hun la ut et bilde av babyen naken, med fullt fjes og alt, med en emoji over kjønnsorganet. Da fikk jeg helt vondt inni meg.

Mange legger ut bilde av barna sine. Jeg har barn, men legger de aldri ut. Hverken bilde eller navn er annonsert på instagrammen min. Ingen har lov å legge ut bilder av barna mine heller. Det er overflod av pedofile på sosiale medier, og barna mine er altfor små til å samtykke til å være der. 

Anonymkode: ed354...1ea

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For disse menneskene er enten naive eller så bryr de seg ikke. Bare se på TikTok momfluencere. Sjekk hvem som følger de, lagrer videoer og kommenterer. Scroller man litt og vet hva man skal se etter så går det kaldt nedover ryggen. Jeg sier ikke mer. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsentrerte idioter. "Se på oss alle sammen". 🤮

Anonymkode: 9f8c9...829

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cisco1 skrev (8 minutter siden):

De liker vel å få likerklikk + kommentarer ...

Selvsentrerte, oppmerksomhetssøkende tapere. Det kaller man slike folk. Latterlig oppførsel på voksne folk.
«Meg, meg, meg», er alt som står i hodet på dem. 

Anonymkode: f17e9...b64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder kjendiser og andre vanlige som legge ut bilder fra sykehuset....''se på stakkars meg''.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cisco1 skrev (50 minutter siden):

Det samme gjelder kjendiser og andre vanlige som legge ut bilder fra sykehuset....''se på stakkars meg''.

Ikke minst de som tagger seg selv på legevakten. Gjerne med et bilde av noe sykehusutstyr, som de håper ser litt dramatisk ut. Her snakker vi elever av Livets Knallharde Skole.

Anonymkode: c00b9...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lurven skrev (1 time siden):

Det trenger ikke nødvendigvis gå utover barna, spørs hva man legger ut og hva slags info man legger ut om barna 

Du har totalt misforstått. Det er ikke HVA foreldre legger ut om barna offentlig, men AT de legger ut om barna offentlig. Selv uskyldige bilder står i fare for å bli misbrukt når hvermannsen får tilgang til dem. 

Anonymkode: ca8b7...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ikke minst de som tagger seg selv på legevakten. Gjerne med et bilde av noe sykehusutstyr, som de håper ser litt dramatisk ut. Her snakker vi elever av Livets Knallharde Skole.

Anonymkode: c00b9...2a9

Føler helst det er motsatt. Det er de med utdannelse og "skikkelig" jobb. 

Anonymkode: a03ae...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du har totalt misforstått. Det er ikke HVA foreldre legger ut om barna offentlig, men AT de legger ut om barna offentlig. Selv uskyldige bilder står i fare for å bli misbrukt når hvermannsen får tilgang til dem. 

Anonymkode: ca8b7...a45

*noterer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.8.2023 den 15.47):

Er det ikke andre som reagerer på dette?

Anonymkode: 8c601...31f

Jo, jeg reagerer også. Hater at det er blitt så vanlig å brette ut livet til sine små barn til fremmede. Kvalmt! Og det burde vært straffbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...