Gå til innhold

Nabobarn som aldri er ute.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange fra andre land unngår å la barna være i solen, faktisk. Det at de er mye inne kan ha med deres kultur å gjøre. Vi synes alle skal være ute i flott vær, men det er vår måte å tenke på.

Anonymkode: 917c0...6cd

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har selv 3 barn i barnehage- og barneskolealder og vet godt at det er slitsomt. Minste er bare et par måneder og er mye våken om natta. Jeg er for det meste alene, men tar selvfølgelig med barna ut. Man trenger ikke å være en «friskusfamilie» eller gå fjellturer, men åpne gardinene å slipp inn friskluft innimellom da. La barna leke på plena eller bli med å gå til postkassen for å hente post. Det er ikke mer strevsomt at barna leker i hagen enn om de leker inne. Faktisk så kan endring av omgivelser gjøre at ungene leker bedre. Sier ikke at man må være mye ute, men litt i løpet av en dag. I løpet av en uke i det minste. Her snakker vi ALDRI. Ikke ett eneste minutt i løpet av en uke. Er man så sliten som foreldre at barna aldri får se dagslys, så burde man få hjelp. 

Anonymkode: 31828...b5b

Selvsagt er vi i hagen og på altanen som er så stor at det er mulig å spille fotball og hoppe tau. Men jeg er skuffet over at jeg ikke har klart å få eldste til å kunne gå mer turer. Har virkelig prøvd! Men etter 10-15 minutter begynner hun å sutre. Minste på snart 2 kan gå lengre avstander enn største nesten!

Dagslys er selvsagt viktig og om de ts snakker om kun er inne ned gardinene trukket for hele dagen er jo det synd. Men jeg har vært på besøk hos endel innvandrere som har gjort dette midt på lyse dagen. Har også sett at mange innvandrerfamilier liker å gå på tur med barna litt utpå kvelden. I varmere strøk samles jo gjerne folk ute på den tiden. For meg blir det litt rart med kveldsturer mtp at ungene skal vel legge seg snart. Men jeg må jo bare akseptere at det er slik de liker det. Noe barnevernssak er det ihvertfall ikke.

Anonymkode: c82a3...8a2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi har også naboer som aldri er ute med barna, selv om det er fint vær. De har hage, så det er ikke mangel på uteområde.

Jeg har vært sykmeldt, så jeg har vært hjemme hver dag over en lengre periode i sommer og siden vi bor helt inntil hverandre og hagene våre kun er skilt av en hekk både ser og hører jeg bare de åpner et vindu. I tillegg er persienner og gardiner trukket for døgnet rundt, så det er aldri dagslys som slipper inn heller. Kan umulig være bra for små barn å aldri få oppleve dagslys, frisk luft og få utfoldet seg i det fri. Begge foreldrene er arbeidsledige (nekter å jobbe selv om de blir plassert ut av NAV) og barna går ikke i barnehage. Mora er aldri ute heller, men faren kan vaske bil eller klippe plena innimellom, men helst i 22-tiden på kvelden. De har også hunder som de aldri går tur med. De står innimellom i bånd i hagen bare. 

Jeg tenker at andre får leve livet slik de ønsker, men kjenner på en bekymring da jeg føler barna får glipp av mye ved å sitte inne døgnet rundt uten så mye som å se snurten av dagslys. 

Anonymkode: 31828...b5b

Grunnen til hvorfor gardinene er trukket er akkurat naboer som deg. :)

Anonymkode: 23f4c...b0c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei, akkurat nå har jeg ikke noe bedre å bruke tiden på. Nyoperert fot og familien min er bortreist på sommerferie. Så har god tid til å følge med på naboen 😉😅

Anonymkode: 2b77a...a75

Du er klar over at dette kan være grunnen til hvorfor de ikke ønsker å være ute og har gardinene trukket? Jeg ville hatt det ekstremt ukomfortabelt å være ute når jeg vet at alt jeg gjør og sier blir undervåkt av en ondskapsfull nabo. Forferdelig. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Samme med mine naboer. Den familien som bodde over meg i nesten 2½ år, hadde 3 unger og to voksne. Og jeg hørte ungene (3 unger som delte på ett soverom...) innendørs hele dagen lang, hele året. UANSETT VÆR og temperatur ute, inne var de og hoiet og hylte og dunket i gulvet. Dag ut og dag inn. De var polske. Nå er de flyttet og heldigvis er det flyttet inn en barnløs, ung fyr der i stedet :D Slutt på alt ungeskriket og dunkingen og løpingen over gulvet.

Det er polske naboer i etg under meg også, en annen familie med 2 barn. Hyggelige folk altså, men... De er heller aldri ute. I mai og juni for eksempel (i hele juli var de hjemme i Polen), hører jeg at ungene er inne og prøver å få ut litt energi dagen lang i finværet. Dunker i vinduet, dunker leker i gulvet og vokser opp innestengt på 67 kvadrat og ser aldri en lekeplass. Stakkars unge. Han går ikke i barnehage heller, ikke søsteren heller. De er bare hjemme. Skjønner at søsteren hans ikke får gjort så mye leking, da hun er multihandikappet, men guttungen på to år er det ingenting i veien med så han burde få komme på lekeplassen når været er fint.

Med begge disse polske familiene virker det altså som de aldri har hørt begrepet "sunt med frisk luft".  I løpet av nesten to og et halvt år, så jeg de tre ungene til familien over meg lekte litt UTE kun to ganger. TO ganger!?

Det rare er at det virker som foreldrene er redde for frisk luft selv også, for de har alltid alle vinduene godt lukket. Ikke noe lufting på soverommene? Jeg kjenner kvelningsfornemmelser bare ved tanken på å ligge (flere personer til og med i samme rom) og sove uten å lufte før eller under natten. Ikke åpner de vinduene om morgenen for å lufte ut natteprompen heller.

Uforståelig at noen klarer å være så redd for frisk luft.

Endret av Million
Gjest Sprite
Skrevet

Når det kan stå naboer å se på at vi er ute så gidder jeg faktisk ikke gå ut. 
Da tar jeg barna med meg å gjør noe annet. 

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

De bor i liten leilighet uten tilgang til hage. Vet ikke hvor mange barn som bor der, men ihvertfall 3 etter det jeg kan se (de har veranda). Denne uken har det vært fint vær og ungene er aldri ute. Det er hyling og generelt mye bråk til sent på kveld. De virker å ha en helt annen døgnrytme enn normale folk. Det er så utrolig trist at disse ungene sitter innesperret dag etter dag i en liten leilighet. 

Det er sånn det har blitt, dessverre. Husker jo i min barndom så lekte man jo ute, men det gjør man ikke lengre idag.

Idag foregår alt på nettet. Selv for de minste.

AnonymBruker
Skrevet
Intervence skrev (Akkurat nå):

Det er sånn det har blitt, dessverre. Husker jo i min barndom så lekte man jo ute, men det gjør man ikke lengre idag.

Idag foregår alt på nettet. Selv for de minste.

Tull. Mange er fortsatt ute 

Anonymkode: e3707...0be

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tull. Mange er fortsatt ute 

Kanskje i din gate, men ikke i min der hvor jeg vokste opp.

AnonymBruker
Skrevet
Intervence skrev (3 minutter siden):

Kanskje i din gate, men ikke i min der hvor jeg vokste opp.

Så alle barna satt inne??

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (21 minutter siden):

Samme med mine naboer. Den familien som bodde over meg i nesten 2½ år, hadde 3 unger og to voksne. Og jeg hørte ungene (3 unger som delte på ett soverom...) innendørs hele dagen lang, hele året. UANSETT VÆR og temperatur ute, inne var de og hoiet og hylte og dunket i gulvet. Dag ut og dag inn. De var polske. Nå er de flyttet og heldigvis er det flyttet inn en barnløs, ung fyr der i stedet :D Slutt på alt ungeskriket og dunkingen og løpingen over gulvet.

Det er polske naboer i etg under meg også, en annen familie med 2 barn. Hyggelige folk altså, men... De er heller aldri ute. I mai og juni for eksempel (i hele juli var de hjemme i Polen), hører jeg at ungene er inne og prøver å få ut litt energi dagen lang i finværet. Dunker i vinduet, dunker leker i gulvet og vokser opp innestengt på 67 kvadrat og ser aldri en lekeplass. Stakkars unge. Han går ikke i barnehage heller, ikke søsteren heller. De er bare hjemme. Skjønner at søsteren hans ikke får gjort så mye leking, da hun er multihandikappet, men guttungen på to år er det ingenting i veien med så han burde få komme på lekeplassen når været er fint.

Med begge disse polske familiene virker det altså som de aldri har hørt begrepet "sunt med frisk luft".  I løpet av nesten to og et halvt år, så jeg de tre ungene til familien over meg lekte litt UTE kun to ganger. TO ganger!?

Det rare er at det virker som foreldrene er redde for frisk luft selv også, for de har alltid alle vinduene godt lukket. Ikke noe lufting på soverommene? Jeg kjenner kvelningsfornemmelser bare ved tanken på å ligge (flere personer til og med i samme rom) og sove uten å lufte før eller under natten. Ikke åpner de vinduene om morgenen for å lufte ut natteprompen heller.

Uforståelig at noen klarer å være så redd for frisk luft.

Har du tenkt noen gang at det kan muligens være litt utfordrende for mor å være ute med to barn når ett av dem er multihandicappet, og det andre en aktiv gutt på 2 år? Det kan til og med være farlig. 

Jeg gikk nesten aldri ut alene med barna da de var små (ett av barna har autisme og ADHD og de har 1.5 års aldersforskjell) rent av sikkerhetsgrunner. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du tenkt noen gang at det kan muligens være litt utfordrende for mor å være ute med to barn når ett av dem er multihandicappet, og det andre en aktiv gutt på 2 år? Det kan til og med være farlig. 

Jeg gikk nesten aldri ut alene med barna da de var små (ett av barna har autisme og ADHD og de har 1.5 års aldersforskjell) rent av sikkerhetsgrunner. 

Ja, jeg har tenkt på det mange ganger. Men den handikappede jenta sitter i vogn, og moren kunne ha trillet jenta og leid gutten ned til lekeplassen for eksempel, så han fikk løpe litt og klatre litt og sitte på en huske osv.

Det er også helger, da er begge foreldrene hjemme og de kan ta hånd om ett barn hver om de gikk utendørs med dem. Men det gjør de ikke likevel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg har tenkt på det mange ganger. Men den handikappede jenta sitter i vogn, og moren kunne ha trillet jenta og leid gutten ned til lekeplassen for eksempel, så han fikk løpe litt og klatre litt og sitte på en huske osv.

Det er også helger, da er begge foreldrene hjemme og de kan ta hånd om ett barn hver om de gikk utendørs med dem. Men det gjør de ikke likevel.

Er du mor til ett handicappet barn? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de blir skjermet for nysgjerrige naboer?

Anonymkode: 2aea0...986

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi er en sånn familie som er mye inne. Vi har ofte motivert ungene til å bli med ut men

Tipper de er slitne.

Vi har kun to, men det er mye oppvåkninger på natt. Selv om eldset er bikket 5 år. 

Ikke alle kan være friskus-familier som går fjellturer kl.08 i øspøs regn på en søndagsmorgen. Desverre.

Anonymkode: c82a3...8a2

Men det finnes en mellomting mellom å sitte inne hele tiden og å være en friskus familie som går på fjelltur i pøsregn på søndagsmorgen… 

Anonymkode: 943f2...791

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det finnes en mellomting mellom å sitte inne hele tiden og å være en friskus familie som går på fjelltur i pøsregn på søndagsmorgen… 

Anonymkode: 943f2...791

Men ærlig talt - det er ikke din sak. De har kanskje en god grunn til det, og du vet sikkert ikke hele situasjonen. La dem i fred.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sendt bekymringsmelding, og nei, jeg er ikke en som gjør det ofte. Har aldri meldt noen, faktisk. 

Men frisk luft, dagslys, og en form for normal døgnrytme er basis omsorg. Og her mangler helt grunnleggende ting virker det som. Viktig ikke å sette andre standarder for innvandrerbarn enn norske, det er dét som er rasisme. 

Er det i Oslo kommer du nok ikke så langt, da. 

Anonymkode: f3086...3a8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 20.52):

De bor i liten leilighet uten tilgang til hage. Vet ikke hvor mange barn som bor der, men ihvertfall 3 etter det jeg kan se (de har veranda). Denne uken har det vært fint vær og ungene er aldri ute. Det er hyling og generelt mye bråk til sent på kveld. De virker å ha en helt annen døgnrytme enn normale folk. Det er så utrolig trist at disse ungene sitter innesperret dag etter dag i en liten leilighet. 

Kanskje de ikke har den typiske norske rytmen?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 21.49):

Nei, akkurat nå har jeg ikke noe bedre å bruke tiden på. Nyoperert fot og familien min er bortreist på sommerferie. Så har god tid til å følge med på naboen 😉😅

Omg så du er ikke ute i det fine været???! Håper ikke du har barn, i såfall må barnevernet hente dem ! 

Anonymkode: af897...f7e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...