Gå til innhold

Er det flere gærne mennesker nå enn på 80-tallet og 90-tallet? Ustabile mennesker, antisosiale og konspiratoriske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser mye av det her på KG. Det får meg til lure på om den mentale helsen i befolkningen er helt krise. Virker som at mange mennesker har mistet det fullstendig. 
 

Hva tenker du?

Anonymkode: 95735...1d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Refreng

Tror det er mer at folk enklere kaller hverandre slike ting når man er uenige. Når man kun ser andre mennesker på nett, så er det lettere å tilegne dem forferdelige og enkle personligheter uten å ha møtt dem. Når man møtes ansikt til ansikt, så ser man istedet at en person er mer kompleks og har mange ulike meninger.

Handler nok mer om at vi tåler mindre at andre har ulike meninger enn oss selv. Vi får dette behovet for å stemple dem som gærninger, istedetfor å forsøke forstå hvorfor de mener som de gjør. Istedetfor å forstå at de er like normale eller unormale som oss selv. Det er behagelig å tenke at de er gærne. Da kan vi trekke oss tilbake til egen flokk og føle at verden er trygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (1 minutt siden):

Tror det er mer at folk enklere kaller hverandre slike ting når man er uenige. Når man kun ser andre mennesker på nett, så er det lettere å tilegne dem forferdelige og enkle personligheter uten å ha møtt dem. Når man møtes ansikt til ansikt, så ser man istedet at en person er mer kompleks og har mange ulike meninger.

Handler nok mer om at vi tåler mindre at andre har ulike meninger enn oss selv. Vi får dette behovet for å stemple dem som gærninger, istedetfor å forsøke forstå hvorfor de mener som de gjør. Istedetfor å forstå at de er like normale eller unormale som oss selv. Det er behagelig å tenke at de er gærne. Da kan vi trekke oss tilbake til egen flokk og føle at verden er trygg

Jeg snakker ikke om uenighet bare . Jeg snakker om folk som er høylytte, ustabile og voldelige. 

Anonymkode: 95735...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men de finner hverandre mye lettere nå pga nettet, så det virker som de er flere.

Anonymkode: f1d8e...277

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt det samme en stund. Jeg lurer litt på om internett kan ha skylden? Det florerer jo av informasjon og det er ikke alle som klarer å sortere det. På meg virker det som flere har mistet litt grepet om virkeligheten. I tillegg er det jo mye intendert påvirkning og propaganda, som vanskeliggjør det hele. 

Akkurat nå syns jeg det er passe vilt med kongress-høringene om UFO`er og at amerikanske myndigheter skal ha både farkost og levninger etter aliens. Det er ellevilt i seg selv, men jeg syns ikke verden ser ut til å reagere helt heller. Hadde dette skjedd på 90-tallet må det jo ha blitt ramaskrik? 

Anonymkode: dfb8b...801

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg snakker ikke om uenighet bare . Jeg snakker om folk som er høylytte, ustabile og voldelige. 

Anonymkode: 95735...1d5

Hvordan vet du at folk på nett er voldelige?

At noen har sterke meninger betyr ikke at de er gærne. For eks om du lager en tråd der du skriver at du har lyst å spise hundekjøtt, så vil mange bli veldig sure og ha sterke høylytte meninger om at du er slem. Det betyr ikke at de er gærne, det betyr at de bryr seg sterk om hunder og blir provosert over at noen vil drepe og spise dem.

Samme med ustabile. Kan være du syntes noen virker ustabile, men de har bare sterke meninger om temaer de bryr seg om.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Refreng
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har tenkt det samme en stund. Jeg lurer litt på om internett kan ha skylden? Det florerer jo av informasjon og det er ikke alle som klarer å sortere det. På meg virker det som flere har mistet litt grepet om virkeligheten. I tillegg er det jo mye intendert påvirkning og propaganda, som vanskeliggjør det hele. 

Akkurat nå syns jeg det er passe vilt med kongress-høringene om UFO`er og at amerikanske myndigheter skal ha både farkost og levninger etter aliens. Det er ellevilt i seg selv, men jeg syns ikke verden ser ut til å reagere helt heller. Hadde dette skjedd på 90-tallet må det jo ha blitt ramaskrik? 

Anonymkode: dfb8b...801

Det er vel fordi mange ser på ufo-greia som sannsynlig jug. Vi vet USA har løyet om andre ting, for eks løy de om Irak for å rettferdiggjøre invadere dem, så når det kommer noe derfra er det generelt lurt å være skeptisk.

Det hadde vært flaut for mange offentlige personer i Norge å uttale seg om romvesener dersom det viser seg være jug om 6 måneder. Det ville vært veldig flaut for dem. Mulig noen myndigheter har ønsket å se bevis men har ikke fått noe, noe som ville styrket mistanken om at de lyver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ser mye av det her på KG. Det får meg til lure på om den mentale helsen i befolkningen er helt krise. Virker som at mange mennesker har mistet det fullstendig. 
 

Hva tenker du?

Anonymkode: 95735...1d5

Det er helt klart mindre. 

Det som har endret seg, er at de kommer mer til i den offentlige diskursen:  det er mindre grenser og flere kanaler.  Så færre skriker, men flere blir hørt.

Men det er markant mindre av disse, og det selv om populasjonen har økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg snakker ikke om uenighet bare . Jeg snakker om folk som er høylytte, ustabile og voldelige. 

Anonymkode: 95735...1d5

Frem til nittitallet ble sånne plassert på institusjoner enten de ville eller ei. Vi bør tilbake dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dramatisk, sosiale medier og politisk korrekthet har gjort folk helt skrullete, og covid greia tilta mange over kanten. 

Å være konspiratorisk er ikke nødvendigvis noe skrullete i seg selv, kommer an på hva konspirasjonene du tror på er.

Hvis du tror at den amerikanske regjeringen primært ikke har det amerikanske folks beste som motivasjon så har du nok rett, hvis du tror det er fordi de tar ordre fra aliens så er du nok en skrulling.

Problemet er jo at konspirasjonsteoretikerne har hatt mer rett enn autoritetene hele veien når det gjelder covid for eksempel. 

Endret av Kipling
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det egentlig er flere gærne mennesker nå enn tidligere, men sosiale medier har uten tvil gjort noe med hvordan man kommuniserer med andre mennesker.

Alle mulige folk, til og med tilsynelatende trivelige bestemortyper skriver åpenlyst jo de styggeste ting på sosiale medier med bilde og fullt navn, så det er åpenbart et filter eller en terskel av noe slag som har blitt borte samtidig som sosiale medier og nettfora har gjort sitt inntog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ser mye av det her på KG. Det får meg til lure på om den mentale helsen i befolkningen er helt krise. Virker som at mange mennesker har mistet det fullstendig. 
 

Hva tenker du?

Anonymkode: 95735...1d5

Kom gjerne med eksempler.Hva mener du?

Anonymkode: 2907f...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (3 timer siden):

Det er vel fordi mange ser på ufo-greia som sannsynlig jug. Vi vet USA har løyet om andre ting, for eks løy de om Irak for å rettferdiggjøre invadere dem, så når det kommer noe derfra er det generelt lurt å være skeptisk.

Det hadde vært flaut for mange offentlige personer i Norge å uttale seg om romvesener dersom det viser seg være jug om 6 måneder. Det ville vært veldig flaut for dem. Mulig noen myndigheter har ønsket å se bevis men har ikke fått noe, noe som ville styrket mistanken om at de lyver.

Det tror jeg også. Men det er jo hårreisende i seg selv - at amerikanske myndigheter kommer med slike historier. Enten sluker folk det og tror på det - eller så syns det det er som forventet eller greit at amerikanske myndigheter juger - jeg syns begge deler er vilt. 

Anonymkode: dfb8b...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ute1985
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ser mye av det her på KG. Det får meg til lure på om den mentale helsen i befolkningen er helt krise. Virker som at mange mennesker har mistet det fullstendig. 
 

Hva tenker du?

Anonymkode: 95735...1d5

 

Folk flest er vel det man kan kalle litt sinnsyke, men det er tiden vi lever i da, folk flest har det ikke moro sånn som før, var lettere å være normal når man hadde det moro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, men de finner hverandre mye lettere nå pga nettet, så det virker som de er flere.

Anonymkode: f1d8e...277

Det blir flere fordi informasjonen er så lett å finne for de få som går på slikt. 

 

Anonymkode: b1b90...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert de er flere, de er bare mer synlige nå på pga internett.

 

Anonymkode: 1af40...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er i hvert fall flere posører. I gamle dager kunne de bare dra 501 buksen opp i ræven, men nå skal de alle mene noe eller lage noe fjas på sosiale medier. Blir kvalm av alle som må filme seg selv og maten de spiser. 

Anonymkode: 71255...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, men de finner hverandre mye lettere nå pga nettet, så det virker som de er flere.

Anonymkode: f1d8e...277

Jo sikkert det også, men vi må huske at mennesker fra tidligere generasjoner var langt mer robuste. Fra første dag i livet var de vant med å ta beskjeder, bli oppdradd, ta konsekvenser av avvikende oppførsel ja en mye strengere oppdragelse. Dette gjorde langt flere klare for "livet". Så var det nok mange unntak den gangen også som ikke klarte å innordne seg.

Det skjedde noe tidlig på 2000 tallet der oppdragelsen endret totalt karakter. Der barn kunne herje mer og fikk puter sydd under armene. Ingen kunne røre de, og selv lærerne kom til kort.  Disse er nå på vei inn i voksenlivet for full kraft. Lite forberedt på motgang og konsekvensene av at andre stiller krav. Når de gir faen oppstår konflikter, og de klarer ikke å takle de. Da oppstår krenkelse, sinne og aggresjon. Som igjen kan utløse psykiske problemer fordi ingen "forstår" de. Det gjelder jo ikke alle, men mange nok til at dette eskalerer ut av kontroll for samfunnet. Når de har slitt lenge nok, kan tanker om selvmord, vold og andre ting skje. Dette er konsekvensene av at samfunnet har endret seg til noe langt verre en det som var på 1980 tallet og tidligere. Det var ikke perfekt den gang, men virket som langt enklere en dagens samfunn for de som skal vokse opp og forbedrede seg på livet. Det finnes ikke noe som heter "gratis lunsj" heller ikke i velferdsstaten Norge. Og dette får mange midt i trynet når de møter virkeligheten der ute. Uten å være skodd for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...