Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Babushka skrev (15 timer siden):

Politiet ble intervjuet på Dagsrevyen og hun sa at 75% av disse ungdommene var født i Norge, men det forteller jo bare halve sannheten og sier lite om opprinnelse. Hun sa problemet også var på vestkanten. 

Hvis de er født i Norge så er de norske, men de har foreldre med annen opprinnelse, ellers hadde hun bare sagt at de var norske. Hva vil du ha? 3 med pakistanske besteforeldre, 2 med svenske foreldre, 2 med foreldre fra Somalia osv? Slektstreet? 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Spitzy skrev (3 minutter siden):

Hvis de er født i Norge så er de norske, men de har foreldre med annen opprinnelse, ellers hadde hun bare sagt at de var norske. Hva vil du ha? 3 med pakistanske besteforeldre, 2 med svenske foreldre, 2 med foreldre fra Somalia osv? Slektstreet? 

Utenlandsk opprinnelse er vel et fint ord å bruke for å sette ord på problemet. 

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, Spitzy said:

I forhold til integrering tenker jeg det har vært dumt og bosette så mange i Oslo. Arbeidsinnvandrere som kom på 80 tallet måtte jo få bosette seg der de ville og der det var jobb, altså storby, så at Oslo er kulørt med mye 2 og 3 generasjon er som det er, og egentlig ikke et problem ( det finnes selvsagt, men de fleste av denne gruppen er helt vanlige ungdommer med studier og jobb) . 
flyktninger mener jeg det kunne være mulig og spre, men du viser til en lov om at de kan bosette seg hvor de vil etter 5 år. Går det an og endre denne loven da? Jeg mener ikke at man skal tvangsflytte folk med oppholdstillatelse , det var snakk om hvor integreringen sviktet i utgangspunktet. Svakheten er og samle alle i eget lite samfunn i Oslo, de blir ikke integrert. 

Flyktninger kan bosette seg hvor de vil i Norge slik som alle andre som er her lovlig. Men integreringstilskuddet de får de første fem årene gis kun om de bor i kommunen de blir tildelt ved ankomst. Etter de fem årene kan de bo hvor de vil, og da flytter nesten alle til Oslo-områdene. I tillegg kommer påfølgende familiegjenforening og de bor selvfølgelig også i Oslo-områdene da.

Det finnes ingen mulige og realistiske tiltak som kan bedre integreringen i Norge. Vi bruker allerede alle tiltak som kan påvirke det (barnehage, språkopplæring, arbeidsmarkedstiltak, gratis skole og høyere utdanning, trygd osv). Det er kun én måte "å løse" problemet på og det er innvandringsstans i mange år.

• Nyttig 4
Skrevet

Dette var visst ikke deltagere på Norway Cup, men lokal ungdomm, med utenlandsk opphav, ble det meg fortalt av en kvinne fra Oslo. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Babushka skrev (12 timer siden):

Utenlandsk opprinnelse er vel et fint ord å bruke for å sette ord på problemet. 

25 % av dem har jo tydeligvis det. 

Skrevet
Madame Butterfly skrev (10 timer siden):

Dette var visst ikke deltagere på Norway Cup, men lokal ungdomm, med utenlandsk opphav, ble det meg fortalt av en kvinne fra Oslo. 

Det står jo også i artikkelen. 

• Liker 1
Skrevet
Spitzy skrev (11 timer siden):

25 % av dem har jo tydeligvis det. 

Nei 25% var ikke født i Norge. De resterende 75% var født i Norge, men sa ingenting om opprinnelse. 

Skrevet
Babushka skrev (34 minutter siden):

Nei 25% var ikke født i Norge. De resterende 75% var født i Norge, men sa ingenting om opprinnelse. 

Hva da nei? Når 75% er født i norge, er 25% ikke født i norge. Du gjentar jo bare det jeg skrev, med» nei». 

Skrevet
Babushka skrev (På 2.8.2023 den 12.19):

Bor trangt? Det er da ikke en god grunn til å løpe rundt med våpen og skade andre. Hvem er disse ungdommene lurer jeg på er det bare ikke vestlige men media unngår å opplyse om dette? Dersom integreringen i Norge er så mislykket må noe gjøres og da særlig i Oslo. 

Selvfølgelig er marginalisering hovedforklaringen. Blir feil å kritisere innvandrere før man har fjernet marginaliseringen. Om de derimot fortsetter etter å ha fått like mye som folk flest så er det et innvandrerproblem. 

Skrevet
Bombasi skrev (På 2.8.2023 den 12.20):

Oslo er en utrygg og skremmende by. 

Et vanlig nivå av krim per capita for en Europeisk by på den størrelsen.

Marseille, Catania, Coventry er Europeiske byer hvor det er langt mere sannsynlig at folk utenfor det kriminelle liv rammes, selvom det som alltid er folk innblandet i kriminalitet som er mest utsatt.

Skrevet
1 hour ago, Chomsky89 said:

Et vanlig nivå av krim per capita for en Europeisk by på den størrelsen.

Marseille, Catania, Coventry er Europeiske byer hvor det er langt mere sannsynlig at folk utenfor det kriminelle liv rammes, selvom det som alltid er folk innblandet i kriminalitet som er mest utsatt.

Poenget er jo at vi ikke bør ha et vanlig europeisk nivå av kriminalitet i et land som Norge. Vi har ikke pleid å ha det før, og derfor skal vi heller ikke akseptere å ha det nå, hverken i hovedstaden eller andre steder. Vi er også fortsatt et rikt og egalitært land nærmest uten sidestykke. Vi tar hånd om vanskeligstilte i langt større grad enn andre, og vi har også langt færre vanskeligstilte enn de aller, aller fleste andre land i hele verden. Og å sammenligne Oslo med en by som Marseille, som de siste årene har gjort seg kjent som en helt forjævlig belastet by, blir så morsomt at jeg nesten stuper. Det blir som å si at Pol Pot ikke var så ille siden Hitler var verre. Da er det mørkt, sorry.  

• Liker 4
Skrevet
Akhenaton skrev (10 minutter siden):

Poenget er jo at vi ikke bør ha et vanlig europeisk nivå av kriminalitet i et land som Norge. Vi har ikke pleid å ha det før, og derfor skal vi heller ikke akseptere å ha det nå, hverken i hovedstaden eller andre steder. Vi er også fortsatt et rikt og egalitært land nærmest uten sidestykke. Vi tar hånd om vanskeligstilte i langt større grad enn andre, og vi har også langt færre vanskeligstilte enn de aller, aller fleste andre land i hele verden. Og å sammenligne Oslo med en by som Marseille, som de siste årene har gjort seg kjent som en helt forjævlig belastet by, blir så morsomt at jeg nesten stuper. Det blir som å si at Pol Pot ikke var så ille siden Hitler var verre. Da er det mørkt, sorry.  

Hva tror du at mitt poeng var?  Mitt eneste pong var at  beskrivelsen av Oslo ikke stemmer.  Man må gjerne si at Oslo er utrykt i forrhold til potensiale, men det sa personen ikke. 

Skrevet
Spitzy skrev (2 timer siden):

Hva da nei? Når 75% er født i norge, er 25% ikke født i norge. Du gjentar jo bare det jeg skrev, med» nei». 

Hun sa ingenting om at de 75% var av utenlands opprinnelse. Det er jo nettopp dette mange mener er tåkelegging de vil nødig svare på spørsmålet om etnisitet. 

• Liker 1
Skrevet
Majer skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig er marginalisering hovedforklaringen. Blir feil å kritisere innvandrere før man har fjernet marginaliseringen. Om de derimot fortsetter etter å ha fått like mye som folk flest så er det et innvandrerproblem. 

Det er vel de selv som må klatre på den stigen, hvordan skal de få like mye som folk flest når mange selv velger å ikke lære språket sørge for at barna får en utdannelse etc. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Babushka skrev (5 minutter siden):

Det er vel de selv som må klatre på den stigen, hvordan skal de få like mye som folk flest når mange selv velger å ikke lære språket sørge for at barna får en utdannelse etc. 

Man kan ikke straffe barna for foreldrene sine valg. Mange idiotiske foreldre ja.

• Liker 1
Skrevet
Babushka skrev (10 minutter siden):

Hun sa ingenting om at de 75% var av utenlands opprinnelse. Det er jo nettopp dette mange mener er tåkelegging de vil nødig svare på spørsmålet om etnisitet. 

Ja vel, dere mange om det. Nei, så vidt jeg vet har ikke slektstreet til de mistenkte blitt publisert. 

Skrevet
Babushka skrev (7 minutter siden):

så du tenker at hvis foreldrene ikke får penger, står barna bedre rustet til og få seg en utdannelse og ikke havne i gjengoppgjør? Det er den rastiske generaliseringen din og dine meningsfeller  som er roten til hatet disse ungdommene ender opp med. 

• Liker 1
Skrevet
Spitzy skrev (4 minutter siden):

så du tenker at hvis foreldrene ikke får penger, står barna bedre rustet til og få seg en utdannelse og ikke havne i gjengoppgjør? Det er den rastiske generaliseringen din og dine meningsfeller  som er roten til hatet disse ungdommene ender opp med. 

Får de ikke penger? De har vel krav på trygd på lik linje med andre uten jobb, mener du at de skal få mer? 
Utdannelse er forøvrig gratis i Norge. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Spitzy skrev (10 minutter siden):

Ja vel, dere mange om det. Nei, så vidt jeg vet har ikke slektstreet til de mistenkte blitt publisert. 

Og det er av relevans for å belyse integrerings problemene bla. Oslo sliter med. Mener du at dette bare skal skyves under teppe til vi ender opp som i Sverige?

Du tenker løsningen er at de skal få mer penger? På bekostning av hva da? 
Vil vel bare føre til enda mer innvandring og enda færre som lærer seg språket og finner seg en jobb. Hva med å få færre unger som de klarer å følge opp og slippe å bo trangbodd? 

• Nyttig 2
Skrevet

Er så lei av at det skal holdes skjult hvor mye av kriminaliteten i Oslo muslimsk ungdom står for. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...