Gjest Elooon Skrevet 4. august 2023 #101 Skrevet 4. august 2023 Babushka skrev (3 timer siden): De var vel ikke med nå heller, kom utelukkende for å lage bråk. Typisk wannabe tøffe unger uten oppdragelse, og foreldra vet selvfølgelig ingenting om hva gullungene deres holder på med eller de bryr seg ikke. Trist.
Trikker Skrevet 5. august 2023 #102 Skrevet 5. august 2023 Det vil alltid være bråkmakere der det samles mange folk. Anbefaler alle å ta vakter på ulike arrangement. 99% oppføres seg bra, også er det en gjeng eller to som skaper trøbbel og opptar 100% av tida til vaktene 1
Kalikalinka Skrevet 5. august 2023 #103 Skrevet 5. august 2023 Jegern Puahate skrev (14 timer siden): Jeg tenker en påtvunget korreksjonsanstalt kunne vært mer passende i den alderen, med målsetting om å rehabilitere voldelige barn før det blir for sent. Nå har jo disse ofte et skakkjørt syn på virkeligheten som følge av en mangelfull oppvekst, med riktig terapi og holdningsjustering kan mye gjøres. Dette vil naturligvis være mer kostbart enn en arbeidsleir men kan bli mer lønnsomt på sikt, såfremt opplegget faktisk fungerer. Noe det kan gjøre med de riktige verktøyene. Problemet er at skakkjørt ungdom i flokk lett blir enda mer skakkjørte av hverandre, og i «anstalter» av ymse typer blir det gjerne en lei oppsamling av skakkjørthet. Vanskelig å holde dem fra hverandre, og veldig vanskelig å få vett inn i de mest ekstreme, de mest lettpåvirkelige og de minst intelligente. Noen av dem tror jeg rett og slett må brytes ned før de kan bygges opp, og hardt arbeid er ikke så dumt tenkt i den forstand. Men! Skulle jeg fritt designet en «forbedringsanstalt» skulle den sett ut noe sånt som det her: - Maks 4 plasser, mye 1-til-1-aktivitet, minimum 6 måneders opphold, ingen starter samtidig - Fokus på trygg/sunn relasjonsbygging, mye mestring, mental og intellektuell utvikling og gode verdier - Heltid/medlever: Trygge, kloke, omsorgsfulle og stødige voksne av begge kjønn - Deltid: Trygge, kloke, omsorgsfulle og stødige litt eldre gutter (over 18, men unge nok til å ha positiv påvirkningskraft - gjerne gutter som har erfaring, men har klart seg) - Ingen av de voksne er selvsagt pedo, psyko eller selger drugs på si’ (må nevnes, siden litt for mange slike trekkes mot sårbare barn) - Beliggenhet i absolutt indre gokk, ingen steder å rømme, men masse flott natur å oppleve, skog å hogge, vann å fiske i osv - Mobiler/skjermer inndras - man blir langt mer mottagelig for endring om man tilbringer tid alene med egen hjerne OG etter hvert også sover bedre om natta + har mye mindre mulighet for å kommunisere med feil personer/få helt feil input - Generelt svært lite kontakt med familie/venner/verden utenfor, se grunner over - Felles måltider og felles stue, men egne og separate soverom. Våkne nattevakter, mulighet for trøst og samtale dersom natta blir for stor og skummel helt alene uten distraksjoner (selv gangsterfrø blir redde noen ganger) - Tydelige, faste og konsekvente rammer, rutiner, plikter og krav. Kjipt/møkk kjedelig/totalt utmattende «straffearbeid» i kombinasjon med samtaler ved uakseptabel oppførsel. 3 strikes and you’re out - og da til et klart verre alternativ, som fengsel - Daglig hardt og fysisk, men produktivt arbeid som gir mestringsfølelse og endorfiner i kroppen - God, men sunn mat, null energidrikk osv, ingen rusmidler. Kosemat og brus i helgene - Øving på grunnleggende husstell, av typen lære å lage den sunne maten (og kosematen!), vaske egne klær, holde det rent/hygienisk rundt seg osv. Kvinnfolkarbeid, sier du? Hold kjeft og gi meg 100 push ups. (Neida. Joda) - Stor gymsal til fysisk aktivitet inne, generelt sunt + for å unngå brakkesyke ved lengre perioder med drittvær - Øving på grunnleggende handygreier, skifte dekk, bygge noe praktisk, klippe gress, rense sluk, legge gulv, whatever. Jo mer man kan, jo bedre føler man seg - Dyrestell og kos med terapidyr under streng kontroll/oppsyn for å utvikle empati og respekt for liv + at dyr gir ofte mye glede og trygghet - Psykopater etc lukes ut og skytes i skogen (neida, men noen er faktisk beyond repair og må da fjernes fra opplegget (helst samfunnet, spør du meg) så ny plass åpnes opp) - 1-2 timer teoretisk skole daglig, med spesielt fokus på å forbedre praktisk leseforståelse og utvikle språk/ordforråd, kritisk tenking etc - Grunnleggende opplæring i generell livsmestring, grensesetting, impulskontroll, «hva gjør man når…», og ikke minst personlig økonomi - Mange 1-til-1 samtaler i kombinasjon med tur/fiske/arbeid osv, ungdom åpner seg mye lettere når de holder på med noe annet I tillegg: - Klare strategier for å mestre/deale med virkeligheten når de er «ferdige» (dette er essensielt) - Oppfølging av og tydelige krav til foreldre. Trygge botilbud i ikke-belastede områder for større ungdom som skal bo for seg selv. Eventuelt flytting til trygt, kjærlig og stødig fosterhjem et helt annet sted i landet dersom foreldre/miljø er helt ubrukelige - Samarbeid med NAV/skoler/bedrifter for å finne egnet utdanningsløp og/eller riktig arbeidsutplassering - Langvarig oppfølging og egen kontaktperson som faktisk bryr seg — Fullstendig ugjennomførbart, men tror det kunne funka ganske bra. Kalikalinka 4 prezident, takk for meg. 1 2
Jegern Puahate Skrevet 5. august 2023 #104 Skrevet 5. august 2023 6 hours ago, Kalikalinka said: Kalikalinka 4 prezident, takk for meg Mye interessant her, jeg for min del tenker nok at en grundig psykologisk evaluering kan sette basisen for opphold og tiltak. Om ikke ikke hodet er på rett plass hjelper det ikke aldri så bra tiltakene er. For voldelige barn kan det for eks være stor hjelp å kanalisere aggresjon gjennom mer sunne aktiviteter. Målet er da å få disse barnas mentale utvikling på rett spor, sånn at de etterhvert kan opptre sivilisert og normalt på eget initiativ. 1 1
Kalikalinka Skrevet 5. august 2023 #105 Skrevet 5. august 2023 Jegern Puahate skrev (6 minutter siden): Mye interessant her, jeg for min del tenker nok at en grundig psykologisk evaluering kan sette basisen for opphold og tiltak. Om ikke ikke hodet er på rett plass hjelper det ikke aldri så bra tiltakene er. For voldelige barn kan det for eks være stor hjelp å kanalisere aggresjon gjennom mer sunne aktiviteter. Målet er da å få disse barnas mentale utvikling på rett spor, sånn at de etterhvert kan opptre sivilisert og normalt på eget initiativ. Absolutt. Burde vi egentlig vært politikere? (Redd jeg ikke er shady nok.)
_Maddie_ Skrevet 5. august 2023 #106 Skrevet 5. august 2023 Jeg har vært på sletta denne uka og det er så ekstremt mye folk rundt tivoliet som IKKE har noe med cupen å gjøre. Var med å ringe politiet når noen totalt fulle/rusa tenåringer spydde ut av karusellene. Var mye påtente folk. Det er så synd når slåsskamper og rus blir blandet med et sånt flott arrangement. 1 1 1
Jegern Puahate Skrevet 5. august 2023 #107 Skrevet 5. august 2023 15 minutter siden, Kalikalinka said: Absolutt. Burde vi egentlig vært politikere? (Redd jeg ikke er shady nok.) Politikerjobb frister ikke, mye mer komfortabelt å slenge inn synspunkter fra sidelinja. Således kunne jeg gjerne vært anonym politisk rådgiver, pro bono.
Maskinfører Skrevet 5. august 2023 #108 Skrevet 5. august 2023 Dette kommer det mere av Listhaug gikk gratistur til New York og underskrev en global migrantavtale der Norge plikter og snakke varmt og åpent om denne migrasjonen som noe positivt
Spitzy Skrevet 5. august 2023 #109 Skrevet 5. august 2023 Babushka skrev (På 4.8.2023 den 16.51): «Folk flest» regnes som gjennomsnittslønn det kan de ikke forvente uten å lære språk finne seg jobb. De får det de har krav på slik som alle andre gjør. https://www.finanssans.no/artikler/gjennomsnittslonn-i-norge nei, men jeg skjønte ikke kommentaren uavhengig om du mente median eller gjennomsnitt. Jeg er vanlig, så har har langt under gjennomsnitt, og folk som ikke kan språk har heller ikke en jobb hvor de tjener hverken gjennomsnitt eller median. Ja, alle, om en kan norsk eller ikke får det de har krav på. Det var kommentaren om og ta penger fra de jeg ikke skjønte at skulle føre til bedre skolegang og integrering for barna.
Spitzy Skrevet 5. august 2023 #110 Skrevet 5. august 2023 Maskinfører skrev (15 minutter siden): Dette kommer det mere av Listhaug gikk gratistur til New York og underskrev en global migrantavtale der Norge plikter og snakke varmt og åpent om denne migrasjonen som noe positivt ? 2
Maskinfører Skrevet 5. august 2023 #111 Skrevet 5. august 2023 Spitzy skrev (40 minutter siden): ? https://www.document.no/2021/02/19/ja-det-var-patroppende-frp-leder-sylvi-listhaug-og-erna-solberg-som-fremforhandlet-migrasjonsavtalen/
Spitzy Skrevet 5. august 2023 #112 Skrevet 5. august 2023 Maskinfører skrev (1 time siden): https://www.document.no/2021/02/19/ja-det-var-patroppende-frp-leder-sylvi-listhaug-og-erna-solberg-som-fremforhandlet-migrasjonsavtalen/ 👍 1
Maskinfører Skrevet 5. august 2023 #113 Skrevet 5. august 2023 Spitzy skrev (15 minutter siden): 👍 👍👍
Babushka Skrevet 5. august 2023 Forfatter #114 Skrevet 5. august 2023 Spitzy skrev (4 timer siden): https://www.finanssans.no/artikler/gjennomsnittslonn-i-norge nei, men jeg skjønte ikke kommentaren uavhengig om du mente median eller gjennomsnitt. Jeg er vanlig, så har har langt under gjennomsnitt, og folk som ikke kan språk har heller ikke en jobb hvor de tjener hverken gjennomsnitt eller median. Ja, alle, om en kan norsk eller ikke får det de har krav på. Det var kommentaren om og ta penger fra de jeg ikke skjønte at skulle føre til bedre skolegang og integrering for barna. Har noen sagt noe om å ta penger fra dem? Det må stilles krav om å lære språk og ta en utdannelse/finne en jobb slik selv kan sørge for en bedre lønn. Du er ikke vanlig hvis du tjener under gjennomsnittslønn, det er jo definisjonen på hva som er vanlig å tjene. 1
Spitzy Skrevet 6. august 2023 #115 Skrevet 6. august 2023 Babushka skrev (11 timer siden): Har noen sagt noe om å ta penger fra dem? Det må stilles krav om å lære språk og ta en utdannelse/finne en jobb slik selv kan sørge for en bedre lønn. Du er ikke vanlig hvis du tjener under gjennomsnittslønn, det er jo definisjonen på hva som er vanlig å tjene. Ja, noen sa noe om og ta penger fra dem jo, jeg er vanlig . Vi er visst uenige om ungdomskolematte.
VXL100 Skrevet 6. august 2023 #116 Skrevet 6. august 2023 Innvandrerbarn, ikke lov til å diskutere dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå