Gå til innhold

Skremt over hvor dårlig form jeg har fått! Hvordan trene det opp igjen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Trente idag for første gang på et år. Jeg er skremt over hvor dårlig formen min har blitt! Jeg har aldri hatt superform, men for 5 år siden jogger jeg 1 mil på 1,5 time (noe som var veldig bra til å være meg). Idag syklet jeg 3,5 km og holdt på å dø!

Hvordan komme tilbake i form? Jeg vil kunne jogge 1 mil igjen, men formen er så dårlig og selvtilliten så lav. Treningssenter er uaktuelt og jeg synes det er flaut å trene ute for jeg er redd kjentfolk skal kjøre forbi og se meg (er teit å tenke slik) Har ikke så mange steder å trene ute så enten må det bli gangveien langs hovedveien eller i de dype skoger. Kommer til å fortsette å sykle i alle fall for dette går ikke. 

Noen tips til å komme raskt i form igjen? Vil ikke være en dassrull!

Anonymkode: 7c589...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trente idag for første gang på et år. Jeg er skremt over hvor dårlig formen min har blitt! Jeg har aldri hatt superform, men for 5 år siden jogger jeg 1 mil på 1,5 time (noe som var veldig bra til å være meg). Idag syklet jeg 3,5 km og holdt på å dø!

Hvordan komme tilbake i form? Jeg vil kunne jogge 1 mil igjen, men formen er så dårlig og selvtilliten så lav. Treningssenter er uaktuelt og jeg synes det er flaut å trene ute for jeg er redd kjentfolk skal kjøre forbi og se meg (er teit å tenke slik) Har ikke så mange steder å trene ute så enten må det bli gangveien langs hovedveien eller i de dype skoger. Kommer til å fortsette å sykle i alle fall for dette går ikke. 

Begynn!! Så enkelt. 

Er så mange tips på nett at det finnes ikke unnskyldninger for å komme i gang igjen :)  Søk og du skal finne! 

Anonymkode: bbb36...1c9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ikke tenke på hvem som ser rart på deg når du kjører forbi, om du får noen kommentarer så får du bare invitere de med på joggetur, tipper de sier nei da, haha. 

Bruk en løpe-app for motivasjon ? Eller kan du begynne på en gym ? Sykling er jo superfin trening også da :)

Anonymkode: 59585...9de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får kjøpe deg ei tredemølle og trene hjemme hvis du ikke vil jogge langs veien, på treningssenter, eller i de mørke skoger. 

Anonymkode: 99bc8...898

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må bare begynne trene igjen. Start med å jogge litt, så jogger du litt lengre for hver uke. 
Gjør styrkeøvelser hjemme for å unngå skader. 
Jogg 2-3 dager i uka, sykle ellers. 
Utslitt av 3,5km sykkel? Ja da sykler du 3,5 i morgen også. Og i helga. Neste uke sykler du 5 km. 

Anonymkode: b75d8...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare begynn, og gled deg til den gode følelsen når du begynner å merke det på formen 😃 jeg drar på treningssenter for gruppetimer, men trener enkel styrke hjemme med noen manualer, en tung kettlebell og strikk. Det finnes også mange som deler hjemmeøkter på Instagram, f.eks Ingerindubai og Stine Hartmann.

Og hvis du hadde sett noen i tilsynelatende dårlig form som trente, hadde du da blitt imponert eller tenkt stygt om de?

99% av folk kommer ikke til å ense deg engang, og den resterende prosenten kommer til å heie på deg 🫶🏻

Anonymkode: e227b...c92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og trening i skogen er jo kjempedeilig! Jeg hater å jogge, men går gjerne tur i skogen og gir på det jeg har i motbakkene så jeg blir svett og andpusten ☺️

Anonymkode: e227b...c92

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent mye i mitt liv. Jeg har ikke de store forutsetningene for tipptopp kondis og løping, selv om jeg har vært vant til å kunne gå eller sykle i dagevis på ferie - i mitt eget tempo. Nå har jeg hatt noen helseplager det siste halvannet året, som i perioder har gjort dette helt umulig å drive med. Men jeg går når jeg kan. Gjerne bratt.

Styrke, spenst, spurt og smidighet derimot; det har jeg alltid kunnet drive med, og det gjør at jeg i alle fall beholder kroppsbeherskelsen i de periodene hvor det å puste har vært en utfordring. Det gjør det enklere å begynne på igjen, men jeg har slitt med å finne strukturen på treningen, for å oppleve framgang.
Nå har jeg blitt kvitt de plagene som har bremset meg, og må planlegge skikkelig, for å komme igang igjen.

Den tredje gangen du sykler 3,5 km så vil du allerede kjenne at det går litt lettere. Den sjette gangen kan du kanskje sykle 5 km. Ta utgangspunkt i hvordan du faktisk har det. Jo dårligere form, jo raskere framgang - bare du holder ut de første 5-6 øktene.
Løping er faktisk ikke spesielt sunt, så kanskje du skal legge ambisjonene dine til skogsturer. Finn en fast runde som er overkommelig, og gå den til fast tid to ganger i uka. Etter hvert vil du merke at du kommer gjennom litt mindre sliten.

Min greie er at jeg rett og slett må lage meg en timeplan, og den må ikke være veldig ambisiøs. Jeg har noen enkle styrkeøvelser, som jeg gjør hjemme. Jeg har enkle hjelpemidler: Strikk, matte, luftputer, yogaball, hoppetau og en spinningsykkel. Billige greier, som tar liten plass og som kan varieres i det uendelige.
Tre morgener i uka tar jeg en serie med styrkeøvelser, etter et kvarter på spinning. To morgener i uka tar jeg en spinningøkt.
To ettermiddager i uka har jeg en trimtur i skogen, og en dag i helga har jeg en langtur.
Om vinteren har jeg tilgang til et treningsrom med alt av utstyr for styrke og kondis, for jeg kan ikke trene ute i kulde.

Du må tenke gjennom hva du trenger, hva du vil oppnå, når du har tid, og skrive det ned. 
Skriv det inn i kalenderen din. Uansett hvor lite du gjør så kommer du til å slå alle som blir sittende i sofaen!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den gode nyheten er at det er lettere å bygge opp igjen en form man tidligere har hatt enn det er å bygge den opp første gangen. Kroppen husker godt det den en gang kunne. Litt tungt i begynnelsen er det uansett, men det går seg nok raskt til hvis du trener jevnlig.

Anonymkode: ee486...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gå en tur i vanlige klær. God trening og ikke noe prestasjonspress. Det gjelder forøvrig vanlig sykling uten lycra også.

Når du føler at formen og leddene begynner å samarbeide, øk varsomt til helt rolig jogging i noen minutter. Ta deg god tid til å venne deg til belastningen. Ingen grunn til å kjøre deg så hardt at du ser mannen med ljåen. Bedre å ta en kjapp tur 3-7 dager uka.

I løpet av 3-6 mnd så vil du antagelig se en formiddabel bedring i prestasjoner.

Det skjedde i alle fall med meg når jeg var 25 og så på nytt når jeg var 40 og tok meg på tak. Selvtillit og overskudd øker enormt.

Jeg skriver dette mer til meg selv enn til deg, for nå har jeg vært passiv i et års tid og det merkes…

Anonymkode: a78b1...698

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette skulle jeg også hatt en del tips om for formen er på et bunnivå etter mange år på medisiner som gir meg fatigue og har gjort meg trødd nedi sofaen. Alt er slitsomt nå enkelte dager. 

Jeg har kjøpt meg medlemskap i et helsestudio og skal gå på mølla i litt oppoverbakke i morgen. Så vidt jeg vet er oppoverbakketrening under gåturer helt supert og blir man sliten kan man ta dem som intervall på en mølle. 

Jeg var i god form før i tiden og håper kroppen husker. 

Anonymkode: 4d5b3...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk tur idag i skogen. Brukte laaaaaang tid 🙈 50 minutter på 5 km. Har heldigvis diverse løyper her så på dagtid kan jeg bruke dem. Så får jeg heller bruke gangveien når ferien er over og trening blir på kveldstid. Er igang i alle fall! Så får jeg bare føle meg teit og heller tenke at jeg beveger meg mer enn de som bare sitter i sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.8.2023 den 10.29):

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Gikk tur idag i skogen. Brukte laaaaaang tid 🙈 50 minutter på 5 km. Har heldigvis diverse løyper her så på dagtid kan jeg bruke dem. Så får jeg heller bruke gangveien når ferien er over og trening blir på kveldstid. Er igang i alle fall! Så får jeg bare føle meg teit og heller tenke at jeg beveger meg mer enn de som bare sitter i sofaen.

Du jogger 6,66 km/t og har dårlig form, og  går 6 km/t og bruker langt tid??  6 Km/t er faktisk veldig bra fart når man går

Jeg tenker at du bør fortsette å gå og gå så fort som du klarer , det vil gi bedre form, uten fare for treningsskader. 

Anonymkode: 22e9e...fe9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.8.2023 den 10.29):

Du syklet 3,5 km. Du er i gang! Hvorfor døde du nesten på den turen? Dersom det var for bratt  oppoverbakke så løser du det med å kjøpe en god og helt nøyaktig passe stor sykkel med lettere gir. 

Du kan godt legge en plan med 4 treninger i uka, der du sykler dødshardt en dag og mye saktere de tre andre. Sykler du sakte nok så  kan du etterhvert kjøre lengre og lengre uten å bli sliten. Det anbefales også på høyeste nivå å  ha mye mer rolig trening  enn full intensitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (På 2.8.2023 den 10.59):

Jeg har trent mye i mitt liv. Jeg har ikke de store forutsetningene for tipptopp kondis og løping, selv om jeg har vært vant til å kunne gå eller sykle i dagevis på ferie - i mitt eget tempo. Nå har jeg hatt noen helseplager det siste halvannet året, som i perioder har gjort dette helt umulig å drive med. Men jeg går når jeg kan. Gjerne bratt.

Styrke, spenst, spurt og smidighet derimot; det har jeg alltid kunnet drive med, og det gjør at jeg i alle fall beholder kroppsbeherskelsen i de periodene hvor det å puste har vært en utfordring. Det gjør det enklere å begynne på igjen, men jeg har slitt med å finne strukturen på treningen, for å oppleve framgang.
Nå har jeg blitt kvitt de plagene som har bremset meg, og må planlegge skikkelig, for å komme igang igjen.

Den tredje gangen du sykler 3,5 km så vil du allerede kjenne at det går litt lettere. Den sjette gangen kan du kanskje sykle 5 km. Ta utgangspunkt i hvordan du faktisk har det. Jo dårligere form, jo raskere framgang - bare du holder ut de første 5-6 øktene.
Løping er faktisk ikke spesielt sunt, så kanskje du skal legge ambisjonene dine til skogsturer. Finn en fast runde som er overkommelig, og gå den til fast tid to ganger i uka. Etter hvert vil du merke at du kommer gjennom litt mindre sliten.

Min greie er at jeg rett og slett må lage meg en timeplan, og den må ikke være veldig ambisiøs. Jeg har noen enkle styrkeøvelser, som jeg gjør hjemme. Jeg har enkle hjelpemidler: Strikk, matte, luftputer, yogaball, hoppetau og en spinningsykkel. Billige greier, som tar liten plass og som kan varieres i det uendelige.
Tre morgener i uka tar jeg en serie med styrkeøvelser, etter et kvarter på spinning. To morgener i uka tar jeg en spinningøkt.
To ettermiddager i uka har jeg en trimtur i skogen, og en dag i helga har jeg en langtur.
Om vinteren har jeg tilgang til et treningsrom med alt av utstyr for styrke og kondis, for jeg kan ikke trene ute i kulde.

Du må tenke gjennom hva du trenger, hva du vil oppnå, når du har tid, og skrive det ned. 
Skriv det inn i kalenderen din. Uansett hvor lite du gjør så kommer du til å slå alle som blir sittende i sofaen!

Knakende godt innlegg! Siste avsnitt minner meg om et sentralt råd i Watson og Tharpe sin bok om hvordan man skal forbedre seg selv. Skriv logg! De hevder at de som skriver logg lykkes mye oftere enn andre. Jeg loggfører selv, men på den lettvine måten,  jeg får pulsklokke og en app som heter Strava til å gjøre det for meg. Det er effektivt og det er morsomt å se rekordene når jeg blar tilbake. I går satte jeg en spesiell rekord, klarte nemlig å sykle en strekning 20% SAKTERE! Det var målet mitt å sykle sakte i går som gir stor treningsmengde og minimal utslitthet.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp walking pad, den går opp til 10-12 km/t og lett å sette bort. 

Anonymkode: 6fafb...9f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...