Gå til innhold

Moteord vi plutselig må bruke, og de samme personene som alltid kaster seg over ordene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Litt utenfor tema, men jeg så et ord nå som jeg virkelig håper ikke blir et moteord: revolverer.

Jeg skjønte betydningen ut i fra det engelske "revolve", men jeg måtte sjekke om det var et virkelig ord som ble brukt i Norge.

https://naob.no/ordbok/revolvere

https://snl.no/revolvere 

Sitat

Hele forestillingen revolverer rundt Prinsessen kjærlighet til narren. 

https://www.tb.no/dagen-for-sommerens-storste-begivenhet-se-en-liten-sniktitt-her/s/5-76-2123349

Anonymkode: 73d72...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foretrekker uvitende fremfor ignorant

Endret av proghodet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

90% av det som nevnes her er jo relativt vanlige ord som har blitt brukt så lenge jeg kan huske i alle fall.

Anonymkode: 6062a...349

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et nytt ord, men et ord jeg synes har fått en oppblomstring nå og som jeg allerede er lei av. Synergi

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elefanten i rommet.

Woke

Antiwoke

Kneblet

Ytringsfrihet

Endret av Kågebruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Å erstatte alle verb som handler om egne meninger med "føle". Jeg føler at, jeg føler på, brukt i alle mulige sammenhenger der det klart hadde vært mer riktig å si/skrive mener, synes, tror etc.

Jeg hater også uttrykket "i bildet". "Det er barn i bildet" (eller enda verre, "inni bildet") - er det ikke mye bedre å si "han/hun har barn"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymus Notarius skrev (2 minutter siden):

Å erstatte alle verb som handler om egne meninger med "føle". Jeg føler at, jeg føler på, brukt i alle mulige sammenhenger der det klart hadde vært mer riktig å si/skrive mener, synes, tror etc.

Ja! Her om dagen så jeg en som ikke greide å skrive et bedre verb enn "føle" i en setning omtrent som dette:

Jeg føler at boliglånsrentene blir dyrere og dyrere.

Man FØLER ikke at et banklån og rentene blir høyere. De BLIR høyere, helt reelt. Man kan se kronebeløpet svart på hvitt hver måned, høyere og høyere. Det er ikke noe man "føler".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Million skrev (2 minutter siden):

Ja! Her om dagen så jeg en som ikke greide å skrive et bedre verb enn "føle" i en setning omtrent som dette:

Jeg føler at boliglånsrentene blir dyrere og dyrere.

Man FØLER ikke at et banklån og rentene blir høyere. De BLIR høyere, helt reelt. Man kan se kronebeløpet svart på hvitt hver måned, høyere og høyere. Det er ikke noe man "føler".

Huff :ler:

Tror det er en slags måte å prøve og forsikre seg i tilfelle det man sier er feil, eller at man ikke tør å konstatere at sånn er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Innafor.

Uansett hva man skal gjøre nå om dagen må man først sjekke om det er innafor. Enten det handler om å kjøpe noe man har råd til for egne penger, velge en partner vennene ikke ser sjarmen i, reise på tur til syden selv om det er varmt, eller velge bort barn. 

Anonymkode: 65ec7...5de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan legge til ord som korrelasjon og empiri. Når man bruker sånt i innlegg på kg lyser det mest av "jeg har gått på Blindern, dere". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, ti10 said:

UVITENDE!!!

Store bokstaver OG hele tre utropstegn - da er det ingen tvil om at en feil har blitt begått.

I stand corrected.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.8.2023 den 8.17):

"Lokasjon" i stedet for sted, lokaler, eller beliggenhet.

"Vi flytter til ny lokasjon om 3 mnd".

Anonymkode: 73d72...b02

Og det heter "lokalisasjon" egentlig.

Anonymkode: 4e541...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (På 4.8.2023 den 17.29):

Jeg hater også uttrykket "i bildet". "Det er barn i bildet" (eller enda verre, "inni bildet") - er det ikke mye bedre å si "han/hun har barn"?

Det er ennå verre med "jeg tenker" om noe. "Jeg mener" er korrekt og forplikter mer enn om en bare tenker noe om noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ennå verre med "jeg tenker" om noe. "Jeg mener" er korrekt og forplikter mer enn om en bare tenker noe om noe.

Det forklarer kanskje hvorfor mange politikere bruker "jeg tenker at". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...