AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #1 Del Skrevet 1. august 2023 Er det ikke merkelig, hvordan ord plutselig dukker opp i språket, får fornyet status og imponerer(?). Sist ut er ordet "narrativ". Dette ordet er tydeligvis blitt nødvendig for mange. Typisk Jan Åge Fjørtoft-typer. Fortelling eller historie er ikke nok. Narrativ er for meg uhåndgripelig, upresist og forstyrrer når vi har enklere ord som alle tar inn med det samme. Eneste positive er at det er norsk. Men bruken er nok hentet fra engelsk likevel. I samme gata som uttrykket "make a difference" på engelsk innførte det norske "utgjøre en forskjell". Det siste er en berikelse, men narrativ er jåleri med snev av arroganse i seg, synes jeg. Har du eksempler på nye moteord og uttrykk, som plutselig er viktige å kunne i dag? Anonymkode: b8c70...691 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #2 Del Skrevet 1. august 2023 Woke Anonymkode: 4b541...3c7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #3 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det ikke merkelig, hvordan ord plutselig dukker opp i språket, får fornyet status og imponerer(?). Sist ut er ordet "narrativ". Dette ordet er tydeligvis blitt nødvendig for mange. Typisk Jan Åge Fjørtoft-typer. Fortelling eller historie er ikke nok. Narrativ er for meg uhåndgripelig, upresist og forstyrrer når vi har enklere ord som alle tar inn med det samme. Eneste positive er at det er norsk. Men bruken er nok hentet fra engelsk likevel. I samme gata som uttrykket "make a difference" på engelsk innførte det norske "utgjøre en forskjell". Det siste er en berikelse, men narrativ er jåleri med snev av arroganse i seg, synes jeg. Har du eksempler på nye moteord og uttrykk, som plutselig er viktige å kunne i dag? Anonymkode: b8c70...691 Rigge. «Vi må rigge skolen for slike elever». Anonymkode: 5bdeb...3a7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #4 Del Skrevet 1. august 2023 Narrativ er jo et helt vanlig ord man har brukt til alle tider. Anonymkode: d8713...429 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #5 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Rigge. «Vi må rigge skolen for slike elever». Anonymkode: 5bdeb...3a7 Ordet rigge har eksistert i mange år,men at noen bruker feil kan så være. Anonymkode: a75a8...3eb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #6 Del Skrevet 1. august 2023 Ordet rasjonale Anonymkode: 295c7...839 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #7 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ordet rigge har eksistert i mange år,men at noen bruker feil kan så være. Anonymkode: a75a8...3eb Ja, husker vi for 30 år siden kunne si at vi måtte rigge klasserommet klart til foreldremøte/juleskuespill/sommerferien. Anonymkode: f487e...57b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #8 Del Skrevet 1. august 2023 Woke. Antiwoke. Bærekraftig. Vi følger nøye med. Monstermaster. Bestemor på anbud. Anonymkode: c751a...222 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #9 Del Skrevet 1. august 2023 Cis Anonymkode: 9a78b...53b 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #10 Del Skrevet 2. august 2023 Potensielt - jeg kan potensielt kjøpe poteter! Kaste under bussen I forhold til - når det ikke er en sammenligning (hva tenker du i forhold til festen på lørdag?) Jeg personlig Spesifikt - jeg liker frukt, kanskje spesifikt epler Svare ut, ringe opp Føle på - jeg føler på en ensomhetsfølelse! Episk - i betydningen fantastisk eller enestående Anonymkode: 1ce81...8e8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #11 Del Skrevet 2. august 2023 Grisebillig, grisedyrt, griseheldig eller griseflaks. Det var en periode for noen år siden der uttrykk med gris var utrolig populært i mediene, men denne bølgen ser heldigvis ut til å ha gått over. Anonymkode: 50b28...b0a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #12 Del Skrevet 2. august 2023 "Lokasjon" i stedet for sted, lokaler, eller beliggenhet. "Vi flytter til ny lokasjon om 3 mnd". Anonymkode: 73d72...b02 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 2. august 2023 #13 Del Skrevet 2. august 2023 Adekvat? (bruker ikke dette selv) Bruker aldri ordet narrativ i norsk språk. Er jo et engelsk ord så det holder er det ikke det da? Lokasjon blir også helt riv ruskende galt i mine ører. Om det er journalistene som først og fremst er pådriverne for dette fenomenet, spør du meg så virker det ihvertfall sånn så mye rar ordbruk som vi ser i mediene. Må si meg veldig lite fornøyd med at ordet "hen" har kommet inn i ordbøkene. Vi vet jo hva det betyr på engelsk....LOL. Rigge er vel et ganske gammelt samlebegrep. Rigger er/var jo et eget yrke for sjøfolk og blir brukt om mange yrker. Vi får ta med ordet typ i samme slengen slik at vi har noe svenskehandel å vise til. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #14 Del Skrevet 2. august 2023 Per nå Per i dag Undertegnede (når det ikke er i en kontrakt eller annen formell sammenheng) Anonymkode: 1ce81...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olsen Skrevet 2. august 2023 #15 Del Skrevet 2. august 2023 (endret) "On-boarding" synes jeg er et merkelig begrep. Hva er problemet med å si at noen er i oppstart i ny jobb? Fasilitere/fasilitator er ord jeg har hørt og sett mer i det siste. Fjollete. Kompetanse/kompetente brukes i en frekvens vi ikke har sett før. Det er ikke måte på hva "kompetanse" kan bidra med i ulike sammenhenger. Og hvor "kompetente" personer som gjør ganske vanlige gjøremål er. Her trengs flere synonymer, så ikke ordet blir brukt opp og utvannet. Det gjelder også ordet "rigge". Det er ikke måte på hva som er rigget- eller aller mest ikke rigget for et eller annet. Enig i at ord som lokasjon og narrativ blir litt merkelig i dagligspråk. Allokere blir det samme. Misbruk av ordet "sinnsyk" er heldigvis mindre brukt. "Sinnsykt" bra/dårlig osv. "I forhold til" er vel snart blitt brukt feil så mye at det blir riktig snart- er jeg redd. Ellers synes jeg "raus" og "raushet" har fått en plass i språket det ikke hadde før. Ikke nye ord/begreper, men brukt med økt frekvens for å opphøye seg selv til raus, og gjerne fortelle andre at de ikke er "rause", iallfall ikke rause nok. Proaktiv er også noe jeg synes jeg hører brukt for å virke litt "på". Endret 2. august 2023 av Olsen skrivefeil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skiftenøkkel Skrevet 2. august 2023 #16 Del Skrevet 2. august 2023 Huff, det er så mange jeg irriterer meg over. Spesielt å skyte inn engelske gloser her og der. Begynner vel å bli gammel gubbe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #17 Del Skrevet 2. august 2023 ThereGoesBob skrev (1 time siden): Adekvat? (bruker ikke dette selv) Dette fikk meg til å huske vgs-læreren min som startet første undervisningstime med å si " Hvorfor bruke så mange fremmedord når vi har så mange adekvate uttrykk på norsk? " (hun brukte "adekvat" ironisk for å illustrere poenget) Hun ville få frem at hun foretrakk at vi skrev "enkelt " og direkte, uten unødvendig mange fremmedord. Anonymkode: 73d72...b02 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #18 Del Skrevet 2. august 2023 Krevende. Ordet i seg selv er jo ikke nytt, men det brukes plutselig så mye mer enn før. Det er langt mellom ting som er vanskelig, utfordrende eller tøft, nå er alt krevende. Det var det samme med ordet magisk for noen år siden. Plutselig var det ingenting som var fint, koselig, morsomt eller spennende, alt var magisk. Det irriterer meg når ett ord utkonkurrerer alle andre. Ofte går det også på bekostning av ord som er mer passende og utfyllende i sammenhengen, så språket blir platt når man henger seg opp i enkeltord på den måten. Anonymkode: 8f14d...17e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #19 Del Skrevet 2. august 2023 Narrativ rommer definitivt noe annet enn bare fortelling/historie, men det hører med til den historien (hehe..) at jeg skrev en masteroppgave om narrativ. Sånn sett kanskje ikke det beste eksempelet, for med mindre det kreves så mener jeg man skal holde seg til den enkleste og mest allmenne måten å si noe på. Liker at Microsoft Word faktisk foreslår å bytte til mer allmenne ord når jeg har skrevet noen litt pretensiøse akademiske begreper eller fremmedord. Jeg har nemlig sett meg litt lei av av folk for eksempel bruker ordet adekvat, når det hadde vært nok å skrive nok, eller fullgodt å skrive fullgodt, eller like dekkende å skrive dekkende 😁 Folk innbiller seg de har bedre språk når de skriver adekvat og ekvivalenter og narrativ, men det er jo tvert imot, det kan like gjerne vitne om et dårligere språk. Forøvrig: Mange moteord på min jobb om dagen, synergieffekter er kanskje det jeg er mest lei av å høre. Adoptert mye konsuentspråk også, møtene heter nå stand up og retrospektiv og sync. Gen Z og Millennials. Anonymkode: 15368...038 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #20 Del Skrevet 2. august 2023 Kohort er heldigvis ikke mye brukt nå! Anonymkode: 3c65f...2cf 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå