Gå til innhold

Foreldrene mine er skuffet over meg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De har alltid vært veldig strenge på sukker, det har vært totalforbud hjemme. Og når jeg var på besøk hos venner så måtte jeg love å ikke spise godteri. Jeg har nok brutt de løftene mange ganger 😁

Her en dag var jeg på nærmeste kiosk og kjøpte meg softis, og når jeg var på vei ut møtte jeg foreldrene mine. Nå er de veldig skuffet og sier det var ikke sånn de oppdro meg, og hvordan kunne jeg gjøre dette mot dem osv, og at hele oppdragelsen tydeligvis var fullstendig bortkastet... Altså jeg er 25 år gammel og bor sammen med kjæresten min, han var på jobb akkurat da. Jeg burde vel kunne bestemme dette selv nå. Jeg vet ikke hvordan det er å være foreldre, men er det virkelig mulig at foreldre kan bli så skuffet over en sånn liten filleting som en is, når barna i tillegg er voksne? Jeg mener de overreagerer noe veldig.  Høres ut som jeg har gjort noe veldig kriminelt. Hadde du blitt skuffet hvis dine voksne barn hadde gjort noe du hadde oppdratt dem til å ikke gjøre? Jeg mener det hadde vært verre med narkotika og sånt, da hadde jeg skjønt det, men en is liksom. Jeg er heller ikke overvektig.

Og er det flere her med sånne foreldre?

Og dette er ikke troll hvis dere skulle tro det.

Anonymkode: 09dfd...ce2

• Hjerte 18
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke når det gjelder sukker, men har en mor som ikke på noe sett og vis kan forstå at noen kan vurdere annerledes enn henne og tar det som en personlig fornærmelse at jeg for eksempel baker med smør når hun foretrekker margarin eller bruker mopp når hun mange ganger har sagt at langkost og gulvklut er bedre.

Jeg minimerer min kontakt med moren min så mye jeg kan, det er det beste jeg kan gjøre for min mentale helse.

Anonymkode: 4d943...74e

• Hjerte 8
  • Nyttig 5
Skrevet

De overreagerer.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De har alltid vært veldig strenge på sukker, det har vært totalforbud hjemme. Og når jeg var på besøk hos venner så måtte jeg love å ikke spise godteri. Jeg har nok brutt de løftene mange ganger 😁

Her en dag var jeg på nærmeste kiosk og kjøpte meg softis, og når jeg var på vei ut møtte jeg foreldrene mine. Nå er de veldig skuffet og sier det var ikke sånn de oppdro meg, og hvordan kunne jeg gjøre dette mot dem osv, og at hele oppdragelsen tydeligvis var fullstendig bortkastet... Altså jeg er 25 år gammel og bor sammen med kjæresten min, han var på jobb akkurat da. Jeg burde vel kunne bestemme dette selv nå. Jeg vet ikke hvordan det er å være foreldre, men er det virkelig mulig at foreldre kan bli så skuffet over en sånn liten filleting som en is, når barna i tillegg er voksne? Jeg mener de overreagerer noe veldig.  Høres ut som jeg har gjort noe veldig kriminelt. Hadde du blitt skuffet hvis dine voksne barn hadde gjort noe du hadde oppdratt dem til å ikke gjøre? Jeg mener det hadde vært verre med narkotika og sånt, da hadde jeg skjønt det, men en is liksom. Jeg er heller ikke overvektig.

Jeg tror på deg! Som foreldre i dag er det nesten verre å gi naboungene en is en varm sommerdag enn å tilby dem narkotika.

«Verden er spiseforstyrra» sa noen til meg gang, -  og jeg er helt enig. 

Du kunne lett utviklet komplekst forhold til mat med slike foreldre, at du klarer å ta det med humor (og oppgitthet) er faktisk kjempebra (og sundt!) 

- Kos deg med isen og god sommer! 🍦🌞

.. og til slutt, svar på spørsmålet dittt: Nei. Jeg hadde ikke blitt skuffa om jeg oppdaget at mine voksne barn koset seg med is.

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Hjelp, dette var drøyt. Selvfølgelig fint at dine foreldre har hatt fokus på å etablere sunne matvaner hos sine barn, men å reagere på denne måten over at du som voksen kvinne koser deg med en softis er langt over streken. Det er utidig av dem å i det hele tatt kommentere det, håper de ikke er like forstyrrete i andre sammenhenger.

Har selv en mor som kommenterer høylytt  hva hun mener hvis hun observerer at jeg inntar alkohol, kan være til måltid eller andre sosiale sammenhenger. Og jeg nærmer meg 60 liksom😄

Kan le av det, men det er også ufattelig slitsomt, så jeg føler med deg.

Kos deg med is i sommer, ikke la dine foreldre styre hva du skal innta av mat og drikke.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er over 40, og moren min hadde blitt ekstremt skuffa hvis hun hadde sett meg med en sigarett. Hun er ekstremt prinsippfast. Kanskje dine foreldre også er det. 

Anonymkode: e9edf...b8a

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke de eneste med sånne foreldre. Min mor har alltid hatt ekstremt rart forhold til mat. Jeg utviklet spiseforstyrrelser pga det i ungdommen. Hun lot meg kun få 1 skive med på skolen. Hvis jeg spiste kake i selskap pleide hun og sparke med i beina under bordet, det betydde jeg ikke skulle spise sånn mat. Helt fra til langt over 20 årene blanda hu seg. Selv om jeg ikke bodde hjemme. Kommentarer ved middag var ofte, skal du spise det der det var mye mat. Hun kunne ta to bit av en potet og proklamere høyt for alle, oj nå ble jeg mett gitt. Kunne skrevet en bok om dette. Heldigvis blitt bedre. Og jeg er nå langt over 50årene. 

Anonymkode: 82d64...563

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en venninne som hadde en mor som var over gjennomsnittet besatt av "sunt" kosthold. Det var helt ekstremt, en skive til frokost og da skulle hun helst ikke spise opp. Middag var en potet en kjøttkake og en gulro, hun fikk bare cottage cheese som mor hadde frosset med honning som is osv.

Jeg ble jo brukt som et dårlig eksempel for jeg var jo ganske feit så hun sa alltid du vil vel ikke blir slik til venninna mi... Hyggelig dame, skjelte ut dattera si for hun hadde fått opp i vekt til størrelse 34. Altså jenta hadde ikke et gram fett på seg men hun det er jo naturlig at man blir større i puberteten. 

Uansett, var i begravelsen hennes for et par år siden, hun fikk aldri barn som hun ønsket seg, forhold fungerte heller ikke for hele livet hennes dreide seg om kalorier og hun døde før hun var 35, da hadde hun levd lenge for hun hadde allerede hatt hjertestans mer enn en gang på grunn at spiseforstyrrelsen.

Anonymkode: 01523...e26

• Liker 1
  • Hjerte 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Flaks om du ikke har fått spiseforstyrrelse med slike foreldre. 

De driver mentalt usunn barneoppdragelse. 

Anonymkode: 7251e...d94

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Be de ta seg en bolle, kos deg med isen uten dårlig samvittighet! 

Anonymkode: 02c90...c04

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Sett deg ned og ta en prat med dem :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (16 timer siden):

Sett deg ned og ta en prat med dem :) 

Skal gjøre det 🙂 Men tror ikke de forandrer mening...

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg hører det er flere og flere foreldre som er sånn nå om dagen med totalt forbud med sukker å jeg syns det er helt feil man kommer jo uansett til og spise noe med sukker før eller senere

du er over 18 år nå så dem har jo ingen ting dem skulle ha sagt på det med sukker

Anonymkode: 1ea04...2e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dine foreldre har et hysterisk forhold til sukker når de har innført totalforbud. Da må de nesten forvente at voksne barn «gjør litt opprør» når de er kommet seg ut av foreldrenes grep. Hev deg over det - ditt liv, du bestemmer!

Anonymkode: 5377e...80b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

😂 what the heck! Rareste jeg har hørt! Du burde være skuffet over dem!

Anonymkode: 1cd24...8e2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må virkelig stramme opp dine foreldre og gjøre opprør! Det skulle du gjort for ti år siden, men det er aldri for sent. Be dem kysse seg i ræven og spis en pose smågodt foran dem, og forklar dem at du lever ditt eget liv. De kan leve sitt eget tragiske liv!

Gi dem inn, og de vil være lykkelig når du senere spiser hummusen deres.

Anonymkode: 48f60...00c

• Liker 1
Skrevet

Hadde på ren trass tatt en tom 2litersboks med is før hvert besøk - og lagt en mindre porsjon oppi som jeg klarte spise opp.

Når de så ankom: «Åh, ja - ble litt mett her, men får alltids ned middagen. 2 mager vettu».

Etter middagen: servert noen stykker kake, og bare: «Fant en kjempegod oppskrift! Likte denne - så lagde likegodt en langpanneversjon. Spiste opp nesten alt i går, så kom jeg på at jeg skulle jo ha gjester og måtte spare litt». 

Dratt til en sånn kiosk som serverer enorme softiser og sendt bilde. 

Og så videre 😂

• Liker 3
Skrevet

Håper du klarer å leve med deres skuffelse og frigjør deg fra dem. Håper også dette er eneste området i livet ditt de forsøker å detaljstyre deg. Du skal leve ditt liv og ta valg for deg selv. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Neste gang får du spørre om de vil smake. Ganske godt serru

Anonymkode: abe5c...912

Skrevet

Milde himmel. De overreagerer. Kos deg med isen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...