Gå til innhold

Menn som lager mat, hot?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke meg du siterte, men:

Alle menn under 70 har lært å lage mat på skolen, de har hatt heimkunnskap som det het i min tid, nå mat og helse.

Alle menn kan ikke skifte dekk eller male en vegg. Dette er ikke noe man lærer på skolen, så det er ikke å forvente at alle kvinner kan det heller. Men har man lappen, har vel både kvinner og menn vært gjennom dekkskift?

Anonymkode: c577d...9bb

Kan du eller OT nevne en eneste skill kvinner bare må ha for ikke å være taper?

-k

Anonymkode: ea1ca...a78

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å lage mat, føler jeg er ganske god til det også og foretrekker derfor å stå for det meste av matlaging hjemme. Min kone er god på mye, men noen kokk er hun nok ikke.

Anonymkode: 9a9b2...d33

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Jeg synes det er kjempepositivt med en mann som legger litt sjel i å lage god mat til meg ❤️ Har vært på noen dater nå og det er flere menn som liker og kan lage mat, god mat. Det imponerer meg veldig :) 

Skrevet

Det er selvfølgelig hot. Hvem elsker ikke å bli servert god mat?

AnonymBruker
Skrevet

Misforstår folk TS med vilje? TS er FLINK til å lage mat og har gjort det som jobb. Det er snakk om kunnskap utover vanlig hverdagsmiddag. Ser folk ingen forskjell på forseggjort mat og vanlig hverdagsmat som det forventes at de fleste mennesker kan?

Jeg er selv ekstremt glad i å lage mat, elsker å prøve nye retter fra hele verden og teste ut nye råvarer, og det hadde vært skikkelig stas med en mann som kunne lage deilige retter til meg, jeg kunne laget spennende mat til ham, vi kunne delt en genuin interesse, ikke bare en som får til å lage vanlig hverdagsmiddag fordi det er en del av husarbeidet. Mange av svarene her føles som en slags gatekeeping av matlaging.

Anonymkode: f2b23...3c7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

få som lager god hjemmelaget mat hver dag.

Vi spiser sjelden ute og har praktisk talt ikke frossen ferdigmat, saus på pose, ferdig dressing eller krydderblanding så jeg vil si at vi har hjemmelaget mat stort sett hver dag.

Om den er «god» kan diskuteres. Maten er oftest ikke eksklusiv eller komplisert eller ekstremt tidkrevende - det går ikke opp med livet (tm). Men stekt steinbit mellom to skiver brød, ruccola, tomat, agurk og hjemmelagd remulade går ganske fort, er barnevennlig og ganske næringsrikt. Enkel indisk mat blir plutselig spennende hvis man har tid til å bake ut litt gjærdeig med raita. Mye god mat tar lang tid men krever lite innsats. Putt det i Rømertopfen og gi det 8 timer mens du er på tur så er godsakene klar når du kommer hjem

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kan du eller OT nevne en eneste skill kvinner bare må ha for ikke å være taper?

-k

Nei, du får heller spørre hun som er mente menn som ikke kan lage mat er tapere.

Det jeg ville presisere var at både menn og kvinner som gjør seg hjelpeløse og overlater all matlaging til den andre, har vondt i viljen når de påstår de ikke «kan».

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Misforstår folk TS med vilje? TS er FLINK til å lage mat og har gjort det som jobb. Det er snakk om kunnskap utover vanlig hverdagsmiddag. Ser folk ingen forskjell på forseggjort mat og vanlig hverdagsmat som det forventes at de fleste mennesker kan?

Jeg er selv ekstremt glad i å lage mat, elsker å prøve nye retter fra hele verden og teste ut nye råvarer, og det hadde vært skikkelig stas med en mann som kunne lage deilige retter til meg, jeg kunne laget spennende mat til ham, vi kunne delt en genuin interesse, ikke bare en som får til å lage vanlig hverdagsmiddag fordi det er en del av husarbeidet. Mange av svarene her føles som en slags gatekeeping av matlaging.

Henger nok mest sammen med at folk flest ikke bryr seg så mye om mat, tenker jeg.

For de fleste er mat noe som skal gjøre at man slipper å gå sulten, eller ikke dør av feilernæring, og det er stort sett det.

Anonymkode: 085e5...8a0

Gjest Refreng
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Fordi du kalte det «noe så grunnleggende som å lage mat» mens trådstarter igjen og igjen har påpekt at han snakker om å lage mat med høye ambisjoner.

Slik jeg ser det har du enten ikke lest hva tråden handler om eller du har ikke respekt for håndverket bak matlaging.

TS sammenligner menn som kan å lage mat, og de som knapt kan å koke egg. Om dere mener det ikke finnes noe mellom de to ekstremene så er det deres mening, ikke min.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Foretrekker en mann som liker å lage mat. Bør ikke nødvendigvis være så god, for det er jeg, men liker ikke lage middag hver dag, så det er mannejobb🤣

Anonymkode: 8753c...b57

Hvorfor skal dere spise unødvendig vond mat fordi du ikke gidder?

Han kan sikker bidra på andre måter.

Skrevet

Veldig mange på kvinneguiden har ikke begrep om hva god og forseggjort mat er. For mange er taco og Pepsi Max toppen av hva som serveres.

Jeg er enig med deg i at det er gøy og hyggelig å lage god mat til hverandre og sammen. Men det er faktisk ganske mange her inne som ikke bryr seg om dette i det hele tatt. Har faktisk diskutert med flere som ikke ser hensikten i å spise det samme eller samtidig.

• Nyttig 1
Skrevet

Nei, du får heller spørre hun som er mente menn som ikke kan lage mat er tapere.

Det jeg ville presisere var at både menn og kvinner som gjør seg hjelpeløse og overlater all matlaging til den andre, har vondt i viljen når de påstår de ikke «kan».

Tja, jeg laget mat, det resulterte i at kona la seg og barna ble gode på å varme nudler, pølser og pizza.

Jeg spiste maten og brødet jeg bakte. 

Nå bor jeg for meg selv og lager fortsatt mat og baker brød.

Så trådstarter har nok rett, det er nok hot å kunne lage mat.

Skrevet

Angående temaet, for å ignorere den sedvanlige bitchingen:

Ja, kvinner flest synes det er litt stas med en mann som virkelig er god lage mat, forutsatt to ting:

– at det gjøres med en atmosfære av full ro

– at det faktisk blir litt sus over resultatet

Som med så mye annet har demonstrasjon av mestring, altså kombinasjonen av å få prosessen til å se enkel ut og at sluttproduktet blir veldig bra, absolutt en effekt på kvinner. Særlig hvis det gjøres med litt glimt i øyet.

Ikke like sexy med en fyr som tydelig stresser rundt på kjøkkenet i timesvis, eller dersom resultatet bare blir "sånn greit nok".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Refreng skrev (11 timer siden):

TS sammenligner menn som kan å lage mat, og de som knapt kan å koke egg. Om dere mener det ikke finnes noe mellom de to ekstremene så er det deres mening, ikke min.

Sorry, men jeg ser ikke noe koherent tanke bak innleggene dine.

Trådstarter beskriver det å være flink til å lage mat og å ta seg flid til å lage et godt måltid, og spør om dette er noe kvinner synes er «hot». I utgangspunktet en grei diskusjon. Når du svarer «nei noe så grunnleggende som å lage mat…» så er vi tilsynelatende uenige om premisset for tråden.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (11 timer siden):

Veldig mange på kvinneguiden har ikke begrep om hva god og forseggjort mat er. For mange er taco og Pepsi Max toppen av hva som serveres.

Det er da også helt greit. Hvis man prioriterer å spille fotball med barna heller enn å bruke en time på kjøkkenet så skal jeg ikke argumentere mot det.

Sitat

Jeg er enig med deg i at det er gøy og hyggelig å lage god mat til hverandre og sammen. Men det er faktisk ganske mange her inne som ikke bryr seg om dette i det hele tatt. Har faktisk diskutert med flere som ikke ser hensikten i å spise det samme eller samtidig.

Dette er derimot litt trist. Selv med en Grandiosa så kan man sitte sammen med bordet og ha litt tid sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Mmmmh, smexy!

Anonymkode: 6419d...b29

Gjest Refreng
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Sorry, men jeg ser ikke noe koherent tanke bak innleggene dine.

Trådstarter beskriver det å være flink til å lage mat og å ta seg flid til å lage et godt måltid, og spør om dette er noe kvinner synes er «hot». I utgangspunktet en grei diskusjon. Når du svarer «nei noe så grunnleggende som å lage mat…» så er vi tilsynelatende uenige om premisset for tråden.

Dersom alle menn som liker å lage mat har så sarte ego at de hisser seg så voldsomt opp over et innlegg på kg, står jeg over.

TS nevnte menn som ikke kunne koke egg, og da sier jeg at jeg blir imponert over de som kan lage mat (koke egg). Hva jeg velger å svare på i en tråd kan jeg velge helt fritt. Det finnes ingen regler som sier at innlegget ditt må være 3 avsnitt og beskrive livet ditt i detalj og hvordan det er relevant til hovedinnlegget

Skal sies at med litt grunnleggende logikk kan man tenke seg frem til at dersom jeg syntes det å lage grunnleggende mat er imponerende, så syntes jeg sannsynligvis ikke det er negativt med bredere kokkekunnskaper. Men når man er mer opptatt av å bli sur enn å forsøke tenke seg frem til hva folk mener så blir jo grunnleggende logikk ganske vanskelig 🤷‍♂️

Skal sies at når jeg ser disse smålige holdningene til andre mennesker, så har jeg nok litt mer fordommer mot menn som kan lage mat. Da fremstår matlaging som en måte å kompensere for mangler på andre områder

AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Ble litt overrasket over reaksjonen selv, selv om jeg kanskje ikke burde blitt det, men kanskje jeg formulerte meg dårlig, få som forsto hva jeg skrev ihvertfall, ikke akkurat husarbeid og grunnleggende matlaging i hverdagen jeg snakker om

TS 

Anonymkode: 4357b...6e2

Dette er kvinneguiden. Alle tråder er sånn ;)

Det er så absolutt et pluss i boka med menn som kan å lage mat, og enda bedre med menn som liker å lage mat og gidder å gjøre litt for å gjøre kjæresten sin glad. Og tipset ditt til andre menn om å lære seg å lage mat er godt, men det er en fallgruve der, og det er de som lærer seg det kun for å imponere kvinner, men som egentlig ikke liker å gjøre det og som kun gjør det de første 4-6 månedene av et forhold. Når dama er på kroken og har utviklet sterke følelser, vil det bli mindre og mindre av det og det ender opp med at kvinnen lager all mat og gjør resten av husarbeidet. Jeg tror mange av svarene du fikk kommer fra kvinner som har opplevd slike ting en gang eller to for mye, enten det er matlaging, husarbeid, trening, friluftsliv osv. Jeg tror det er derfor folk sier de bare forventer at mannen kan å lage mat som en basic oppgave i hverdagen. Vi blir ikke lenger lurt av overdådige forsøk på å imponere. I ditt tilfelle høres det ut som at du har interessen for det og at det er noe du gjør fordi du liker det og ikke fordi du prøver å imponere.

Anonymkode: bb90b...b67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er en matnerd. Det betyr at jeg bruker mye tid på råvarer og teknikker. På vanlig mannevis.

Det at jeg er mer opptatt av matlaging enn (si) 90% av befolkningen og blir skuffet hvis en bearnaise skjærer seg for meg eller en god fiskebit får litt for mye varmebehandling betyr ikke at jeg mener at 90% er «ubrukelig» på kjøkkenet. De lager mat de også og er dermed per def «brukelig».

Moren min kokte gulroten for mye for min smak men hun kokte med kjærlighet til oss og jeg setter pris på alle måltid vi delte (kanskje ikke røkt torsk). Hvis vi blir invitert til venner som ikke er matnerder så blir jeg glad og koser meg med måltidet noen har tatt seg bryet med å lage for meg og selskapet deres. Hvem bryr seg om pizzasausen er fra pose eller kjøttdeigen er tørrstekt?

Så du innbiller deg at alle andre er dårlige på å lage mat, bare ikke du fordi du er en «matnerd»? :huh:

Anonymkode: 5d019...68f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2023 den 8.41):

Mannen lager selvfølgelig mat. Om han ikke hadde gjort det ville det vært en dealbreaker tidlig i forholdet, for matlaging er jo noe man må forholde seg til hver dag. 

Hva er det med menn som trenger skryt og bekreftelse for de enkleste oppgavene i livet 😅

Anonymkode: c50ca...49b

Man kan eventuelt kjøpe ferdig mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...