AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #41 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er i dag en selvfølge at menn lager mat på like linje som kvinner. Så en mann som ikke kan lage noe som helst er turn off ja. Litt avhengig av alder da, en på 20 kan jo slippe unna som uerfaren, en mann på 40 som ikke kan lage mat derimot er en fullstendig taper. Anonymkode: db332...9e7 Nå snakker jeg ikke om å lage lage som den gjennomsnittlige kvinnen, som heller ikke er særlig god på å lage mat, få som lager god hjemmelaget mat hver dag. Selvsagt er det turnoff med folk som ikke kan helt grunnleggende ting, jeg var mer nysgjerrig på hva damer tenker når de får servert noe ekstraordinært av en mann, noe langt over det som er vanlig, og som det er investert god tid og kjærlighet i Jeg har kjæreste, og ikke behov for bekreftelse på dette, ville bare se om mine erfaringer med dette stemte overens med svarene her, for min erfaring er at dette er noe som kan tenne mange damer, men ble visst ikke lett det når jeg blir misforstått av flertallet her, men takk for svar uansett TS Anonymkode: 4357b...6e2 2
exictence Skrevet 31. juli 2023 #42 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selvsagt er det turnoff med folk som ikke kan helt grunnleggende ting, jeg var mer nysgjerrig på hva damer tenker når de får servert noe ekstraordinært av en mann, noe langt over det som er vanlig, og som det er investert god tid og kjærlighet i Jeg har kjæreste, og ikke behov for bekreftelse på dette, ville bare se om mine erfaringer med dette stemte overens med svarene her, for min erfaring er at dette er noe som kan tenne mange damer, men ble visst ikke lett det når jeg blir misforstått av flertallet her, men takk for svar uansett TS Anonymkode: 4357b...6e2 Jeg hadde elsket det. Men et skår i gleden hadde vært hvis kjøkkenet så ut som et kaos, og det var lagt opp til at jeg måtte rydde det hele.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #43 Skrevet 31. juli 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Altså, jeg snakker ikke om å gjøre helt grunnleggende ting i hverdagen, alle kan vel lage ett eller annet, men det å legge ekstra innsats, lage GOD mat, ikke som den gjennomsnittlige norske middagen. Ikke nødvendigvis som meg at man lager mat hver dag, men å være en som lager godt over gjennomsnittlig god mat, og som kun lager hjemmelaget Er selv kokk, og min erfaring er ihvertfall at å legge ekstra i dette er noe som damer fort blir tent av Anonymkode: 4357b...6e2 Som du vet er norsk matkultur – med ketchup og frossenpizza på toppen av kostholdspyramiden – ikke akkurat noe å skryte av, så mange vil nok automatisk se på det å lage mat som rent husarbeid (slik også mange svar her bekrefter). De færreste lar seg jo imponere av ting de ikke forstår seg på. Men om du er i et miljø der matkulturen blomstrer, blir det selvsagt en helt annen sak. Anonymkode: 085e5...8a0
Trolltunge Skrevet 31. juli 2023 #44 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skal prøve å formidle meg bedre, for å unngå flere misforståelser. Jeg snakker ikke om det å gjøre helt basic ting I hverdagen, og forvente at det er noe å rope hurra for, alle forventer at man bidrar med slikt Her snakker jeg om noe ekstra, legge mer kjærlighet i det enn de aller fleste gjør og klarer, det å faktisk klare å gjøre henne imponert, det å klare å imponere en dame på kjøkkenet har ihvertfall jeg inntrykk av at er noe som sjarmerer veldig TS Anonymkode: 4357b...6e2 Jeg synes det er hot, og føler meg veldig heldig som har en mann som kan diske opp med lekre retter. Og ja, venninner lar seg også imponere og er misunnelig på dette. 😄 Vi deler imidlertid på å være kokk. Jeg er ikke så verst kokk jeg heller, og han liker også at jeg disker opp for ham.
Druid Skrevet 31. juli 2023 #45 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er i dag en selvfølge at menn lager mat på like linje som kvinner. Så en mann som ikke kan lage noe som helst er turn off ja. Litt avhengig av alder da, en på 20 kan jo slippe unna som uerfaren, en mann på 40 som ikke kan lage mat derimot er en fullstendig taper. Anonymkode: db332...9e7 Min erfaring er at likestillingen er kommet til kjøkkenet : mange flere menn enn før er flinke til å lage mat og ekstremt mange kvinner er totalt ubrukelige. Jeg tror ikke jeg kjenner så mange par lenger der ikke mannen er flinkere enn kona... Og kansje jeg skal reflektere over at to av de parene nå er skilt....? (Generelt sitter jeg igjen med følelsen av at kvinner har blitt oppdratt til å droppe ut av livsmestringsoppgaver, mens menn har blitt oppdratt til å styrke seg: hvilket fører til at menn i mye større grad kommer til kvinner med helt andre krav enn før. De trenger ikke en sandwich-lager og rengjører lenger. ... og så besøker jeg yngstemann....) 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #46 Skrevet 31. juli 2023 Jeg blir mer imponert om han tar ett ekstra tak i husarbeidet ellers. Jeg tar mer enn gjerne hovedansvaret for kjøkkenet. Men at han har interesse for mat og matlaging er ett minimumskrav fra min side. Jeg kan ikke date noen som kun vil ha burger, pizza eller biff på restauranter, jeg må ha noen som er med på mer "eksotiske" restauranter, og som gjerne prøver nye matretter. Og han må like fisk og grønnsaker. Men det handler mest om å være kompatible innenfor ett interessefelt, og for meg er det viktig å kunne kose seg sammen på kjøkkenet mens man lager mat. Anonymkode: 1c5b5...66a
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #47 Skrevet 31. juli 2023 Det er litt som å spørre "menn som kan knytte sine egne skoligger: hot?" Det er en selvfølge at menn kan lage mat.. Det er ikke hot at de kan noe som er en selvfølge å kunne, det er derimot ekstremt not å IKKE kunne det. Jeg synes det er litt "not" om en mann er veldig matnerd, som i at han prater fryktelig mye om matlaging, og er ute av stand til å spise noe som ikke er laget gourmet-style, og klager om ikke pastasausen har fått putre i x antall timer men er snekret sammen på et kvarter. Anonymkode: 6309a...05c 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #48 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ble litt overrasket over reaksjonen selv, selv om jeg kanskje ikke burde blitt det, men kanskje jeg formulerte meg dårlig, få som forsto hva jeg skrev ihvertfall, ikke akkurat husarbeid og grunnleggende matlaging i hverdagen jeg snakker om TS Anonymkode: 4357b...6e2 Du formulerte deg overhodet ikke dårlig. Det er heller noen kvinner som leser litt for fort eller tolker alt i negativ mening. Da du skrev at du har vært kokk, så burde de fleste ha skjønt tegningen, i stedet for å tilegne deg tittelen «amatør-kokk» som en god del menn påstår at de er på dating-apper. (Amatørene er de som elsker kjøtt, fett og ost….) Jeg hadde elsket en mann som behersker å lage sunn og god mat. For meg som er veldig opptatt av helse, kosthold og gode smaker, så ville en slik mann vært en bonus og en gedigen turn-on! I tillegg ville jeg antatt at du da også ville valgt restauranter som lager ordentlig og sunn mat, de gangene vi hadde spist ute. Jeg liker å lage mat selv, og hadde nok og likt å gjøre det sammen i blant. (Jeg er ingen kokk men normalt-god på kjøkkenet.) Anonymkode: a9dee...3f2 1
FantasDick Skrevet 31. juli 2023 #49 Skrevet 31. juli 2023 Jeg datet en kokk en gang, det var noen magiske måneder. 🤣 Han var ryddig av seg, handlet, laget de lekreste retter, vasket opp, kjøpte alltid blomster til meg og var rett og slett en skikkelig gentleman. Ja, jeg synes det er hot med menn som kan lage mat, på ordentlig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #50 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er det kvinner må kunne for ikke å være en taper i dine øyne? Er en kvinne som ikke bytter til vinterdekk en taper? En kvinne som ikke kan male en vegg? Anonymkode: ea1ca...a78 Ikke meg du siterte, men: Alle menn under 70 har lært å lage mat på skolen, de har hatt heimkunnskap som det het i min tid, nå mat og helse. Alle menn kan ikke skifte dekk eller male en vegg. Dette er ikke noe man lærer på skolen, så det er ikke å forvente at alle kvinner kan det heller. Men har man lappen, har vel både kvinner og menn vært gjennom dekkskift? Anonymkode: c577d...9bb
ClausSaus Skrevet 31. juli 2023 #51 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så negative folk var i denne tråden. [..] Anonymkode: f2b23...3c7 Velkommen til Kvinneguiden. En mann spør hvorfor det er slik at kvinner ser ut til å like at en mann er god til å lage mat… … og kjerringsvermen på KG går rett i bitch-modus. Se på dette forumet som en tur i dyrehagen. 😏 1 1 2
Ebbeliten Skrevet 31. juli 2023 #52 Skrevet 31. juli 2023 Sånt bryr jeg meg ikke om. Fint om han er god til å lage mat, for det er deilig å både komme til dekket bord av og til, eller lage mat sammen, men hot? Nei. Det kobler jeg ikke mot å være hot. 1
Million Skrevet 31. juli 2023 #53 Skrevet 31. juli 2023 Jeg vil si at en mann som ikke bare LIKER å lage mat, men er god til det også, kanskje til og med skikkelig god, hadde scoret en del ekstra poeng hos meg, ja. Det pleier dessverre ofte å være en husarbeidsoppgave som kvinner blir nødt til å gjøre hjemme. At en mann frivillig tar det fordi han liker det og synes det er interessant med matlaging, og i tillegg lager ekstra god mat, er jo en kjempebonus. 1
anon01 Skrevet 31. juli 2023 #54 Skrevet 31. juli 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Mitt inntrykk er damer fort blir sjarmert av en mann som lager god mat, eventuelt hvorfor? Jeg er godt over gjennomsnittet interresert i mat, og god på å lage mat, og når damer får vite det, så merker jeg det er som å skru på en bryter, og enda mer når maten kommer på bordet og hun merker at jeg vet hva jeg driver med. Nå dater jeg ikke lenger, men 99% sikker på at det er noe hun liker veldig godt med meg, at hun får servert god mat laget med kjærlighet hver dag. Hadde ikke overrasket meg om jeg hadde hatt langt ifra det draget jeg har hatt hvis jeg knapt kunne koke egg, så mannfolk, lær dere å lage mat, god mat, og jeg er overbevist om at lykken med damer blir bedre, eller er jeg helt på jordet her damer? Anonymkode: 4357b...6e2 Tenner ikke spesielt på menn som lager mat nei. Blir ikke mer sjarmert av en mann som lager god mat nei. Jeg FORVENTER at menn klarer å lage mat på lik linje som kvinner. For vi er jo voksene mennesker, og alle vet at mat må man ha. Ett fullt kjøleskap med mye forskjell mat og drikke er digg. Er det ketchup og fjorland så blir det nok ikke flere besøk nei Veldig hyggelig om en mann lager mat fra bunnen og det er absolutt ett pluss, men det er ikke slik at jeg tenker "wow, fuck me now!"
Druid Skrevet 31. juli 2023 #55 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Alle menn under 70 har lært å lage mat på skolen, de har hatt heimkunnskap som det het i min tid, nå mat og helse. Jepp, kvinner også. Fortsatt er det svært mange kvinner jeg møter som er ubrukelig på kjøkkenet. For at skolelærdommen skal sitte, krever det at du har en interesse for å holde på den, ellers ender du på Facebook med «livets harde skole» utdanning og uttaler deg tullete om ting du lærte i o-fag i 6. klasse. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Alle menn kan ikke skifte dekk eller male en vegg. Dette er ikke noe man lærer på skolen, så det er ikke å forvente at alle kvinner kan det heller. Dette er ting som kun krever en ubetydelig interesse , typisk for å spare penger. Det er ting hvem som helst kan beherske, og er ting typisk min kone er mer aktiv på enn meg… siden hun er godt istand til å sulte foran en brødboks. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men har man lappen, har vel både kvinner og menn vært gjennom dekkskift? faktisk ikke. Det kan godt hende det har vært i opplæringen, men det var ikke i min. 1
Gjest Refreng Skrevet 31. juli 2023 #56 Skrevet 31. juli 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Tenker du at kokker som bruker 20 år av livet på å lære seg en håndverk kaster bort tiden siden det å lage mat uansett er helt grunnleggende? Anonymkode: ea1ca...a78 Hvordan kom du til den konklusjonen basert på det jeg skrev?
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #57 Skrevet 31. juli 2023 Druid skrev (21 minutter siden): Jepp, kvinner også. Fortsatt er det svært mange kvinner jeg møter som er ubrukelig på kjøkkenet. Jeg er en matnerd. Det betyr at jeg bruker mye tid på råvarer og teknikker. På vanlig mannevis. Det at jeg er mer opptatt av matlaging enn (si) 90% av befolkningen og blir skuffet hvis en bearnaise skjærer seg for meg eller en god fiskebit får litt for mye varmebehandling betyr ikke at jeg mener at 90% er «ubrukelig» på kjøkkenet. De lager mat de også og er dermed per def «brukelig». Moren min kokte gulroten for mye for min smak men hun kokte med kjærlighet til oss og jeg setter pris på alle måltid vi delte (kanskje ikke røkt torsk). Hvis vi blir invitert til venner som ikke er matnerder så blir jeg glad og koser meg med måltidet noen har tatt seg bryet med å lage for meg og selskapet deres. Hvem bryr seg om pizzasausen er fra pose eller kjøttdeigen er tørrstekt? Anonymkode: ea1ca...a78 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #58 Skrevet 31. juli 2023 Refreng skrev (16 minutter siden): Hvordan kom du til den konklusjonen basert på det jeg skrev? Fordi du kalte det «noe så grunnleggende som å lage mat» mens trådstarter igjen og igjen har påpekt at han snakker om å lage mat med høye ambisjoner. Slik jeg ser det har du enten ikke lest hva tråden handler om eller du har ikke respekt for håndverket bak matlaging. Anonymkode: ea1ca...a78 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #59 Skrevet 31. juli 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvem bryr seg om pizzasausen er fra pose eller kjøttdeigen er tørrstekt? Du gjør åpenbart det. For min del kan jeg fint sette stor pris på et måltid selv om ikke alt er perfekt laget fra bunnen, men det er ikke dermed sagt at jeg ikke «bryr meg» og at Grandis er like bra som hjemmelaget neapolitansk pizza. Anonymkode: 085e5...8a0
Brunello Skrevet 31. juli 2023 #60 Skrevet 31. juli 2023 Druid skrev (2 timer siden): Min erfaring er at likestillingen er kommet til kjøkkenet : mange flere menn enn før er flinke til å lage mat og ekstremt mange kvinner er totalt ubrukelige. Jeg tror ikke jeg kjenner så mange par lenger der ikke mannen er flinkere enn kona... Og kansje jeg skal reflektere over at to av de parene nå er skilt....? (Generelt sitter jeg igjen med følelsen av at kvinner har blitt oppdratt til å droppe ut av livsmestringsoppgaver, mens menn har blitt oppdratt til å styrke seg: hvilket fører til at menn i mye større grad kommer til kvinner med helt andre krav enn før. De trenger ikke en sandwich-lager og rengjører lenger. ... og så besøker jeg yngstemann....) Overraskende mange lever i forhold med forhistoriske kjønnsroller. Mannen holder på ute og med bilen, mens dama lager mat, holder på med innendørs husarbeid og passer barn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå