Gå til innhold

Oppenheimer, veldig oppskrytt film.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En type film jeg innbiller meg at jeg vil like, men gidder ikke gå på kino for den, kan helt klart vente til noen av strømmetjenestene tilbyr den

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri de aller høyeste forventningene når jeg vet en film er over tre timer lang, men jeg likte den veldig godt. Definitivt ikke en enkel underholdningsfilm, men er fornøyd med å ha brukt lørdagskvelden på den.

Likte spesielt det han faktisk sa til Einstein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å se den på en strømmetjeneste. Er ingen stor Nolan-fan, selv om jeg liker The Prestige og Dunkirk.

Anonymkode: 51db8...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 22.29):

Oppenheimer er nok en film som appellerer mer til folk som er intelligente. Jeg likte den veldig godt.

Anonymkode: 0eb57...818

En god dokumentar vil alltid trumfe fiksjon på det området.

Anonymkode: 51db8...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (På 31.7.2023 den 6.15):

Synes den oser av kvalitet og godt skuespill,men den var jo ALT for kjedelig for meg. Koste meg langt mer på siste Mission Impossible for og si det sån.

Enig! MI var kul, litt vel mye action og lite handling, men kul. Oppenheimer var som MI men uten action, mer drama. Og drama er ikke helt min sjanger. Føler de også tok med mye som ikke var nødvendig og litt vel mye om damene.

Fikk flashback til The Handmaids Tale av alle nærbildescenene av ansiktet til Oppenheimer. Det blir for mye når man bruker det såpass ofte.

Og han derre Nolan-fyren, hva er det som gjør han så oppskrytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 22.29):

Oppenheimer er nok en film som appellerer mer til folk som er intelligente. Jeg likte den veldig godt.

Anonymkode: 0eb57...818

Jaha, alle smarte folk liker det samme mener du? Tror ikke verden er så svart/hvit altså.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.8.2023 den 23.52):

Jeg liker de fleste av Christopher Nolans filmer, alltid noe spesielt og eksistensielt. Elsket Inception og diskusjonen hva Cobb opplevde ved slutten, virkeligheten eller var det fremdeles drømmen.

Oppenheimer var skikkelig nedtur. 3 timer var altfor lang og det var en helt vanlig biopic som like godt kunne vært dokumentar. Cillian Murphy var fantastisk men jeg ble likevel ikke engasjert. Dessuten var det en kjølig kveld så jeg hadde på meg langbukse men kinosalen var stappfull og 300 mennesker produserer helt sinnsyk med varme så siste halvtime holdt jeg på å daue, jeg var både tørst og tissetrengt og lengtet etter slutten.

Opplevelsen av testbomben var blek, ikke lyst nok og ja, de var 30 km unna ground zero men når man ser gamle originale filmklipp er det fryktinngytende, her var knapt nok en sterk vindkast.

Anonymkode: 85d1b...9e3

Enig i det siste.

Jeg var såpass uengasjert på det tidspunktet at jeg bare ventet på at brølet fra bomben skulle treffe. Synes det tok altfor lang tid før trykkbølgen traff, og det ble så utrolig åpenbart at den skulle komme på et punkt man ikke skulle forvente det at jeg satt bare og ventet på det. Den spenningen falt altså helt igjennom for min del...

Mye av musikken var tydelig lagt opp til at man skulle føle noe spesielt. Selvfølgelig er det hele poenget med filmmusikk, men man skal jo helst ikke begynne å vurdere om musikken er for høy eller om den egentlig passet der den er lagt på. 🤣

Skuespillerne hadde tidvis litt for teatralskt uttrykk og jeg fikk følelsen av at de skulle formidle helt bestemte følelser i gitte situasjoner og da var det de gjorde "riktig" måte å spille ut følelsene på forsåvidt. Men igjen, jeg som seer skal jo ikke få følelsen av at de spiller ut en følelse, jeg skal ikke tenke over det.

Jeg synes heller ikke det var spesielt god kjemi mellom Oppemheimer og disse damene og hun hestedamen skjønte jeg ikke at han falt for i det hele tatt. Så rei de litt på hest sammen og pulte på seg noen unger og så drakk hun fordi hun ble overveldet og så var Oppenheimer utro med hun første dama og så blablabla. Hvem bryr seg.

Kjemien og fysikken var ikke ny, den ble forklart på en unaturlig måte, som om alle tilstede i klasserommet der gikk første året på VGS. Nesten.

Men det kan være jeg tenkte på alt dette fordi jeg ikke ble engasjert. Da sitter man jo der og vurderer alt istedenfor å bli dratt med inn i den verdenen man skulle blitt dratt inn i.

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.7.2023 den 15.49):

Ganske enkelt valg:

Har mastergrad eller høyere: Se Oppenheimer.

Har bachelorgrad eller lavere: Se Barbie.

Anonymkode: 3665a...334

Hverken sønnen min på 15 eller jeg har master - men likte likevel Oppenheimer 😉 

Anonymkode: 9dd53...a88

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (På 12.8.2023 den 23.49):

Enig i det siste.

Jeg var såpass uengasjert på det tidspunktet at jeg bare ventet på at brølet fra bomben skulle treffe. Synes det tok altfor lang tid før trykkbølgen traff, og det ble så utrolig åpenbart at den skulle komme på et punkt man ikke skulle forvente det at jeg satt bare og ventet på det. Den spenningen falt altså helt igjennom for min del...

Mye av musikken var tydelig lagt opp til at man skulle føle noe spesielt. Selvfølgelig er det hele poenget med filmmusikk, men man skal jo helst ikke begynne å vurdere om musikken er for høy eller om den egentlig passet der den er lagt på. 🤣

Skuespillerne hadde tidvis litt for teatralskt uttrykk og jeg fikk følelsen av at de skulle formidle helt bestemte følelser i gitte situasjoner og da var det de gjorde "riktig" måte å spille ut følelsene på forsåvidt. Men igjen, jeg som seer skal jo ikke få følelsen av at de spiller ut en følelse, jeg skal ikke tenke over det.

Jeg synes heller ikke det var spesielt god kjemi mellom Oppemheimer og disse damene og hun hestedamen skjønte jeg ikke at han falt for i det hele tatt. Så rei de litt på hest sammen og pulte på seg noen unger og så drakk hun fordi hun ble overveldet og så var Oppenheimer utro med hun første dama og så blablabla. Hvem bryr seg.

Kjemien og fysikken var ikke ny, den ble forklart på en unaturlig måte, som om alle tilstede i klasserommet der gikk første året på VGS. Nesten.

Men det kan være jeg tenkte på alt dette fordi jeg ikke ble engasjert. Da sitter man jo der og vurderer alt istedenfor å bli dratt med inn i den verdenen man skulle blitt dratt inn i.

Enig i at det ikke var noen særlig god kjemi mellom Oppenheimer og damene. Han hadde visst skikkelig draget i virkeligheten, og det kom ikke godt nok frem. Det gikk særlig ut over forholdet til hun som tok livet av seg, det var ikke så tydelig hvor det var en SÅ big deal. 

Anonymkode: 36002...4b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok valgt deg feil film. Dette er ikke en amerikansk spenning-action film som handler om bombingen av Hiroshima og Nagasaki. Dette er en film om Oppenheimer, om hans oppfinnelse av atombomben og om implikasjonene dette hadde, både for han personlig men også for USA. Dessuten forteller den om en interessant og betydningsfull periode i Amerikansk historie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.7.2023 den 17.28):

Jeg forventet litt av begge deler. Det som spiller på indre konflikt osv synes også jeg er godt laget, og skuespilleren er meget bra. Det jeg ikke forventet, var dette voldsomme fokuset på sikkerhetsklareringen. Flere timer med det liksom, som om man skulle sitte på kanten av setet i spenning for å se om han fikk den eller ikke. 

Anonymkode: bfd8a...264

De var da ikke sikkerhetsklareringen som var det viktige, men alt som kom fram under denne  høringen, maktkampen, de indre konfliktene osv.

En veldig god, tankevekkende og urovekkende film.

Mulig den er lettere å forstå for oss som har opplevd den kalde krigen.

Anonymkode: be4f5...ee0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

De var da ikke sikkerhetsklareringen som var det viktige, men alt som kom fram under denne  høringen, maktkampen, de indre konfliktene osv.

En veldig god, tankevekkende og urovekkende film.

Mulig den er lettere å forstå for oss som har opplevd den kalde krigen.

Anonymkode: be4f5...ee0

Jeg har opplevd den, og ble fortsatt skuffet over filmen, selv om skuespillerprestasjonene var gode.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Veldig gode skuespillere! Tre timer gikk som én! Anbefales! 

Anonymkode: d81cf...434

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 2.28):

Må si jeg ble veldig skuffet over denne filmen, ikke spesielt spennende, 60% av filmen handler om senats høringer og komiteer. Oppenheimers privat liv engasjerte ikke. Veldig lite om bombingen av Hiroshima og Nagasaki. Gode skuespillere, men hadde etter den første timen av denne 3 timer lange filmen,  litt lyst til å gå. Terningkast 3 etter min menig.

Anonymkode: 2376f...ad4

Syntes den var veldig bra. Christopher Nolan skuffer meg aldri, han er virkelig en kunstner. 

Er du interessert i privatlivet til Robert J. Oppenheimer tenker jeg du mest sannsynlig kan finne en dokumentar. Filmen handler jo om hvordan atombomben ble til og prosessen rundt det hele. Syntes man ikke det er interessant så er jo det helt ok, men det var jo en så historisk turnover og tok oss over til moderne warfare, et historisk øyeblikk som endret alt, for alltid. 

Nå er jo jeg over middels interessert i historie, men kan forstå at noen heller ønsker en type action/drama-filmografi og kanskje ikke kan så mye om tematikken fra før. 

Anonymkode: 659f9...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.7.2023 den 17.28):

Jeg forventet litt av begge deler. Det som spiller på indre konflikt osv synes også jeg er godt laget, og skuespilleren er meget bra. Det jeg ikke forventet, var dette voldsomme fokuset på sikkerhetsklareringen. Flere timer med det liksom, som om man skulle sitte på kanten av setet i spenning for å se om han fikk den eller ikke. 

Jeg tror du har misforstått hele filmen 🤣

Anonymkode: 659f9...fca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det eneste ENESTE! negative med Oppenheimer var da jeg ble litt satt ut av Trond Fausa og de rare tingene han fant på. Ellers var både Barbie og Oppenheimer veldig gode på hver sin måte. (Min mening) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...