Gå til innhold

Oppenheimer, veldig oppskrytt film.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 31.7.2023 den 3.01):

Ingen av de er noe kule da. Hverken himler eller barbie. Den ene om en forsker som laget en bombe (SÅ SPENNENDE) og den andre om BARBIE i rosa kjole. Hvem synes dette er gøy og interessant

Anonymkode: 58995...e4b

«En forsker som laget en bombe (så spennende)». Filmen handler ikke om en tilfeldig forsker som laget en tilfeldig bombe… det er en film som viser oss en viktig del av historien. En del som kan bidra til å forklare mye av utviklingen vi har sett, både i maktkampen  mellom USA og Sovjet, hvordan og hvordan våpenopprustningen har utviklet seg, og ikke minst - mye av forhistorien til hvordan et av de mektigste våpnene våre ble skapt. En del av historien som i stor grad har preget og ikke minst fremdeles preger situasjonen vi er i nå. Den tar utgangspunkt i en manns kvaler og opplevelser. Men i realiteten viser den menneskehetens kvaler og opplevelser. Jeg mener dette er viktig kunnskap og ikke minst lærdom som vi må ta med oss. Særlig i situasjonen vi nå befinner oss i, ref innlegget jeg har sitert under her:

AnonymBruker skrev (På 1.8.2023 den 0.35):

Jeg ble faktisk ganske rystet av den. Særlig slutten. Ikke nødvendigvis pga filmen i seg selv, men fordi jeg følte den rettet seg mye mot nåværende situasjon i Europa og at tematikken er høyaktuell i så måte. Var liksom noe med at man tok alvoret enda mer innover seg. Tror ikke jeg har vært i en kinosal som har vært SÅ stille etter filmen er slutt noen gang. Og folk ble sittende en stund før de reiste seg også. 

Anonymkode: 87630...66e

Helt enig med deg. Dessverre, må jeg nesten si. Det gjorde en for meg ganske utrygg og skremmende situasjon enda litt verre…

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det var en utrolig bra film. Kanskje den treffer litt i større grad for de som er interessert i universets mysterier og ikke bare vil ha meningsløs action og bombing. 

Anonymkode: a4f01...7eb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.7.2023 den 20.57):

Nettopp, skulle gjerne hørt nærmere fra de som skal ha blitt rystet, jeg gjetter fake news for å selge inn filmen der altså. 

Jeg er veldig interessert i historie. Men sikkerhetsklareringen til Oppenheimer blir for smalt for selv meg.

Det skyldes nok nettopp det at folk skal ha blitt så rystet, da forventer man sterke scener. En sikkerhetsklarering ryster ingen. 

Anonymkode: bfd8a...264

Jeg forstår ikke helt opphenget i at den handler om sikkerhetsklareringen? Det er jo ikke det filmen handler om. Det er bare utgangspunktet for å fortelle historien, og samtidig illustrere hva som faktisk skjedde med Oppenheimer etter atombomben (og Ja, det er faktisk rystende det som skjedde med ham, selv om det på langt nær ikke er det mest rystende med filmen). 
Jeg hadde en slags uro i kroppen under hele filmen, og fikk ikke med meg noe annet som skjedde i salen (samboer ble irritert pga folk begynte med mobilene sine). Dersom du tror at filmens tyngde og hovedpoeng ligger i høringen om sikkerhetsklareringen tror jeg du må se den igjen. Jeg var ihvertfall ganske rystet da den siste scenen satte ord på den uroen jeg følte under hele filmen.

Anonymkode: a9b18...5f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

👏 10 av 10, fantastiske skuespillere:klappe: og jeg lærte noe nytt🤩

Anonymkode: 9f418...a23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/31/2023 at 6:20 PM, AnonymBruker said:

Filmen er jo kvalitet fra ende til annen. At man finner den kjedelig er for meg totalt uforståelig. Hva er det som savnes? Raske biler, skyting og nakne damer? For meg var det en optimal kinopplevelse med et helt strålende soundtrack

Anonymkode: 8bfd9...197

Synes ikke det er vanskelig å skjønne at den oppleves som kjedelig av mange. Det er en biografi-film, ikke alle liker den sjangeren. Og svært ofte kan de virke kjedelige selv om det er fantastiske skuespillerprestasjoner. 

Så det handler nok om forvetninger. Tror enkelte forventet mer action enn de fikk. 

Anonymkode: f6529...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns den var helt fantastisk. Fokuset var jo på de potensielle etiske og politiske konsekvensene av vitenskapelig nybyggervirksomhet (som i seg selv er apolitisk og amoralsk). Og filmen er i høyeste grad relevant i dag mtp hvor mye destruktivt AI-teknologien kan brukes til. 

Anonymkode: fcc0d...aca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett den 2 ganger nå så har jeg foreløpig landet på at jeg synes det er en flott film hvor særlig lydsporet og det filmtekniske bemerker seg veldig positivt. Utover Cillian Murphys fantastiske karakter så synes jeg det er flere kritikkverdige prestasjoner, og jeg synes Nolan faller i cheesy/klisjé-fella et par ganger for mye. Den bør derimot vinne Oscar for beste mannlige hovedrolle, beste lyd og muligens også beste regi. Om det er årets beste film er jeg usikker på.

Svak terningkast 5 i min bok.

Anonymkode: 2238a...8ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.7.2023 den 15.49):

Ganske enkelt valg:

Har mastergrad eller høyere: Se Oppenheimer.

Har bachelorgrad eller lavere: Se Barbie.

Anonymkode: 3665a...334

Vil si det er motsatt. Oppenheimer er bare en vanlig film mens Barbie er et gjennomført verk. Barbie lager viktige diskusjoner og debatter, det er et tankevekkende verk. En viktig film som setter sitt merke i filmhistorien.

Anonymkode: 44582...494

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng

Klarer ikke har sympati med en fyr som ikke skjønte at et folk som bedrev bokstavlig talt apartheid, kunne lett bruke et grusomt våpen mot sine fiender for å teste hva som skjedde. Var det virkelig et surprise pikachu øyeblikk?

Her er en liste over andre grusomheter begått i USA rundt og etter andre verdenskrig. Selvsagt var ikke alle disse eksperimentene kjent, men USA har vært en åpenbar djevel gjennom historien. Der de blant annet smittet fanger med sykdommer, smittet psykiatriske pasienter og fanger med syflis og andre seksuelt overførbare sykdommer. De smittet også eldre pasienter med kreftceller.

Etter krigen spredte de radioaktive stoffer over et stort arealet over eget land som inkluderte tre små landsbyer

Bare mennesklige grusomheter for å teste hva som skjedde

https://en.wikipedia.org/wiki/Unethical_human_experimentation_in_the_United_States

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppenheimer er den eneste filmen jeg har gått to ganger på kino for å se. Helt utrolig film.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vil si det er motsatt. Oppenheimer er bare en vanlig film mens Barbie er et gjennomført verk. Barbie lager viktige diskusjoner og debatter, det er et tankevekkende verk. En viktig film som setter sitt merke i filmhistorien.

Anonymkode: 44582...494

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cisco1 skrev (5 timer siden):

😂

Hvor mange gode diskusjoner og avisoppslag har oppenheimer laget? Ingen. Filmen var helt medium, og på ingen måte en viktig film. Dårlig dialog og forvirrende musikkbruk for å gjøre en kjedelig historie mindre kjedelig.

Anonymkode: 44582...494

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor mange gode diskusjoner og avisoppslag har oppenheimer laget? Ingen. Filmen var helt medium, og på ingen måte en viktig film. Dårlig dialog og forvirrende musikkbruk for å gjøre en kjedelig historie mindre kjedelig.

Anonymkode: 44582...494

Det eneste bra med Barbiefilmen var vel det estetiske? Har ikke sett den, men det er hva folk sier. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppenheimer er nok en film som appellerer mer til folk som er intelligente. Jeg likte den veldig godt.

Anonymkode: 0eb57...818

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Oppenheimer er nok en film som appellerer mer til folk som er intelligente. Jeg likte den veldig godt.

Anonymkode: 0eb57...818

Hvorfor tror du at den appellerer til folk som er mer intelligente? 

Jeg så den og det var ingenting fremmed i den for meg når det kom til kvantefysikk-delen og jeg kan virkelig nesten ingenting om kvantefysikk, vanlig fysikk eller kjemi, ingen av naturfagene. Den høringen er en type politisk prosess jeg ikke har hørt om før, men så er jeg ikke så interessert i akkurat den delen av amerikansk politikk heller.

Anonymkode: 44582...494

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 8.13):

Vil si det er motsatt. Oppenheimer er bare en vanlig film mens Barbie er et gjennomført verk. Barbie lager viktige diskusjoner og debatter, det er et tankevekkende verk. En viktig film som setter sitt merke i filmhistorien.

Anonymkode: 44582...494

Enig. Jeg likte Oppenheimer. Men jeg har tenkt mye mer på Barbie i ettertid. 

Anonymkode: 36002...4b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor tror du at den appellerer til folk som er mer intelligente? 

Jeg så den og det var ingenting fremmed i den for meg når det kom til kvantefysikk-delen og jeg kan virkelig nesten ingenting om kvantefysikk, vanlig fysikk eller kjemi, ingen av naturfagene. Den høringen er en type politisk prosess jeg ikke har hørt om før, men så er jeg ikke så interessert i akkurat den delen av amerikansk politikk heller.

Anonymkode: 44582...494

Fordi vedkommende er usikker på egen intelligens og trenger å føle at filmvalg beviser at den er smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cisco1 skrev (10 timer siden):

Det eneste bra med Barbiefilmen var vel det estetiske? Har ikke sett den, men det er hva folk sier. 

 

Hvis du ikke har sett filmen er det vel litt dumt å uttale seg om hva som er bra med den og ikke? Jeg har ikke hørt at dette er "hva folk sier" og jeg har sett filmen.

Det er mye bra med Barbie, den har mye som Oppenheimer ikke har. Det er aktuell og viktig tematikk, den er godt skrevet, den har mange gode filmreferanser og musikken er bedre.

Anonymkode: 44582...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker de fleste av Christopher Nolans filmer, alltid noe spesielt og eksistensielt. Elsket Inception og diskusjonen hva Cobb opplevde ved slutten, virkeligheten eller var det fremdeles drømmen.

Oppenheimer var skikkelig nedtur. 3 timer var altfor lang og det var en helt vanlig biopic som like godt kunne vært dokumentar. Cillian Murphy var fantastisk men jeg ble likevel ikke engasjert. Dessuten var det en kjølig kveld så jeg hadde på meg langbukse men kinosalen var stappfull og 300 mennesker produserer helt sinnsyk med varme så siste halvtime holdt jeg på å daue, jeg var både tørst og tissetrengt og lengtet etter slutten.

Opplevelsen av testbomben var blek, ikke lyst nok og ja, de var 30 km unna ground zero men når man ser gamle originale filmklipp er det fryktinngytende, her var knapt nok en sterk vindkast.

Anonymkode: 85d1b...9e3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...