Gå til innhold

Feriehus med venner - Faktura


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen priser...  hvis dere har ekstremt god råd alle sammen, så spiller fordelingen mindre rolle. 

Anonymkode: 2b60a...545

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere er altså 11 personer totalt?

Om det stemmer blir det ca kr 9.090 pr seng. Du betaler for to senger, familien på 4 betaler for 4 senger, familien på 5 betaler for 5 senger. 

Anonymkode: 51d8d...a44

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du vet det koster 100.00 for feriebolig, er enslig og liten nok inntekt fra før,så er vel ikke dette akkurat noe triks ? Betal halvparten, eller dropp ut. En unge eller flere spiller ingen rolle. Husk, dere skal ha mat, drikke, aktiviteter osv. Og det koster og.. har du ikke råd til å betale halvparten av utgiftene av boligen, har du heller ikke råd til å betale halvparten av resten heller. Ville nok vurdert rimeligere alternativer som enslig med barn da. 

Anonymkode: aad36...2dd

Hvorfor skal hun betale halvparten? Det er TRE familier og totalt 11 personer.  Hennes familie består av 2 personer.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Da er jeg enig i at det bør deles på 3. 

Anonymkode: 16100...352

 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Om det er tenkt denne fordelingen mener jeg det er rett å dele på 3. 

Anonymkode: 5e93b...d5e

Uenig. Det bør deles på antall voksne.

Anonymkode: b6402...8b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis ville jeg sagt dele på tre, men det er da ikke din sak at dere må leie et tre ganger så stort hus pga, at de andre er så mange. Her synes jeg antal rom eller sengeplass er en fair greie. Det skal da ikke være slik at du betaler for en annens storfamilie. Det samme blir på restaurant hvor jeg normalt ville delt en regning på tre, men her er det også greit å betale pr. person. 

Anonymkode: c5314...16f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis du vet det koster 100.00 for feriebolig, er enslig og liten nok inntekt fra før,så er vel ikke dette akkurat noe triks ? Betal halvparten, eller dropp ut. En unge eller flere spiller ingen rolle. Husk, dere skal ha mat, drikke, aktiviteter osv. Og det koster og.. har du ikke råd til å betale halvparten av utgiftene av boligen, har du heller ikke råd til å betale halvparten av resten heller. Ville nok vurdert rimeligere alternativer som enslig med barn da. 

Anonymkode: aad36...2dd

Jeg kan betale 30 000,- Det er ikke det at jeg ikke har råd, jeg har bare ikke lyst å tabbe meg ut. Av denne vennegruppen er det helt klart jeg som har dårligst råd. 
 

TS

Anonymkode: fa418...846

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vanligvis ville jeg sagt dele på tre, men det er da ikke din sak at dere må leie et tre ganger så stort hus pga, at de andre er så mange. Her synes jeg antal rom eller sengeplass er en fair greie. Det skal da ikke være slik at du betaler for en annens storfamilie. Det samme blir på restaurant hvor jeg normalt ville delt en regning på tre, men her er det også greit å betale pr. person. 

Anonymkode: c5314...16f

TS skriver i senere innlegg at de beregner 2 soverom pr familie når de planlegger. Da synes jeg det er rart å skjevfordele. Da burde avtalen vært en annen.

Anonymkode: 5e93b...d5e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere deler på antall soverom blir det garantert muggen stemning når disse skal fordeles. Hva om et har balkong? Har badekar? Skal de da være verdt mer? Ville delt på antall familier. 

Anonymkode: a08ac...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enslig, men er jevnlig på turer med par. Vi deler alltid på antall voksne… Er vi 5 voksne ( 2 par + 1), deles det på 5. Vi pleier ikke ta antall barn med i beregning - men de jeg reiser med har også 1 eller 2 barn hver, jeg har 1 - så det syns vi er relativt likt… Vi tenker at voksne har hver sin inntekt og betaler hver sin del 😊 Dette har fungert veldig greit for oss i mange år. 

Anonymkode: 5e43e...e14

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis dere deler på antall soverom blir det garantert muggen stemning når disse skal fordeles. Hva om et har balkong? Har badekar? Skal de da være verdt mer? Ville delt på antall familier. 

Anonymkode: a08ac...1b2

Og når rommene skal fordeles skal jeg love deg at det blir ikke hun som er alene som får rommet med balkong og badekar🤷

Jeg ville hørt om fordelingen "pr. voksen" hadde vært noe de andre gikk med på. Er jo verdt å lufte andre muligheter for å dele enn å bare dele på 3. Om det går fint for deg å betale 1/3, så hadde jeg ikke laget en stor sak ut av det, men hadde likevel luftet ideen. 

Anonymkode: 01f22...b24

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg kan betale 30 000,- Det er ikke det at jeg ikke har råd, jeg har bare ikke lyst å tabbe meg ut. Av denne vennegruppen er det helt klart jeg som har dårligst råd. 
 

TS

Anonymkode: fa418...846

Som er relevant.

Finnes selvfølgelig ikke noen fasitt på problemstillingen, men en enkelt metode er å se hvordan fordelingen hadde blitt hvis dere hadde valgt hotell istedenfor.

Ta for eksempel 3 hotell i nabolaget. Hver familie sjekker hva det hadde kostet for dem. Så bruker dere dette som utgangspunkt.

Det eneste som er helt opplagt, at det ikke er rettferdig at du skal betale  likt som familien på 5. Er ingen grunn til at du skal sponse deres ferie. Men problemet er å fastsette akkurat hvor stor skjevfordelingen skal være.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (19 minutter siden):

Som er relevant.

Finnes selvfølgelig ikke noen fasitt på problemstillingen, men en enkelt metode er å se hvordan fordelingen hadde blitt hvis dere hadde valgt hotell istedenfor.

Ta for eksempel 3 hotell i nabolaget. Hver familie sjekker hva det hadde kostet for dem. Så bruker dere dette som utgangspunkt.

Det eneste som er helt opplagt, at det ikke er rettferdig at du skal betale  likt som familien på 5. Er ingen grunn til at du skal sponse deres ferie. Men problemet er å fastsette akkurat hvor stor skjevfordelingen skal være.

Kjørte en kjapp test på booking.com.

Sånn omtrent vil du ende opp med halvparten av kostnaden sammenlignet med en familie med to voksne og 3 barn hvis dere bor på hotell. Som vel er rimelig i forhold til denne villaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om man kan disponere likt antall rom så mener jeg det ja. Da leier man like stor andel i huset og alle "andelsleiere" bør betale like mye

Anonymkode: 16100...352

Rommene i en slik villa er normalt høyst ulike i størrelse og antall sengeplasser. Her vil det antakelig skje at ts og hennes barn disponerer de to minste rommene eller at ts barn deler rom med et annet barn. Jeg synes derfor at lik fordeling ikke blir riktig, såfremt det mot formodning ikke dreier seg om like rom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står det i bookingen?, normalt så tar utleieren betalt for antall personer og da bør dere også dele utgiftene på antall personer. Hvis ikke så del opp i hvor mange rom hver familie bruker.

At den familien som er flest personer må betale mest er bare rett og rimelig.

Anonymkode: 35772...27f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alle vært 1 + 1 som TS hadde de kunnet gått for et mye mindre hus. Det er fordi de andre har flere barn at de må bestille så stort. Er derfor ikke rettferdig at TS betaler 1/3. Å dele på antall voksne bør da være næremere rett.

Anonymkode: cd229...d11

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hadde alle vært 1 + 1 som TS hadde de kunnet gått for et mye mindre hus. Det er fordi de andre har flere barn at de må bestille så stort. Er derfor ikke rettferdig at TS betaler 1/3. Å dele på antall voksne bør da være næremere rett.

Anonymkode: cd229...d11

 

De har jo avtalt 2 rom per familie.

Blir det for dyrt for TS kan hun jo heller finne en femroms i lavere prisklasse, og si at hun og barnet kan dele. 

Anonymkode: 35018...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

De har jo avtalt 2 rom per familie.

Blir det for dyrt for TS kan hun jo heller finne en femroms i lavere prisklasse, og si at hun og barnet kan dele. 

Anonymkode: 35018...362

Det stemmer ikke helt. I villaen vi ønsker å leie er det 6 rom. Det er ingen problem for meg å ha min sønn på samme rom som meg. De andre har jo 2-3 barn hver og må i utgangspunktet ha flere rom. Jeg har heller ikke sagt at det er for dyrt. Den planlagte ferien skal gjennomføres, men det handler om skeivfordeling ettersom vi er to 2 og de andre er 4 og 5 personer.  TS

Anonymkode: fa418...846

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva står det i bookingen?, normalt så tar utleieren betalt for antall personer og da bør dere også dele utgiftene på antall personer. Hvis ikke så del opp i hvor mange rom hver familie bruker.

At den familien som er flest personer må betale mest er bare rett og rimelig.

Anonymkode: 35772...27f

Aldri jeg vært borti. Ser jeg på feriehus står det en pris, den er for huset ikke pr pers.

Anonymkode: 5fc44...de3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må være forberedt på at dette ikke blir helt "rettferdig", du og sønnen din er jo og en familie og vil ha glede av villaen på lik linje med de andre to familiene. Dere vil bruke kjøkken, bad og basseng(om det er) på lik linje med de andre.

Men at det skal deles på tre er jeg ikke enig i. Spør vennene dine hva de tenker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...