Gå til innhold

Noen som har klart å trene vekk smerter ved degenerativ ruptur i menisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har i snart 2 mnd slitt med smerter i kneet, alt fra lette smerter til så mye at jeg nesten ikke klarer å gå,. og at jeg ikke klarer å bøye kneet. Har hatt mye knekkelyder i kneet før dette. Fikk svar på MR og at det var degenerative forandringer. Er ikke 40 år enda. Har gjort øvelser fra fysio i over en med uten noe forbedring. Så jeg lurer på om noen andre har klart å trene vekk slike smerter/trene opp musklene rundt slik at smertene blir mindre?

Anonymkode: 9fa09...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Degenerative forandringer er vel det samme som slitasje/artrose? Jeg har artrose i begge knærne, og har blitt mye bedre med styrketrening. Nå klarer jeg å jogge uten å få vondt, det klarte jeg ikke før :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt om en henvisning til ortoped for vurdering om du kan ha små meniskbiter som har løsrevet seg og ligger i leddet, men ikke er synlig på MR. Vet flere tilfeller som har fått høre at det ikke var noe, og når kikhull har blitt tatt så har det vist seg både større ruptur og småbiter fra menisken som lå i leddet. Smertene i disse tilfellene har gjort at personene fikk svært redusert funksjon, men de testet ikke positivt på de klassiske menisktestene, og de ble derfor først avfeid med at det nok ikke kunne være menisk som var problemet. To fikk til og med i måneder høre av lege at det nok var psykisk. Etter operasjon som "ryddet opp" i leddet er de blitt smertefrie, etter opptrening.

Anonymkode: a4616...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg ville bedt om en henvisning til ortoped for vurdering om du kan ha små meniskbiter som har løsrevet seg og ligger i leddet, men ikke er synlig på MR. Vet flere tilfeller som har fått høre at det ikke var noe, og når kikhull har blitt tatt så har det vist seg både større ruptur og småbiter fra menisken som lå i leddet. Smertene i disse tilfellene har gjort at personene fikk svært redusert funksjon, men de testet ikke positivt på de klassiske menisktestene, og de ble derfor først avfeid med at det nok ikke kunne være menisk som var problemet. To fikk til og med i måneder høre av lege at det nok var psykisk. Etter operasjon som "ryddet opp" i leddet er de blitt smertefrie, etter opptrening.

Anonymkode: a4616...83f

Er kikhull en undersøkelse eller operasjon? Har hørt at de er veldig strenge med det nå, og at det skal veldig mye til. Det varierer så i løpet av dagen, kan en slik meniskbit gå inn og ut av leddet? For neon ganger kjenner jeg lite smerter, noen ganger er det vondt å belaste/gå, og noen ganger klarer jeg omtrent ikke å bøye kneet, og må holde det strakt.

Jeg ble henvist til privat, orker ikke å gå og vente på time i det offentlige. Dyrt, men det får bare være.

Anonymkode: 9fa09...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jodi skrev (23 minutter siden):

Degenerative forandringer er vel det samme som slitasje/artrose? Jeg har artrose i begge knærne, og har blitt mye bedre med styrketrening. Nå klarer jeg å jogge uten å få vondt, det klarte jeg ikke før :D

 

Det er aldersforandringer. Litt veldig tidlig å få så store problemer med kneet som skal være pga alder.

Anonymkode: 9fa09...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er aldersforandringer. Litt veldig tidlig å få så store problemer med kneet som skal være pga alder.

Anonymkode: 9fa09...cd9

Det har mer enn med alder å gjøre. Overvekt kan gi tidlig artrose, pensjonerte idrettsutøvere har det ofte. Arv har også noe å si.

Jeg syns også det kan høres ut som en løs bit inne i kneet, ettersom smertene endrer seg så fort. De så ikke på MR om det var noe løst?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jodi skrev (Akkurat nå):

Det har mer enn med alder å gjøre. Overvekt kan gi tidlig artrose, pensjonerte idrettsutøvere har det ofte. Arv har også noe å si.

Jeg syns også det kan høres ut som en løs bit inne i kneet, ettersom smertene endrer seg så fort. De så ikke på MR om det var noe løst?

 

Jeg er ikke overvektig heller.

 De så ingenting om løse biter på MR. Det sto at det var en liten flapruptur i posteromediale del av lett degenerert mediale menisk kombinert med udislosert horisontal ruptur. Og liten cyste på 1,6 cm. 

Anonymkode: 9fa09...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er kikhull en undersøkelse eller operasjon? Har hørt at de er veldig strenge med det nå, og at det skal veldig mye til. Det varierer så i løpet av dagen, kan en slik meniskbit gå inn og ut av leddet? For neon ganger kjenner jeg lite smerter, noen ganger er det vondt å belaste/gå, og noen ganger klarer jeg omtrent ikke å bøye kneet, og må holde det strakt.

Jeg ble henvist til privat, orker ikke å gå og vente på time i det offentlige. Dyrt, men det får bare være.

Anonymkode: 9fa09...cd9

Det er et lite operativt inngrep. Det høres ganske klassisk ut det du forteller, med de tilfellene jeg kjenner til. For ja, de småbitene kan flytte litt på seg, slik at de noen ganger ligger der det er relativt uproblematisk, andre ganger gi store smerter og hemme funksjon. Det kan endre seg nærmest fra skritt til skritt, eller time til time, det synes ikke å være noen fasit på det, avhengig av om det er en eller flere småbiter, hvor store/små de er og hvor i leddet de ligger.

De jeg vet om har hatt leger som har lyttet når de har fortalt det jeg har fortalt, og har henvist til ortoped som så har tatt det alvorlig. Den ene måtte jeg bli med til ortoped som først ønsket å avfeie det, inntil jeg insisterte på at alle tegn var der, bortsett fra positiv klassisk test for menisk. Hos den personen ble det under inngrepet i tillegg oppdaget så store endringer i leddet at de etter inngrepet sa at personen innen ti år trolig må ha protese - de var rimelig sjokkerte over at ikke noe av dette hadde vært synlig på MR. Men nå nærmer personen seg ti år etter dette, og har fremdeles et velfungerende kne så lenge personen trener og tøyer som den skal :)

Anonymkode: a4616...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er et lite operativt inngrep. Det høres ganske klassisk ut det du forteller, med de tilfellene jeg kjenner til. For ja, de småbitene kan flytte litt på seg, slik at de noen ganger ligger der det er relativt uproblematisk, andre ganger gi store smerter og hemme funksjon. Det kan endre seg nærmest fra skritt til skritt, eller time til time, det synes ikke å være noen fasit på det, avhengig av om det er en eller flere småbiter, hvor store/små de er og hvor i leddet de ligger.

De jeg vet om har hatt leger som har lyttet når de har fortalt det jeg har fortalt, og har henvist til ortoped som så har tatt det alvorlig. Den ene måtte jeg bli med til ortoped som først ønsket å avfeie det, inntil jeg insisterte på at alle tegn var der, bortsett fra positiv klassisk test for menisk. Hos den personen ble det under inngrepet i tillegg oppdaget så store endringer i leddet at de etter inngrepet sa at personen innen ti år trolig må ha protese - de var rimelig sjokkerte over at ikke noe av dette hadde vært synlig på MR. Men nå nærmer personen seg ti år etter dette, og har fremdeles et velfungerende kne så lenge personen trener og tøyer som den skal :)

Anonymkode: a4616...83f

Takk for svar. :) Håper ortopeden jeg skal til er grei og lytter. Legen jeg var hos i dag var sur og frekk, så håper ikke han er sånn som han.. Skal spørre om det med meniskbiter.

Anonymkode: 9fa09...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omfattende kneskader og vært operert mange ganger. 

De gangene det er helt til å skrike av så er det nok en bruskbit som har løsnet og kommer i klem. Det blir brått borte av seg selv.

Menisk i klem kjennes annerledes ut og har blitt klippet vekk flere ganger. Nå er det knapt noe menisk igjen, forsåvidt ikke så mye brusk heller.

Klippe vekk menisk og suge ut brusk har vanligvis kort rekonvalens. 

Styrketrening  og sykling hjelper, løpe er ikke mulig lenger for meg.

(Neste tilbud for meg er visst helprotese, får håpe jeg holder den unna en stund til.)

Anonymkode: 8546f...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har omfattende kneskader og vært operert mange ganger. 

De gangene det er helt til å skrike av så er det nok en bruskbit som har løsnet og kommer i klem. Det blir brått borte av seg selv.

Menisk i klem kjennes annerledes ut og har blitt klippet vekk flere ganger. Nå er det knapt noe menisk igjen, forsåvidt ikke så mye brusk heller.

Klippe vekk menisk og suge ut brusk har vanligvis kort rekonvalens. 

Styrketrening  og sykling hjelper, løpe er ikke mulig lenger for meg.

(Neste tilbud for meg er visst helprotese, får håpe jeg holder den unna en stund til.)

Anonymkode: 8546f...7cb

Hva slags styrketrening gjør du? Skal begynnr å sykle mer, i tillegg til øvelser fra fysio. Skulle hjerne svømt, men sliter med skuldrene og. 

Anonymkode: 9fa09...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at det gjør vondt nedover leggen og? Er så dritlei av å ha vondt nå.

Anonymkode: 9fa09...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.7.2023 den 15.04):

Jeg er ikke overvektig heller.

 De så ingenting om løse biter på MR. Det sto at det var en liten flapruptur i posteromediale del av lett degenerert mediale menisk kombinert med udislosert horisontal ruptur. Og liten cyste på 1,6 cm. 

Anonymkode: 9fa09...cd9

Jeg forstår ikke dette legespråket fullt ut, men har muligens lignende skade, med cyste, artrose og helt flat klemtmenisk på innsdiden av kneet. Har trent mye i fem måneder , sykling og knebøy. Det har samtidig gitt vektnedgang. Styrken i kneet er bedre og belastningen mindre. Det er ikke bra, men mye mindre vondt enn det var i januar. Operasjon skal vurderes med tanke på protese. Opptreningen er nødvendig og selv om jeg tviler på om operasjon kan unngås så har opptreningen kraftig forbedret sjansen for vellykket operasjon og kanskje samtidig reddet det andre kneet som jfr røntgen også var slitt (men føles friskt).

Anonymkode: 03e9f...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg henter opp igjen denne tråden, for jeg har samme problem. Har begynt å trene, med et treningsprogram jeg fikk av en fysioterapeut. Men jeg syns jeg bare blir verre nå, nå kan jeg ikke gå normalt, og kneet låser seg hele tiden, så jeg ikke klarer å strekke det ut, og det kommer små smertefulle knepp og klikkelyder. 

jeg er så usikker på om jeg skal fortsette å trene, for fysioterapeuten sa det gikk fint å gjøre øvelsene selv om de var litt vonde, men nå er de vonde at tårene spretter. 

Noen som har opplevd at de fortsatte med øvelser selv om det i de første ukene bare ble vondere og vondere, og at det så kanskje snudde likevel ble bedring etter hvert og de ble helt bra?

 

Anonymkode: ad785...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menisken min er helt flat og funksjonsløs, og det gjorde mest vondt da det var mye hevelse. Treningsprogrammet mitt er 15 minutter sykling og 60  knebøy hver dag. Det har hjulpet en god del men det blir proteseoperasjon. En viktig sideeffekt med treninga er at det kansje redder det andre kneet som ikke er vondt men ser ødelagt ut på røntgen. Et hovedmål med treninga er at musklene  skal  bli såpass gode at jeg lett skal komme meg igjen etter operasjon.

Anonymkode: 03e9f...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår at du har hatt mye smerter i kneet ditt på grunn av en degenerativ ruptur i menisken. Selv om det kan være mulig å lindre smerter og styrke musklene rundt kneet gjennom trening, er det viktig å huske at hver persons opplevelse kan være forskjellig. Det kan være lurt å snakke med en lege eller en spesialist for å få råd som er tilpasset din situasjon. De kan gi deg mer spesifikke øvelser og behandlingsalternativer som kan hjelpe deg med å håndtere smertene bedre.

Anonymkode: 536ed...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.11.2023 den 14.28):

Jeg henter opp igjen denne tråden, for jeg har samme problem. Har begynt å trene, med et treningsprogram jeg fikk av en fysioterapeut. Men jeg syns jeg bare blir verre nå, nå kan jeg ikke gå normalt, og kneet låser seg hele tiden, så jeg ikke klarer å strekke det ut, og det kommer små smertefulle knepp og klikkelyder. 

jeg er så usikker på om jeg skal fortsette å trene, for fysioterapeuten sa det gikk fint å gjøre øvelsene selv om de var litt vonde, men nå er de vonde at tårene spretter. 

Noen som har opplevd at de fortsatte med øvelser selv om det i de første ukene bare ble vondere og vondere, og at det så kanskje snudde likevel ble bedring etter hvert og de ble helt bra?

 

Anonymkode: ad785...537

Jeg hadde og en flappruptur, og det var den som gjorde at kneet (nesten) låste seg noen ganger, og derfor anbefalte ortoped operasjon. Men kneet har ikke vært sånn at det vil låse seg på noen måneder, så avventer operasjon siden det ikke er veldig vondt. Men jeg kjenner noe hver dag, noen dager mer vondt enn andre, både verking når jeg er i ro, eller vondt/litt vondt ved belastning. Har væske i kneet, så kommer ikke helt ned på huk (ikke anbefalt heller), og klarer ikke å sitte med beina i skredderstilling, selv med modifisering. Enkelte andre bevegelser går heller ikke, så ikke noe yoga på meg nå lenger..

Anonymkode: 9fa09...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å få klikkelyder i det andre kneet og (det var slik det startet med det første kneet), og verking i kneet både ved hvile og ved belastning. Skjønner ikke hvorfor det og skal bli dårlig nå som jeg har gjort øvelser fra fysio i flere måneder som skal være bra. Og syklet på ergometersykkel med lav belastning. :( Ikke har jeg drevet med toppidrett heller. Skikkelig dritt dette her.. Er mye anspent i hofter, lyske, korsrygg. Kan dette bidra? Tøyer og masserer med små baller på triggerpunkt i håp om at det skal hjelpe, men har vært stiv og anspent i mange år, så vet ikke om jeg klarer å gjøre noe med det.

Anonymkode: 9fa09...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har begynt å få klikkelyder i det andre kneet og (det var slik det startet med det første kneet), og verking i kneet både ved hvile og ved belastning. Skjønner ikke hvorfor det og skal bli dårlig nå som jeg har gjort øvelser fra fysio i flere måneder som skal være bra. Og syklet på ergometersykkel med lav belastning. :( Ikke har jeg drevet med toppidrett heller. Skikkelig dritt dette her.. Er mye anspent i hofter, lyske, korsrygg. Kan dette bidra? Tøyer og masserer med små baller på triggerpunkt i håp om at det skal hjelpe, men har vært stiv og anspent i mange år, så vet ikke om jeg klarer å gjøre noe med det.

Anonymkode: 9fa09...cd9

Spør legen. Du blir vel henvist til ortoped. Spør ortopeden. Hvis menisken er flat så kan du regne med at det blir betent  hvis du går for langt på hardt underlag. Sko som Hoka Bondi 8 demper litt og kan hjelpe. Du får smertestillende medisin som er betennelsesdempende av legen.  De treningene du har  gjort bygger ikke opp igjen menisk, men de styrker musklene rundt, og reduserer kanskje også vekt slik at det blir litt mindre belastning i hvert nedtråkk.

Jeg vet at det er anbefalt å sykle på lette gir, men er ikke  helt sikker  på om det er viktig å unngå de tunge girene, skulle likt å ha sett forskning på det.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...