Gå til innhold

Hva feiler det folk uten barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare starte med å si at jeg respekterer at folk velger å ikke få barn. Fordi det er mye med det å ha barn som man fint kunne levd uten 😂 da må man også respektere at folk vil ha barn og ikke minst respektere barna. 

Det jeg lager denne tråden for er at jeg stadig vekk opplever at folk uten barn skal fortelle de med barn hva og hvordan di Må gjøre ting. Du må gjøre sånn. Barn er sånn. Barn trenger ditt eller datt. Nei, du må gjøre sånn og sånn med ungen. Det er sååå provoserende. Når du ikke har barn selv, hvordan kan du da komme med sånne ting angående barneoppdragelse og ting generelt når du ikke har barn selv? Det er ikke måte på hvor bedrevitende de skal være og hvor perfekt forelder de hadde vært. Så er spørsmålet da. Hvorfor har du ikke barn selv? Nei, nettopp fordi de vet selv at de ikke hadde taklet å være forelder og å ha ett slikt ansvar for ett annet menneske. Og det er jo helt greit. Alle tar sine egne valg. Det er akuratt som at jeg som ikke har dyr eller null interesse for dyr skal komme å fortelle deg hva du må gjøre med dyret og det er ikke sånn du må gjøre det, du må gjøre det sånn. 😅

Hvorfor har jeg ikke dyr? Nei nettopp fordi jeg ikke får noe ut av det, noe glede eller noe interesse. Da må jeg jo la folk gjøre hva de vil med dyret sitt uten at jeg skal komme der som en bedreviter og fortelle dyreeieren at jeg hadde vært helt fantastisk som dyreeier🤣

jeg kan komme med noen eksempler: 

* Hvorfor lar du ungen bestemme hva han skal spise? 

* Du burde ikke la ungen sitte på skjerm. Han må ha så så mye tid på skjerm per dag. 

* Barnet burde legge seg nå. Når kl er 19:00 og ungen er 9 år og det er ferie. 

og flere ting… orker ikke å skrive alt 😅

Er det flere enn meg som opplever dette? 

Anonymkode: b5f16...19a

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare starte med å si at jeg respekterer at folk velger å ikke få barn. Fordi det er mye med det å ha barn som man fint kunne levd uten 😂 da må man også respektere at folk vil ha barn og ikke minst respektere barna. 

Det jeg lager denne tråden for er at jeg stadig vekk opplever at folk uten barn skal fortelle de med barn hva og hvordan di Må gjøre ting. Du må gjøre sånn. Barn er sånn. Barn trenger ditt eller datt. Nei, du må gjøre sånn og sånn med ungen. Det er sååå provoserende. Når du ikke har barn selv, hvordan kan du da komme med sånne ting angående barneoppdragelse og ting generelt når du ikke har barn selv? Det er ikke måte på hvor bedrevitende de skal være og hvor perfekt forelder de hadde vært. Så er spørsmålet da. Hvorfor har du ikke barn selv? Nei, nettopp fordi de vet selv at de ikke hadde taklet å være forelder og å ha ett slikt ansvar for ett annet menneske. Og det er jo helt greit. Alle tar sine egne valg. Det er akuratt som at jeg som ikke har dyr eller null interesse for dyr skal komme å fortelle deg hva du må gjøre med dyret og det er ikke sånn du må gjøre det, du må gjøre det sånn. 😅

Hvorfor har jeg ikke dyr? Nei nettopp fordi jeg ikke får noe ut av det, noe glede eller noe interesse. Da må jeg jo la folk gjøre hva de vil med dyret sitt uten at jeg skal komme der som en bedreviter og fortelle dyreeieren at jeg hadde vært helt fantastisk som dyreeier🤣

jeg kan komme med noen eksempler: 

* Hvorfor lar du ungen bestemme hva han skal spise? 

* Du burde ikke la ungen sitte på skjerm. Han må ha så så mye tid på skjerm per dag. 

og flere ting… orker ikke å skrive alt 😅

Er det flere enn meg som opplever dette? 

Anonymkode: e77e6...dd6

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette er ganske klassisk! De aner jo ikke hvordan det er, så det er bare og le og ignorere.

Anonymkode: c7ec9...7ce

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Jeg føler det har ingenting med folk uten barn å gjøre. Opplever mye rart fra folk med barn også, om andres oppdragelse 👌Folk burde passe sine saker, generelt sett. 

Anonymkode: 348c6...433

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Får du bare gode, relevante og gjennomtenkte råd og synspunkter fra folk med barn, som du alltid er enig i? Eller kan det være så enkelt som at folk - med og uten barn - har forskjellig syn på ting, forskjellige prioriteringer, forskjellige verdier?

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

It takes a village to raise a child....

Anonymkode: 90bb2...1ea

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke jeg heller, når jeg har barnefri holder jeg på å kjede deg døgg i hjel. Hva fyller man dagene med? Hadde blitt mange flasker vin og mange timer foran pc/tv etter jobb ihvertfall. 

Anonymkode: 52ddc...cfa

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med bruker over her. Har ikke barn men jobber med barn og har erfaring med oppdragelse og barn forelder dynamikk.  Hvis jeg ikke har dyr kan jeg også si at det er ikke greit å behandle katten din sånn og det samme kan jeg når det gjelder barn,

Anonymkode: e3061...3bc

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg er enig med TS. Selv om jeg ofte tenker at noen foreldre er ganske slappe da… 

og nei, jeg har ikke og skal aldri ha barn. Vil bare ha en geit. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, dette er ganske klassisk! De aner jo ikke hvordan det er, så det er bare og le og ignorere.

Vi vet ikke hvordan det er å ha barn, men vi vet hvordan det er å VÆRE et barn. 

Hvis jeg ser foreldre gjøre noe som er direkte skadelig for barna mentale, fysiske eller emosjonelle utvikling, så deler jeg av den vitenskapelige kunnskapen jeg har. 

Anonymkode: 5ceb5...71d

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja. En av mine beste venninner er barnløs. Hun jobbet i bhg under studietida, og er dermed «ekspert» på barn. 
Mens jeg som tobarnsmor bare «hm» «ja, nei…det er nok ikke så enkelt ser du». 
Mens venninner med barn, bare vet. Om man er for sein til avtalen fordi ungen tissa seg ut, fikk et sammenbrudd i gangen og kasta yoghurt på genseren din, bare ler de litt og sier «ah, Been there done that. Kaffe?»

Anonymkode: 8cf43...997

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så 9-åringen burde legge seg på samme tid som da h*n var baby? 😂

Anonymkode: 93df3...765

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at du ikke har dyr fordi du ikke får noe ut av det: glede eller interesse. Men du skriver at mennesker uten barn ikke har barn fordi de ikke takler det. Make up your mind. Har du ikke dyr fordi du ikke takler det, eller har ikke mennesker uten barn nettopp ikke barn fordi de ikke finner glede eller interesse av de? 

Det er svært påfallende at når jeg skriver som ab i tråder som omhandler barn er det mange som trykker liker på innleggene og sier seg enig uten at de tenker på at jeg ikke har barn. 

Bedrevitere er bedrevitere både med og uten barn. Viss du nekter å høre på det noen uten barn sier men du trykker alt det foreldre sier til ditt bryst ennda rådene er nett de samme, tonen er nett det samme så skyter du budbringeren og ikke budskapet. Da bør du faktisk se litt på dine egne holdninger og være litt ydmyk på at kanskje andre som ser situasjonen fra en annen vinkel med en annen distanse faktisk kan bidra.

Anonymkode: 96f1f...b2b

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Rart at folk bryr seg i det hele tatt😅

Anonymkode: b6e37...a48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi vet ikke hvordan det er å ha barn, men vi vet hvordan det er å VÆRE et barn. 

Hvis jeg ser foreldre gjøre noe som er direkte skadelig for barna mentale, fysiske eller emosjonelle utvikling, så deler jeg av den vitenskapelige kunnskapen jeg har. 

Anonymkode: 5ceb5...71d

Det vet jo alle, foreldre trenger ikke ditt perspektiv. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke sagt et pip om deg og dine barn, men får kritikk for at du har barnløse i din omgangskrets som har kritisert deg. Argumentet er at jeg som barnløs vet ikke noe om din hverdag. Det stemmer.  Jeg har aldri sagt noe som helst om deg og dine barn. Om du forventer at barnløse ikke skal snakke om noe de ikke vet noe om, må det være mulig å forvente det samme tilbake. Du kan behandle folk som mennesker og snakke til de det gjelder.

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De som opplever at andre prøver å blande seg inn i barneoppdragelsen, har som regel svært uoppdragne barn 😅

Ellers takknemlig for at dette ikke var enda en "hvorfor tror du at du ikke vil ha barn når du egentlig vil det"-tråd. Som jeg trodde da jeg så overskriften. 

Anonymkode: 9c49c...7f3

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

De har den nødvendige distansen til å se litt klart  du som mor ikke har. De har ikke følelsene dine for ungen.

Anonymkode: 90bb2...1ea

Vel vi er flere som var slik før vi fikk egne barn. Etter egne barn får vi en annen forståelse for andre med barn og skjønner mer. 

Så nei, dette handler ikke kun om egne barn men barn og oppdragelse generelt. 

Anonymkode: 81503...f4e

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...