Gå til innhold

Hvorfor mobber barn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan jo snu litt på det og se hvordan man lettere unngår at barnet sitt blir mobbet.

Gi barnet god selvtillit og selvfølelse, det gjør det lettere håndtere utfordringer og konflikter.  Lære barnet å være en god venn som er grei, snill og inkluderende.  Hjelpe barnet med å finne gode og støttende venner som stiller opp. Drive med rollespill og lære barnet hvordan man best håndterer konflikter med god kommunikasjon som ikke sårer andre eller ydmyker. Være med på aktiviteter, ha fritidsinteresser for å ha et godt nettverk og hindre isolasjon. Lære barnet å holde seg unna situasjoner som kan være «farlige, ikke vær der det ikke er lærere på skolen. 

Mye eskalerer til store ting på grunn av reaksjonsmønstre hos både den som blir mobbet og den som mobber.  

Gutter og jenter mobber gjerne også på litt ulike måter og gutter/jenter er ulikt lært opp til å håndtere det.  

Mobbing er ALLTID galt, men å kun skylde på en mobber uten å gjøre noe av det jeg har nevnt over for å forberede barnet på livet så blir du litt medskyldig som forelder. Ikke alt starter som mobbing, barn må få lov til å være uenige, diskutere og ikke tvinges til å være oppå hverandre, men det som kommer ut av uenigheter, konflikter viser seg å bli en som blir underlegen fordi det barnet mangler verktøy til å håndtere uenigheter/utfordringer/konflikter. Måtte det bli konflikt, hva skal man tåle er også spørsmål å stille.  

Anonymkode: 26ff5...53e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Bacteria said:

Greia er at det ikke nødvendigvis er de svake som blir mobbet. Jeg ble mobbet fordi jeg var skoleflink, blant annet. Pene jenter blir mobbet av andre jenter. 
Ofte har de som blir mobbet spesielle ressurser; de passer ikke helt inn. 
Morten Harket ble mobbet på skolen. 

I dårlige miljøer er det en maktkamp. Man går etter de svake, og man slåss mot de andre for at de skal holde seg i bunn. Enten må man få andre med på laget, de må akseptere deg som en "leder", eller så mobber man. Veldig generelt skrevet det her, altså. Men flertallet vil ikke oppføre seg pent mot andre og inkludere alle i et dårlig miljø. Da er det om å gjøre å ikke bli mobbet selv. Da kan hvem som helst bli offer.

Anonymkode: a829c...223

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hyener, ulver, surikater, sjimpanser blant annet

Anonymkode: 26ff5...53e

Jeg har sett ørten naturdokumentarer og aldri sett det 

Anonymkode: d5a3a...8aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...