Gå til innhold

Hvorfor mobber barn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenk selv, hvor ofte irriterer du deg over noe en person rundt deg gjør, hvor ofte klager du til andre over ting som ikke fungerer på jobben eller personer du synes «ødelegger». De fleste av oss går ikke like godt med alle mennesker. Vi har alle ulik toleransegrense. Forskjellen mellom voksne og barn er at vi voksne BURDE ha høyere toleransegrense og bedre regulering. Dessverre ikke. Mange med liten selvtillit som må hevde seg selv, mange som ikke har lært å kommunisere uten å snakke dritt om andre og gjerne ha lit «kos med misnøye»    

Alle har nok i seg å bli en mobber bare noe irriterer en nok…

Anonymkode: 26ff5...53e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, spekulasjon og avsporing, samt svar til dette.

Mvh. Leselusa, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
MyMichelle skrev (17 timer siden):

Barn tester grenser ved å mobbe??? Da er det veldig mange barn som ikke tester grenser.

Det er vel gjerne fordi de barna allerede har fått grenser de respekterer. 

Anonymkode: e8869...300

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2023 den 17.24):

Det er forskjellige grunner til det. Jeg er lærer, og har vært borti noen mobbesaker. Ingen er helt like, men noe går jo igjen.

Barn som det "er noe med" blir lett mobbet. De har en diagnose, er litt annerledes e.l. Noen barn syns det er morsomt å erte og plage disse, for det ser så gøy ut når en kortvokst blir sint, det er så gøy når han som blir fort sint for ingenting klikker helt, eller det er moro å få en veldig usikker elev til å gjøre ting for dem. Disse barna som plager de som er "svakere" enn dem for gøy, trenger ofte opplæring i toleranse og empati. Og de trenger tydelige grenser. 

Barn som ikke har det bra, mobber noen ganger. De er generelt sinte, og da går det ut over andre. De har traumer, de er fosterbarn, foreldrene krangler mye e.l. Noen skilsmissebarn har det også tungt, og lar frustrasjonen gå ut over andre barn. 

Noen få har dårlige holdninger hjemmefra. Foreldre er uvenner og lar det gå utover barna, eller foreldre klarer ikke å ordne opp mellom to elever som har kranglet. Det blir bare masse drama. Eller foreldre som mener at f.ks homofili er en skam, korona ikke finnes, at det er lov å slå, de baksnakker andre ved middagsbordet osv, og barnet tar med disse holdningene på skolen og kommer i konflikt. Eller mobber andre. Eller foreldre som ikke tar tak i det, eller ikke tror på lærer, når skolen tar kontakt om at barnet deres mobber. 

Så har vi de som mobber for å ikke bli mobbet selv. En eller flere elever har "makta", og man henger seg heller på disse enn å støtte mobbeofferet. Eller så er de "tilskuere". De henger ikke med mobberne, men de gjør heller ingenting for å hjelpe offeret. De er redd for å bli mobbet selv. De elevene med "makt" kan også starte å mobbe for å unngå å bli mobbet i fremtiden. 

I det siste avsnittet er det ofte snakk om et dårlig miljø. Og barn fra oppegående hjem med snille foreldre kan ende opp som mobbere eller medvirke til det. Selv om de ikke nødvendigvis tar så mye initiativ til det. De ignorerer offeret og beskytter seg selv. 

Anonymkode: a829c...223

Bra analyse. 
Barn har ikke samme konsekvensetenkning som voksne. De greier ikke å reflektere over at den de er stygg med plutselig kan komme i en annen posisjon som voksen, og da kan bordet snu…!

Ble mobba som barn, fordi jeg skilte meg ut. Aldri blitt mobbet i voksen alder. Mulig jeg har blitt utestengt, men det er noe litt anna i min verden. Dessuten har jeg blitt flink til å ta plassen min. Har godt selvbilde i utgangspunktet, som mobberne ikke greidd å knekke. 

Leste en evolusjonsbiolog som mente at den evolusjonelle «gevinsten» av å mobbe er å hindre offeret i å formere seg. Dette er selvsagt ubevisst. 
Lyktes ikke i mitt tilfelle det.

Tror derfor dessverre nullvisjon ift mobbing er en utopi, uten at det betyr at vi skal mobbing gå sin gang. Det skal vi ikke, det må slås ned på. Og ofrene må styrkes…!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg heller mot at mobbing er en iboende gruppementalitet, akkurat som hos dyr. Individer som er annerledes på en eller annen måte utgjør en risiko / svakhet for gruppa, og bør dyttes ut. Pluss at det etablerer en slags dominans blant de rundt, og gir mobberen en slags autoritær rolle. Ikke kjøper jeg denne oppfatningen om at mobbere selv har bagasje heller. Er man et kynisk individ som vil komme seg opp og frem, hvorfor skulle man ikke dytte noen unna med mobbing? Effektivt og lite krevende. Mobberne må bare lære at samfunnet har tatt et steg videre fra rendyrket dog-eat-dog, men jeg synes ikke man skal betrakte mobbere som at det er noe "galt" med dem i utgangspunktet.

Anonymkode: f6d70...325

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

fordi det er "morsomt" å holde på sånn, og fordi de bruker dette for å tøffe seg ovenfor folk de kjenner. 

man hører jo ofte noen godt VOKSNE som også holder på sånn. For eksempel at dem sprer masse dritt om hva slags fritidsinteresser folk har, ta dem visstnok kjører en alt for dårlig / stygg bil eller motorsykkel. At de synes folk ser stygge ut, er overvektige, og så videre.   

Anonymkode: 2cde2...717

AnonymBruker
Skrevet

Ifølge ny forskning så er dette et uttrykk for antisosial adferd. "

Forskere bruker begrepet moralsk frakobling for å beskrive hvordan de som mobber klarer å koble moralske overbevisninger fra selve handlingen. De tar ikke personlig ansvar og legger gjerne skyld på den som blir utsatt for mobbing. Slik blir det mulig å leve med at man gjør noe som skader andre.

Mobbing regnes som antisosial atferd, altså oppførsel uten hensyn til andres trivsel, eller på bekostning av andres trivsel.

Grunnen til at barn mobber andre er;

- Makt. De får en sosial gevinst ved å mobbe andre.

– Makt i denne sammenheng er i stor grad knyttet til status. Hvis man ønsker makt eller status, kan andre brukes som middel for å oppnå dette. Avmakt hos andre er da en forutsetning, og det må repeteres og vedlikeholdes,

– De som utsetter andre for mobbing er gjerne populære, men ikke nødvendigvis godt likt. Derfor er det mye som står på spill. De må vedlikeholde egen posisjon for å bli værende på toppen. Om de først faller av tronen, lander de på bunnen fordi posisjonen er basert på populariteten, ikke at de er godt likt, 

https://forskning.no/barn-og-ungdom-mobbing-partner/mobber-selv-om-de-vet-at-det-er-galt-skolenes-tiltak-virker-ikke/2046254

Anonymkode: 9dd16...887

AnonymBruker
Skrevet

Det er så mange som unnskylder mobbing, og bagatelliserer den. Mobbing er like skadelig som vold i hjemmet. DVS, at mens barnevernet tar unger fra foreldrene grunnet vold, så er ungene på skolen fritt vilt med et skoleopplegg mot mobbing som ikke fungerer, og som ikke har rot i forskning. Mobbere tas på med silkehansker... mens de egentlig viser antisosiale tendenser. 

Det synes jeg er skremmende. Enhver debatt om mobbing stopper egentlig opp når jeg tar dette opp, og jeg tror det er veldig ubehagelig for folk å innse hva som egentlig ligger bak. Ren ondskap og ønske om makt. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Gjest polkaolga
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er så mange som unnskylder mobbing, og bagatelliserer den. Mobbing er like skadelig som vold i hjemmet. DVS, at mens barnevernet tar unger fra foreldrene grunnet vold, så er ungene på skolen fritt vilt med et skoleopplegg mot mobbing som ikke fungerer, og som ikke har rot i forskning. Mobbere tas på med silkehansker... mens de egentlig viser antisosiale tendenser. 

Det synes jeg er skremmende. Enhver debatt om mobbing stopper egentlig opp når jeg tar dette opp, og jeg tror det er veldig ubehagelig for folk å innse hva som egentlig ligger bak. Ren ondskap og ønske om makt. 

Det fins ikkje rein ondskap, ikkje rein godhet heller for den del. Det er innvikla og kvar situasjon er ofte ulik. Les svaret frå læraren litt bak, det var svært godt og nyansert:)

AnonymBruker
Skrevet

Samme grunn som voksne mobber voksne...  manglende empati og trykke ned andre for å skyve seg selv opp..

Anonymkode: 15ff1...34c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Samme grunn som voksne mobber voksne...  manglende empati og trykke ned andre for å skyve seg selv opp..

Anonymkode: 15ff1...34c

Ja, enig, men meir håp for at barn kan hjelpast til å endre adferd enn voksne

Anonymkode: a17f4...943

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Bacteria said:

Bra analyse. 
Barn har ikke samme konsekvensetenkning som voksne. De greier ikke å reflektere over at den de er stygg med plutselig kan komme i en annen posisjon som voksen, og da kan bordet snu…!

Ble mobba som barn, fordi jeg skilte meg ut. Aldri blitt mobbet i voksen alder. Mulig jeg har blitt utestengt, men det er noe litt anna i min verden. Dessuten har jeg blitt flink til å ta plassen min. Har godt selvbilde i utgangspunktet, som mobberne ikke greidd å knekke. 

Leste en evolusjonsbiolog som mente at den evolusjonelle «gevinsten» av å mobbe er å hindre offeret i å formere seg. Dette er selvsagt ubevisst. 
Lyktes ikke i mitt tilfelle det.

Tror derfor dessverre nullvisjon ift mobbing er en utopi, uten at det betyr at vi skal mobbing gå sin gang. Det skal vi ikke, det må slås ned på. Og ofrene må styrkes…!

Jeg syns det er litt interessant å sammenligne dyr i flokk med barn 🤣. Dyr utstøter jo de svake, og de slåss om den beste plassen i gruppa. Akkurat sånn er det i dårlige miljøer hos mennesker også, bare at det er mer psykisk i dag. Det ligger liksom instinktivt i oss. Vi må lære oss empati og toleranse. Også er det lettere å oppføre seg bra mot andre hvis man selv blir vist respekt fra andre. Det skal ikke mye til for at et miljø blir dårlig. Jeg jobbet i en klasse hvor det var ganske greit miljø. Så klart litt krangling og tull innimellom, men sånn er det med barn. Jeg klarte å holde det i sjakk og følge opp ting osv. Så startet det en ny elev som var, unnskyld meg, dramaqueen. Hele klassemiljøet ble ødelagt, foreldre ble uvenner, mobbesaker osv. Jeg måtte jobbe masse for å lære elevene å ikke henge seg på baksnakking og utestenging og løgner. Det skal ikke mye til.. 

Vi kan nok ikke stoppe all slik oppførsel og holdninger. Men voksne kan sette grenser, så slik oppførsel ikke kommer til overflaten. Dessverre har barn for sterke rettigheter i dag, og det finnes lærere som har havnet i rettsaker fordi de har satt grenser for elever som har krenket andre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg syns det er litt interessant å sammenligne dyr i flokk med barn 🤣. Dyr utstøter jo de svake, og de slåss om den beste plassen i gruppa. Akkurat sånn er det i dårlige miljøer hos mennesker også, bare at det er mer psykisk i dag. Det ligger liksom instinktivt i oss. Vi må lære oss empati og toleranse. Også er det lettere å oppføre seg bra mot andre hvis man selv blir vist respekt fra andre. Det skal ikke mye til for at et miljø blir dårlig. Jeg jobbet i en klasse hvor det var ganske greit miljø. Så klart litt krangling og tull innimellom, men sånn er det med barn. Jeg klarte å holde det i sjakk og følge opp ting osv. Så startet det en ny elev som var, unnskyld meg, dramaqueen. Hele klassemiljøet ble ødelagt, foreldre ble uvenner, mobbesaker osv. Jeg måtte jobbe masse for å lære elevene å ikke henge seg på baksnakking og utestenging og løgner. Det skal ikke mye til.. 

Vi kan nok ikke stoppe all slik oppførsel og holdninger. Men voksne kan sette grenser, så slik oppførsel ikke kommer til overflaten. Dessverre har barn for sterke rettigheter i dag, og det finnes lærere som har havnet i rettsaker fordi de har satt grenser for elever som har krenket andre. 

Enig i at det ikke skal mer enn ett individ til før ei harmonisk gruppe er helt i opprør. Det ser man også blant voksne. 
Også enig i det du skriver om for sterke elevrettigheter. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer ikke på en dyregruppe som angriper et svakt individ. Bortsett fra mennesker 

Anonymkode: d5a3a...8aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kommer ikke på en dyregruppe som angriper et svakt individ. Bortsett fra mennesker 

Greia er at det ikke nødvendigvis er de svake som blir mobbet. Jeg ble mobbet fordi jeg var skoleflink, blant annet. Pene jenter blir mobbet av andre jenter. 
Ofte har de som blir mobbet spesielle ressurser; de passer ikke helt inn. 
Morten Harket ble mobbet på skolen. 

AnonymBruker
Skrevet
Bacteria skrev (5 minutter siden):

Greia er at det ikke nødvendigvis er de svake som blir mobbet. Jeg ble mobbet fordi jeg var skoleflink, blant annet. Pene jenter blir mobbet av andre jenter. 
Ofte har de som blir mobbet spesielle ressurser; de passer ikke helt inn. 
Morten Harket ble mobbet på skolen. 

Det var du som skrev det + en del promobber meninger. Men skal vi bare hoppe bukk over det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var du som skrev det + en del promobber meninger. Men skal vi bare hoppe bukk over det?

Jeg skrev hva? Promobber-meninger? 
Hva mener du?

AnonymBruker
Skrevet

Ops feil person 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hyener, ulver, surikater, sjimpanser blant annet

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hyener, ulver, surikater, sjimpanser blant annet

Mange dyrearter hvor hannene tar livet av avkom for at hunnene skal komme i løpetid raskere også. 

Anonymkode: f9ff8...b12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...