Gå til innhold

Ta godt vare på Maya Netflix dokumentar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den er … hva skal jeg si… målløs men ikke overrasket og lurer på om det fins sånne saker her?

Anonymkode: 26145...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg følte at vi ikke fikk hele historien. jeg synes blant annet legen som la Maya i ketaminkoma var svært bekymringsverdig.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Enig i det med legen, men da burde de ikke gått på foreldrene, men legen som anbefalte dem ketamin koma. Han ble jo aldri tatt for noe. 

Men når det er på 100 vis med andre som har opplevd det samme og de har en ting til felles alle dem ..nemlig Dr. Smith...hun damen som bestemte alt om barna fikk komme hjem eller ikke. 

Må si jeg syns det var trist at Maya aldri fikk gitt moren sin en klem en gang. Hun mistet jo sjansen for godt pga systemet. 

Og at de ikke får sjansen til å bli hørt etterpå syns jeg er tragisk at rettssakene blir utsatt og utsatt akkurat som det er noen som ikke vil at de skal komme til ordet. 

Jeg sier jeg håper de aldri gir opp. Det når det butter så i mot som det gjorde her at de trenger å være sterke og ikke gi opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at sjangsen er mindre for at slikt skjer her fordi helsevesen og barnevern ikke er privatisert. Det er altså ingen som tjener ekstra penger på behandling eller omsorgsovertagelse. Skal man spare penger i barnevernet så er det nettopp å la barna bli hjemme, selv om det svikter, og det vet vi skjer. Fordi det koster alt for mye å plassere dem. 

Anonymkode: 2edb6...6c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var vond å se. Egentlig litt enig med dere om det men han legen...men min mamma har refleksdystrofi/CRPS og jeg hadde blitt rimelig desperat om det var barnet mitt som levde i det smertehelvete hver dag..

Anonymkode: 8853f...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Så dokumentaren i dag, dokumentarer er en favorittsjanger her.

Tenker at alt som kunne gå galt, det gikk galt i den saken der. Både før hun havnet på sykehus og etterpå.

Tolker dokumentaren å være systemkritisk, men å angripe at leger melder i fra om ting de finner bekymringsverdig, det synes jeg at er en farlig vinkling. Klart enhver oppegående stat må ha instanser som ivaretar barn, inklusive leger som kommer med bekymringsmeldinger.

Når det er sagt så synes jeg jo at sykehuset og legen i akkurat dette tilfellet kan kritiseres, ingen vil la seg imponere over hvordan de håndterte denne saken. Men heller enn å være et nasjonalt problem i USA så må det sees som et lokalt problem. Det handler altså mest av alt om at noen er heldigere enn andre med hvem de møter i systemet, denne familien var uheldig.

Så håper jo på at denne saken ikke endrer det at leger sier ifra om urovekkende saker de registrerer, og koma-behandlingen i forkant må sies å være en slik urovekkende sak, slik jeg tolket det så var det en svært drastisk og ikke minst farlig behandling. At sykehuslegene fikk stoppet det tolket i alle fall jeg som riktig og bra. Men menneskelig sviktet sykehuset og systemet fatalt i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Så dokumentaren og fikk raskt samme vibber som ved "Making a murderer". Dette er helt klart ikke en dokumentar som tar sikte på nøytralitet og det er mange viktige momenter som er utelatt som sterkt svekker saken til hovedpersonene. Selvsagt ble det gjort feil fra sykehusets side, men at moren hadde MBP og at sykehuset opptrådte korrekt med tanke på nedtrapping av medisinering og konvensjonell behandling, er jeg ikke i tvil om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...