Gå til innhold

I Sverige er du rar om du ikke er feminist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Isambard skrev (4 minutter siden):

Det er kanskje ikke hovedsakene, men det er de sakene som splitter folk og skaper debatt.

Alle er enige om at partnervold ikke er bra og at alle skal ha like muligheter.

De som står på barrikadene som feminister kjemper frem forskjellsbehandling i form av kjønnspoeng og kvotering. Derfor tar kanskje folk avstand fra den merkelappen.

jeg er for kvotering i enkelte situasjoner, som at jeg mener at det burde være flere mannlige psykologer, men generelt, mener jeg at kompetanse uansett kjønn bør avgjøre hvem som får en jobb. Hva tenker du menn burde kjempe for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Feminisme er en satanisk ideologi. Squiden (Djevelen) har mange tentakler. En av tentaklene hannes er feminisme, kapitalisme, libertalisme, kommunisme, merkantalisme osv. Man kapper av den ene tentakkelen til Satan men så vokser den igjen med engang med et anner fancy navn 

Anonymkode: 1ba17...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I Sverige er du rar om du ikke er feminist, men i Norge tørr man knapt si ordet. Er vi en gjeng kvinnehatere og blonde kuksugere? 

Anonymkode: 05703...7c1

Du har aldri vært i Värmland? Dalarna?

Tenkte det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (1 minutt siden):

jeg er for kvotering i enkelte situasjoner, som at jeg mener at det burde være flere mannlige psykologer, men generelt, mener jeg at kompetanse uansett kjønn bør avgjøre hvem som får en jobb. Hva tenker du menn burde kjempe for?

Jeg er helt enig med deg angående kvotering. 

Jeg vil kjempe for to ting:

1. Slutte å snakke om menn og kvinner som om vi var helt ulike dyr. Vi er mer like enn ulike. Jeg tror problemene til menn og kvinner er ganske like også.

2. Reell likebehandling i skolen.

Hvis jenter er flinkere så er det helt greit, men det er ikke greit at jenter får høyere standpunktkarakterer når de ikke gjør det bedre i anonyme prøver. Det er trynefaktor.

Jeg ville enten gitt gutter like mange kjønnspoeng som jenter, eller tatt det helt bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det tror jeg på. Finnland hadde jo en ung kvinnelig statsminister i flere år - og boom verdens lykkeligste land! Feminisme gagner hele samfunnet virker det som. 

Anonymkode: 6fb5e...12a

Finnene scoret godt på lykke lenge før ho ble statsminister, og er fortsatt det nå når en mann styrer landet igjen.

Anonymkode: 60660...615

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I Sverige er du rar om du ikke er feminist, men i Norge tørr man knapt si ordet. Er vi en gjeng kvinnehatere og blonde kuksugere? 

Anonymkode: 05703...7c1

Nei, feminisme er det mange i Sverige som er imot der også akkurat som i Norge og andre land.

Anonymkode: 60660...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isambard skrev (6 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg angående kvotering. 

Jeg vil kjempe for to ting:

1. Slutte å snakke om menn og kvinner som om vi var helt ulike dyr. Vi er mer like enn ulike. Jeg tror problemene til menn og kvinner er ganske like også.

2. Reell likebehandling i skolen.

Hvis jenter er flinkere så er det helt greit, men det er ikke greit at jenter får høyere standpunktkarakterer når de ikke gjør det bedre i anonyme prøver. Det er trynefaktor.

Jeg ville enten gitt gutter like mange kjønnspoeng som jenter, eller tatt det helt bort.

1. Helt enig.

2. Også enig.

Jeg er med på anonyme prøver,men om gutter har generelt dårligere trynefaktor enn jenter, burde det jobbes med. Jeg vet ikke hvordan, men jeg mener at sosiale egenskaper er noe man kan trene på = bedre trynefaktor.

Ingen ekstrapoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (50 minutter siden):

Her har du en lang liste med folk som påstår at det forskes mest på menn.

Det var kanskje sånm før, men det er lenge siden.

De siste 20 årene har det blitt forsket like mye på kvinner som på menn:

https://subjekt.no/2023/03/14/feil-at-menn-er-overrepresentert-i-medisinske-studier-i-dag/

Dette er jo også bare en som påstår og synser. Han skriver jo også at kvinnerhelse er underprioritert. 

Alle linkene jeg la ut var fra nåtid. Én link var fra litt lengre tilbake, 2014.

 

Anonymkode: 79cda...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette er jo også bare en som påstår og synser. Han skriver jo også at kvinnerhelse er underprioritert. 

Alle linkene jeg la ut var fra nåtid. Én link var fra litt lengre tilbake, 2014.

 

Anonymkode: 79cda...256

Du kan umulig å lest linken min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis jeg ikke ser alle svarene her. Jeg har brukt ignorer knappen

Anonymkode: 05703...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (9 timer siden):

Du kan umulig å lest linken min.

Siste avsnitt i linken din:

Til sist: Det er viktig å forstå at disse forskningsresultatene ikke betyr at medisinen ikke kan neglisjere typiske kvinneproblemer. Disse studiene sier ikke noe om hva det forskes på, kun hvor mange som er med i det som lages av studier.

I hvilken grad kvinnehelse generelt er underprioritert, er et større spørsmål som må besvares av flere typer forskning.

Anonymkode: 79cda...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Feminisme er en satanisk ideologi. Squiden (Djevelen) har mange tentakler. En av tentaklene hannes er feminisme, kapitalisme, libertalisme, kommunisme, merkantalisme osv. Man kapper av den ene tentakkelen til Satan men så vokser den igjen med engang med et anner fancy navn 

Anonymkode: 1ba17...041

Det høres mer ut som en Hydra. Og ja, jeg er enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det et da de som ikke er feminister men radikale. To forskjellige ting. 

Anonymkode: 51d84...2ee

Så lenge såpass mange kaller seg feminister og fremstår som sprø så ønsker jeg ikke å assosieres med feminisme.

Hvis det finnes mer moderate feminister som tar offentlig avstand fra nut-casene («disse kjemper ikke min kamp») så hadde det hjulpet.

Anonymkode: 634fb...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siste avsnitt i linken din:

Til sist: Det er viktig å forstå at disse forskningsresultatene ikke betyr at medisinen ikke kan neglisjere typiske kvinneproblemer. Disse studiene sier ikke noe om hva det forskes på, kun hvor mange som er med i det som lages av studier.

I hvilken grad kvinnehelse generelt er underprioritert, er et større spørsmål som må besvares av flere typer forskning.

Anonymkode: 79cda...256

Det stemmer. Han tar bare for seg påstanden om at medisinsk forskning utføres på menn (mannlige forsøkspersoner). Det er en påstand som stadig blir gjentatt av kjønnsforskere, av kvinnehelseutvalget og på KG.

Alle store gjennomganger viser at kvinner ikke lenger er underrepresentert i studier.

"Overordnet viste studien at av alle deltagere i alle medisinske kliniske studier i USA de siste 20 årene var 50 prosent kvinner og 50 prosent menn. Altså: De siste 20 årene har det ikke vært noen forskjell."

Det samme gjelder i Norge.

Alstå kan feministene innkassere en seier. Slutte å kjempe for saker som ble vunnet for 30 år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (1 minutt siden):

Det stemmer. Han tar bare for seg påstanden om at medisinsk forskning utføres på menn (mannlige forsøkspersoner). Det er en påstand som stadig blir gjentatt av kjønnsforskere, av kvinnehelseutvalget og på KG.

Alle store gjennomganger viser at kvinner ikke lenger er underrepresentert i studier.

"Overordnet viste studien at av alle deltagere i alle medisinske kliniske studier i USA de siste 20 årene var 50 prosent kvinner og 50 prosent menn. Altså: De siste 20 årene har det ikke vært noen forskjell."

Det samme gjelder i Norge.

Alstå kan feministene innkassere en seier. Slutte å kjempe for saker som ble vunnet for 30 år siden.

Men hvis det ikke forskes på kvinnesykdommer, så er vi jo like langt. Hva hjelper det kvinner å være med i forskning på sykdommer som rammer flest menn?

Anonymkode: 79cda...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hvis det ikke forskes på kvinnesykdommer, så er vi jo like langt. Hva hjelper det kvinner å være med i forskning på sykdommer som rammer flest menn?

Anonymkode: 79cda...256

Det er et annet spørsmål, helt klart. Det burde nok vært forsket mer på endometriose for eksempel.

Når det er sagt så rammes både menn og kvinner av alle de tingene det forskes mye på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde vært greit med kilde til påstanden i åpningsposten.

Mye handler nok om hva en leger i begrepet. En del bekjenner seg til en form for "kardemommeby-feminisme" som betyr alt og ingenting, og om denne vage størrelsen følges av sosialt press er det kanskje ikke så rart om en del bekjenner seg til dette "noe". Andre ser kanskje at definisjoner som er så vage at hvem som helst kan defineres ut eller inn ikke gir så mye, og at feminister primært skiller seg fra folk flest gjennom å motarbeide like rettigheter og overfokusere på kjønn. 

Ellers er det greit å være bevisst på at Sverige har en litt rar form for feminisme, med mye støy og symbolikk, kombinert med underkastelse når en møte ekte patriarkat som faktisk finnes, som vi så utspille seg i full prakt for noen år siden:

Swedens-walk-of-shame-hi-red.jpg

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...