Gå til innhold

Har vi rett til å dømme folk i forne tider?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal ikke lenger bakover enn 1800-tallet for å finne en tid da folk levde hardt og mange hadde liten tilgang til kunnskap.

Likevel er det mange som sitter og ler av fortidens folk som trodde på en flat jord, guder, alver, troll, trolldom, forbannelser, spøkelser, med mye mer.

Har vi egentlig rett til å le av de som prøvde å forklare så godt de kunne det de ikke hadde kunnskap om?

Hadde vi moderne mennesker klart oss i de harde tider mennesker før oss har levd i?

Anonymkode: 3e0ae...538

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg syns absolutt ikke vi kan gjøre narr av folk i gamle dager. Alle lever i sin tidsånd, og prøver å forstå verden best mulig utifra den informasjonen de har tilgjengelig. Jeg tror jo feks at jorden er rund, og tenker det er allmennkunnskap. Men det er jo fordi jeg har blitt lært det fra barnsben av, i bøker om andre som har regnet ut og bevist det - og sett bilder fra verdensrommet som andre har tatt. Jeg selv har jo ikke kommet fram til dette på noen måte… Hadde jeg og alle rundt meg blitt opplært til at jorden var flat, så hadde jeg godtatt og trodd på det. 

Anonymkode: a9371...213

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg syns absolutt ikke vi kan gjøre narr av folk i gamle dager. Alle lever i sin tidsånd, og prøver å forstå verden best mulig utifra den informasjonen de har tilgjengelig. Jeg tror jo feks at jorden er rund, og tenker det er allmennkunnskap. Men det er jo fordi jeg har blitt lært det fra barnsben av, i bøker om andre som har regnet ut og bevist det - og sett bilder fra verdensrommet som andre har tatt. Jeg selv har jo ikke kommet fram til dette på noen måte… Hadde jeg og alle rundt meg blitt opplært til at jorden var flat, så hadde jeg godtatt og trodd på det. 

Anonymkode: a9371...213

Det er sant det der. Når det gjelder flat jord så er det ikke noe som var vanlig å tro på i tidligere tider. At Jorden er rund har folk visst før Kristus. Men ellers er jeg enig i at vi må forstå hvorfor folk tenkte slik de gjorde. Og det må vi egentlig i dag også. Vi kan le av folk, men det er alltid interessant og lærerikt og forsøke å forstå hvorfor andre tenker og handler som de gjør.

Anonymkode: 279ab...c67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme tid, har vi sikkert vært helt like som dem 

Anonymkode: d92a9...980

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er hva de trodde på. En annen hva de gjorde, f eks menneskeofringer og slaveri fordømmer jeg gjerne, bryr meg ikke om hvilke grunner de hadde, det er grusomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som dømmer de da? Aldri jeg hørt eller lest. 

Anonymkode: 20acc...306

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/19/2023 at 10:01 PM, AnonymBruker said:

Vi skal ikke lenger bakover enn 1800-tallet for å finne en tid da folk levde hardt og mange hadde liten tilgang til kunnskap.

Likevel er det mange som sitter og ler av fortidens folk som trodde på en flat jord, guder, alver, troll, trolldom, forbannelser, spøkelser, med mye mer.

Har vi egentlig rett til å le av de som prøvde å forklare så godt de kunne det de ikke hadde kunnskap om?

Hadde vi moderne mennesker klart oss i de harde tider mennesker før oss har levd i?

Anonymkode: 3e0ae...538

Jeg dømmer dem ikke. Men noen ganger tenker jeg jo at de ikke nødvendigvis trodde bokstavelig på Tor, Odin, tusser og troll, selv om de diktet historier om dem. Det kan jo hende noen om 200 år tror at vi trodde på jedier og trollmenn bare fordi vi digget Star Wars og Harry Potter, liksom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt meningsløst å kansellere forfattere som f.eks. Kipling, hans syn var jo det som var gjengs den tida han skrev.

Personlig så mener jeg det samme om konservative forfattere, dvs. folk som har et konservativt livssyn knyttet til ekteskap, kjønn, homofili osv. At raddiser på venstresida blir butthurt bryr i alle fall ikke jeg meg noe om.

Anonymkode: 64d33...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (1 minutt siden):

Jeg dømmer dem ikke. Men noen ganger tenker jeg jo at de ikke nødvendigvis trodde bokstavelig på Tor, Odin, tusser og troll, selv om de diktet historier om dem. Det kan jo hende noen om 200 år tror at vi trodde på jedier og trollmenn bare fordi vi digget Star Wars og Harry Potter, liksom.

Folk i vår tid tror jo på gud. Så er ikke så fjernt at folk trodde på Tor og Odin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker de vil le av oss også i fremtiden. Det er helt sikkert mye vi tror og gjør, som senere vil bli sett på som både dumt og grusomt,  sett fra en annen tid med andre kunnskaper 

Anonymkode: 1198c...c76

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (3 minutter siden):

Jeg dømmer dem ikke. Men noen ganger tenker jeg jo at de ikke nødvendigvis trodde bokstavelig på Tor, Odin, tusser og troll, selv om de diktet historier om dem. Det kan jo hende noen om 200 år tror at vi trodde på jedier og trollmenn bare fordi vi digget Star Wars og Harry Potter, liksom.

Merkelig teori, folk har jo vrangforestillinger den dag i dag om Gud, Jesus, jomfru Maria, Allah, Mohammed, Elohim/Jahve etc.

Anonymkode: 1f692...ae8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tross at jeg ikke støtter alt folk drev på med før, har jeg ikke annet enn respekt for dem. Jeg liker spesielt godt at de var selvforsynte og klarte seg mer selv enn hva vi gjør. Jeg tror også at de hadde sterkere familiebånd, sterkere lokale bånd og var mer til stede i livene sin enn oss. Ikke minst hadde de et helt annet forhold til forbruk og brukte ikke mer ressurser enn det de faktisk trengte. 

Og så syns jeg det er et veldig godt poeng at fortidens mennesker nok ville blitt overrasket over samfunnet vårt også. Slett ikke sikkert det hadde falt i smak overhode. Det var et sunt og nyttig perspektiv å ta med seg. Jeg vil tro de hadde sett på oss som åndsfattige, bortskjemte og hjelpeløse. Og at vi har "ødelagt" mye, i allefall etter deres standard. 

Anonymkode: 0d43d...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (12 minutter siden):

En ting er hva de trodde på. En annen hva de gjorde, f eks menneskeofringer og slaveri fordømmer jeg gjerne, bryr meg ikke om hvilke grunner de hadde, det er grusomt

Hvite mennesker blir jo den dag i dag dømt for slavehandelen som skjedde for flere hundre år siden selv om de aldri har eid en slave eller har forfedre som var slaveeiere.

Hører ikke et pip om at det var svarte afrikanere som fanget og solgte andre svarte afrikanere til hvite europeere, det faktum at svarte afrikanere fremdeles holder slaveriet i gang i Afrika er hysj-hysj å snakke om.

Anonymkode: 48adc...cf3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig å forstå den historiske konteksten før man skal dømme handlinger og mennesker fra fortiden. For eksempel, så synes jeg det er helt greit å fordømme typer som Hitler, Stalin og Mao. De visste bedre, men handlet som de gjorde likevel. Men å dømme et menneske fordi de brukte begreper som i dag anses som stygge, men som var helt normalt å bruke den gang blir feil. Samtidig som man må kunne forvente at folk endrer etter samfunnets normer. Om en eldre dame skrev "neger" i en skolestil på 50-tallet, får vi tåle det, men hun bør kunne rettes på om hun går rundt og kaller folk for det nå.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Merkelig teori, folk har jo vrangforestillinger den dag i dag om Gud, Jesus, jomfru Maria, Allah, Mohammed, Elohim/Jahve etc.

Anonymkode: 1f692...ae8

Jo, noen tror i dag, og noen trodde dengang. Men jeg tror ikke at alle trodde på alt dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvite mennesker blir jo den dag i dag dømt for slavehandelen som skjedde for flere hundre år siden selv om de aldri har eid en slave eller har forfedre som var slaveeiere.

Hører ikke et pip om at det var svarte afrikanere som fanget og solgte andre svarte afrikanere til hvite europeere, det faktum at svarte afrikanere fremdeles holder slaveriet i gang i Afrika er hysj-hysj å snakke om.

Anonymkode: 48adc...cf3

De fleste av slavene som ble sendt ut av afrika ble sendt østover til muslimske land. Men siden de ble kastrert, er det ikke så mange etterkommere etter dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Topsi skrev (8 minutter siden):

En ting er hva de trodde på. En annen hva de gjorde, f eks menneskeofringer og slaveri fordømmer jeg gjerne, bryr meg ikke om hvilke grunner de hadde, det er grusomt

Men tro og handling er jo i stor grad to sider av samme sak. Hvis det eneste du er vokst opp med og kjenner til er at gudene må blidgjøres ved å ofre et menneske i ny og ne for å unngå deres vrede, så tror du jo virkelig at det er til samfunnets beste. Bedre å ofre én enn at alle sulter ihjel pga ødelagte avlinger som en straff fra gudene.

Slaveri, tja...de fleste religioner, selv bibelen godtar det, så en god dose griskhet ispedd en konservativ tolkning av religiøse skrifter, samt "vissheten" man tidligere ofte var oppfostret med om at noen mennesker var overlegne mens andre var mer som dyr å regne, gjør vel at man kan skjønne at slaveri en gang i tiden var mer akseptert. 

Vi får trøste oss med at vi vet bedre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (12 minutter siden):

Men tro og handling er jo i stor grad to sider av samme sak. Hvis det eneste du er vokst opp med og kjenner til er at gudene må blidgjøres ved å ofre et menneske i ny og ne for å unngå deres vrede, så tror du jo virkelig at det er til samfunnets beste. Bedre å ofre én enn at alle sulter ihjel pga ødelagte avlinger som en straff fra gudene.

Slaveri, tja...de fleste religioner, selv bibelen godtar det, så en god dose griskhet ispedd en konservativ tolkning av religiøse skrifter, samt "vissheten" man tidligere ofte var oppfostret med om at noen mennesker var overlegne mens andre var mer som dyr å regne, gjør vel at man kan skjønne at slaveri en gang i tiden var mer akseptert. 

Vi får trøste oss med at vi vet bedre nå.

Dette er et viktig poeng, deres handlinger må sees i sammenheng med hele deres virkelighetsoppfatning. Og ang feks ofringer, så syntes nok selvfølgelig mange det var grusomt da også - men kanskje et nødvendig onde… Og mange nok har jo mislikt det tilstrekkelig  til at det « gikk av moten» mens samfunnet utviklet seg. 

Anonymkode: a9371...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette er et viktig poeng, deres handlinger må sees i sammenheng med hele deres virkelighetsoppfatning. Og ang feks ofringer, så syntes nok selvfølgelig mange det var grusomt da også - men kanskje et nødvendig onde… Og mange nok har jo mislikt det tilstrekkelig  til at det « gikk av moten» mens samfunnet utviklet seg. 

Anonymkode: a9371...213

Det er nettopp det. Jo mer opplyste vi blir, jo mer går vi vekk fra gamle synder, selv om vi har feilet stort på ett punkt. Vi ødelegger fortsatt planeten, vel vitende om konsekvensene. Hvis rasen vår fortsatt er tilstede om noe hundre år, sitter sikkert de og klør seg i huet og fordømmer oss for å helt bevisst leve på en måte som tar livet av millioner på millioner årlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gregory

I noen tilfeller ja

Men i de fleste tilfeller skal personer dømmes ut ifra de moraler og normer som var på den tiden de levde.

 

Det er som L.P. Hartley skrev i boken The Go-Between "'The past is a foreign country; they do things differently there.'"

 

Endret av Gregory
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...