Gå til innhold

Kjøpe elbillader uten å ha elbil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har kjøpt hus i et borettslag og skal leie parkeringsplass. Vi har fått tilbud om å kjøpe eksisterende elbillader for 8000kr. Den er kjøpt ny for 21 000, men kan nå fås for 13 000. Usikker på merke.

Vi har ikke elbil per dags dato, men det er ikke utenkelig at vi skaffer oss dette om 2-5 år. Da vil vi uansett måtte ha ny bil. 

I utgangspunktet tenker jeg at det ikke er vits i å ha elbillader uten å ha elbil, og at vi like gjerne kan kjøpe en om den dagen kommer. Kanskje vil teknologien utvikle seg eller det blir enda billigere å kjøpe? Samtidig har jeg noe i meg som sier at det er kjekt å ha, og at dagen vi går over til elbil kan komme fortere enn vi tror. 

Innspill?

Anonymkode: dc57a...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er ikke det fastmontert utstyr som skal følge med…? 

Anonymkode: 2e995...76d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle el bil ladere som passer alle elbiler idag...så om dere kjøper om 3 år og ny bil er det ikke sikker denne vil passe. Da hadde jeg heller spare de 8000 og kjøpt ny når den tid kommer 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor betale 8000kr for noe du vet du ikke trenger akkurat nå, og ikke vet om blir riktig sort til evt elbil dere kjøper om noen år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke det fastmontert utstyr som skal følge med…? 

Anonymkode: 2e995...76d

Nei. Parkeringsplass følger ikke med, men er noe vi leier fra borettslaget utenom. Normalt er det venteliste på plassene, men vi har kommet inn på et heldig tidspunkt.

Sofakona skrev (1 minutt siden):

Det er ikke alle el bil ladere som passer alle elbiler idag...så om dere kjøper om 3 år og ny bil er det ikke sikker denne vil passe. Da hadde jeg heller spare de 8000 og kjøpt ny når den tid kommer 

Det visste jeg ikke, jeg trodde det bare hadde med ledningen fra boksen å gjøre, som følger med bilen. Men godt poeng.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har rett med ledning fra boks. Vi har helt like bokser,  easee , men to ulike ladekabler.

Anonymkode: 6bacb...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
18 minutter siden, Sofakona said:

Type 2 plugg er en europeisk standard som kommer til å være med oss i mange år til, det hadde jeg ikke vært bekymret for.

Anonymkode: 0c533...7ed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare ha kjøpt den om dere vet at dere kommer til å ha nytte av den nå med en gang. (Kanskje dere har familie ofte på besøk som har elbil eller noe slikt?)

Ellers virker det som det ikke er så veldig mye å spare på å kjøpe den brukt, og det kan jo skje en del fremover med laderene. Eease, som er veldig populær, har jo fått salgssforbud, vet ikke om jeg hadde hatt så veldig lyst til å ta over en av de. Min mor kjøpte ny elbillader, betalte for elektriker for å få den installert, og vips et halvt år senere bestemte borettslaget seg for å bytte ut hele systemet.  Så ja, virker litt dyrt egentlig med tanke på den usikkerheten.

Ville også ha sjekket om borettslaget tar fast månedsbetaling for å ha lader (som kommer i tillegg til direkte strømbruk) om dere bestemmer dere for å kjøpe laderen. Det blir jo i så fall en utgift man bør  ta med i regnestykket. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Parkeringsplass følger ikke med, men er noe vi leier fra borettslaget utenom. Normalt er det venteliste på plassene, men vi har kommet inn på et heldig tidspunkt.

Det visste jeg ikke, jeg trodde det bare hadde med ledningen fra boksen å gjøre, som følger med bilen. Men godt poeng.

Hadde ikke vært bekymret for ledningen, det er type-2 plugg som er standard på alle elbiler i Europa nå. Er kun eldre Leafer og noen eldre franske biler som har noen annet. 

Anonymkode: 498c1...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alt det dyre er allerede gjort om det er kablet helt frem til parkeringsplassen, og nødvendig arbeid gjort i sikringsskapet. 

Men du må finne ut hva slags lader det er snakk om. 8000 kan være billig, og det kan være dyrt. Alt avhenger av installasjonen. 

Men skal selger betale etpar tusen til elektriker for å skru den ned om du ikke vil ha den? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp. Det blir en del av boligens verdi uansett.

Anonymkode: c099c...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/18/2023 at 8:08 PM, AnonymBruker said:

Vi har kjøpt hus i et borettslag og skal leie parkeringsplass. Vi har fått tilbud om å kjøpe eksisterende elbillader for 8000kr. Den er kjøpt ny for 21 000, men kan nå fås for 13 000. Usikker på merke.

Vi har ikke elbil per dags dato, men det er ikke utenkelig at vi skaffer oss dette om 2-5 år. Da vil vi uansett måtte ha ny bil. 

I utgangspunktet tenker jeg at det ikke er vits i å ha elbillader uten å ha elbil, og at vi like gjerne kan kjøpe en om den dagen kommer. Kanskje vil teknologien utvikle seg eller det blir enda billigere å kjøpe? Samtidig har jeg noe i meg som sier at det er kjekt å ha, og at dagen vi går over til elbil kan komme fortere enn vi tror. 

Innspill?

Om alt annet enn ladeboksen blir stående igjen så er jeg jammen ikke helt sikker. Kan kjøpe en ny fra Tesla som koster ca 5500 og som alle typer biler bør kunne bruke.  Klart, det er mulig at elektrikeren som må montere den skal ha mer enn 2500.  https://nye.naf.no/elbil/lading/test-av-ladeboks/tesla-wall-connector-gen-3-hjemmelader

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...