AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #61 Skrevet 21. juli 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke være en flygende ape. Hvis du vet at din livs erfaring med mennesker er relativt sunn så ikke kommenter eller bland deg inn i tråder, familier, som rådgiver, venn/venninne/kjæreste. Du var der for et åpningsinnlegg, kaffe, bursdager, ferier, du så ikke hva som skjedde når dørene var lukket. Anonymkode: 19b3c...357 👏👏👏 Anonymkode: bd154...3ab
MannenFraMars Skrevet 21. juli 2023 Forfatter #62 Skrevet 21. juli 2023 Bombasi skrev (På 20.7.2023 den 12.58): Han provoserte meg, og sminket seg i min frustrasjon. Det var en utrolig god formulering, takk!
MannenFraMars Skrevet 1. august 2023 Forfatter #63 Skrevet 1. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 19.7.2023 den 20.44): Helt enig i at kona di må backe deg. Kan du snakke med henne om det? Jeg hadde aldri latt mine foreldre oppføre seg sånn mot mannen min. Anonymkode: 7b793...83c Min kjære ser ikke dette som et problem, også/eller anser hun det som mitt problem. Hun synes jeg burde lukke ørene når de prøver å ta regien på huset vårt eller er ufin mot meg. Jeg har forklart at dette er et betydelig problem og noe som forplanter seg inn i vår relasjon også, men hun ønsker egentlig ikke å snakke om det og motsetter seg parterapi. Hun er nok en mildere type enn meg, men kan gå inn i en krangel med meg, barna eller andre når hun finner det for godt. Jeg har aldri hørt henne irettesette foreldrene, selv ikke når svigerfar sier ting som tenåringen vår blir veldig såret over. Jeg har derimot satt grenser ovenfor mine foreldre når jeg opplevde at de gikk for langt. Endret 1. august 2023 av MannenFraMars 5
MannenFraMars Skrevet 2. august 2023 Forfatter #64 Skrevet 2. august 2023 (endret) MannenFraMars skrev (På 19.7.2023 den 23.03): …to mennesker utenfor husholdet bestemme hvor tv-en skal stå, hvilken farge vi skal ha på huset, hvordan hund og barn skal oppdras, kort sagt gir de meg valget mellom å akseptere dem som formyndere eller å ha konstant konflikt. Det er to dårlige opsjoner for meg. Jeg tror at dette avsnittet oppsummerer situasjonen. Svigerforeldrene mine er motivert av konflikter. Det er sånn de stagger hverandres makt på hjemmebane, det er antagelig sånn de har vært ledere i arbeidslivet, det er hva som later til å gi dem vilje til å stå opp om morgenen og livslyst. Svigerfar fikk nylig juling. Jeg kjenner få andre gubber på over 70 som havner i en situasjon hvor noen slår dem. Svigermor «skryter» av venner, kolleger og familie som nekter å ha noe med henne å gjøre. Jeg er en helt annen type. Jeg vil bare ha det fint med ungene de årene de skal bo hjemme, hund, samboer, dille med hus og få til noe bra på jobb. Jeg kan kompromisse og om nødvendig krangle med sambo fordi vi har valgt hverandre og betaler sammen, men hennes familie er ikke styreledere av vårt hushold. Familien vi har stiftet er ikke et demokrati med svigers som to av fire likeverdige stemmer, og selv om svigers mener at maling av huset vårt skal være en kollektiv diskusjon hvor den som i følge dem selv har det beste argumentet skal velge husfarge, så er det helt uakseptabelt. Vi kan bestemme oss for å asfaltere plenen, bli veganere eller reise til Kambodsja uten at de har noen annen myndighet utover å gi råd. Endret 2. august 2023 av MannenFraMars 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #65 Skrevet 2. august 2023 3 minutter siden, MannenFraMars said: (...) men hennes familie er ikke styreledere av vårt hushold. Familien vi har stiftet er ikke et demokrati med svigers som to av fire likeverdige stemmer, og selv om svigers mener at maling av huset vårt skal være en kollektiv diskusjon hvor den som i følge dem selv har det beste argumentet skal velge husfarge, så er det helt uakseptabelt. Vi kan bestemme oss for å asfaltere plenen, bli veganere eller reise til Kambodsja uten at de har noen annen myndighet enn å gi råd. Jeg er enig med deg. Men du har et problem hvis din samboer uansett bruker sin stemme (en av to) på det foreldrene vil og imot dine ønsker. Det virker ikke helt til hun skjønner alvoret? Anonymkode: bd154...3ab 3
Hulderen Skrevet 2. august 2023 #66 Skrevet 2. august 2023 MannenFraMars skrev (2 timer siden): Jeg tror at dette avsnittet oppsummerer situasjonen. Svigerforeldrene mine er motivert av konflikter. Det er sånn de stagger hverandres makt på hjemmebane, det er antagelig sånn de har vært ledere i arbeidslivet, det er hva som later til å gi dem vilje til å stå opp om morgenen og livslyst. Svigerfar fikk nylig juling. Jeg kjenner få andre gubber på over 70 som havner i en situasjon hvor noen slår dem. Svigermor «skryter» av venner, kolleger og familie som nekter å ha noe med henne å gjøre. Jeg er en helt annen type. Jeg vil bare ha det fint med ungene de årene de skal bo hjemme, hund, samboer, dille med hus og få til noe bra på jobb. Jeg kan kompromisse og om nødvendig krangle med sambo fordi vi har valgt hverandre og betaler sammen, men hennes familie er ikke styreledere av vårt hushold. Familien vi har stiftet er ikke et demokrati med svigers som to av fire likeverdige stemmer, og selv om svigers mener at maling av huset vårt skal være en kollektiv diskusjon hvor den som i følge dem selv har det beste argumentet skal velge husfarge, så er det helt uakseptabelt. Vi kan bestemme oss for å asfaltere plenen, bli veganere eller reise til Kambodsja uten at de har noen annen myndighet utover å gi råd. Men hvorfor vet dine svigerforeldre at dere skal male huset? Det er jo idiotisk å fortelle dem! Her må jo du og din kone (uten å bli påvirket av sine foreldre) komme frem til hvilken farge dere skal ha. Så får bare svigers oppdage det når dere er i gang med malingen. Jeg tror aldri vi har fortalt hverken mine foreldre eller svigerforeldre om noen prosjekt før vi faktisk har satt i gang. Ikke fordi det har vært hemmelig, men fordi vi ikke har behov for innspill fra andre. 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #67 Skrevet 2. august 2023 On 7/19/2023 at 10:44 PM, AnonymBruker said: Har også fungert for meg. Emosjonelle barn responderer på autoritær tone. Evige tenåringer, men det varer ikke i lengden, da man selv ikke hverken vil eller kan oppføre seg som en evig streng foreldrer. Krenkelser brygges over og opp igjen kommer behovet for å hevde egen "selvfølelse" med nye stikk. Den kognitive dissonansen må løses og det skjer kun ved å krenke den som skapte følelsen i første omgang. Det kan bli farlig til slutt. Jeg tipper TS scorer meget lavt på ett personlighetstrekk, nevrotisisme. Han er og veldig trygg i seg selv, ganske ulik den mest vanlige KG-TS. Derfor føler han intet behov for å varme opp til svigermor som backet ned for autoritet, igjen. Det er jo et personlighetstrekk hun har, underdanighet, ikke en "varm side". Det tror jeg TS ubevisst har plukket opp og føler ikke at det er noe som er belønningsverdig. Han kan fremstå som arrogant for han er ikke her for emosjonell støtte, han har en psykolog-nøtt av et sviger-problem han vil snakke om, ikke følelsene sine. Anonymkode: 19b3c...357 👏 Så spot on! Særlig det fremhevede. TS - du har gjort alt rett her, og virker, som den siterte påpeker, svært sunn. Du må bare få din kone med på å begrense kontakt til absolutt minimum, og å støtte deg i at det er dere som bestemmer i eget hus. Punktum og ferdig snakka. Svigers her høres ut som et mareritt, og jeg får vondt av deg som sliter med dem, og ikke minst den stakkars kona di som er oppvokst med vold. Anonymkode: 84b7a...84b 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #68 Skrevet 2. august 2023 3 hours ago, MannenFraMars said: Jeg tror at dette avsnittet oppsummerer situasjonen. Svigerforeldrene mine er motivert av konflikter. Det er sånn de stagger hverandres makt på hjemmebane, det er antagelig sånn de har vært ledere i arbeidslivet, det er hva som later til å gi dem vilje til å stå opp om morgenen og livslyst. Svigerfar fikk nylig juling. Jeg kjenner få andre gubber på over 70 som havner i en situasjon hvor noen slår dem. Svigermor «skryter» av venner, kolleger og familie som nekter å ha noe med henne å gjøre. Jeg er en helt annen type. Jeg vil bare ha det fint med ungene de årene de skal bo hjemme, hund, samboer, dille med hus og få til noe bra på jobb. Jeg kan kompromisse og om nødvendig krangle med sambo fordi vi har valgt hverandre og betaler sammen, men hennes familie er ikke styreledere av vårt hushold. Familien vi har stiftet er ikke et demokrati med svigers som to av fire likeverdige stemmer, og selv om svigers mener at maling av huset vårt skal være en kollektiv diskusjon hvor den som i følge dem selv har det beste argumentet skal velge husfarge, så er det helt uakseptabelt. Vi kan bestemme oss for å asfaltere plenen, bli veganere eller reise til Kambodsja uten at de har noen annen myndighet utover å gi råd. .... formulerer deg godt gjør du også! Har en far jeg ikke har snakket med på 12 år. Han er i 70-åra og er stadig i konflikter som han skryter av (vet dette via søsken), har vært i endeløse konflikter både fysisk og psykisk i alle år, bedrev vold mot min mor, og har diagnosen antisosial personlighetsforstyrrelse (han løy om dette til meg og moren min i mange år). I enkelte tilfeller finnes det bare ikke håp. Anonymkode: 84b7a...84b 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #69 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er enig med deg. Men du har et problem hvis din samboer uansett bruker sin stemme (en av to) på det foreldrene vil og imot dine ønsker. Jeg kan ikke nekte min samboer å søke råd annet sted. Hun må få lov til å konsultere dem før hun gir sin «stemme». Når svigers er helt åpne på at de prøver å forbigå meg for om mulig å få dominere fargen på huset vårt eller hvor tven skal stå («da tar vi det bare med datteren vår, det er jo uansett hun som bestemmer») så er det naturlig at min relasjon med dem opphører. Anonymkode: 1e730...00c 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #70 Skrevet 2. august 2023 Hulderen skrev (2 timer siden): Men hvorfor vet dine svigerforeldre at dere skal male huset? Det er jo idiotisk å fortelle dem! Her må jo du og din kone (uten å bli påvirket av sine foreldre) komme frem til hvilken farge dere skal ha. Så får bare svigers oppdage det når dere er i gang med malingen. Jeg tror aldri vi har fortalt hverken mine foreldre eller svigerforeldre om noen prosjekt før vi faktisk har satt i gang. Ikke fordi det har vært hemmelig, men fordi vi ikke har behov for innspill fra andre. Om de er som min svigermor, spør og graver de gjerne om hva som er neste prosjekt, om paret har bestemt seg for hvordan/hvilken/hva etc. Fremstilt som bare småprat og omsorgsfull nysgjerrighet om datterens gjøren og laden, selvsagt. Her er svigermor dessuten ekspert i å "følge opp", det vil si pirke borti/kommentere negativt på et eller annet prosjekt som ikke har blitt gjort noe med på lenge, og gi oss skyldfølelse for at vi ikke har kommet lenger. Og hvis kona her er vant til å oppdatere foreldrene slik min mann er vant til å oppdatere sin mor, får de jo også en del info uoppfordret. Og jo, jeg er enig med deg, vi(ikke bare ts og kona, men jeg og min mann også) må slutte å fortelle dem om ting vi ikke vil ha innblanding i. Anonymkode: 1d026...a42 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #71 Skrevet 2. august 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kan ikke nekte min samboer å søke råd annet sted. Hun må få lov til å konsultere dem før hun gir sin «stemme». Når svigers er helt åpne på at de prøver å forbigå meg for om mulig å få dominere fargen på huset vårt eller hvor tven skal stå («da tar vi det bare med datteren vår, det er jo uansett hun som bestemmer») så er det naturlig at min relasjon med dem opphører. Anonymkode: 1e730...00c Er du TS? Anonymkode: bd154...3ab
MannenFraMars Skrevet 2. august 2023 Forfatter #72 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Er du TS? Anonymkode: bd154...3ab Ja, beklager
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #73 Skrevet 2. august 2023 Enten så: 1: Jatter du med for å unngå konflikt. 2: Krever du at samboeren din tar kampen med foreldrene sine og setter grenser. 3: Begrenser du kontakten til et absolutt minimum. Anonymkode: ad401...21d 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #74 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan ikke nekte min samboer å søke råd annet sted. Hun må få lov til å konsultere dem før hun gir sin «stemme». Når svigers er helt åpne på at de prøver å forbigå meg for om mulig å få dominere fargen på huset vårt eller hvor tven skal stå («da tar vi det bare med datteren vår, det er jo uansett hun som bestemmer») så er det naturlig at min relasjon med dem opphører. Anonymkode: 1e730...00c Jeg har aldri i mitt liv trengt å søke råd fra egne foreldre angående malingsfarge… det høres ut som at hun er litt avhengig av deres bekreftelse, og at noen har glemt å klippe navlestrengen? Anonymkode: a96a5...ee2 2
MannenFraMars Skrevet 2. august 2023 Forfatter #75 Skrevet 2. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har aldri i mitt liv trengt å søke råd fra egne foreldre angående malingsfarge… det høres ut som at hun er litt avhengig av deres bekreftelse, og at noen har glemt å klippe navlestrengen? Anonymkode: a96a5...ee2 Jeg kan åpent diskutere det meste med de fleste. Jeg kan godt diskutere middagsoppskrifter med deg eller tanten min eller en forelder på skolen. Hvis jeg opplever at du går over fra å _foreslå_ til å _beordre_, dvs ikke akseptere at jeg lager noe annet enn du skulle ønske så lukker jeg døren for diskusjon og svarer «takk for rådet». Hvis du forstår at du har tapt kampen om min overbevisning og går inn på kjøkkenet mitt og tar kjøttdeig ut av fryseren for å fysisk prøve å «kuppe» en middag du ikke skal være med på selv så blir jeg sint og ber deg muligens om å dra et varmt sted. Det er vel situasjonen her at styringskåtheten går ut over alle normer for folkeskikk, og når jeg svarer «høflig avvisende» på framstøt for å få meg til å gjøre som de vil (som min sambo har anbefalt meg) for å så tar de det et skritt videre og gjør aktive fysiske framstøt for å se om de enten kan få herske i hjemmet eller i det minste få en artig krangel ut av det. Som når de passet pjokken for flere år siden og jeg sa at svigermor ikke fikk lov til å klippe det fine håret hans. Gutten kom hjem med nyklipt hår og jeg var irritert men holdt munn siden de tross alt hadde vært barnevakt. Da uttrykte svigermor «dette var jo ikke noe problem, han ble jo ikke sint?». Det var i alle fall forbauselse, for hun visste at jeg ville at han skulle beholde krøllene. Men min tolkning er at det også var en slags skuffethet over at det ikke ble konflikt, eller over at jeg ikke stod opp for meg selv. Endret 2. august 2023 av MannenFraMars 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #76 Skrevet 2. august 2023 Hunder skal IKKE ha sukker og de skal heller ikke ha middagsrester. De er hunder, ikke vandrende søppelbøtter. Anonymkode: 19197...d13
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #78 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 7.51): Folk som trakkaserer meg i mitt eget hjem må forlate huset. Word ! Konfliktskye mennesker får aldri respekt fra sånne idioter. Du må gi KLAR OG TYDELIG beskjed ! Anonymkode: 9c8f5...af9 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #79 Skrevet 2. august 2023 MannenFraMars skrev (2 timer siden): Som når de passet pjokken for flere år siden og jeg sa at svigermor ikke fikk lov til å klippe det fine håret hans. Gutten kom hjem med nyklipt hår og jeg var irritert men holdt munn siden de tross alt hadde vært barnevakt. Da uttrykte svigermor «dette var jo ikke noe problem, han ble jo ikke sint?». Det var i alle fall forbauselse, for hun visste at jeg ville at han skulle beholde krøllene. Men min tolkning er at det også var en slags skuffethet over at det ikke ble konflikt, eller over at jeg ikke stod opp for meg selv. Ååå fy som jeg hadde kokt innvendig, hadde jeg vært i din situasjon! MannenFraMars skrev (2 timer siden): når jeg svarer «høflig avvisende» på framstøt for å få meg til å gjøre som de vil (som min sambo har anbefalt meg) Jeg skjønte ikke helt: Din samboer anbefaler deg å svare høflig avvisende til dine svigerforeldre? Forstod jeg det riktig? Anonymkode: 1d026...a42
MannenFraMars Skrevet 2. august 2023 Forfatter #80 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønte ikke helt: Din samboer anbefaler deg å svare høflig avvisende til dine svigerforeldre? Forstod jeg det riktig? «Når de er vanskelige så bare lukk ørene» 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå