tvertimot Skrevet 19. juli 2023 #61 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Om man trenger fordelene? Det er i alle fall dyrt å ikke ha de. - jeg sparte 1 600 på Diesel i fjor (Saga + Ikano) - jeg hadde to gratis tur-retur flyturer med Norwegian i fjor. (Norwegian) - jeg sparte 10 000 +. på dagligvarer i fjor (Ikano og Trumf). Når jeg kombinerer dette med Æ, fisketirsdag, og trippel trumf, har jeg ca 20% besparelse på alt vi kjøper av dagligvarer - hver gang jeg trenger noe på Lampehuset, Skeidar, Lille Lam, Sportsklær...... venter jeg til supertilbud, og får 25%-30% av (Saga) - jeg bodde to helger gratis på hotell i Norge. - jeg har gratis loungetilgang på flyplass Personlig synes jeg ikke det er noe stress i det hele tatt. Alt unntatt to ligger uansett på mobile-pay, så er ikke verre enn at jeg husker at "nå er jeg på jobbreise", eller "jeg har 2% på bensin på shell", eller "dagligvarer skal på det kortet" Anonymkode: 4179b...3a6 Du sparte ikke en dritt! Du betalte kjedene mer for varene enn det du må, så de kan ha et medlemskap-system (som koster dem mye), utelukkende så de kan ha kontroll på deg. De er de ukritiske forbrukerne, altså du og andre som deg, som finansiere den galskapen slike fordelssystemer er. Klart det er forbrukerne som taper på dette. Å si at du sparer blir rett og slett for dumt, du har jo ikke spart noe som helst. La meg vise det med et eksempel. Det du hevder blir like dumt, som dersom noen skal kjøpe et brukt TV av meg, jeg forteller dem at jeg vil ha 2000 kroner for det, selger det derimot til dem for 1800 kroner. Vil du da hevde at de har spart 200 kroner når jeg gir dem 200 kroner i retur når de betaler med to tusenlapper? Det er det du hevder, at du sparer penger. Slutte å se det så naivt. Dine medlemskaper bidrar til å opprettholde et system som utelukkende bare gagner kjedene, du er taperen i dette og det er du som finansierer kostnadene av det også - og så presterer du å si noe så dumt som at du sparer... Nei, du spaere ikke en dritt, du finansierer noe du burde slutte å finansiere ved å være en del av. Den dagen det tar slutt, da har du spart da, for melder alle seg ut så forsvinner den enorme kostnaden medlemskapssystemet er for kjedene. Ergo, varer kan bli billigere solgt. Husk at det du hevder du sparer, er penger du i realiteten også har lånt ut til kjedene ved å betale overpris når du handler, du får altså igjen en liten del av de du selv har betalt inn. Du er taperen i dette!!
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #62 Skrevet 19. juli 2023 tvertimot skrev (19 minutter siden): Du sparte ikke en dritt! Du betalte kjedene mer for varene enn det du må, så de kan ha et medlemskap-system (som koster dem mye), utelukkende så de kan ha kontroll på deg. De er de ukritiske forbrukerne, altså du og andre som deg, som finansiere den galskapen slike fordelssystemer er. Klart det er forbrukerne som taper på dette. Å si at du sparer blir rett og slett for dumt, du har jo ikke spart noe som helst. La meg vise det med et eksempel. Det du hevder blir like dumt, som dersom noen skal kjøpe et brukt TV av meg, jeg forteller dem at jeg vil ha 2000 kroner for det, selger det derimot til dem for 1800 kroner. Vil du da hevde at de har spart 200 kroner når jeg gir dem 200 kroner i retur når de betaler med to tusenlapper? Det er det du hevder, at du sparer penger. Slutte å se det så naivt. Dine medlemskaper bidrar til å opprettholde et system som utelukkende bare gagner kjedene, du er taperen i dette og det er du som finansierer kostnadene av det også - og så presterer du å si noe så dumt som at du sparer... Nei, du spaere ikke en dritt, du finansierer noe du burde slutte å finansiere ved å være en del av. Den dagen det tar slutt, da har du spart da, for melder alle seg ut så forsvinner den enorme kostnaden medlemskapssystemet er for kjedene. Ergo, varer kan bli billigere solgt. Husk at det du hevder du sparer, er penger du i realiteten også har lånt ut til kjedene ved å betale overpris når du handler, du får altså igjen en liten del av de du selv har betalt inn. Du er taperen i dette!! Handler du på de samme kjedene som meg? Uten kredittkort? Da er det du som betaler for mine rabatter. Tusen takk Anonymkode: 4179b...3a6 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #63 Skrevet 19. juli 2023 tvertimot skrev (22 minutter siden): Du sparte ikke en dritt! Du betalte kjedene mer for varene enn det du må, så de kan ha et medlemskap-system (som koster dem mye), utelukkende så de kan ha kontroll på deg. De er de ukritiske forbrukerne, altså du og andre som deg, som finansiere den galskapen slike fordelssystemer er. Klart det er forbrukerne som taper på dette. Å si at du sparer blir rett og slett for dumt, du har jo ikke spart noe som helst. La meg vise det med et eksempel. Det du hevder blir like dumt, som dersom noen skal kjøpe et brukt TV av meg, jeg forteller dem at jeg vil ha 2000 kroner for det, selger det derimot til dem for 1800 kroner. Vil du da hevde at de har spart 200 kroner når jeg gir dem 200 kroner i retur når de betaler med to tusenlapper? Det er det du hevder, at du sparer penger. Slutte å se det så naivt. Dine medlemskaper bidrar til å opprettholde et system som utelukkende bare gagner kjedene, du er taperen i dette og det er du som finansierer kostnadene av det også - og så presterer du å si noe så dumt som at du sparer... Nei, du spaere ikke en dritt, du finansierer noe du burde slutte å finansiere ved å være en del av. Den dagen det tar slutt, da har du spart da, for melder alle seg ut så forsvinner den enorme kostnaden medlemskapssystemet er for kjedene. Ergo, varer kan bli billigere solgt. Husk at det du hevder du sparer, er penger du i realiteten også har lånt ut til kjedene ved å betale overpris når du handler, du får altså igjen en liten del av de du selv har betalt inn. Du er taperen i dette!! Misforstår du litt her og mener medlemsskap og/eller kredittkort hos f.eks Trumf eller Coop, eller velger du å sammenblande slike medlemskap med kredittkort generelt? For det er to forskjellige ting. Jeg bruker f.eks også Ikano Visa til alt av matvareinnkjøp og får da 2% rabatt helt uavhengig va hvilken kjede jeg handler hos. Det er ikke bundet opp til noen bestemte butikker eller kjeder. Jeg bruker også et kredittkort til drivstoff som gir 4% rabatt på absolutt alle stasjoner, altså ikke bundet opp til en spesiell kjede. Jeg bruker et kredittkort som gir 1% rabatt på absolutt alle butikker, uansett kategori og 2% på alle nettkjøp, uansett kategori eller kjede. Ingen medlemskap overhodet. Alle kortene er gratis. Jeg betaler til forfall og sparer en del kroner, ja. Jeg betaler ikke mer pga medlemskap, jeg betaler det samme som deg, men får en ekstra rabatt. At kredittkortselskapene lever på folk som ikke kan/vil betale er vel halve sannheten, men ja, det gjør de. I tillegg lever de av utlån og diverse andre banktjenester, inkludert sparing. Er du like sinna på folk som har huslån i f.eks DnB eller andre banker? Anonymkode: ed0aa...1c7 3
tvertimot Skrevet 19. juli 2023 #64 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Misforstår du litt her og mener medlemsskap og/eller kredittkort hos f.eks Trumf eller Coop, eller velger du å sammenblande slike medlemskap med kredittkort generelt? For det er to forskjellige ting. Jeg bruker f.eks også Ikano Visa til alt av matvareinnkjøp og får da 2% rabatt helt uavhengig va hvilken kjede jeg handler hos. Det er ikke bundet opp til noen bestemte butikker eller kjeder. Jeg bruker også et kredittkort til drivstoff som gir 4% rabatt på absolutt alle stasjoner, altså ikke bundet opp til en spesiell kjede. Jeg bruker et kredittkort som gir 1% rabatt på absolutt alle butikker, uansett kategori og 2% på alle nettkjøp, uansett kategori eller kjede. Ingen medlemskap overhodet. Alle kortene er gratis. Jeg betaler til forfall og sparer en del kroner, ja. Jeg betaler ikke mer pga medlemskap, jeg betaler det samme som deg, men får en ekstra rabatt. At kredittkortselskapene lever på folk som ikke kan/vil betale er vel halve sannheten, men ja, det gjør de. I tillegg lever de av utlån og diverse andre banktjenester, inkludert sparing. Er du like sinna på folk som har huslån i f.eks DnB eller andre banker? Anonymkode: ed0aa...1c7 Blir samme greia, man får penger tilbake for et medlemskap, finansinstitusjoner om jeg skal kalle det noe slik, har også avtaler med oljeselskapene og også butikk-kjeder etc. Forbrukerne er de som må finansiere det hele hvor enn man snur og vender på det, at et kredittkort gir deg rabatt betyr bare at du har betalt mer enn du strengt tatt hadde trengt, så får du litt tilbake fordi det ikke hadde trengt å være så dyrt i første omgang. Jeg er en som og har alltid gitt litt blaffen i disse rabattene, jeg er jo prinsippielt motstander av disse fordyrende systemene som ikke gagner forbrukerne (som utelukkende bare blir overvåket og kontrollert). Verden ville vært et bedre sted foruten alt det fordyrende det representerer og all organiseringen det krever. Jeg vil ha et system hvor vi betaler for våre varer og ikke noe mer komplisert enn det, varer kunne vært vesentlig billigere organisert slik jeg ønsker det.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #65 Skrevet 19. juli 2023 Har ett fra hver bank, 3 totalt. Anonymkode: c725d...d9e
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #66 Skrevet 19. juli 2023 tvertimot skrev (7 minutter siden): Blir samme greia, man får penger tilbake for et medlemskap, finansinstitusjoner om jeg skal kalle det noe slik, har også avtaler med oljeselskapene og også butikk-kjeder etc. Forbrukerne er de som må finansiere det hele hvor enn man snur og vender på det, at et kredittkort gir deg rabatt betyr bare at du har betalt mer enn du strengt tatt hadde trengt, så får du litt tilbake fordi det ikke hadde trengt å være så dyrt i første omgang. Jeg er en som og har alltid gitt litt blaffen i disse rabattene, jeg er jo prinsippielt motstander av disse fordyrende systemene som ikke gagner forbrukerne (som utelukkende bare blir overvåket og kontrollert). Verden ville vært et bedre sted foruten alt det fordyrende det representerer og all organiseringen det krever. Jeg vil ha et system hvor vi betaler for våre varer og ikke noe mer komplisert enn det, varer kunne vært vesentlig billigere organisert slik jeg ønsker det. Hva gjør du da med huslån? Anonymkode: ed0aa...1c7
tvertimot Skrevet 19. juli 2023 #67 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Handler du på de samme kjedene som meg? Uten kredittkort? Da er det du som betaler for mine rabatter. Tusen takk Anonymkode: 4179b...3a6 Absolutt ikke, nær sagt de aller fleste har medlemskap både her og der, har også kredittkort de fleste. Så dette finansierer du og samtlige andre uansett. Og nei, jeg har ikke kredittkort og er ei heller ikke medlem hverken her eller der. Har bankkort (ett, flere skal det aldri bli) men bruker det minst mulig, jeg tar heller ut penger og bruker kontanter (mitt forbruk er min privatsak og ikke noe kjedene eller banker skal få grafse i), legger minst mulig spor etter meg ved bruk av kontanter i stedet for kort. Som sagt, dette er prinsipp og hvis noen betalte meg 1000 kroner mnd. (12000 kroner i året) for å endre disse, jeg hadde takket nei selv om jeg kunne fått diverse rabatter på toppen av det igjen. Mitt privatliv det er privat og skal i minst mulig grad være i et system jeg ikke liker. Huslån og billån må derimot mennesker ta, så noen kompromisser må man gjøre. Men for meg er det et poeng å begrense kortbruken til et minimum.
tvertimot Skrevet 19. juli 2023 #68 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva gjør du da med huslån? Anonymkode: ed0aa...1c7 Noen ting kommer man ikke unna, men det begrenser seg til huslån og billån (aldri måtte ta opp lån til bil forøvrig, jeg har alltid spart meg opp til å kjøpe biler uten å måtte ta opp lån). Har ganske ny bil, men har jo alt startet å planlegge kjøp av min neste bil, om ca 10 år eller lengre. Også den skal kjøpes uten at jeg skal trenge å låne penger til den. Hadde det vært opp til meg, da hadde jeg ønsket gamle dager tilbake, altså at lønnen ble utbetalt i lønnspose (altså i kontanter) heller enn at de raste inn på en konto hvor en bank skal følge med på mangt og mye. Nå er jeg ikke så gammel at jeg har opplevd å få utbetalt lønn slik, men jeg ville synes at det var befriende at ikke en bank skal få følge med på hva man gjør med pengene man har (det kan de nå, derfor liker jeg å bruke kontanter heller enn kort). Imot bompengesystemet og at myndighetene skal kunne vite hvor man kjører (hvor man beveger seg) også jeg, og ville heller betalt for veibygging på annet vis enn at alt det skal registrere. Heller ikke der har man noen valg dessverre.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #69 Skrevet 19. juli 2023 flusa skrev (12 timer siden): Har ett visakort, har ikke behov for fler! Et for mye..bruk cash Anonymkode: 8f389...370
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #70 Skrevet 19. juli 2023 1 hour ago, tvertimot said: Gratis kroner? Når ble de gratis? Nå må du ikke være naiv. Hvem tror du betaler for medlemskap-galskapen som naturlig nok koster kjedene veldig mye penger å administrere og ha? Jo, du!! De gir ikke deg noe som helst, det er du som betaler alt dette koster som forbruker. Altså, du betaler veldig mye mer enn de du må, for at de skal ha full kontroll med deg som forbruker. Hadde samtlige meldt seg ut av og ikke ville bidratt til den galskapen, da kunne alt av varer blitt satt ned ganske mye faktisk. Siden medlemskap-systeet er så dyrt for kjedene å ha. Men nå melder ikke samtlige seg ut, og så lenge rabattene finnes er det bedre å få dem enn å ikke få dem. Anonymkode: bf331...a05 3
tvertimot Skrevet 19. juli 2023 #71 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men nå melder ikke samtlige seg ut, og så lenge rabattene finnes er det bedre å få dem enn å ikke få dem. Anonymkode: bf331...a05 Ikke viktig for min del, som sagt avstår jeg fra det og lever greiere med det enn om jeg skulle kastet meg på kjøret.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #72 Skrevet 19. juli 2023 47 minutter siden, tvertimot said: Ikke viktig for min del, som sagt avstår jeg fra det og lever greiere med det enn om jeg skulle kastet meg på kjøret. Og jeg lever greit "på kjøret", så bra at vi er fornøyd begge to Anonymkode: bf331...a05
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #73 Skrevet 19. juli 2023 tvertimot skrev (1 time siden): Absolutt ikke, nær sagt de aller fleste har medlemskap både her og der, har også kredittkort de fleste. Så dette finansierer du og samtlige andre uansett. Og nei, jeg har ikke kredittkort og er ei heller ikke medlem hverken her eller der. Har bankkort (ett, flere skal det aldri bli) men bruker det minst mulig, jeg tar heller ut penger og bruker kontanter (mitt forbruk er min privatsak og ikke noe kjedene eller banker skal få grafse i), legger minst mulig spor etter meg ved bruk av kontanter i stedet for kort. Som sagt, dette er prinsipp og hvis noen betalte meg 1000 kroner mnd. (12000 kroner i året) for å endre disse, jeg hadde takket nei selv om jeg kunne fått diverse rabatter på toppen av det igjen. Mitt privatliv det er privat og skal i minst mulig grad være i et system jeg ikke liker. Huslån og billån må derimot mennesker ta, så noen kompromisser må man gjøre. Men for meg er det et poeng å begrense kortbruken til et minimum. 1) Om du betaler kontant får butikken mer penger for varen og slipper å betale avgift til VISA/MasterCard - og slipper også å betale deg bonus. Så takk til deg som virkelig finansierer den bonusen vi som er medlemmer og betaler med kredittkort som gir cash-back 🫶. 2) Hva er det du skal oppnå med ditt personlige prinsipp? Hva du personlig skal oppnå med å betale for mye for alle varer du kjøper vet jeg ikke, men du endrer ikke et system ved å være den eneste som av personlig mening betaler kontant. Det er jo bare du selv som taper på dette, eller som i det hele tatt bryr seg om at du betaler kontant. 3) Dette er hva jeg sparer i snitt. Uten å løfte en finger - Man skal ha veldig mye penger for å takke nei til 160 000kr over 15 år. (Jeg hadde iallefall aldri funnet på å takke nei til dette) Anonymkode: ce6af...f95 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå