Gå til innhold

Hvor mange visa kort har du?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ett Debet (kombinert med Visa), 1 AmEX, ca 5 Visa kredittkort, og ca 8 MasterCard kredittkort

Anonymkode: ce6af...f95

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et debetkort og et kredittkort fra hovedbanken min, samt to kredittkort fra andre banker pga. rabatter og god opptjening av bonuser.

Anonymkode: c7e77...3dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2023 den 16.03):

Har to. Ett til min vanlige brukskonto og ett til vår felles matkonto. 

Anonymkode: 4c808...544

Samme her. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen. Banken min har bare Mastercard. Eller lurer du egentlig på hvor mange debetkort jeg har?  Da er svaret to debetkort av typen Mastercard. En til meg selv og en til felleskonto

Anonymkode: ea47a...543

AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (8 timer siden):

Har bare et bankkort jeg, alltid hatt det og har aldri hatt kredittkort.

Men siden vi reiser mer nå og det er en ok reiseforsikring når man tar slike småturer som vi gjør så har jeg vurdert å få et kredittkort men har ikke kommet så langt ennå.

Reiseforsikringen på kortene er temmelig dårlig, med mange forbehold. Så du må ha en skikkelig reiseforsikring når du reiser. 

Likevel bør du ha kredittkort. Du er da mye bedre sikret i tilfeller med svindel. 

Anonymkode: 4179b...3a6

AnonymBruker
Skrevet
tvertimot skrev (7 timer siden):

Registrerer meg at noen her kompliserer det hele for seg selv, en ting er å ha mer enn ett kort, men når individer i tillegg skal ha kort i to forskjellige banker... "Pew!!"

Selv ville jeg aldri funnet på å komplisere det så til de grader, personlig etterstreber jeg å gjøre det enklest mulig for meg selv. Å ha alt for mange kort og attpåtil i to banker, det hadde jeg anstrengt meg for å komme ut av dersom jeg var i en slik situasjon.

Vet det kan ha sine fordeler å ha diverse kort, men trenger man disse fordelene? Nei, vil jeg hevde (og det er en diskusjon jeg har tatt med venner mer enn en gang).

Om man trenger fordelene? Det er i alle fall dyrt å ikke ha de. 

- jeg sparte 1 600 på Diesel i fjor (Saga + Ikano)

- jeg hadde to gratis tur-retur flyturer med Norwegian i fjor.  (Norwegian) 

- jeg sparte 10 000 +. på dagligvarer i fjor (Ikano og Trumf). Når jeg kombinerer dette med Æ, fisketirsdag, og trippel trumf, har jeg ca 20% besparelse på alt vi kjøper av dagligvarer

- hver gang jeg trenger noe på Lampehuset, Skeidar, Lille Lam, Sportsklær...... venter jeg til supertilbud, og får 25%-30% av (Saga) 

- jeg bodde to helger gratis på hotell i Norge. 

- jeg har gratis loungetilgang på flyplass

Personlig synes jeg ikke det er noe stress i det hele tatt. Alt unntatt to ligger uansett på mobile-pay, så er ikke verre enn at jeg husker at "nå er jeg på jobbreise", eller "jeg har 2% på bensin på shell", eller "dagligvarer skal på det kortet" 

Anonymkode: 4179b...3a6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

To: et til min konto og et til felleskonto som jeg deler med samboer. 

Også har jeg et MasterCard liggende hjemme, i tilfelle jeg mister lommeboka og som brukes til noen kjøp på nett osv. 

Anonymkode: 74261...c33

AnonymBruker
Skrevet
On 7/17/2023 at 3:35 PM, AnonymBruker said:

Hvor mange visa kort har du i banken din? Ett eller to? Og hvorfor? Dere som ikke har masterkort.

Anonymkode: 8ebdb...2a0

Jeg har tre visakort, et med kreditt og to debit-kort. Det med kreditt gir meg ekstra Trumf-poeng, det ene debitkortet er til vanlig bruk, og det andre er dedikert til bruk på nettet (vurderer dog å bytte til et virtuelt visakort via tjenester som har det).

Anonymkode: 9c4ba...49f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2023 den 15.35):

Hvor mange visa kort har du i banken din? Ett eller to? Og hvorfor? Dere som ikke har masterkort.

Anonymkode: 8ebdb...2a0

Ett, men bruker det aldri. 

AnonymBruker
Skrevet
tvertimot skrev (8 timer siden):

Registrerer meg at noen her kompliserer det hele for seg selv, en ting er å ha mer enn ett kort, men når individer i tillegg skal ha kort i to forskjellige banker... "Pew!!"

Selv ville jeg aldri funnet på å komplisere det så til de grader, personlig etterstreber jeg å gjøre det enklest mulig for meg selv. Å ha alt for mange kort og attpåtil i to banker, det hadde jeg anstrengt meg for å komme ut av dersom jeg var i en slik situasjon.

Vet det kan ha sine fordeler å ha diverse kort, men trenger man disse fordelene? Nei, vil jeg hevde (og det er en diskusjon jeg har tatt med venner mer enn en gang).

Jeg "trenger" jo ikke de fordelene som de ulike kredittkortene gir meg, jeg overlever jo fint uten, men hvorfor skal jeg si nei takk til tusenvis av gratis kroner i året fordi du synes det høres komplisert ut? Det er jo ikke komplisert i det hele tatt. Hva ser du egentlig for deg skal være komplisert med det?

Anonymkode: cf71e...c0d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, tvertimot said:

Det fins da ikke komplisert å ha kort i flere banker, betaler jo uansett regningen fra en og samme bank. Ett tastetrykk når regningen kommer, sjekke at summen stemmer, betal, ferdig. Og dette skulle man heller "anstrengt seg for å komme ut av"? Om jeg "trenger" fordelene? Nei, hadde jo eksempelvis klart meg uten 2% på dagligvarer. Men hvorfor betale 100 kroner for en vare når man kan betale 98? Og om jeg hadde klart meg uten gratis bonusreiser hos Norwegian? Ja, men hvorfor betale for den reisen når man ikke må? Kun for å slippe et par ekstra klikk i nettbanken? 

Du hadde forøvrig neppe likt å høre hvor mange ulike banker jeg har sparekonto i 😅

Anonymkode: bf331...a05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

to.

Brukskonto og kredittkort. 

Anonymkode: 78ea0...0e9

Skrevet

Har ett visakort, har ikke behov for fler!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/17/2023 at 3:37 PM, AnonymBruker said:

Ett. Hvorfor skal man ha to?

Anonymkode: 13207...2fa

Min tynne unnskyldning for å ha to er at det ene (vanlig debetkort) er knyttet til den daglige lønnskontoen, det har et årsgebyr på rundt 250 kr tror jeg. Det andre (kredittkort) er gratis å ha og det gir rabatter på særlig bensin, men også andre ting, men dette var tilbudt av en annen bank som jeg ikke vil ha som dagligbank. Så derfor to.

Anonymkode: 29037...423

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 1 kort og det er til brukskontoen. Aldri hatt kredittkort og ser ikke behovet for det. 

K28

Anonymkode: 4146f...dd0

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Min tynne unnskyldning for å ha to er at det ene (vanlig debetkort) er knyttet til den daglige lønnskontoen, det har et årsgebyr på rundt 250 kr tror jeg. Det andre (kredittkort) er gratis å ha og det gir rabatter på særlig bensin, men også andre ting, men dette var tilbudt av en annen bank som jeg ikke vil ha som dagligbank. Så derfor to.

Men så klart er ikke kredittkort og rabattene gratis. Det bare ser sånn ut.

Rabattene de gir tjener de glatt inn igjen på skyhøye renter fra folk som ikke betaler ned kredittkortgjelden i tide. Kredittkort er en slags omvendt Robin Hood, tar fra de fattige/udisiplinerte og gir til de rike/disiplinerte som betaler i tide fordi de har råd til det.

Så har også psykologer forsket på folks pengebruk og sammenlignet to grupper. Den ene gruppen skulle kun bruke kontanter i noen måneder, så langt som mulig. Den andre gruppen skulle bruke bare kort. Resultatet var at kortbrukerne brukte 12% mer enn kontantbrukerne. De forklarte dette med en slags "psykisk mini-smerte" når man fysisk må gi fra seg noe konkret versus tall på en digital usynlig konto som man kanskje oftest ikke husker en gang.

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Men så klart er ikke kredittkort og rabattene gratis. Det bare ser sånn ut.

Rabattene de gir tjener de glatt inn igjen på skyhøye renter fra folk som ikke betaler ned kredittkortgjelden i tide. Kredittkort er en slags omvendt Robin Hood, tar fra de fattige/udisiplinerte og gir til de rike/disiplinerte som betaler i tide fordi de har råd til det.

Så har også psykologer forsket på folks pengebruk og sammenlignet to grupper. Den ene gruppen skulle kun bruke kontanter i noen måneder, så langt som mulig. Den andre gruppen skulle bruke bare kort. Resultatet var at kortbrukerne brukte 12% mer enn kontantbrukerne. De forklarte dette med en slags "psykisk mini-smerte" når man fysisk må gi fra seg noe konkret versus tall på en digital usynlig konto som man kanskje oftest ikke husker en gang.

Det er gratis for de som betaler i tide. At rabatter kan pushe folk til å kjøpe mer stemmer nok ofte, men vi er jo ikke alle slike som har null oversikt over hva vi bruker på kortet. Jeg fører inn i Excel alt jeg handler, og følger mitt budsjett. Synes det "forsvant" mer penger i gamle dager da jeg brukte kontanter, nå kan jeg sjekke utskriften for å se hvor pengene går. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det fins da ikke komplisert å ha kort i flere banker, betaler jo uansett regningen fra en og samme bank. Ett tastetrykk når regningen kommer, sjekke at summen stemmer, betal, ferdig. Og dette skulle man heller "anstrengt seg for å komme ut av"? Om jeg "trenger" fordelene? Nei, hadde jo eksempelvis klart meg uten 2% på dagligvarer. Men hvorfor betale 100 kroner for en vare når man kan betale 98? Og om jeg hadde klart meg uten gratis bonusreiser hos Norwegian? Ja, men hvorfor betale for den reisen når man ikke må? Kun for å slippe et par ekstra klikk i nettbanken? 

Du hadde forøvrig neppe likt å høre hvor mange ulike banker jeg har sparekonto i 😅

Jeg har i alle år latt det være, altså droppet ALT av fordeler/besparelser når jeg handler, både dagligvarer og drivstoff. Klart jeg ikke vil ta del i og bidra til at den galskapen opprettholdes.

Dessverre er andre mindre smart enn meg, de hiver seg på det ene toskeskapet etter det andre, og skjønner ikke selv at de er dem som får regningen for hva galskapen koster. Altså, de tror misoppfattet at de sparer en krone her og to kroner der, fordi de får rabatter.

Slik er det jo ikke, fordi medlemskap-galskapen det koster mye, de eneste som tjener på det er kjedene som binder de ukritiske til seg. Og hele greia koster som sagt mye, altså hadde ikke medlemskap-systemet eksistert så kunne varene vært vesentlig billigere. Hadde samtlige mennesker meldt seg ut, altså ikke vært så dumme at de tror de sparer penger ved å være medlem av det ene og andre, da hadde hele medlemskapssystemet som koster mer enn det smaker forsvunnet, varer og tjenester hadde da kunne blitt satt mer ned i pris.

Så ja, du skyter deg selv i foten med å tro at du sparer penger, når det du gjør er å opprettholde et system som ikke tjener annet enn næringen, i alle fall ikke deg som forbruker. Du er tjent ved at systemet du bidrar til at de kan ha, at det forsvinner.

Så gjør som meg, gi faen i det du kan spare her og der, altså ikke bidra mer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg "trenger" jo ikke de fordelene som de ulike kredittkortene gir meg, jeg overlever jo fint uten, men hvorfor skal jeg si nei takk til tusenvis av gratis kroner i året fordi du synes det høres komplisert ut? Det er jo ikke komplisert i det hele tatt. Hva ser du egentlig for deg skal være komplisert med det?

Anonymkode: cf71e...c0d

Gratis kroner?

Når ble de gratis? Nå må du ikke være naiv.

Hvem tror du betaler for medlemskap-galskapen som naturlig nok koster kjedene veldig mye penger å administrere og ha? Jo, du!!

De gir ikke deg noe som helst, det er du som betaler alt dette koster som forbruker. Altså, du betaler veldig mye mer enn de du må, for at de skal ha full kontroll med deg som forbruker.

Hadde samtlige meldt seg ut av og ikke ville bidratt til den galskapen, da kunne alt av varer blitt satt ned ganske mye faktisk. Siden medlemskap-systeet er så dyrt for kjedene å ha.

AnonymBruker
Skrevet

1,og 8 kr på konto

Anonymkode: 8f389...370

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...