AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #1 Del Skrevet 12. juli 2023 Nye el-biler har enorme skjermer. Byton tar kaka med sin 48 tommers skjerm. Hvordan er det mulig at det lov å styre med en 48" skjerm mens man kjører. Men om man holder i mobiltelefonen så er man den verste trafikkskurken som finnes. Jeg skjønner ikke logikken i dette. Jeg tviler sterkt på at dette er forskningsbasert. Og dersom det finnes forskning så er den antagelig ekstremt svak. Litt som forskningsrapporter laget og bestilt av Equinor som hyller den rene og grønne norske oljen. Anonymkode: b456d...15e 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #2 Del Skrevet 12. juli 2023 Tipper det snart kommer regelendringer når de får se hvor mange ulykker som etter hvert er forårsaket av fikling med de skjermene. De er ikke det fnugg bedre enn mobilen. Anonymkode: f6ed4...8d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #3 Del Skrevet 12. juli 2023 Det er veldig spesielt at det selges elektriske biler med så store skjermer eller skjermer i det hele tatt på det norske markedet, ja. Spesielt siden det i Norge er regler mot mobilbruk osv. Folk har jo fått bøter bare for å ha sett på telefonen mens de står stille og venter på grønt lys, mens disse elbilistene kan trykke så mye de orker på skjermene og alt annet som tar konsentrasjonen på dashbordet. Det blir for drøyt.. Anonymkode: 0a2f1...9ff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 12. juli 2023 #4 Del Skrevet 12. juli 2023 Trykking på skjermen gjør en før en begynner å kjøre. Har hatt el bil i flere år. Har ikke behov for å fikle så mye på skjermen under kjøring. De aller fleste nyre fossil biler har vel også skjerm idag. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #5 Del Skrevet 12. juli 2023 48" tror jeg ikke noe på. Er du klar over stort det er? Min tv i stua er 50". Og den er helt enorm. Aldri i verden om den ville fått plass i personbil. Anonymkode: bf74a...da5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #6 Del Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 48" tror jeg ikke noe på. Er du klar over stort det er? Min tv i stua er 50". Og den er helt enorm. Aldri i verden om den ville fått plass i personbil. Anonymkode: bf74a...da5 Vet ikke hvilken skjerm det er snakk om, trenger ikke å være 16:9 48" er diagonalen, så det kan være en ganske "smal stripe" med 48". Teoretisk. Anonymkode: 21071...485 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 12. juli 2023 #7 Del Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nye el-biler har enorme skjermer. Byton tar kaka med sin 48 tommers skjerm. Hvordan er det mulig at det lov å styre med en 48" skjerm mens man kjører. Men om man holder i mobiltelefonen så er man den verste trafikkskurken som finnes. Jeg skjønner ikke logikken i dette. Jeg tviler sterkt på at dette er forskningsbasert. Og dersom det finnes forskning så er den antagelig ekstremt svak. Litt som forskningsrapporter laget og bestilt av Equinor som hyller den rene og grønne norske oljen. Anonymkode: b456d...15e Du skal vel holde trykkingen til det minimale når du kjører. Skjermen er også rett foran deg og er primært ment for å gi deg som fører informasjon på en oversiktlig måte. Noen biler legger mesteparten av funksjonene til skjermen, bla Tesla, ikke noe fan selv, jeg liker fysiske knapper for de mest grunnleggende tingene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #8 Del Skrevet 12. juli 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Nye el-biler har enorme skjermer. Byton tar kaka med sin 48 tommers skjerm. Hvordan er det mulig at det lov å styre med en 48" skjerm mens man kjører. Men om man holder i mobiltelefonen så er man den verste trafikkskurken som finnes. Jeg skjønner ikke logikken i dette. Jeg tviler sterkt på at dette er forskningsbasert. Og dersom det finnes forskning så er den antagelig ekstremt svak. Litt som forskningsrapporter laget og bestilt av Equinor som hyller den rene og grønne norske oljen. Anonymkode: b456d...15e Man sitter jo verken å holder skjermen og man sitter ikke å stirrer på skjermen heller. Er jo ikke stort annerledes en gammeldagse dashbord Anonymkode: 74959...63a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #9 Del Skrevet 12. juli 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: 48" tror jeg ikke noe på. Er du klar over stort det er? Min tv i stua er 50". Og den er helt enorm. Aldri i verden om den ville fått plass i personbil. Anonymkode: bf74a...da5 Den har ikke blitt lansert ennå, men den blir jo ikke som en TV hjemme🙈 Det blir en smal skjerm, men blir ikke så mye forskjell fra dashbord man er kjent med i dag Anonymkode: 74959...63a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #10 Del Skrevet 12. juli 2023 22 minutter siden, K.B. said: Du skal vel holde trykkingen til det minimale når du kjører. Skjermen er også rett foran deg og er primært ment for å gi deg som fører informasjon på en oversiktlig måte. Noen biler legger mesteparten av funksjonene til skjermen, bla Tesla, ikke noe fan selv, jeg liker fysiske knapper for de mest grunnleggende tingene. Trodde jeg kom til å savne fysiske knotter/knapper selv, men har ikke gjort det en eneste gang Anonymkode: 74959...63a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #11 Del Skrevet 12. juli 2023 Fordi du holder ikke skjermen i handa å ser ned på den når du kjører. Mobil i holder er det lovt å trykke på. Anonymkode: be8a2...d83 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #12 Del Skrevet 12. juli 2023 ToveM skrev (52 minutter siden): Trykking på skjermen gjør en før en begynner å kjøre. Har hatt el bil i flere år. Har ikke behov for å fikle så mye på skjermen under kjøring. De aller fleste nyre fossil biler har vel også skjerm idag. Tesla og flere andre har gjemt klima-innstillingene i en undergruppe på skjermen, så den som ønsker å stille på klima må fikle med skjermen mens en kjører. Det å ha harde knapper som en tar på og føler gjør at en kan endre på klima uten å se vekk fra veien. (Her demonstrert i en Honda e) Tesla havner faktisk 64% oftere i ulykker enn andre biler. https://www.tu.no/artikler/tesla-har-64-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354 Anonymkode: 98d3d...b12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #13 Del Skrevet 12. juli 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Tesla og flere andre har gjemt klima-innstillingene i en undergruppe på skjermen, så den som ønsker å stille på klima må fikle med skjermen mens en kjører. Det å ha harde knapper som en tar på og føler gjør at en kan endre på klima uten å se vekk fra veien. (Her demonstrert i en Honda e) Tesla havner faktisk 64% oftere i ulykker enn andre biler. https://www.tu.no/artikler/tesla-har-64-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354 Anonymkode: 98d3d...b12 Nei det har Tesla ikke, er ikke noe mer trykking for å endre klima enn med knapper. Og de fleste med Tesla bruker vel stemmestyring når de skal endre noe? Anonymkode: 74959...63a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #14 Del Skrevet 12. juli 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Tesla og flere andre har gjemt klima-innstillingene i en undergruppe på skjermen, så den som ønsker å stille på klima må fikle med skjermen mens en kjører. Det å ha harde knapper som en tar på og føler gjør at en kan endre på klima uten å se vekk fra veien. (Her demonstrert i en Honda e) Tesla havner faktisk 64% oftere i ulykker enn andre biler. https://www.tu.no/artikler/tesla-har-64-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354 Anonymkode: 98d3d...b12 Og at elbiler og Tesla har flere ulykker - Svært mange av elbilskadesakene er eneulykker, for eksempel utforkjøring og bulking i parkeringshus, Er nok mer pga av at elbiler har en myyyye raskere akselerasjon enn hva man er vant med fra fossile biler Anonymkode: 74959...63a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #15 Del Skrevet 12. juli 2023 https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/q18Rr1/derfor-dropper-volvo-nesten-alle-fysiske-brytere-bilskjermen-har-en-stor-fordel Anonymkode: b0995...57d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 12. juli 2023 #16 Del Skrevet 12. juli 2023 Denne her oppsummerer veldig greit utfordringen med skjerm: https://www.motor.no/bil/volvo-v70-knuser-biler-med-beroringsskjermer/228353 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 15. juli 2023 #17 Del Skrevet 15. juli 2023 On 7/12/2023 at 1:09 PM, AnonymBruker said: Nye el-biler har enorme skjermer. Byton tar kaka med sin 48 tommers skjerm. Hvordan er det mulig at det lov å styre med en 48" skjerm mens man kjører. Men om man holder i mobiltelefonen så er man den verste trafikkskurken som finnes. Jeg skjønner ikke logikken i dette. Jeg tviler sterkt på at dette er forskningsbasert. Og dersom det finnes forskning så er den antagelig ekstremt svak. Litt som forskningsrapporter laget og bestilt av Equinor som hyller den rene og grønne norske oljen. Anonymkode: b456d...15e Men hvorfor skal du holde mobilen i hånda og trykke på den når du kjører? Kan du ikke bruke handsfree slik myndighetene ønsker? Skjermen i bilen sitter fast og går inn i kjøremodus og sperrer for de fleste funksjoner. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 15. juli 2023 #18 Del Skrevet 15. juli 2023 Fysiske knapper er helt klart å foretrekke fremfor touchskjerm, fordi man kan trykke på dem uten å måtte bruke blikket noe særlig. Heldigvis har jeg fysiske knapper for klimaanlegg og radio etc. i bilen, ellers hadde jeg kjørt av veien for lengst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #19 Del Skrevet 15. juli 2023 Yodas skrev (8 timer siden): Fysiske knapper er helt klart å foretrekke fremfor touchskjerm, fordi man kan trykke på dem uten å måtte bruke blikket noe særlig. Heldigvis har jeg fysiske knapper for klimaanlegg og radio etc. i bilen, ellers hadde jeg kjørt av veien for lengst. Du burde nok ikke ha førerkort Anonymkode: b0995...57d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 15. juli 2023 #20 Del Skrevet 15. juli 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du burde nok ikke ha førerkort Anonymkode: b0995...57d Jo da, jeg har kjørt i 25 år uten en skrape. Sikkert fordi jeg foretrekker å følge med på veien. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå