Gå til innhold

Psykolog hjelper ikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir ikke bedre, er det noen som bare har avsluttet? Føler det er skummelt ettersom jeg da ikke gjør "noe" for å bli bedre. Men jeg blir jo bare verre og verre, det er jo ikke noen vits da? 

Anonymkode: 6ecaa...51c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke føler det hjelper, bytt terapeut/terapiform

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Måneskinn skrev (6 minutter siden):

Om du ikke føler det hjelper, bytt terapeut/terapiform

Da må jeg vel henvises på nytt? 

Skrevet

Hva er det som gjør (eller psykologen gjør) som du tenker at at du bare blir verre og verre? Av og til så er det noe sannhet i at "med vondt skal vondt fordrives". Men dette må du kjenne på selv, viss du ikke har noe kjemi eller det bare kjennes feil og psykologen jobber på en måte som ikke er rett for deg så er det ofte mulighet for å bytte eller avslutte og søke inn på nytt, men da må du belage deg på ventetid om det er offentlig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er feil type terapi for deg. Kognitiv er ikke for alle, noen bruker psykoanalyse og føler det meningsfult 

Anonymkode: ffb58...5c3

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke psykologen som skal gjøre jobben, det er det du som skal gjøre. Du kan fint gjøre det uten psykolog. 

Anonymkode: 6f883...ff6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
skreppamedleppa skrev (2 minutter siden):

Hva er det som gjør (eller psykologen gjør) som du tenker at at du bare blir verre og verre? Av og til så er det noe sannhet i at "med vondt skal vondt fordrives". Men dette må du kjenne på selv, viss du ikke har noe kjemi eller det bare kjennes feil og psykologen jobber på en måte som ikke er rett for deg så er det ofte mulighet for å bytte eller avslutte og søke inn på nytt, men da må du belage deg på ventetid om det er offentlig. 

Jeg tror ikke psykologen gjør meg verre, det føles bare ikke som om det hjelper. Har gått der i 1,5 år og føler meg verre enn noen gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du gått til psykologen?

Anonymkode: 0155c...06e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje det er feil type terapi for deg. Kognitiv er ikke for alle, noen bruker psykoanalyse og føler det meningsfult 

Anonymkode: ffb58...5c3

Jeg vet ikke helt hva slags terapi det er, vi snakker mest og analyserer tankene mine. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke psykologen som skal gjøre jobben, det er det du som skal gjøre. Du kan fint gjøre det uten psykolog. 

Jeg vet, men hva skal jeg gjøre? Jeg vil gjerne gjøre noe for å bli bedre, men hva konkret bør jeg gjøre? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lenge har du gått til psykologen?

Anonymkode: 0155c...06e

1,5 år, opptil to ganger i uka. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet, men hva skal jeg gjøre? Jeg vil gjerne gjøre noe for å bli bedre, men hva konkret bør jeg gjøre? 

Du vet hva som er ille, og hvordan du ønsker å ha det. Så fiks det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg er trist og ingenting gir mening eller glede. Hvordan skal jeg fikse det? 

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Herregud. Slutt å stigmatisere og bagatellisere psykdom. 

Anonymkode: 2e630...3d6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har TS sagt noe annet?

Mange pasienter får ikke utbytte av behandling, uansett hvor mye man selv jobber eller hvor lenge man går i terapi. Det kan være feil terapiform, dårlig kjemi med psykologen eller noe kjemisk. Så det er ikke alltid det handler om at pasienten ikke gjør en god nok jobb.

Jeg jobber drit hardt (og det har psykologen min uttrykket selv), likevel har jeg aldri vært så dårlig som jeg er nå. Jeg har vurdert å avslutte behandling etter å ha gått til h*n i nesten 2 år, da depresjonen bare har blitt verre for hver depresjonsperiode uten at man finner en utløsende årsak. Har tilbakevendende depressiv lidelse og PTSD. I det siste har jeg begynt å lure på om det er hormonelt, for jeg har både en god psykolog og har gjort framgang.

Bruk mandagskvelden til noe annet enn å spre galle på et forum 😊

Anonymkode: 20eba...0f3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger blir man verre før man blir bedre. 

Noen ganger blir man ikke bedre uansett. Det er en myte at alt kan behandles. All somatikk kan ikke behandles, og det godtar vi, det samme gjelder også psykiske lidelser. Psykoterapi er ikke magi. 

Anonymkode: 96ee1...e66

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger blir man verre før man blir bedre. 

Noen ganger blir man ikke bedre uansett. Det er en myte at alt kan behandles. All somatikk kan ikke behandles, og det godtar vi, det samme gjelder også psykiske lidelser. Psykoterapi er ikke magi. 

Ja, jeg begynner å lure på om jeg bare ikke kan bli bedre. Men da vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, hva med det stakkars barnet mitt? Jeg klarer jo knapt å fungere, er det bare noen mennesker som er sånn? Jeg skulle jo aldri fått barn, men jeg var ikke sånn før jeg ble mamma. Hadde jeg visst dette hadde jeg jo valgt annerledes 😕

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg begynner å lure på om jeg bare ikke kan bli bedre. Men da vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, hva med det stakkars barnet mitt? Jeg klarer jo knapt å fungere, er det bare noen mennesker som er sånn? Jeg skulle jo aldri fått barn, men jeg var ikke sånn før jeg ble mamma. Hadde jeg visst dette hadde jeg jo valgt annerledes 😕

Hva er det som er i veien da? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har TS sagt noe annet?

Mange pasienter får ikke utbytte av behandling, uansett hvor mye man selv jobber eller hvor lenge man går i terapi. Det kan være feil terapiform, dårlig kjemi med psykologen eller noe kjemisk. Så det er ikke alltid det handler om at pasienten ikke gjør en god nok jobb.

Jeg jobber drit hardt (og det har psykologen min uttrykket selv), likevel har jeg aldri vært så dårlig som jeg er nå. Jeg har vurdert å avslutte behandling etter å ha gått til h*n i nesten 2 år, da depresjonen bare har blitt verre for hver depresjonsperiode uten at man finner en utløsende årsak. Har tilbakevendende depressiv lidelse og PTSD. I det siste har jeg begynt å lure på om det er hormonelt, for jeg har både en god psykolog og har gjort framgang.

Bruk mandagskvelden til noe annet enn å spre galle på et forum 😊

Anonymkode: 20eba...0f3

TS sier at hun ikke vil slutte, fordi da gjør hun ingenting for å bli bedre. Det jeg sier, er at TS fint kan fortsette jobben med å bli bedre på egenhånd. Ts har gått i 1,5 år, da har man lært noe i terapi. Så om terapi hadde funket for henne og hun i tillegg bare blir verre, så kan hun lik så godt slutte å gjøre jobben videre på egenhånd. 

Jeg har selv gått i 9 år til samme psykolog og har blitt sykere, men jeg har fortsatt fremgang i terapi. Hadde jeg bare blitt verre, uten noen form for fremgang, så hadde jeg ikke hatt noe i terapi å gjøre. 
Har selv tilbakevennende depressiv lidelse. Min "verre" har ingenting med den diagnosen å gjøre, men har hatt flere dype depresjoner uten årsak det siste året. Men det er ikke noe rart, for med den diagnosen så trenger man ingen årsak. Medisiner fungerer ikke for meg. Terapi funker ikke. Jeg må bare vente til det går over. Noe som er vanlig med den diagnosen. 

Jeg sprer ikke galle bare fordi jeg sier ting rett frem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er det som er i veien da? 

Ingenting gir meg glede, alt føles meningsløst. Ingenting er "i veien", jeg er bare trist. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...