Gå til innhold

Må foreldre til utviklingshemmede barn ha de hjemme for alltid ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg vet om noen, og tror ikke det er et unikt tilfelle. Er nok en del bortgjemte syke voksne barn, som ikke er i systemet. Disse jeg vet om ble hjulpet for noen år siden. 

Anonymkode: bcf42...8fd

Jeg vet også om mer enn ett tilfelle hvor dette har blitt oppdaget.

(Men det er klart, de aller aller fleste foreldre er ikke slik)

Anonymkode: 68689...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I min kommune er det helt sprengt mtp boliger til psykisk utviklingshemmede. En gruppe foreldre til slike unge har gått sammen og kjøpt tomt og bygget flotte leiligheter som deres "barn" eier i sitt navn og kommunen stiller med personale. I andre kanten av kommunen har ett par andre foreldre gjort det samme men de har kjøpt leiligheter i en boligblokk, også der skal kommunen holde personale. Sånn er det blitt, disse som ikke klarer seg alene er avhengige av foreldre som har midler og ressurser til å gjøre jobben kommunen skulle gjort for dem.

Anonymkode: 13d95...c2a

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som du sier både vanlig og ønskelig at barn flytter fra sine foreldre og over i et offentlig tilbud.

Så er det noen foreldre som mener at det tilbudet er dårligere enn pleien de selv kan gi barnet. Trolig mener de dette fordi de i liten grad ser svakhetene eller feilene i egne handlinger og i stor grad ser feil og mangler i andre menneskers handlinger. 

Noen foreldre (til friske som syke barn) evner ikke se sine barn som annet enn barn. De evner ikke se at barn får behov for selvstendige liv, sosialisering utenfor slekt etc. Når slike foreldre har syke barn er det mye vanskeligere for barnet å rive seg løs og oppnå frihet. 

Og så er det foreldre som trives med fullstendig kontroll. Og benytter sjansen et barns sykdom gir dem til å oppnå dette. Foreldre er «folk flest». Det betyr at psykopater, voldsutøvere etc er mammaer og pappaer.

Jeg har sett nok av verden til at jeg alltid antar foreldrene ikke vil sitt barn det beste når barnet bor hjemme. De er mer opptatt av egne behov, også i argumentasjon rundt hvorfor de ikke lar barna oppnå et verdig nivå av selvstendighet.

Anonymkode: 01b11...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er som du sier både vanlig og ønskelig at barn flytter fra sine foreldre og over i et offentlig tilbud.

Så er det noen foreldre som mener at det tilbudet er dårligere enn pleien de selv kan gi barnet. Trolig mener de dette fordi de i liten grad ser svakhetene eller feilene i egne handlinger og i stor grad ser feil og mangler i andre menneskers handlinger. 

Noen foreldre (til friske som syke barn) evner ikke se sine barn som annet enn barn. De evner ikke se at barn får behov for selvstendige liv, sosialisering utenfor slekt etc. Når slike foreldre har syke barn er det mye vanskeligere for barnet å rive seg løs og oppnå frihet. 

Og så er det foreldre som trives med fullstendig kontroll. Og benytter sjansen et barns sykdom gir dem til å oppnå dette. Foreldre er «folk flest». Det betyr at psykopater, voldsutøvere etc er mammaer og pappaer.

Jeg har sett nok av verden til at jeg alltid antar foreldrene ikke vil sitt barn det beste når barnet bor hjemme. De er mer opptatt av egne behov, også i argumentasjon rundt hvorfor de ikke lar barna oppnå et verdig nivå av selvstendighet.

Anonymkode: 01b11...951

Det motsatte skjer også. Når voksen mann i 40-åra har dårlig betalingshistorikk og litt på kant med loven, plutselig tar seg til rette og flytter hjem til sin gamle mor mot hennes ønske. Utnyttelse og kontroll.

Anonymkode: a1899...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er som du sier både vanlig og ønskelig at barn flytter fra sine foreldre og over i et offentlig tilbud.

Så er det noen foreldre som mener at det tilbudet er dårligere enn pleien de selv kan gi barnet. Trolig mener de dette fordi de i liten grad ser svakhetene eller feilene i egne handlinger og i stor grad ser feil og mangler i andre menneskers handlinger. 

Noen foreldre (til friske som syke barn) evner ikke se sine barn som annet enn barn. De evner ikke se at barn får behov for selvstendige liv, sosialisering utenfor slekt etc. Når slike foreldre har syke barn er det mye vanskeligere for barnet å rive seg løs og oppnå frihet. 

Og så er det foreldre som trives med fullstendig kontroll. Og benytter sjansen et barns sykdom gir dem til å oppnå dette. Foreldre er «folk flest». Det betyr at psykopater, voldsutøvere etc er mammaer og pappaer.

Jeg har sett nok av verden til at jeg alltid antar foreldrene ikke vil sitt barn det beste når barnet bor hjemme. De er mer opptatt av egne behov, også i argumentasjon rundt hvorfor de ikke lar barna oppnå et verdig nivå av selvstendighet.

Anonymkode: 01b11...951

Jeg ser hva du mener, men samtidig kan jeg garantere at jeg aldri i verden hadde valgt kommunal bolig til mit eget barn hvis jeg hadde barn med diagnoser som trenger slik oppfølging. Det er fordi jeg har jobbet i bolig i kommunen. Var desverre mye enighet i dette blant kollegaer. 

Anonymkode: 0a601...1f1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Min søster flyttet hjemmefra da hun var rundt 40. Da hadde vi ventet lenge på bolig til henne. Boligen er super, men en kan si så som så om oppfølgingen. Absolutt flere dom gjør en god jobb, men så har du noen som gjør en elendig jobb. Søsteren min er en av de best fungerende der, og dermed den som går minst hjelp når bemanningen er lav... og det er den ofte. 

Foreldrerollen slutter dermed aldri og en må være på hele tiden og passe på at den hjelpen som er vedtatt blir fulgt opp. 

Anonymkode: 49d7b...5ec

Hvem overtar når dine foreldre er for gamle eller dør? 

Anonymkode: a9bf5...a5f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei. Kjenner noen, de ble tatt for det.

Anonymkode: bcf42...8fd

Noen er ikke alle.

Anonymkode: ee757...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...