AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #41 Skrevet 11. juli 2023 TS: Jeg sa til dem at det ikke passer med mer besøk i sommer, pent informert og takket for sist. De svarte litt overraskende at det var ‘dyrtid’ nå og at de hadde håpet de kunne være der litt mer. Jeg fikk inntrykk av at jeg hadde et ansvar for dem og ble bare irritert. Mulig de ikke mente det sånn, men sånn ble det. Anonymkode: b2131...cba 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #42 Skrevet 11. juli 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: TS: Jeg sa til dem at det ikke passer med mer besøk i sommer, pent informert og takket for sist. De svarte litt overraskende at det var ‘dyrtid’ nå og at de hadde håpet de kunne være der litt mer. Jeg fikk inntrykk av at jeg hadde et ansvar for dem og ble bare irritert. Mulig de ikke mente det sånn, men sånn ble det. Anonymkode: b2131...cba De fisker fortsatt etter en ny invitasjon. Men sånne folk må man være teflon, «Vi er opptatt» eller «Det kan dessverre ikke la seg gjøre». Man skal avvise uten begrunnelse, for enhver forklaring kan angripes. (Eksempel: «Vi trenger familietid» - motsvar «Vi skal nok hitte på noe å gjøre for os selv».) Ang. hyttegjester generelt, dette er et godt råd: On 7/9/2023 at 8:52 PM, AnonymBruker said: Vet du hva? Folk liker at du har en plan. Sier du ingenting så lar de seg varte opp, men har du en plan så er alle glade for det. Feks jeg tenkte vi kunne spise x og x. Kan dere ta med ditten og datten til det? Og det dere selv liker å spise til frokost. Ta med sengetøy og laken. En helt grei melding. Jeg har vært på mange hytteturer og aldri stilt spørsmål til det. Når det kommer til oppgaver så kan man til måltidene si at jeg tenkte å gjøre x, kan dere gjøre y? Anonymkode: acd56...454 Anonymkode: d17a1...4d7 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #43 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 21.07): Jeg har aldri hørt om noen som spør om de skal ta med sengetøy om de skal på besøk til noens hjem. Må evt. være om vertene er nyinflyttede studenter e.l. Anonymkode: 81167...e60 Her spør vi om barna skal ha med dyner/sovepose på overnatting. Sist fikk jeg svar at det var fint om barnet hadde med egen pute. Så er lurt å høre 😊 Anonymkode: f1483...5c3 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #44 Skrevet 11. juli 2023 Har familiehytte (3 generasjoner). Tar heldigvis ikke i mot overnattingsgjester. Kaffegjester er hjertelig velkomne. Vi drar på hytta for å slappe av, ikke for å varte opp gjester. Og kaffebesøk vet at de bør ta med noe til kaffen. Har ofte gjester m/overnatting hjemme. Mannen har stor slekt på andre siden av landet. Så har ikke dårlig samvittighet for at hytta er vårt fristed. Anonymkode: 3e37c...91e 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #45 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg syns det er slitsomt å være på besøk hos folk som dette. Følelsen av at de blir snurt fordi jeg har med egen juice, cola eller øl, etc. Jeg liker ikke å bli vartet opp. Trives bedre med å gli inn som en del av husholdningen, og delta i husarbeid og matlaging. Anonymkode: ea4c1...744 Samme her, det værste som finnes er følelsen av å være overflødig og freeloader. Følelsen av fellesskap og inkludering og en viss likestilthet er enormt viktig for mennesker generelt sett. Jeg tviler på at gjester som bare sitter i sofaen og får servert egentlig har det spesielt hyggelig eller føler seg komfortabel på noe vis. Grøsser bare av tanken. Anonymkode: 721f3...53b
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #46 Skrevet 11. juli 2023 39 minutter siden, AnonymBruker said: TS: Jeg sa til dem at det ikke passer med mer besøk i sommer, pent informert og takket for sist. De svarte litt overraskende at det var ‘dyrtid’ nå og at de hadde håpet de kunne være der litt mer. Jeg fikk inntrykk av at jeg hadde et ansvar for dem og ble bare irritert. Mulig de ikke mente det sånn, men sånn ble det. Anonymkode: b2131...cba Dyrtid, så de skal bo hos dere for å spare penger til mat selv? Med sånn frekkhet hadde jeg faktisk sendt dem vippskrav for det forrige oppholdet. Anonymkode: d6c83...b74 5 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #47 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei. Jeg foretrekker at folk ikke gjør det. Pleier alltid å spørre om jeg skal gjøre det når jeg er gjest selv. Noen sier ja, andre nei. Anonymkode: e6bec...542 Jeg foretrekker at gjester fikser, og at dette + handklær ligger klar slik at jeg kan legge det rett i maskinen. Om du hadde spurt ville jeg sagt at nei, jeg fikser. Tenker at det er normalt å gi beskjed om at man ikke ønsker at det blir tatt av, da det er vanlig høflighet å gjøre det. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Man kan da ikke forvente i disse svindyre tider at man skal spandere all-inclusive på en annen familie. Kunne aldri falle meg inn å dra på hytteferie med andre uten å betale halvparten av alt som konsumeres, Anonymkode: 946cd...e75 Det hadde jeg ikke akseptert. Har jeg gjester så betaler jeg alt. Men det er vanlig høflighet å tilby seg. Samt ta med litt likevel - typisk vin, litt sjokolade, og en liten vertinnegave. Anonymkode: 004cf...d7e
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #48 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS: Jeg sa til dem at det ikke passer med mer besøk i sommer, pent informert og takket for sist. De svarte litt overraskende at det var ‘dyrtid’ nå og at de hadde håpet de kunne være der litt mer. Jeg fikk inntrykk av at jeg hadde et ansvar for dem og ble bare irritert. Mulig de ikke mente det sånn, men sånn ble det. Anonymkode: b2131...cba Altså... er de fortsatt studenter, mens du har en godt betalt jobb og rik ektemann? Om ikke ville jeg nok sagt fra om der stiller vi nok likt, og nå må jeg spare etter forrige besøk. Anonymkode: 004cf...d7e 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #49 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Altså... er de fortsatt studenter, mens du har en godt betalt jobb og rik ektemann? Om ikke ville jeg nok sagt fra om der stiller vi nok likt, og nå må jeg spare etter forrige besøk. Anonymkode: 004cf...d7e Vi er barnefamilier begge to og har begge to inntekter. Vi har nok bedre råd, men likevel. Og siden du er inne på det; jeg tjener bedre enn min mann. TS. Anonymkode: b2131...cba 1
exictence Skrevet 11. juli 2023 #50 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 19.48): Vi har hatt en familie på besøk her i tre dager og det var ok, men også litt slitsomt. De bidro ikke med matlaging og tok ikke av sengetøy da de dro. De bidro også kun med en flaske vin på hele oppholdet. Nå har de sagt at de gjerne kommer tilbake i tre nye dager… Jeg sa at det ikke passer helt, da vi gjerne ville ha litt rolig familietid. De trodde jeg tullet og sier at vi sees om litt… Kan jeg virkelig bare si at jeg mente det og at de ikke kan komme? Anonymkode: b2131...cba Kan forstå det var litt slitsomt også. Jeg ville sagt: Jeg tullet ikke. Men jeg hadde syntes det var koselig om dere kom igjen, og at det var da dere som bidro og kjøpte inn maten. Eller du kan si at dere vil være alene på hytta resten av ferien, og bare være dere. Ha kos og familiekvalitetstid bare dere.
Fjaselina Skrevet 11. juli 2023 #51 Skrevet 11. juli 2023 Eg likar best å vere på hytta uten gjestar, det er så utrulig godt å kunne slappe heilt av, uten å måtte forholde meg til andre sine ønske og planar. Men av og til blir det likevel med gjestar. Der er det stor forskjell på bidrag, men ingen av dei som brukar å vere her, stiller som "hotellgjestar". Uansett kor lite dei bidreg med, er det i alle fall vanlig å ta med noko mat, drikke eller snacks, og dei aller fleste er flinke til å f.eks lage ein middag. Ho som alltid sit godt i sofaen til middagen er ferdiglaga, og som spør strategisk "Er det noko eg kan hjelpe til med?" akkurat når bordet er dekka og grytene står og putrer, ho er minst ønska som hyttegjest. Forrige gang ho spurte akkurat litt for seint til å kunne hjelpe med noko, svarte eg: Nei, no er alt klart før middagen, men du skal få lov til å ta ansvaret for oppvasken😆 Ho bidrog i alle fall litt, men forsvann fort då også.... 5
Fjellvenninne Skrevet 11. juli 2023 #52 Skrevet 11. juli 2023 Hei. Jeg har hatt det samme problemet med gjester fra utlandet i sommer. De har tildels bodd gratis i min familie og har forventet at jeg skulle guide dem rundt i ukevis. Jeg ble etter hvert nødt til å si at jeg ikke hadde samme energi som dem (de er pensjonister og jeg jobber enda). Så jeg lånte dem bilen min slik at de kunne dra rundt i området. Synes ikke akkurat at de viste så mye takknemlighet for den bilen, men jeg var i hvert fall "kvitt dem" noen dager. Du kan eventuelt si at dere må reise til en syk slektning el.l. den helgen hvis de absolutt ikke skjønner poenget. -- Det gjorde jeg ved et annet lignende "håpløst" besøk fra utlandet. Lykke til! "Klem" fra en som støtter deg. <3 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #53 Skrevet 11. juli 2023 Det er lov å si at en trenger hjelp med matlaging, at de tar av sengetøy osv. Det er også lov til å si at det ikke passer med besøk om en ikke vil ha det. Anonymkode: 19010...a6d 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #54 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 19.48): Vi har hatt en familie på besøk her i tre dager og det var ok, men også litt slitsomt. De bidro ikke med matlaging og tok ikke av sengetøy da de dro. De bidro også kun med en flaske vin på hele oppholdet. Nå har de sagt at de gjerne kommer tilbake i tre nye dager… Jeg sa at det ikke passer helt, da vi gjerne ville ha litt rolig familietid. De trodde jeg tullet og sier at vi sees om litt… Kan jeg virkelig bare si at jeg mente det og at de ikke kan komme? Anonymkode: b2131...cba De hadde det for godt. Alt ble laget og ordnet for de. De levde gratis på dere. Fri ferie for de. Hvordan klarer folk det? Handler alltid eller spør om hva de trenger. Hjelper på kjøkken og husarbeid. Tar av og på sengene. Og hadde aldri reist til noen som sier de vil ha litt familietid det passer ikke. Så frekt..! Anonymkode: 99657...12b 2
Luckiness Skrevet 12. juli 2023 #55 Skrevet 12. juli 2023 Hadde aldri latt de overnatte igjen. De er rett og slett frekke. De får ordne seg på andre måter eller bli hjemme. Mange som vanligvis ikke drar noe sted i ferien også. Og i år er det nok enda flere. Ingen menneskerett å skulle dra noen plass. De har jo allerede hatt seg en liten tur nå. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #56 Skrevet 12. juli 2023 Det er bare å si nei. For noen snyltedyr. Har hytte selv, og det er sjelden vi tar imot besøk der. Hytta er stedet for ro og fred, ikke oppvartning av snyltere. Anonymkode: 763a2...1de 2
Januar2 Skrevet 12. juli 2023 #57 Skrevet 12. juli 2023 (endret) Min svigerinne og tante unger var her sist uke, hun hadde med ett ekstra brød, litt pålegg og frukt, kjærkomment og greit da fikk de ungene det brødet de liker Så hyggelig når gjester tenker selv folk med unger veit jo hvor mye det kan gå av brød, melk osv skader vel aldri å ta med en flaske Endret 12. juli 2023 av Januar2 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #58 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 11.7.2023 den 9.02): Har familiehytte (3 generasjoner). Tar heldigvis ikke i mot overnattingsgjester. Kaffegjester er hjertelig velkomne. Vi drar på hytta for å slappe av, ikke for å varte opp gjester. Og kaffebesøk vet at de bør ta med noe til kaffen. Har ofte gjester m/overnatting hjemme. Mannen har stor slekt på andre siden av landet. Så har ikke dårlig samvittighet for at hytta er vårt fristed. Anonymkode: 3e37c...91e Hytteferie er i grunne slitsomt nok i seg selv (tett oppå hverandre, mat, rydding , vasking, evt prosjekter..) om en så skal varte opp folk. Så HELT ENIG Anonymkode: 504a5...69b 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #59 Skrevet 13. juli 2023 On 7/9/2023 at 9:07 PM, AnonymBruker said: Jeg har aldri hørt om noen som spør om de skal ta med sengetøy om de skal på besøk til noens hjem. Må evt. være om vertene er nyinflyttede studenter e.l. Anonymkode: 81167...e60 På hyttetur gjør jeg det men ikke hjem til noen nei. Anonymkode: d4e3b...c2a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #60 Skrevet 13. juli 2023 On 7/9/2023 at 8:56 PM, AnonymBruker said: Uansett om du besøker folk på hytta eller hjemme tilbyr du å ta med sengetøy, du tar av sengetøy, du spør om det er noe de ønsker du skal ta med OG du kjøper uansett med noe ekstra. Anonymkode: 61959...a0a Jeg syns det er frekt besøket kommer med eget sengetøy til huset. Når jeg er vertinne er gjesterommet allerede redd opp når gjestene kommer. Når gjestene kommer med egen dyne og sengetøy sier de jo egentlig at det jeg gjør ikke er bra nok Anonymkode: d4e3b...c2a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå