AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #21 Skrevet 9. juli 2023 Jeg spør alltid om jeg skal ta med noe når jeg er invitert på hyttetur, hater de vertene som bare unngår spørsmålet og så forstår man etterpå at de forventet ett eller annet. Pleier alltid å tilby meg å betale når vi handler så jeg bidrar med noe, spør også alltid om jeg skal ta av sengetøy fordi det letter arbeidet for de som har besøk. Vil du at du skal bidra med mat, si det! "fint om dere kan handle med litt snacks og noe pålegg", "setter pris på om dere kjøper med egen grillmat", "tror du dere kan lage middagen til alle i morgen?". Anonymkode: 2d3a8...b38 8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #22 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har aldri hørt om noen som spør om de skal ta med sengetøy om de skal på besøk til noens hjem. Må evt. være om vertene er nyinflyttede studenter e.l. Anonymkode: 81167...e60 Ikke uvanlig heller tror jeg. Ikke alle hytter som har vaskemaskin Anonymkode: b2131...cba 8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #23 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har aldri hørt om noen som spør om de skal ta med sengetøy om de skal på besøk til noens hjem. Må evt. være om vertene er nyinflyttede studenter e.l. Anonymkode: 81167...e60 Dersom vi får storinnrykk hjemme, tar dr gjerne med lakenpose eller annet sengetøy. Viktigere på hytta siden vi ikke har vaskemaskin der. Vi har ikke nok sengetøy til alle gjester gjennom sommeren. Anonymkode: 6f08b...a4a 6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #24 Skrevet 9. juli 2023 Fikk noen gjester en gang som kun brukte oss til overnatting. De dro ut på egne aktiviteter på dagen og spurte om hva som var til middag da de kom hjem. Da jeg ba de om å ordne en middag, sa de det ble vanskelig fordi de ville på et museum. Anonymkode: b2131...cba 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #25 Skrevet 9. juli 2023 Sikkert fint med hotellopphold med full romservice for vennene deres (for det er det de har fått), men det er absolutt ikke normalt å være på hyttetur med venner over flere dager uten å bidra i hverdagslige gjøremål! Rydding, oppvask, dekke bord, lage mat osv, ALT det er i min verden helt normalt å gjøre sammen. Anonymkode: bbfde...70b 8 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #26 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fikk noen gjester en gang som kun brukte oss til overnatting. De dro ut på egne aktiviteter på dagen og spurte om hva som var til middag da de kom hjem. Da jeg ba de om å ordne en middag, sa de det ble vanskelig fordi de ville på et museum. Anonymkode: b2131...cba Utrolig spesielt og frekt!! Men har faktisk hørt om lignende! Søskenbarnet mitt og familien besøker vår bestemor hver sommer, og da oppfører de seg sånn som det der. Tilbringer ingen tid sammen med henne, men bruker henne bare som hotell og forventer full oppvartning. Anonymkode: bbfde...70b 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #27 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke uvanlig heller tror jeg. Ikke alle hytter som har vaskemaskin Anonymkode: b2131...cba Jeg valgte bevisst formuleringen "i noens hjem" for å påpeke at jeg ikke snakket om hytter. Anonymkode: 81167...e60 1 2
Bloggheksa Skrevet 10. juli 2023 #28 Skrevet 10. juli 2023 Når vi har besøk, så ønsker vi å betale for alt for gjestene våre. Vi ønsker også at de skal føle seg som gjester og faktisk bli vartet opp. Jeg krever ikke at de skal ta av sengetøy etter seg. Men om jeg en dag er sliten så bruker jeg å spørre om de kan hjelpe til å dekke av og på bordet osv. men all mat og drikke inkludert all alkohol som eventuelt måtte drikkes, det betaler jeg og mannen min. Om det er for 2 dager eller 2 uker så er det akkurat det samme. 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #29 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 21.23): Ikke uvanlig heller tror jeg. Ikke alle hytter som har vaskemaskin Anonymkode: b2131...cba Jo, alle har det. Anonymkode: c06d6...b8e
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #30 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 20.34): Er det ikke normal høflighet å ta av sengetøyet? Anonymkode: b2131...cba Nei. Jeg foretrekker at folk ikke gjør det. Pleier alltid å spørre om jeg skal gjøre det når jeg er gjest selv. Noen sier ja, andre nei. Anonymkode: e6bec...542 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #31 Skrevet 10. juli 2023 Bloggheksa skrev (6 minutter siden): Når vi har besøk, så ønsker vi å betale for alt for gjestene våre. Vi ønsker også at de skal føle seg som gjester og faktisk bli vartet opp. Jeg krever ikke at de skal ta av sengetøy etter seg. Men om jeg en dag er sliten så bruker jeg å spørre om de kan hjelpe til å dekke av og på bordet osv. men all mat og drikke inkludert all alkohol som eventuelt måtte drikkes, det betaler jeg og mannen min. Om det er for 2 dager eller 2 uker så er det akkurat det samme. Jeg syns det er slitsomt å være på besøk hos folk som dette. Følelsen av at de blir snurt fordi jeg har med egen juice, cola eller øl, etc. Jeg liker ikke å bli vartet opp. Trives bedre med å gli inn som en del av husholdningen, og delta i husarbeid og matlaging. Anonymkode: ea4c1...744 11
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #32 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jo, alle har det. Anonymkode: c06d6...b8e Selvfølgelig har ikke alle hytter vaskemaskin! Vi har hytte uten strøm og innlagt vann. Og vi er neppe de eneste hytteeiere som har det slik. Til ts - siden dette er perifere venner som ikke bidrar med noe tilbake, så tenker jeg at dere blir brukt som ferieplassen for de. Bare si nei. Anonymkode: bfbbb...06c 7 1
Tantemor Skrevet 10. juli 2023 #33 Skrevet 10. juli 2023 Her må du nok være ekstra tydelig TS, og si i klare ord at "nei dere kan ikke komme mer nå for denne sommeren". Gjenta og gjenta for hver protest de kommer med. Vær konsekvent. Kommer de likevel så gå ut og møt de på uteplassen og gjenta at de skulle jo ikke komme. Be de DRA 🤔 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #34 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 20.03): Er dere i familie med dem eller er det venner? Anonymkode: 546fd...c98 Spiller egentlig ingen rolle, da man ikke er forpliktet til å gi gratisferie med mat inkludert verken til familie eller venner. Anonymkode: 946cd...e75 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #35 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 20.17): Hvis du har forventninger, tenker jeg at man må faktisk si det. «Kan dere kjøpe med en middag og en lunsj, samt litt….?» Samtidig som det er vanlig å spørre av de som skal komme «Skal jeg ta med noe?». Jeg ville latt det ligge nå, men det er en læring til neste gang! Å dra av sengetøyet før man drar må jeg ærlig innrømme at jeg kanskje ikke hadde tenkt på selv, selv om jeg hadde kommet med innkjøp, laget mat og vært hjelpsom som gjest. Anonymkode: b8489...a64 Man kan da ikke forvente i disse svindyre tider at man skal spandere all-inclusive på en annen familie. Kunne aldri falle meg inn å dra på hytteferie med andre uten å betale halvparten av alt som konsumeres, Anonymkode: 946cd...e75 7 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #36 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Man kan da ikke forvente i disse svindyre tider at man skal spandere all-inclusive på en annen familie. Kunne aldri falle meg inn å dra på hytteferie med andre uten å betale halvparten av alt som konsumeres, Anonymkode: 946cd...e75 Hvor har jeg skrevet det? Anonymkode: b8489...a64 1
Gjest ti10 Skrevet 11. juli 2023 #37 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 21.07): Jeg har aldri hørt om noen som spør om de skal ta med sengetøy om de skal på besøk til noens hjem. Må evt. være om vertene er nyinflyttede studenter e.l. Anonymkode: 81167...e60 Men her er det jo snakk om hytta. Man har jo ikke nødvendigvis like mye utstyr der.
Gjest ti10 Skrevet 11. juli 2023 #38 Skrevet 11. juli 2023 Bloggheksa skrev (6 timer siden): Når vi har besøk, så ønsker vi å betale for alt for gjestene våre. Vi ønsker også at de skal føle seg som gjester og faktisk bli vartet opp. Jeg krever ikke at de skal ta av sengetøy etter seg. Men om jeg en dag er sliten så bruker jeg å spørre om de kan hjelpe til å dekke av og på bordet osv. men all mat og drikke inkludert all alkohol som eventuelt måtte drikkes, det betaler jeg og mannen min. Om det er for 2 dager eller 2 uker så er det akkurat det samme. Så fint at det er greit for deg, og ikke minst at dere har økonomi til det. Men det gjelder altså ikke alle. Spesielt nå når det meste har blitt mye dyrere, og mange har dårligere råd.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #39 Skrevet 11. juli 2023 Frekke folk. Mangler de litt antenner i daglig livet? Anonymkode: 8507c...3ea 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #40 Skrevet 11. juli 2023 Hva svarte de ts? Anonymkode: ae737...d31
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå