Gå til innhold

Bruke samme brudekjole når man gifter seg på nytt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg giftet meg for første gang i 2010. Skilte meg i 2014. Har nå truffet en ny mann som jeg har to barn med. Vi er forlovet. 

Jeg elsker brudekjolen jeg giftet meg i den første gangen. Den er skikkelig fin. Kostbar var den også. Jeg har den fortsatt. 

Kan jeg bruke den på nytt? 

Anonymkode: acd38...751

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kunne ikke gjort det, og ja jeg er gift to ganger. For meg symboliserer kjolen noe nytt, et nytt ekteskap. Å bruke samme kjole to ganger ble feil for meg. Brukte bunad andre gang, den gamle kjolen solgte jeg.

Du må gjøre det som føles riktig, men mulig noen vil reagere på at du bruker samme kjole. Opp til deg hva du syns om det, selv bryr jeg meg ikke om hva andre tenker. Ville spurt hva mannen syns, og lyttet til hans mening men ikke noen andres.

Anonymkode: 5a08a...f85

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kunne ikke gjort det, og ja jeg er gift to ganger. For meg symboliserer kjolen noe nytt, et nytt ekteskap. Å bruke samme kjole to ganger ble feil for meg. Brukte bunad andre gang, den gamle kjolen solgte jeg.

Du må gjøre det som føles riktig, men mulig noen vil reagere på at du bruker samme kjole. Opp til deg hva du syns om det, selv bryr jeg meg ikke om hva andre tenker. Ville spurt hva mannen syns, og lyttet til hans mening men ikke noen andres.

Anonymkode: 5a08a...f85

Enig, viktigst hva mannen synes :)

Anonymkode: 4d1ad...445

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg spørre han. Tror helt ærlig ikke han bryr seg så mye 😅. Kanskje jeg kan gjøre om på noen detaljer. En venninne foreslo det. Da blir den jo på en måte litt ny. 

Anonymkode: acd38...751

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, agurktid.

Men likevel. Denne ga meg SÅ mange gode ideer til tale. Inkludert å gjenbruke den forrige, med navn til mann og svigerfamilie strøket ut og erstattet. 

Anonymkode: 63325...19d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg setter det en dårlig smak i munnen når jeg leste "bruke samme brudekjole når man gifter seg på nytt".

1. skal du gjenbruke alt da? Pynt og dekor, bordkord, eventuelt løfter/ord, tale?

2. gjenbruk er fint og flott det, men kan ikke kjolen heller få gjenbruk i noe annet enn at du bruker den på nytt? 

 

Jeg synes det er en dårlig ide. Men det er ikke jeg som skal gifte meg. Snakk med partneren din, hans mening er vel den viktigste om du ikke har så mange tanker rundt det. 

Anonymkode: 8a68f...a8c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeh spesielt.. veldig spesielt hvis halve gjestelisten er den samme osv.. Personlig ikke et valg jeg ville tatt men for all del, det er IN å være seg selv så hvorfor ikke.. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig :nikke:. Har du en hendig i familien, går det an å gjøre små sygrep for å oppdatere litt. 

Håper mannen har et avslappet forhold til det og ikke lar det passere i bryllupstalen :fnise: (gitt at skilsmissen gikk "ok" for seg ❤️

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  skjønner jo at dette er litt kontroversielt. Men likevel. Noen av svarene er veldig flåsete. 

Nei, jeg skal selvsagt ikke bruke samme pynt og bordkort. Det forrige bryllupet var for over 13 år siden. Jeg tenker at den tiden kanskje gjør at ikke så mange husker? Uansett. Både lokalene og lokasjonen er ny og jeg ser heller ikke for meg at bryllupet blir like stort som sist.

Ja, kjolen passer. Jeg ser bedre ut enn noen gang. Lykkelige forhold gjør mye for både kropp og psyke. 

 

Anonymkode: acd38...751

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Det hadde jeg syntes var riiimelig spesielt ja, og jeg hadde husket kjolen (har ikke vært i så mange bryllup i livet, og husker kjolen til hver eneste brud). 

Men hva så om noen gjester synes det er litt snodig? Jeg digger når folk gjør egne valg og står for det. 😎 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er en kjole bare en kjole, den symboliserer ikke så mye mer.

 

Så hvis mannen ikke bryr seg, så ville jeg kjørt på☺️

Anonymkode: e8999...1f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjenbruk er flott! Men kanskje gjør om på noen detaljer på kjolen, trenger ikke være så kostbart!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er du som skal gifte deg, i ditt bryllup, har det egentlig ingenting å si hva noen av oss tenker. Men siden du spør, tenker jeg først på om det kanskje er noen endringer du kan gjøre på kjolen for å fornye den litt?

13 år har gått siden 2010, og jeg tenker det kan være lurt å prøve å oppdatere den litt. Om det så bare er å bytte knapper eller ta ned brystpartiet eller gjøre noe med stroppene/ermene/legge til noe der. Det kan fort se litt utdatert ut, med mindre du har en veldig ren og enkel kjole som virkelig er tidløs.

For min del, om det hadde vært jeg som skulle ha giftet meg, hadde jeg ønsket å gjort noe med den for å fornye den (klesstilen min har iallefall forandret seg mye på 13 år) og også for å symbolisere at dette er et nytt ekteskap, og at du heller ikke er den samme personen som du var i forrige ekteskap.

Om du ikke gjør noe med den, hadde nok folk før eller siden merket at det er den samme kjolen. Kanskje synes noen den ser kjent ut, blir nysgjerrig på hva slags kjole du hadde på i forrige bryllup, sjekker sine bilder, og ser at det er samme kjole. Noen tenker sikkert det er negativt, andre tenker sikkert det er kjempefint at du bruker den igjen. Men jeg tror de fleste bare tenker "Åja, hun brukte den samme kjolen igjen. Sparte sikkert penger der." uten noe mer bak det, hverken negativt eller positivt.

Anonymkode: 79999...2d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Siden det er du som skal gifte deg, i ditt bryllup, har det egentlig ingenting å si hva noen av oss tenker. Men siden du spør, tenker jeg først på om det kanskje er noen endringer du kan gjøre på kjolen for å fornye den litt?

13 år har gått siden 2010, og jeg tenker det kan være lurt å prøve å oppdatere den litt. Om det så bare er å bytte knapper eller ta ned brystpartiet eller gjøre noe med stroppene/ermene/legge til noe der. Det kan fort se litt utdatert ut, med mindre du har en veldig ren og enkel kjole som virkelig er tidløs.

For min del, om det hadde vært jeg som skulle ha giftet meg, hadde jeg ønsket å gjort noe med den for å fornye den (klesstilen min har iallefall forandret seg mye på 13 år) og også for å symbolisere at dette er et nytt ekteskap, og at du heller ikke er den samme personen som du var i forrige ekteskap.

Om du ikke gjør noe med den, hadde nok folk før eller siden merket at det er den samme kjolen. Kanskje synes noen den ser kjent ut, blir nysgjerrig på hva slags kjole du hadde på i forrige bryllup, sjekker sine bilder, og ser at det er samme kjole. Noen tenker sikkert det er negativt, andre tenker sikkert det er kjempefint at du bruker den igjen. Men jeg tror de fleste bare tenker "Åja, hun brukte den samme kjolen igjen. Sparte sikkert penger der." uten noe mer bak det, hverken negativt eller positivt.

Anonymkode: 79999...2d6

Ja, jeg tenker at dette høres fornuftig ut. Den er veldig klassisk, drapert prinsessekjole. 

Anonymkode: acd38...751

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sånn her ser den ut. Noen forslag til hva jeg kunne gjort? 

Picsart_23-07-07_14-33-38-871.png

Anonymkode: acd38...751

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg  skjønner jo at dette er litt kontroversielt. Men likevel. Noen av svarene er veldig flåsete. 

Nei, jeg skal selvsagt ikke bruke samme pynt og bordkort. Det forrige bryllupet var for over 13 år siden. Jeg tenker at den tiden kanskje gjør at ikke så mange husker? Uansett. Både lokalene og lokasjonen er ny og jeg ser heller ikke for meg at bryllupet blir like stort som sist.

Ja, kjolen passer. Jeg ser bedre ut enn noen gang. Lykkelige forhold gjør mye for både kropp og psyke. 

 

Anonymkode: acd38...751

Selvsagt vil de huske, de fikk jo takkekort sist gang og de vil få det nå - med samme brudekjole.. jeg ville så absolutt revurdert.. spesielt etter at du postet bilde av kjolen fordi den var sikkert fin for 13 år siden men for all del, hvis du liker den så bra så kjør på, men ikke bli såret, skuffet eller lag en tråd om at gjestene lo bak ryggen din osv for det er slike reaksjoner du må forvente.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg gjør noen endringer? F.eks ermer, brystparti eller broderier. Jeg tenker at da blir den jo fornyet, selv om det er samme kjole. 

Anonymkode: acd38...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit... Jeg gir meg. 

Jeg spurte han, og han hadde et helt klart og spontant svar: NEI 😅

Det overrasket meg. Mannen som ikke aldri legger merke til om jeg har på meg noe nytt eller fikset håret.... 

Ja, ja. Den får vel bare fortsette å være i skapet. .... I guess 🤣

Anonymkode: acd38...751

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...