Gå til innhold

hvor lenge før møter du i begravelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kommer jo helt an på hvor nær man er avdøde.

De aller nærmeste går inn i kirken 30-45 min før. Senest 30 min før. De må få litt tid til å ta det alt inn. Så kommer de halvnærme 30-20 min før. Så kommer mer perifere 10-15 min før.

De nærmeste går rundt i kirken, ser på blomster, trøster hverandre. De går ikke rett og setter seg.

Kommer man tidlig, så tilpasser man seg. Venter ute, lar de nærmeste få litt tid og rom. På samme måte som hvor man setter seg avspeiler hvor nær man er. En perifer nabo setter seg ikke fremst, der får de nærmeste sitte.

Hvis det blir full kirke, og alle skal signere protokoll når de går inn, må man komme tidligere så alle får satt seg før det starter.

Anonymkode: a5a01...79f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å komme ca 30-20 min før, bedre litt tidlig enn seint. Da kan man hilse på familien, og finne rolig og greit en plass i kirken, skrive kondolanse og evt gi gave/donasjon osv, synes det ikke tar seg godt ut om man kommer hese blesende inn i siste liten. Ofte synes jeg det er godt for egen del å roe litt ned, er en grunn til at jeg er i den begravelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lene Marie skrev (5 timer siden):

Er du sjalu på dem fordi de kommer tidlig og hjelper til og at dette er noe du ikke klarer å sette av tid til? Jeg synes man viser at man bryr seg hvis man kommer tidlig. Heller tidlig enn sent! Kommer man tidlig har man også mer tid til å være der for pårørende og trøste de når de trenger det. Her syns jeg du er litt urimelig. Har heldigvis aldri vært i begravelse selv, da jeg bor i en annen landsdel enn mine eldre familiemedlemmer som har gått bort. Men hvis jeg hadde bodd i nærheten og skulle dratt ville jeg møtt opp tildlig!

Sjalu? Herlighet. 

Du har aldri vært i begravelse, men slenger ut kjipe beskyldninger til andre.

Forøvrig har jeg reist til andre landsdeler for å delta i eldre familiemedlemmers begravelse flere ganger. 

Jeg har også arrangert begravelse for svært nært familiemedlem, og det siste jeg ville ønsket er fullt av folk som kom bort som ville snakke og trøste i kirken før begravelsen. Da ville jeg ha ro og fred og refleksjon. Ønsket kun å forholde meg til de andre nærmeste. Snakke kan man gjøre etterpå på kirkebakken eller minnesamvær.

Det er uansett ikke noe å hjelpe til med. Alle oppgaver er ivaretatt. Begravelsesbyrået rigger.

Anonymkode: a5a01...79f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (1 time siden):

Eldre mennesker liker jo å komme veldig tidlig til alt. Og de blir usikre og skal finne toaletter og så videre:) 

Det er greit å slentre inn døra et minutt før når man er yngre.

Ikke i en begravelse. Der kommer man i god tid for at sermonien ikke skal preges av stress. 

Anonymkode: 010ed...d5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De begravelsene jeg har vært i er kirka full 30 min før, så skal du ha plass må du komme tidlig. Å komme for sent i en begravelse er ikke helt greit, da det både er forstyrrende og vondt for de nærmeste 

Anonymkode: 037c4...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sjalu? Herlighet. 

Du har aldri vært i begravelse, men slenger ut kjipe beskyldninger til andre.

Forøvrig har jeg reist til andre landsdeler for å delta i eldre familiemedlemmers begravelse flere ganger. 

Jeg har også arrangert begravelse for svært nært familiemedlem, og det siste jeg ville ønsket er fullt av folk som kom bort som ville snakke og trøste i kirken før begravelsen. Da ville jeg ha ro og fred og refleksjon. Ønsket kun å forholde meg til de andre nærmeste. Snakke kan man gjøre etterpå på kirkebakken eller minnesamvær.

Det er uansett ikke noe å hjelpe til med. Alle oppgaver er ivaretatt. Begravelsesbyrået rigger.

Anonymkode: a5a01...79f

Enig, er det en plass hvor det sitter 400 mennesker, og en kan høre en knappenål falle er det i begravelser. Ingen snakker sammen før sermonien begynner og det er helt stille. Hva skal man snakke om? En trenger bare å være der. 

Anonymkode: 037c4...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15-30 minutter før, alt etter relasjonen du hadde med den døde eller har med familien, og enda tidligere om det er fare for plassmangel eller du er nær den døde. 

Har du ikke ankommet før dørene lukkes, altså på slaget begravelsen starter, så holder du deg ute med mindre du er nær den døde. 

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig å møte opp en halvtime før. Se aller nærmeste har man gjerne møtt mellom dødsfallet og begravelsen uansett. 

Anonymkode: a0ef1...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bor i   eit  distrikt hvor ein må  forholde seg til   kommunikasjoner som  ferjeruter, bussruter etc for å ta del i begravelser som er  under eit tidspress.  Bor ein slik til at det er bare å sette seg i bilen  bar  kjøre til kyrkja bør ein kunne møte opp 15-20 før. 

Anonymkode: 248d6...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Lene Marie skrev (På 6.7.2023 den 14.16):

Er du sjalu på dem fordi de kommer tidlig og hjelper til og at dette er noe du ikke klarer å sette av tid til? Jeg synes man viser at man bryr seg hvis man kommer tidlig. Heller tidlig enn sent! Kommer man tidlig har man også mer tid til å være der for pårørende og trøste de når de trenger det. Her syns jeg du er litt urimelig. Har heldigvis aldri vært i begravelse selv, da jeg bor i en annen landsdel enn mine eldre familiemedlemmer som har gått bort. Men hvis jeg hadde bodd i nærheten og skulle dratt ville jeg møtt opp tildlig!

for et ufint svar!!!

vi kom en drøy halvtime før tiden til min mors begravelse, og da møtte vi mange som kom like tidlig. Det var ekstremt forstyrrende, for vi måtte hilse og veksle noen ord, og mens dette skjedde gikk minuttene, og det kom enda flere, og så måtte vi hilse på dem og. Det ble veldig uryddig og forstyrrende i forhold til at vi så for oss at vi skulle være først og gå uforstyrret inn og ha en stille stund for oss selv i halvtimen før det begynte.

Så for meg ble det veldig klart at at man bør komme etter de nærmeste, og normen er vel at de nærmeste kommer en halv time før. Så da gir svaret seg selv: Ikke kom mer enn 25 minutter før det begynner.

Anonymkode: bce2f...5d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15-20 minutter før kanskje? Heller litt før enn for sent, men tenker 15-20 min før er passe i de fleste tilfeller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de nærmeste på plass 45-60 minutt før det starter, og andre gjester ankommer ca 30-35 minutter før

Anonymkode: aa045...1fd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist møtte vi opp cirka 1.5 time før begravelsen startet. Det var godt å få litt ro sammen vi aller nærmeste.

Anonymkode: f262b...c95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...