AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #1 Del Skrevet 5. juli 2023 Så i dag kjørte kona et langt strekke på E18. Hun kjørte svært ujevn fart. 120 i venstre fila, til hun plutselig bremset opp og fulgte en eller annen lastebil i 80. Og så om igjen. Jeg spurte hvorfor hun kjører slik. Svaret var at hun føler at hun ikke kan være i venstre fil så lenge. Jeg skjønte ikke bæret av det og vet at hvis jeg stiller flere spm, oppfatter hun det som kritikk. Så jeg lurer på om noen her inne forstår det? Det bisarre var at det var et knipe andre kvinnekjørte biler som gjorde det samme. En steingammel A klasse og en Tesla Y med kvinner bak rattet kjørte vi forbi og ble forbikjørt av hele tiden. Hm. Anonymkode: cee04...ea9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #2 Del Skrevet 5. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så i dag kjørte kona et langt strekke på E18. Hun kjørte svært ujevn fart. 120 i venstre fila, til hun plutselig bremset opp og fulgte en eller annen lastebil i 80. Og så om igjen. Jeg spurte hvorfor hun kjører slik. Svaret var at hun føler at hun ikke kan være i venstre fil så lenge. Jeg skjønte ikke bæret av det og vet at hvis jeg stiller flere spm, oppfatter hun det som kritikk. Så jeg lurer på om noen her inne forstår det? Det bisarre var at det var et knipe andre kvinnekjørte biler som gjorde det samme. En steingammel A klasse og en Tesla Y med kvinner bak rattet kjørte vi forbi og ble forbikjørt av hele tiden. Hm. Anonymkode: cee04...ea9 Hva mener du her egentlig? Anonymkode: 91c9e...b08 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #3 Del Skrevet 5. juli 2023 Altså det er god folkeskikk å flytte seg fra venstre fil dersom noen tar deg igjen. Men ellers er det vel ikke noe galt i å ligge der lenge. Anonymkode: 2c5af...9c6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #4 Del Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så i dag kjørte kona et langt strekke på E18. Hun kjørte svært ujevn fart. 120 i venstre fila, til hun plutselig bremset opp og fulgte en eller annen lastebil i 80. Og så om igjen. Jeg spurte hvorfor hun kjører slik. Svaret var at hun føler at hun ikke kan være i venstre fil så lenge. Jeg skjønte ikke bæret av det og vet at hvis jeg stiller flere spm, oppfatter hun det som kritikk. Så jeg lurer på om noen her inne forstår det? Det bisarre var at det var et knipe andre kvinnekjørte biler som gjorde det samme. En steingammel A klasse og en Tesla Y med kvinner bak rattet kjørte vi forbi og ble forbikjørt av hele tiden. Hm. Anonymkode: cee04...ea9 Er du/dere nordmenn?. Anonymkode: 29e81...057 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #5 Del Skrevet 5. juli 2023 Så, hun kjørte forbi noen, og da hun la seg tilbake i høyre fil, så sakket hun farten for å matche lastebilen foran? Var du irritert over at hun ikke holdt 120 og kjørte inn i rumpa på lastebilen foran som kjørte i 80? Anonymkode: 497d6...3d0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #6 Del Skrevet 5. juli 2023 Hvilken del av E18 har 120 i fartsgrense? Anonymkode: 2c705...6ed 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #7 Del Skrevet 5. juli 2023 Altså venstrefil er forbikjøringsfelt som kun skal brukes til å kjøre forbi biler. Man skal ikke ligge i venstrefelt dersom man ikke er i en forbikjøringssituasjon. Når din kone sier at hun ikke kan ligge for lenge i venstre felt, så viser hun til at forbikjøring skal gjennomføres så raskt som mulig. Altså når forbikjøringen har begynt skal man gjøre alt man kan for å avslutte den så fort som mulig. Anonymkode: 166fb...ef0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 5. juli 2023 #8 Del Skrevet 5. juli 2023 Du skal ligge i høyre fil venstre fil er til forbikjøring her gjorde jeg også feil når jeg tok førerkortet i 2007 (Ikke oppkjøring da ) der må lo alt gjøres riktig noe jeg gjorde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #9 Del Skrevet 5. juli 2023 Jeg ligger ofte i venstrefilen og kjører forbi de som ligger rett under fartsgrensen. Men så vil jeg godt slappe av litt og legger meg i høyre. Til jeg blir utålmodig og flytter meg til venstre igjen. La kona di leve og kjøre som hun vil, hun skader vel ingen av å følge farten til bilen foran når hun ligger i høyrefilen? Kanskje hun ville slappe av litt da. Anonymkode: 4150c...7ef 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #10 Del Skrevet 5. juli 2023 Og dere som sier at venstrefilen kun er til forbikjøring, bor dere i byen? For i/ tett rundt byen er det så fullt på motorveien at med mindre man skal ta av snart er det bare fint å ligge i høyrefilen for å avlaste trafikken i høyrefilen. Anonymkode: 4150c...7ef 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #11 Del Skrevet 5. juli 2023 Fint å ligge i venstrefilen * mente jeg. Og hva med når det er tre felt? Mener dere fortsatt at man kun bør benytte seg av høyre? Anonymkode: 4150c...7ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #12 Del Skrevet 6. juli 2023 Hun ville vel holde fartsgrensen innimellom, da, for å ikke kjøre som en gris hele veien og risikere å kollidere i høy fart og kjøre ihjel noen? Forresten så er det sinnsykt irriterende å ha en passasjer som legger seg borti hvordan jeg kjører. Anonymkode: ea840...429 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #13 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fint å ligge i venstrefilen * mente jeg. Og hva med når det er tre felt? Mener dere fortsatt at man kun bør benytte seg av høyre? Anonymkode: 4150c...7ef Altså, hovedinnlegget nevner ikke tre filer, så det blir bare tullete å gnåle om "hva om". Forhold deg til scenarioet i hovedinnlegget. Ts, hvorfor legger du deg opp i hvordan hun kjører? Såfremt hun ikke bryter trafikklover eller kjører på en måte som setter eget og andres liv i fare, så er det null problemer her. At man kjører forbi et par biler, betyr ikke at man nå må kjøre forbi ALLE. Jeg gidder i hvertfall ikke å kappkjøre med alle på veien hele tiden. Det er langt mer komfortabelt å ligge bak andre. Anonymkode: 497d6...3d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #14 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Altså venstrefil er forbikjøringsfelt som kun skal brukes til å kjøre forbi biler. Man skal ikke ligge i venstrefelt dersom man ikke er i en forbikjøringssituasjon. Når din kone sier at hun ikke kan ligge for lenge i venstre felt, så viser hun til at forbikjøring skal gjennomføres så raskt som mulig. Altså når forbikjøringen har begynt skal man gjøre alt man kan for å avslutte den så fort som mulig. Anonymkode: 166fb...ef0 Jeg tror det TS mener er at kona hans kjørte i svært ujevnt tempo. I perioder lå hun i 120 i venstrefila, så la hun seg inn i høyrefila og tilpasset seg farten til den mer saktegående tungtrafikken. At hun på en måte tok "pauser" i sakte fart. Om det var "riktig" eller "feil" finnes det vel ikke noe svar på. Hvis hun følte for å ta en slik pause før neste "fartsetappe", så er vel det hennes valg. Det er jo riktig at venstre fil i utgangspunktet kun skal brukes til forbikjøring, og så legger man seg inn til høyre igjen. Det som kan ha vært situasjonen her var at den saktegående trafikken i høyre fil var så tett at neste forbikjøring uansett var nært forestående. Men så valgte hun å legge seg bak den lastebilen og bli liggende der en stund. Jeg opplever ofte at et opphold i venstrefila kan bli ganske langvarig og en slags "kontinuerlig" forbikjøring, fordi den saktegående trafikken til høyre er ganske tett. Tenker at da må det være greit å bli liggende ute til venstre. Men hvis det kommer et fartsfantom bakfra som kjører fortere enn meg igjen, så smetter jeg inn til høyre sånn at den bilen får passere. Anonymkode: 2cc00...0d4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leitz Skrevet 6. juli 2023 #15 Del Skrevet 6. juli 2023 Det er vel ingenting feil med å ligge lenge i venstre fil? Så lenge man aktivt følger med i speilene for biler bakfra (det er det ganske få som gjør.....). Ellers er jeg enig i at det høres utrolig slitsomt å bytte mellom 120 og 80 stadig vekk. En ting er jo å gi på litt for å komme forbi fortere, men det du beskriver høres bare slitsomt ut.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #16 Del Skrevet 6. juli 2023 Null problem å ligge i venstre hele veien, så lenge man holder øye med om noen kommer bak. Anonymkode: bab47...781 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #17 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Og dere som sier at venstrefilen kun er til forbikjøring, bor dere i byen? For i/ tett rundt byen er det så fullt på motorveien at med mindre man skal ta av snart er det bare fint å ligge i høyrefilen for å avlaste trafikken i høyrefilen. Anonymkode: 4150c...7ef Du skjønner, det er ofte ulik trafikk gjennom uka og døgnet. Jeg har kjørt på Autobahn, samt gjennom Italia, Frankrike og Spania. Er det jevn flyt i alle felt legger man seg i felt 2 eller 3. Men om det er relativt tomt på veien så bruker man venstre felt for forbikjøring, før man igjen legger seg inn i felt 1. Anonymkode: 48494...79d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #18 Del Skrevet 6. juli 2023 Vel det er jo strengt att litt rar oppførsel, hvorfor legge seg inn bak en lastebil som går i maks 90 når en selv ligger i 110-120. Med mindre det kom en bil rett i ræva på a. For meg virker det som om hun stresser litt i høy fart. Og egt ikke vil kjøre så fort. Men som i alt i trafikken, folk kjører som de selv best føler de kan, og å stresse noen mer i sånn situasjon er bare dårlig folkeskikk, så du gjorde nok rett i å la den ligge. Men er jo som deg litt nysgjerrig på resonnement hennes på hvorfor hun kjører som hun gjør. Anonymkode: f0df9...a54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #19 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tror det TS mener er at kona hans kjørte i svært ujevnt tempo. I perioder lå hun i 120 i venstrefila, så la hun seg inn i høyrefila og tilpasset seg farten til den mer saktegående tungtrafikken. At hun på en måte tok "pauser" i sakte fart. Om det var "riktig" eller "feil" finnes det vel ikke noe svar på. Hvis hun følte for å ta en slik pause før neste "fartsetappe", så er vel det hennes valg. Det er jo riktig at venstre fil i utgangspunktet kun skal brukes til forbikjøring, og så legger man seg inn til høyre igjen. Det som kan ha vært situasjonen her var at den saktegående trafikken i høyre fil var så tett at neste forbikjøring uansett var nært forestående. Men så valgte hun å legge seg bak den lastebilen og bli liggende der en stund. Jeg opplever ofte at et opphold i venstrefila kan bli ganske langvarig og en slags "kontinuerlig" forbikjøring, fordi den saktegående trafikken til høyre er ganske tett. Tenker at da må det være greit å bli liggende ute til venstre. Men hvis det kommer et fartsfantom bakfra som kjører fortere enn meg igjen, så smetter jeg inn til høyre sånn at den bilen får passere. Anonymkode: 2cc00...0d4 Helt korrekt. Mesteparten av biltrafikken lå nå bare til venstre. Men det er vanskelig for meg å forstå konas motivasjon skikkelig med sånne ting fordi bare spørsmålet ofte kan oppfattes som kritikk. Det er jo ikke ment som det, men jeg forstår i utgangspunktet ikke hvorfor man plutselig skulle bremse ned til 80 istdf. å holde den jevne trafikkflyten i venstrefila i 120. Anonymkode: cee04...ea9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå