Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Banænie skrev (2 timer siden):

Jeg forstår ikke at de vil "ødelegge" barnas læring, og sosiale med å ikke la dem gå på skole! 

Det er tøft å ha hjemmeskole mef baby/småbarn løpende rundt, og man klarer faktisk ikke være 100% tilstede her eller der. Jeg hadde hjemmeskole med 1klassing og 3 klassing under nedstengningen, ett barnehagebarn og baby. Det var jævlig! Og jeg ser på meg selv som en ganske chill mamma, men jeg følte aldri at jeg strakk helt til. Nå hadde vi jo ferdig opplegg å gå igjennom, men allikevel. Da vil jeg heller jobbe og la de som kan, ta seg av undervisning uten å få dårlig samvittighet.. 

Jeg kan bare tenke meg hvor vanskelig dette må ha vært for deg! En må jo føle at en ikke strekker til i forhold til noe. På bakgrunn av dette så kan man jo undres hvor godt dette opplegget er for ungene deres ettersom de ikke bare gjør dette i en liten periode, men årevis. Begge to må jo bruke store deler av dagen med hodet i skjermen for å oppretteholde influencer karrieren. Hva holder de eldre ungene deres på med når foreldrene må bruke store delen av dagen foran en skjerm, eller passe på små babyer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sunflower123 skrev (20 minutter siden):

Ja, de mønstrene i cappucinoen med caption "jeg er heldig!" syns jeg er ganske cringe, og egentlig litt provoserende. Det er ikke slik livet vil være for de fleste som ikke lever i generasjonsbolig (og derfor nok får masse hjelp), bor på et lite sted, og har legelønn. De fleste av oss må faktisk ut å bidra til at samfunnet skal gå rundt og tjene nok for å gi barna de tingene de trenger.

Det at de bare henger med likesinnende personer får hele greia til å høre litt "sekt" aktig ut.  Når skal ungene få lov til å delta i samfunnet og få andre impulser?

Men hva er unschooling? Betyr det at de i praksis ikke driver hjemmeskole en gang?

Slik jeg har forstått det er unschooling at de primært følger barnas interesser. De tar ikke utgangspunkt i læreplan eller prøver å lære dem noe som helst, alt handler om barnas egne motivasjon. De bruker for eksempel barnas indre driv til å lære seg tall og bokstaver som «bevis» på at man ikke trenger skole. 

Fordi det er opplæringsplikt i Norge har foreldrene jevnlig tilsyn fra kommunen, så i praksis må de forholde seg til læreplanen likevel. Om jeg har skjønt det rett går de gjennom den og «sjekker av» temaer de har vært innom mellom hver tilsyn.

Jeg opplever at de bruker some-plattformene sine mye til å snakke ned skole (for all del, det er MYE som kan forbedres i den offentlige skolen, men det hører hjemme på et annet underforum). Jeg har ingen tro på at barn som aldri har satt sin fot i en eller annen institusjon får et godt utgangspunkt for voksenlivet. 

• Liker 5
Skrevet

De fleste jeg kjenner som driver unschooling (eller mer tradisjonell hjemmeundervisning), både her og i USA, er veldig aktive, ungene går gjerne på typ speider/4h/"forest school", kulturskole, idrett av ulike slag og sånt, og ungene får virkelig bli kjent med mange forskjellige typer folk i ulike aldre. Og ungene får masse impulser, er mye ute, lærer mye av ting man ikke lærer på skolen. Nå følger jeg ikke hun her, men får henne opp av og til, og ser aldri at de gjør ting som virker noe bedre enn skole. Skjønner ikke greia. Spesielt siden jeg regner med at det hun poster er det hun faktisk er stolt av, er sikkert mye tid foran dårlige skjermer utenom de supergivende lekelandbesøkene 🙈

Men, vi bor i en liten by, og til og med her er det sånn at det er veldig forskjell på hvilke familier som sogner til de to barneskolene, så det er jo ikke som om skolen er en spesielt ideell sosialiseringsarena den heller..

• Liker 2
Skrevet
solsolsol skrev (14 minutter siden):

De fleste jeg kjenner som driver unschooling (eller mer tradisjonell hjemmeundervisning), både her og i USA, er veldig aktive, ungene går gjerne på typ speider/4h/"forest school", kulturskole, idrett av ulike slag og sånt, og ungene får virkelig bli kjent med mange forskjellige typer folk i ulike aldre. Og ungene får masse impulser, er mye ute, lærer mye av ting man ikke lærer på skolen. Nå følger jeg ikke hun her, men får henne opp av og til, og ser aldri at de gjør ting som virker noe bedre enn skole. Skjønner ikke greia. Spesielt siden jeg regner med at det hun poster er det hun faktisk er stolt av, er sikkert mye tid foran dårlige skjermer utenom de supergivende lekelandbesøkene 🙈

Men, vi bor i en liten by, og til og med her er det sånn at det er veldig forskjell på hvilke familier som sogner til de to barneskolene, så det er jo ikke som om skolen er en spesielt ideell sosialiseringsarena den heller..

Ja, jeg er på ingen måte imot hjemmeundervisning, så lenge forutsetningene er lagt til rette for dette. Det vil jo si at foreldrene faktisk underviser ungene sine, og sørger for at de har et rikt sosialt liv med å ta dem med på  tingene du nevner. Men å la så unge barn styre sin egen læring, høres jo helt sinsykt ut. Jeg forstår ikke hvordan de består disse tilsynene. Jeg følger profilen, så jeg vet at de nylig hadde tilsyn. I form av aktiviteter ser det ut som de henger på Playground på Tvedt senteret og sitter hjemme mens Marte drikker cappuchino og ammer minstemann, og henger med andre "hjemmeskolere". For et rikt liv (not). 

• Liker 3
Skrevet
PecanPie skrev (28 minutter siden):

Slik jeg har forstått det er unschooling at de primært følger barnas interesser. De tar ikke utgangspunkt i læreplan eller prøver å lære dem noe som helst, alt handler om barnas egne motivasjon. De bruker for eksempel barnas indre driv til å lære seg tall og bokstaver som «bevis» på at man ikke trenger skole. 

Fordi det er opplæringsplikt i Norge har foreldrene jevnlig tilsyn fra kommunen, så i praksis må de forholde seg til læreplanen likevel. Om jeg har skjønt det rett går de gjennom den og «sjekker av» temaer de har vært innom mellom hver tilsyn.

Jeg opplever at de bruker some-plattformene sine mye til å snakke ned skole (for all del, det er MYE som kan forbedres i den offentlige skolen, men det hører hjemme på et annet underforum). Jeg har ingen tro på at barn som aldri har satt sin fot i en eller annen institusjon får et godt utgangspunkt for voksenlivet. 

Haha, jeg lurer på hvor mange unger som har et "indre driv" for å lære tall og bokstaver. Dette var et nytt konsept for meg. Blir bare verre og verre dette her altså :P Og enig i at de gjør nok ungene en bjørnetjeneste her. De må jo på et eller annet tidspunkt i det virkelige liv. 

• Nyttig 1
Skrevet
Sunflower123 skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg er på ingen måte imot hjemmeundervisning, så lenge forutsetningene er lagt til rette for dette. Det vil jo si at foreldrene faktisk underviser ungene sine, og sørger for at de har et rikt sosialt liv med å ta dem med på  tingene du nevner. Men å la så unge barn styre sin egen læring, høres jo helt sinsykt ut. Jeg forstår ikke hvordan de består disse tilsynene. Jeg følger profilen, så jeg vet at de nylig hadde tilsyn. I form av aktiviteter ser det ut som de henger på Playground på Tvedt senteret og sitter hjemme mens Marte drikker cappuchino og ammer minstemann, og henger med andre "hjemmeskolere". For et rikt liv (not). 

Poenget er jo at i mange familier funker det helt fint. 

Tror jeg har skrevet det her i tråden tidligere, men mine barn har feks alle lært seg mesteparten av "barneskolepensumet" før skolestart, enten helt på egenhand, eller i alle fall på eget initiativ. I teorien er barn ekstremt ivrige etter å lære, men det krever jo selvfølgelig at man er i et miljø hvor det er mulig å plukke opp ting. Her hjemme har jeg feks studert i flere år (så det ligger bøker med avansert matte ol rundt om), vi har gård, mannen driver med skinnarbeid og er ivrig på kjøkkenet++ Det er ting ungene plukker opp og har lyst til å lære mer om. De har selv funnet ut at de vil lære seg flere språk, en av de yngste hjelper tiendeklassingen med tysklekser.. Så det handler ikke om at unschooling ikke funker, men det er ikke et frikort for å kunne sitte på lekeland med kaffe hele dagen. Ellers enig!

• Liker 1
Skrevet
Sunflower123 skrev (4 minutter siden):

Haha, jeg lurer på hvor mange unger som har et "indre driv" for å lære tall og bokstaver. Dette var et nytt konsept for meg. Blir bare verre og verre dette her altså :P Og enig i at de gjør nok ungene en bjørnetjeneste her. De må jo på et eller annet tidspunkt i det virkelige liv. 

Jeg har fem unger, og om jeg ikke hadde møtt andre barn ville jeg tenkt det var helt fjernt å skulle ha bokstavundervisning på skolen. Alle mine har vært 3-4-5 da de lærte seg å lese, ingen har fått noen opplæring utover at vi vel hadde magnetbokstaver en stund (og vi leser mye). Samme med tall. De yngste har vi til og med aktiv prøvd å unngå at skulle lære seg noen skoleting før skolestart 🙃 Både jeg og mannen og våre søsken kunne også lese og skrive som fireåringer. Husker jeg og bestevenninna mi kommuniserte med lapper i barnehagen så ikke en av guttene (vi ikke likte) skulle blande seg. 

Skrevet
solsolsol skrev (23 minutter siden):

Poenget er jo at i mange familier funker det helt fint. 

Tror jeg har skrevet det her i tråden tidligere, men mine barn har feks alle lært seg mesteparten av "barneskolepensumet" før skolestart, enten helt på egenhand, eller i alle fall på eget initiativ. I teorien er barn ekstremt ivrige etter å lære, men det krever jo selvfølgelig at man er i et miljø hvor det er mulig å plukke opp ting. Her hjemme har jeg feks studert i flere år (så det ligger bøker med avansert matte ol rundt om), vi har gård, mannen driver med skinnarbeid og er ivrig på kjøkkenet++ Det er ting ungene plukker opp og har lyst til å lære mer om. De har selv funnet ut at de vil lære seg flere språk, en av de yngste hjelper tiendeklassingen med tysklekser.. Så det handler ikke om at unschooling ikke funker, men det er ikke et frikort for å kunne sitte på lekeland med kaffe hele dagen. Ellers enig!

Det er flott å høre. Da har de jo et veldig godt utgangspunkt når de starter skolen. Jeg forstår det slik at barna gikk på skolen? Ja takk begge deler, sier jeg. Et godt samarbeid mellom hjemmet og skolen er i barnas beste interesse. Men som sagt så har jeg ikke noe imot hjemmeskole sånn generelt. 

Skrevet
Sunflower123 skrev (28 minutter siden):

De fleste barn har et indre driv for å lære, det er ikke uvanlig at barn «oppdager» tall og bokstaver selv. Miljøpåvirkning har mye å si, lesende foreldre vil sannsynligvis ende opp med lesende barn.

• Liker 3
Skrevet
Sunflower123 skrev (Akkurat nå):

Det er flott å høre. Da har de jo et veldig godt utgangspunkt når de starter skolen. Jeg forstår det slik at barna gikk på skolen? Ja takk begge deler, sier jeg. Et godt samarbeid mellom hjemmet og skolen er i barnas beste interesse. Men som sagt så har jeg ikke noe imot hjemmeskole sånn generelt. 

Ja, jeg skjønner det. Prøver bare å få frem at for mange barn er unschooling en helt fantastisk måte å bli "klar for livet" på. Synes jordmorliv er utrolig dårlig reklame for det miljøet.

(og nei, å kunne masse er et grusomt utgangspunkt for ordinær skole, vi har derfor i perioder hatt hjemmeundervisning)

• Liker 3
Skrevet
solsolsol skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg skjønner det. Prøver bare å få frem at for mange barn er unschooling en helt fantastisk måte å bli "klar for livet" på. Synes jordmorliv er utrolig dårlig reklame for det miljøet.

(og nei, å kunne masse er et grusomt utgangspunkt for ordinær skole, vi har derfor i perioder hatt hjemmeundervisning)

Litt utenfor tema, men det at ungene kan for mye er en bekymring jeg har for kommende skolestart. Det er en balansegang, å støtte opp under interessen for bokstaver og ord, og å ikke bli for ivrig og ende opp med at «ukas bokstav» i første trinn dreper interessen. 🫣 Ideelt sett skulle jeg ønske det lå mer til rette for å gjennomføre deltids hjemmeskole, kortere skoleuker/dager tror jeg mange barn kunne hatt godt av. 

• Liker 2
Skrevet
PecanPie skrev (2 timer siden):

Litt utenfor tema, men det at ungene kan for mye er en bekymring jeg har for kommende skolestart. Det er en balansegang, å støtte opp under interessen for bokstaver og ord, og å ikke bli for ivrig og ende opp med at «ukas bokstav» i første trinn dreper interessen. 🫣 Ideelt sett skulle jeg ønske det lå mer til rette for å gjennomføre deltids hjemmeskole, kortere skoleuker/dager tror jeg mange barn kunne hatt godt av. 

Ja, det tror jeg kunne vært veldig fint! Eller bare en mer variert skoledag der man feks også kunne lært å tenne gode bål, spikke, spille instrumenter ++ Vi trodde (etter den eldste) at det var opp til oss om ungene skulle kunne ting eller ikke, men det viste seg at det var helt umulig å styre om ungene først har fått for seg at de vil lære.

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg er pro både hjemmeundervisning og alternative skoler som Steiner og Montessori, men jeg må si at jeg er skeptisk til «unschooling». Jeg synes likevel det er interessant å følge kontoene til både Marte og andre som velger bort tradisjonell skolegang for barna sine. 

• Liker 1
Skrevet
Sunflower123 skrev (På 28.1.2026 den 20.52):

Enig. Hvis vi alle skulle unngått «hamsterhjulet» som hun kaller det, så hadde ikke samfunnet gått rundt. Alle kan ikke sitte hjemme og drikke kaffe hele dagen..noen av oss må faktisk bidra og dra på jobb, og skal man da liksom ha dårlig samvittighet for at man sender barna i barnehage/skole? Mom shaming ja. Hun er ikke noe godt forbilde for noe som helst

Det er en del folk som ikke takler å jobbe 100 prosent. De klarer det ikke, ev. gidder ikke. Og da får noen av dem behov for å pålegge andre skam, fordi vi ikke føler at vi løper i noe hamsterhjul selv om vi har barn og 100% jobb.

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for persondebatt.

Måne, admin. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er enig med Marte at det er fint å være hjemme de tidlige barnehageår, men det for min del fordrer at man har et nettverk å lene seg på eller bor på typ en bondegård hvor barna er ute og med i fjøsstellet. Jeg hadde blitt koko av å være alene hjemme med tre barn hjemme hver dag i et rekkehus. 
Hun må være laget av et annent materiale, ungene hennes også (mine sloss mye)! 
Nå skal hun og ha en baby til! klarer ikke å se for meg hvordan det er å følge opp alle sammen, hele 4 unger fra nyfødt til skolegutt uten noen form for hjelp. 
Det er jo hyggelig å henge på lekeplasser, men det eldste barnet hadde nok hatt nytte av skole. Jeg ser ikke hvorfor man er så kritiske til tradisjonell skole. Uten SFO så er jo dagene typ fra 08.30-13.15 mange dager. Det er under 5 timer av de kanskje 14 timene et skolebarn er våken. Man kunne fått masse tid sammen uansett. 
For min del synes jeg tradisjonell skole er kjempebra og viktig. Læring satt i system. Så er det kanskje mye der man kunne vært foruten, men alternativet å ikke gå på skole er dårlig. Se til u-land hvor mange driver "unschooling". Barna ender opp som analfabeter. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...