skruf Skrevet 16. oktober #221 Del Skrevet 16. oktober molly83 skrev (5 timer siden): Ja, har skjønt det, men klarer ikke å se at de gjennom fri læring får med seg det de bør for å henge tritt med andre barn på samme alder.. og dermed lurer jeg på hvordan de kan tenke at dette er barnas beste, når de skal leve i et samfunn sammen med etterhvert andre mennesker som ha fått med seg mye mer. En ting er at hun ikke liker samfunnet vårt, men hun får ikke forandret det og hindret at hennes barn blir en del av det uansett etterhvert. Det er på den måten jeg mener dette er eksperimentelt ovenfor egne barn. Jeg hadde aldri hatt hjerte til det ovenfor mine barn. Så utrolig enig! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 16. oktober #222 Del Skrevet 16. oktober solsolsol skrev (5 timer siden): Dere som er så bekymret, har dere barn? Jeg har nå fem barn i skolealder eller eldre. Har god oversikt over hva de faktisk lærer (og surrer med) på skolen. Det er SÅ lite. Søk opp kompetansemålene i de ulike fagene. Det er altså virkelig lavt nivå det forventes. Marte skrev akkurat på Instagram at de har skrevet ut kompetansemålene, har de liggende lett tilgjengelig og sjekker innom for å følge med om det er noe som mangler (altså, om de ser at oi, det her kommer vi ikke innom i hverdagslivet vårt, så vil de gjøre et eller annet for å sikre at ungene lærer det også). Kan dere engelsk grammatikk fordi dere husker reglene, eller fordi dere har hørt nok engelsk til å vite hva som høres riktig ut? Anbefaler at dere som er nysgjerrige og urolige leser et par bøker om skolesystemet, om unschooling og frilæring. Det er lite som tyder på at det er noe skummelt altså. Ja jeg har barn på skolen, i tredje klasse, og ser jo at det han lærer overhodet ikke er noe han hadde lært hjemme med mindre vi aktivt gikk inn for det! Nå jobbes det for eksempel med addisjon og subtraksjon av større tall, som krever at han setter opp regnestykket på papir. Det er ikke noe en åtteåring kommer over av seg selv og lærer av seg selv i en hverdag på Leos og hjemme i stua... Multiplikasjon har de også begynt med, noe som heller ikke bare kommer av seg selv uten å være bevisst på det. Store hull i matematikkunnskap blir gjerne først synlig på ungdomsskolen, eller på universitetet, og da er det innmari krevende å ta igjen det gapet! 7 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K_mb Skrevet 16. oktober #223 Del Skrevet 16. oktober solsolsol skrev (6 timer siden): Dere som er så bekymret, har dere barn? Jeg har nå fem barn i skolealder eller eldre. Har god oversikt over hva de faktisk lærer (og surrer med) på skolen. Det er SÅ lite. Søk opp kompetansemålene i de ulike fagene. Det er altså virkelig lavt nivå det forventes. Marte skrev akkurat på Instagram at de har skrevet ut kompetansemålene, har de liggende lett tilgjengelig og sjekker innom for å følge med om det er noe som mangler (altså, om de ser at oi, det her kommer vi ikke innom i hverdagslivet vårt, så vil de gjøre et eller annet for å sikre at ungene lærer det også). Kan dere engelsk grammatikk fordi dere husker reglene, eller fordi dere har hørt nok engelsk til å vite hva som høres riktig ut? Anbefaler at dere som er nysgjerrige og urolige leser et par bøker om skolesystemet, om unschooling og frilæring. Det er lite som tyder på at det er noe skummelt altså. Helt uenig med deg, og lurer på hva slags skole dine barn går på som surrer rundt og lærer lite? Mine barn har mer enn nok å henge fingrene i og de lærer masse på skolen. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 17. oktober #224 Del Skrevet 17. oktober K_mb skrev (11 timer siden): Helt uenig med deg, og lurer på hva slags skole dine barn går på som surrer rundt og lærer lite? Mine barn har mer enn nok å henge fingrene i og de lærer masse på skolen. Jeg tror man må stole på at foreldre og kommunen, i form av tilsyn, har kontroll. Barn og familier er åpenbart veldig ulike. Hvis man har barn som synes det er mer enn nok å henge fingrene i på skolen opplever de det kanskje også som meningsfullt og fint? Så bra! Men det er ikke sånn for alle. Den siste uka har syvåringen funnet ut at hen skal lære seg fransk, og kan allerede mer enn det forventes (i følge læreboka) at fjerdeklassingen skal kunne i engelsk. Hvis man har barn som er veldig lite ivrige på å lære nye ting, og aldri oppsøker ny kunnskap selv, da må man jo selvfølgelig gjøre et eller annet som forelder for å passe på at de henger med. Men tror virkelig mange av dere ville blitt overrasket om dere hadde tatt ungene ut av skolen, ventet et år for å venne dem fra lære=skole=kjedelig, og sett hvor mye de selv hadde lært på egenhånd, og hvor mye de hadde ivret etter å lære ut fra egen motivasjon. For mine barn (og mange! andre) går det alt for sakte på skolen, husk, absolutt alle skal henge med, de skal ha tid til å hysje på alle sammen, alle skal henge tingene sine på plass, alle skal stille spørsmål, de skal repetere og repetere tusen ganger før de går videre. Selv de som faktisk underviser sier at det tar maks et par timer om dagen, også for unger med lærevansker, å komme gjennom det de bruker hele skoledager på på skolen. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 17. oktober #225 Del Skrevet 17. oktober issoras skrev (12 timer siden): Multiplikasjon har de også begynt med, noe som heller ikke bare kommer av seg selv uten å være bevisst på det. Kommer ikke det av seg selv? Har dine unger aldri lurt på hvor mange muffins de må bake om alle skal få tre hver, eller hvor mange røde legoklosser de trenger for å bygge en så stor vegg? Alle mine har ganget og delt lenge før skolestart. Kanskje man som forelder bare må være litt på og si "hva tror du?" i stedet for å gi svaret hver gang unger lurer på ting. Eller faktisk gidde å hjelpe dem med å sjekke opp ting i stedet for å si "ikke mas" eller "vet ikke": 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 17. oktober #226 Del Skrevet 17. oktober solsolsol skrev (3 timer siden): Kommer ikke det av seg selv? Har dine unger aldri lurt på hvor mange muffins de må bake om alle skal få tre hver, eller hvor mange røde legoklosser de trenger for å bygge en så stor vegg? Alle mine har ganget og delt lenge før skolestart. Kanskje man som forelder bare må være litt på og si "hva tror du?" i stedet for å gi svaret hver gang unger lurer på ting. Eller faktisk gidde å hjelpe dem med å sjekke opp ting i stedet for å si "ikke mas" eller "vet ikke": Nei, de har ikke lurt på sånne ting i 1,2 eller 3 klasse , når vi baker muffins baker vi etter oppskrift og dobler den ved behov. Det å lure på sånne ting og løse de praktisk der og da hjelper en heller ikke med å løse større stykker som man ikke kan ta i hodet. Sønnen min kan fint addere at to muffins til hver av oss fire i familien blir 8, men steget derfra til 7x8 er større, og steget er endra større til 1578+467. Da må det system på plass, ikke muffinsbaking. Og hvis du virkelig tror at de fleste barnehagebarn kan multiplisere og dele er du på en helt fjern planet! Barna dine er ikke "normale". Supert for dere at de tar slike ting tidlig, det er bare flott, men det hjelper akk så lite i en diskusjon om opplæring. 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 17. oktober #227 Del Skrevet 17. oktober issoras skrev (57 minutter siden): Og hvis du virkelig tror at de fleste barnehagebarn kan multiplisere og dele er du på en helt fjern planet! Barna dine er ikke "normale". Poenget er jo at barn ikke er like. Du vet best om dine barn, og kan umulig vite hvordan Marte sine barn lærer best. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 17. oktober #228 Del Skrevet 17. oktober solsolsol skrev (1 time siden): Poenget er jo at barn ikke er like. Du vet best om dine barn, og kan umulig vite hvordan Marte sine barn lærer best. Nei men du påstod at barn lærer SÅ lite på skolen. Det er jeg virkelig dypt og grunnleggende uenig i, selv om dine barn er spesielle og har andre behov. Hvorvidt Marte sine barn lærer det de skal vet jeg lite om, men hun greier hvertfall ikke formidle så veldig mye læring gjennom influenserkanalen sin. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molly83 Skrevet 17. oktober Forfatter #229 Del Skrevet 17. oktober issoras skrev (36 minutter siden): Nei men du påstod at barn lærer SÅ lite på skolen. Det er jeg virkelig dypt og grunnleggende uenig i, selv om dine barn er spesielle og har andre behov. Hvorvidt Marte sine barn lærer det de skal vet jeg lite om, men hun greier hvertfall ikke formidle så veldig mye læring gjennom influenserkanalen sin. Marte kan gjerne overbevise meg, og jeg ønsker gjerne at hun prøver, med å gi meg mer innblikk i dette med hjemmeskole og læring. Når hun bare kritiserer samfunnet og de som har barn i ordinær skole, får jeg ingen innblikk og informasjon om dette. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk.Fjas Skrevet 23. oktober #230 Del Skrevet 23. oktober Jeg lurer på et praktisk og konkret spørsmål, men ser ikke noe informasjon på hennes konto om det. Hvordan tenker de å løse det hvis moren i familien her plutselig blir innlagt på sykehus eller syk over tid? Far kan jo bruke syk barnepasser, men de dagene går jo fort. Hvordan skal han sjonglere tre barn inkludert et skolebarn på hjemmeskole og et spedbarn, mens han skal jobbe (når sykt barn dager er brukt opp)? Eller hvis det yngste barnet (babyen) havner på sykehus? Da er det vel bare far som kan få pleiepenger (mor er jo ikke i arbeid) for å være med babyen på sykehuset, mens mor tar seg av barnehagebarnet og skolebarnet hjemme. Hva er tanken da rundt tilknytning for babyen om mor skal overlate den på sykehus til far (når den er vant til å være med mor hele dagen og ammes)? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danseskjørt Skrevet 23. oktober #231 Del Skrevet 23. oktober Frk.Fjas skrev (5 timer siden): Jeg lurer på et praktisk og konkret spørsmål, men ser ikke noe informasjon på hennes konto om det. Hvordan tenker de å løse det hvis moren i familien her plutselig blir innlagt på sykehus eller syk over tid? Far kan jo bruke syk barnepasser, men de dagene går jo fort. Hvordan skal han sjonglere tre barn inkludert et skolebarn på hjemmeskole og et spedbarn, mens han skal jobbe (når sykt barn dager er brukt opp)? Eller hvis det yngste barnet (babyen) havner på sykehus? Da er det vel bare far som kan få pleiepenger (mor er jo ikke i arbeid) for å være med babyen på sykehuset, mens mor tar seg av barnehagebarnet og skolebarnet hjemme. Hva er tanken da rundt tilknytning for babyen om mor skal overlate den på sykehus til far (når den er vant til å være med mor hele dagen og ammes)? Hun har vel en stillingsprosent som jordmor med mulighet for hjemmekontor, syns jeg å ha lest en gang. Så da har hun kanskje rett på sykepenger, idk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk.Fjas Skrevet 24. oktober #232 Del Skrevet 24. oktober Danseskjørt skrev (17 timer siden): Hun har vel en stillingsprosent som jordmor med mulighet for hjemmekontor, syns jeg å ha lest en gang. Så da har hun kanskje rett på sykepenger, idk. Tja, hvis hun har hatt inntekt, så kanskje hun har rett på sykepenger. Men hvem skal ta seg av barna? Mulig inntekten også er influenser og utlevering av barn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 24. oktober #233 Del Skrevet 24. oktober Danseskjørt skrev (19 timer siden): Hun har vel en stillingsprosent som jordmor med mulighet for hjemmekontor, syns jeg å ha lest en gang. Så da har hun kanskje rett på sykepenger, idk. Frk.Fjas skrev (1 time siden): Tja, hvis hun har hatt inntekt, så kanskje hun har rett på sykepenger. Men hvem skal ta seg av barna? Mulig inntekten også er influenser og utlevering av barn Hun har en 20% stilling eller deromkring i svugermorens firma. Hun postet at hun i tillegg skulle jobbe med jordmorliv-kontoen, så jeg antar at den genererer inntekt. At de satser på SoMe som inntektskilde kan også forklare hvorfor han og hun har prøvd å få følgere over fra instagram til snapchat (snapchat betaler langt bedre). Til den siste kommentaren om utlevering av barn fra Frk. Fjas, så er det helt vilt hvor mye barna blir utlevert på SoMe. Det er skadelig for ungene å gå i skole, men ikke at mor publiserer hundrevis av bilder av dem på nett? 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten89 Skrevet 24. oktober #234 Del Skrevet 24. oktober Det unschooling opplegget har jeg lite troa på! Man må ha litt strukturert undervisning mener jeg. Og jeg forstår ikke helt kritikken til skolen. Min datter går i første klasse og har skole fra 08.30-13.15. Og inni der er det masse lek og friminutt! Altsa gutten hennes har de 19 andre timene i døgnet til å la humla suse. Det er ikke noen 12-timers sweatshop vi snakker om her. Synes oppriktig synd på eldstemann. Barnehage barn (i alle fall de under 3) har godt av å være bare hjemme. Men ikke større barn 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk.Fjas Skrevet 25. oktober #235 Del Skrevet 25. oktober Katten89 skrev (15 timer siden): Det unschooling opplegget har jeg lite troa på! Man må ha litt strukturert undervisning mener jeg. Og jeg forstår ikke helt kritikken til skolen. Min datter går i første klasse og har skole fra 08.30-13.15. Og inni der er det masse lek og friminutt! Altsa gutten hennes har de 19 andre timene i døgnet til å la humla suse. Det er ikke noen 12-timers sweatshop vi snakker om her. Synes oppriktig synd på eldstemann. Barnehage barn (i alle fall de under 3) har godt av å være bare hjemme. Men ikke større barn Problemet er vel kanskje at mor ikke kan la humla suse fordi hun da må klare å levere til skolen starter… Som kan være utfordrende om man skal ta seg av en nyfødt og en treåring (som er vant til å la humla suse og skal få lov til å kjenne på kroppen selv hvordan det føles å gå uten gummistøvler i regnet osv.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten89 Skrevet 25. oktober #236 Del Skrevet 25. oktober Frk.Fjas skrev (1 time siden): Problemet er vel kanskje at mor ikke kan la humla suse fordi hun da må klare å levere til skolen starter… Som kan være utfordrende om man skal ta seg av en nyfødt og en treåring (som er vant til å la humla suse og skal få lov til å kjenne på kroppen selv hvordan det føles å gå uten gummistøvler i regnet osv.) Men altsa å ha hjemmeskole fordi det er stress å levere til 08.30 er en svæææært tynn grunn 😅. De fleste skolebarn kan gå eller sykle til skolen selv. Alle klarer å levere ungen sin på skolen i tide. Det er nok ikke der problemet ligger.. 😄 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Banænie Skrevet 25. oktober #237 Del Skrevet 25. oktober Jeg kan egentlig ikke forstå at det kan være lov å ha barnet sitt hjemme uten skolegang. Det finnes jo privatskoler som steinerskolen der de lærer på en annen måte (har ikke satt meg inn i hva og hvordan). Det går og an å gå litt på skole og litt hjemme, vil jeg tro. Jeg syns nesten det er litt psykt med unschooling.. Når jeg ser på ukeplanen til min 8åring, og målene de skal igjennom, så er det ganske mye faglig. Jeg hadde aldri klart å lære han alt det ved å ikke gå inn for det, men la det komme naturlig. Det er jo en heldagsjobb bare det å tenke ut hvordan man skal lære de. All ære til lærerne der ute. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk.Fjas Skrevet 25. oktober #238 Del Skrevet 25. oktober Katten89 skrev (7 timer siden): Men altsa å ha hjemmeskole fordi det er stress å levere til 08.30 er en svæææært tynn grunn 😅. De fleste skolebarn kan gå eller sykle til skolen selv. Alle klarer å levere ungen sin på skolen i tide. Det er nok ikke der problemet ligger.. 😄 Helt enig altså! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molly83 Skrevet 26. oktober Forfatter #239 Del Skrevet 26. oktober Frk.Fjas skrev (På 25.10.2024 den 18.27): Helt enig altså! Enig jeg og😳 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå