Gå til innhold

Far og besteforeldre som overstyrer mor

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dere misforstår. Jeg holdt ikke på med komfyren. Jeg satt ved spisebordet med barnet på fanget. Bestemor hadde laget mat og kom for å sette maten på bordet. På vei forbi rekker barnet å vri seg og komme borti ved kanten på en hekt vanlig middagstallerken. Barnet var aldri i noen form for reell fare.

Dere vrir jo ordene mine til at jeg har stått med ungen på armen og latt ettåringen ta oppi varm stekepanne 🙄

Anonymkode: 880ba...c0e

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

eks: barnet satt på fanget mitt og tok på noe varm mat rett fra komfyren. Maten var varm, ja, men ikke så varm at vi snakker forbrenninger. Fingrene til barnet var såvidt nær, men hen ble redd og begynte å gråte.

ingen vrir på ordene dine, det du skrev i ts er noe helt annet enn det du skrive etter å ha fått litt motstand. Sliter du like mye med kommunikasjon ellers også?

Anonymkode: a7c62...336

• Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for godt råd. Det kan jeg kanskje prøve uten å virke som jeg ikke har tillit :) Regner med jeg får muligheten igjen!

Hehe, ja det kan dessverre virke som at du vil få muligheten igjen ;) 

Håpet er jo at din fullstendig rolige og sindige inngripen skaper en så stor kontrast mot hysteriet deres at de føler seg litt dumme. Litt som når man reagerer med å senke stemmen sin til et veldig dypt toneleie og lavt volum til folk som roper til deg. Det er ofte effektfullt å skape slike kontraster med nærmest overdreven ro.

Føler jeg burde poengtere at det er gjennom jobber jeg tidvis må bruke slike triks. Jeg er ikke omgitt av hysteriske hylende dramaqueens privat altså :fnise:

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ingen vrir på ordene dine, det du skrev i ts er noe helt annet enn det du skrive etter å ha fått litt motstand. Sliter du like mye med kommunikasjon ellers også?

Slapp av litt da. Ts har jo forklart hva som skjedde. Gi heller nyttige råd :) 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Hippogriff skrev (Akkurat nå):

Slapp av litt da. Ts har jo forklart hva som skjedde. Gi heller nyttige råd :) 

Jeg har  stilt flere åpne spørsmål, som ts hopper over, for det passer ikke henne. Og ja, hun skriver ampert som om vi er troll og huleboere fordi hun ikke får koselige, støttende varme ord. En ting er besteforeldre - som viste seg å bare være en plutselig - men jeg syns det er rart en far hopper opp på måten hun beskriver. Derfor lurer jeg på hva slags kommunikasjon de har, hvordan hun opplever hun kommuniserer ellers og hva som skjer i disse situasjonene, annet enn den ene episoden hun beskrev. Men bare det var nok til å hisse henne opp.. 

Anonymkode: 685ce...8db

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har  stilt flere åpne spørsmål, som ts hopper over, for det passer ikke henne. Og ja, hun skriver ampert som om vi er troll og huleboere fordi hun ikke får koselige, støttende varme ord. En ting er besteforeldre - som viste seg å bare være en plutselig - men jeg syns det er rart en far hopper opp på måten hun beskriver. Derfor lurer jeg på hva slags kommunikasjon de har, hvordan hun opplever hun kommuniserer ellers og hva som skjer i disse situasjonene, annet enn den ene episoden hun beskrev. Men bare det var nok til å hisse henne opp.. 

Du ødelegger tråden. Det er ingen andre enn deg som leser alt mulig rart som ikke står her. Er du farmoren?! 

Anonymkode: 8ea6c...603

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Hippogriff skrev (11 minutter siden):

Hehe, ja det kan dessverre virke som at du vil få muligheten igjen ;) 

Håpet er jo at din fullstendig rolige og sindige inngripen skaper en så stor kontrast mot hysteriet deres at de føler seg litt dumme. Litt som når man reagerer med å senke stemmen sin til et veldig dypt toneleie og lavt volum til folk som roper til deg. Det er ofte effektfullt å skape slike kontraster med nærmest overdreven ro.

Føler jeg burde poengtere at det er gjennom jobber jeg tidvis må bruke slike triks. Jeg er ikke omgitt av hysteriske hylende dramaqueens privat altså :fnise:

Dette høres logisk ut! Jeg har selv vært i yrke hvor jeg husker vi tilstrebet å være ekstra rolig når ting hisset seg opp. Ikke tenkt på å ta det med inn i akkurat dette dilemmaet. Havner liksom så langt i bakgrunnen for kaoset de lager at de ikke får med seg at jeg er rolig.

Rolig og bestemt kan nok være en god innfallsvinkel! 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes også det er rart at far hopper opp på den måten - jeg mistenker at han lar seg rive med av sin mor for han får ikke panikk på den måten når vi er bare oss.

Du stiller spørsmål som er lite relevante, derfor har jeg ikke giddet utbrodere. Jeg ønsker råd og tips til hvordan jeg skal få roet ned disse situasjonene, dersom jeg hadde revet barnet tilbake igjen ville det bare blitt enda verre for barnet nemlig. 

Hvorfor de i utgangspunktet river barnet ut av armene mine vet jeg ikke. Som sagt virker de både paniske og hysteriske og tror rett og slett de blir så redde at de kortslutter litt. Dette synes ikke jeg er noe å overføre til barnet. 

Vi kommuniserer normalt i andre settinger. Vet ikke helt hvordan jeg skal svare deg godt nok. Har du noen råd?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvordan får du 'satt med barnet på fanget og barnet tok på noe varm mat' til å være nøyaktig det samme som 'sto ved komfyren og lot barnet legge hånden i stekepannen' egentlig? Det kommer da tydelig frem i HI at barnet tok på mat - ikke kasserolle/panne - som var fraktet fra komfyren til et annet sted?

Anonymkode: 7266b...5b0

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du ødelegger tråden. Det er ingen andre enn deg som leser alt mulig rart som ikke står her. Er du farmoren?! 

Ødelegger tråden? Det er jo tydelig de ikke enten stoler nok på ts eller føler hun ikke agerer nok - så hvordan løser man det? Med kommunikasjon. Om spørsmål rundt hvordan kommunikasjon de har ellers er irrelevant, vel, da sier det seg selv at kommunikasjon er problemet her. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette høres logisk ut! Jeg har selv vært i yrke hvor jeg husker vi tilstrebet å være ekstra rolig når ting hisset seg opp. Ikke tenkt på å ta det med inn i akkurat dette dilemmaet. Havner liksom så langt i bakgrunnen for kaoset de lager at de ikke får med seg at jeg er rolig.

Rolig og bestemt kan nok være en god innfallsvinkel! 

Jeg synes også det er rart at far hopper opp på den måten - jeg mistenker at han lar seg rive med av sin mor for han får ikke panikk på den måten når vi er bare oss.

Du stiller spørsmål som er lite relevante, derfor har jeg ikke giddet utbrodere. Jeg ønsker råd og tips til hvordan jeg skal få roet ned disse situasjonene, dersom jeg hadde revet barnet tilbake igjen ville det bare blitt enda verre for barnet nemlig. 

Hvorfor de i utgangspunktet river barnet ut av armene mine vet jeg ikke. Som sagt virker de både paniske og hysteriske og tror rett og slett de blir så redde at de kortslutter litt. Dette synes ikke jeg er noe å overføre til barnet. 

Vi kommuniserer normalt i andre settinger. Vet ikke helt hvordan jeg skal svare deg godt nok. Har du noen råd?

Du anser dem som lite relevante. Spørsmål om kommunikasjon? Det er spesielt tenker jeg. For jeg lurer på om du har tatt det opp med far? Faktisk spurt han hvorfor og hva han tenker i disse situasjonene? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Joda, vi er flere som lurer på hva som egentlig skjedde siden ta vrir og endrer på historien.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan får du 'satt med barnet på fanget og barnet tok på noe varm mat' til å være nøyaktig det samme som 'sto ved komfyren og lot barnet legge hånden i stekepannen' egentlig? Det kommer da tydelig frem i HI at barnet tok på mat - ikke kasserolle/panne - som var fraktet fra komfyren til et annet sted?

Anonymkode: 7266b...5b0

Har noen påstått det? 

Jeg er dog ganske stor forskjell på de to scenarioene, og i HI hørtes det ut som mor sto/satt med babyen nær komfyren og babyen kom borti noe, ikke at hun ikke satt nær komfyren men at det var farmoren som kom for nært barnet med noe hun varm mat hun bar forbi.

Kanskje farmoren fikk panikk fordi det var hennes feil at barnet brant seg? Sånn hvis det er historie nummer to som er den sanne historien altså.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Joda, vi er flere som lurer på hva som egentlig skjedde siden ta vrir og endrer på historien.

Har noen påstått det? 

Jeg er dog ganske stor forskjell på de to scenarioene, og i HI hørtes det ut som mor sto/satt med babyen nær komfyren og babyen kom borti noe, ikke at hun ikke satt nær komfyren men at det var farmoren som kom for nært barnet med noe hun varm mat hun bar forbi.

Kanskje farmoren fikk panikk fordi det var hennes feil at barnet brant seg? Sånn hvis det er historie nummer to som er den sanne historien altså.

Hvordan får du to historier ut av det? I HI står det at barnet satt på fanget mitt (hvem SITTER evt ved komfyren og lager mat med ettåring på fanget?) og tok på mat som kom rett fra komfyren. I teskje-forklaringen står det at jeg og barnet satt ved bordet og farmor kom for å sette mat på bordet.

Dersom det er nødvendig med ytterligere teskje for å flette de to sammen så kom den maten farmor bar fra kjøkkenet til spisebordet rett fra komfyren - altså hun hadde laget mat, lagt det på tallerken og gikk mot spisebordet.

Maten var varm, men den lå ikke i stekepanna og freste i det øyeblikket barnet tok på den.

Det var ikke hennes feil, det var ingens feil.  Hun har fått panikk i andre sammenhenger og, som f.eks når barnet krabbet under et bord og slo seg mot bordbeinet. Farmor og pappaen tar barnet og fyker rundt stresser med kalde kluter og jeg vet ikke hva, barnet fikk kun et rødt merke som varte noen minutter.

En gang ble de tilogmed hysteriske fordi jeg brukte nesesuger (som barnet haaaaater) og da barnet vred seg kraftig klarte jeg å skrape baby såvidt ytterst i nesebordet så det kom ørlitt blod. I den situasjonen skulle jeg ihvertfall veldig gjerne trøstet selv siden det var jeg som gjorde det, men da ble også barnet revet vekk og båret og bysset rundt i den reneste galskap til «huff da, dumme mamma med nesesugeren»

Jeg synes det er slitsomt at alle situasjoner skal bli en stor greie, og jeg tror ikke det er sunt for barnet. Derfor spør jeg om råd og tips til hvordan jeg kan få roet gemyttene. Heldigvis har jeg fått noen fornuftige tips som jeg kan prøve :) 

ts

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt det opp med far, evt begge, i "fredstid"? Si at de skal slutte med det. 

Anonymkode: 8f514...4e9

AnonymBruker
Skrevet

Er far like hysterisk når farmor IKKE er til stede?

Men tenker du må være mer bestemt, og ikke hinte. Ta barnet fra henne. Det er jo ikke noe kjekt for barnet som blir redd av den oppførselen.

Anonymkode: b1777...216

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet tråden i tråden når du skrev at du hadde åtte småsøsken. Åtte!!!! Er du fra en sekt? 

Anonymkode: de7ca...54f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

huff frustrerende. Er en ting at svigers holder på slik. Men din egen mann da gitt? Han undergraver deg som forelder med å holde på slik

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skjønner nå at det er meg som er vant med barn som reagerer feil. Skal ha som hovedregel at neste gang barnet får et skrubbsår skal jeg hyle opp, bli hysterisk, sette på bandasje og ringe 113 :) 

ts

Det finnes en mellomting, vet du🙃

Anonymkode: 7828c...f72

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skjønner nå at det er meg som er vant med barn som reagerer feil. Skal ha som hovedregel at neste gang barnet får et skrubbsår skal jeg hyle opp, bli hysterisk, sette på bandasje og ringe 113 :) 

ts

Du reagerer veldig passiv-agressivt her i tråden, er det helt utenkelig at både du og far+ hans foreldre alle reagerer litt for mye i hver deres ytterkant og at alle burde gå litt i seg selv og møtes på midten?

Å bli hysterisk er ikke noe mer riktig enn å omtrent late som ingenting. Besteforeldre og far girer seg for mye opp, men du er kanskje for rolig også. Barnet skal tross alt lære at ting faktisk kan vere farlig, det må få noen skrammer og bulker på veien men de skal helst ikke vere for vonde heller.

Anonymkode: b8122...358

• Nyttig 2
Skrevet

Dæven, hvis noen hadde røsket barnet mitt ut av hendene mine slik hadde jeg spist dem levende. 

Hvorfor lar du dem? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er far like hysterisk når farmor IKKE er til stede?

Men tenker du må være mer bestemt, og ikke hinte. Ta barnet fra henne. Det er jo ikke noe kjekt for barnet som blir redd av den oppførselen.

Anonymkode: b1777...216

Nei, det er han ikke :) 

Du har nok rett, jeg må bare ta barnet tilbake mer bestemt!

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg mistet tråden i tråden når du skrev at du hadde åtte småsøsken. Åtte!!!! Er du fra en sekt? 

Anonymkode: de7ca...54f

Haha nei, bare veldig produktiv og familiekjær gjeng 😂

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du reagerer veldig passiv-agressivt her i tråden, er det helt utenkelig at både du og far+ hans foreldre alle reagerer litt for mye i hver deres ytterkant og at alle burde gå litt i seg selv og møtes på midten?

Å bli hysterisk er ikke noe mer riktig enn å omtrent late som ingenting. Besteforeldre og far girer seg for mye opp, men du er kanskje for rolig også. Barnet skal tross alt lære at ting faktisk kan vere farlig, det må få noen skrammer og bulker på veien men de skal helst ikke vere for vonde heller.

Anonymkode: b8122...358

Jeg synes det er rart at alle til å begynne med virket å oppfatte meg som lat og at jeg ikke bryr meg om barnet og at dette hysteriet som foregår var den riktige måten å reagere. 

Hva synes du er riktig måte å reagere når en ettåring såvidt er borti noe varmt og ble overrasket fordi det var varmt og derfor begynner å gråte?

Som sagt ville jeg blåst på, trøstet og sagt at det er au og vondt derfor må vi ikke ta på varm mat - alt dette mens barnet fikk fortsette å sitte på sin mors fang. Er ikke det å lære barnet at ting kan være farlig? 

Det er da ikke sånn at jeg kommer til å sitte passivt å se på om barnet løper lot en trafikkert vei f.eks, det er en helt annen ting.

Glød skrev (6 timer siden):

Dæven, hvis noen hadde røsket barnet mitt ut av hendene mine slik hadde jeg spist dem levende. 

Hvorfor lar du dem? 

Godt spørsmål! Jeg skal bli flinkere til å sette grenser! 

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, det er han ikke :) 

Du har nok rett, jeg må bare ta barnet tilbake mer bestemt!

Haha nei, bare veldig produktiv og familiekjær gjeng 😂

Jeg synes det er rart at alle til å begynne med virket å oppfatte meg som lat og at jeg ikke bryr meg om barnet og at dette hysteriet som foregår var den riktige måten å reagere. 

Hva synes du er riktig måte å reagere når en ettåring såvidt er borti noe varmt og ble overrasket fordi det var varmt og derfor begynner å gråte?

Som sagt ville jeg blåst på, trøstet og sagt at det er au og vondt derfor må vi ikke ta på varm mat - alt dette mens barnet fikk fortsette å sitte på sin mors fang. Er ikke det å lære barnet at ting kan være farlig? 

Det er da ikke sånn at jeg kommer til å sitte passivt å se på om barnet løper lot en trafikkert vei f.eks, det er en helt annen ting.

Godt spørsmål! Jeg skal bli flinkere til å sette grenser! 

ts

Ingen har sagt at du er lat eller ikke bryr deg om barnet ditt, nå finner du på ting. Men det har blitt skrevet at det kan være de oppfatter deg som for passiv i disse situasjonene. Det handler om samspillet deres, men det finner du kun ut om dere snakker sammen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...